SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

O odhŕňanie cyklotrás sa mesto doteraz nestaralo

Až potom, čo na zasnežené cyklotrasy upozornilo občianske združenie Cyklokoalícia, začalo mesto situáciu riešiť. Zistilo totiž, že o cyklochodníky sa mestská organizácia STaRZ od decembra do marca vôbec nestarala.

Hlavné mesto od decembra do marca sneh z cyklotrás posledné roky neodhŕňalo. Napríklad aj pri Moste Lafranconi.Hlavné mesto od decembra do marca sneh z cyklotrás posledné roky neodhŕňalo. Napríklad aj pri Moste Lafranconi. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Na Košickej ulici jazdí počas sneženia zimný pluh viackrát za deň. Ide totiž o frekventovanú mestskú cestu. Ak by však po nej chcel niekto prejsť na bicykli, má smolu. Pluh totiž odhŕňa sneh z jazdných pruhov priamo do cyklopruhov. Aj takto vyzerá zimná údržba v hlavnom meste.

Bratislavskí cyklisti to nemajú vôbec jednoduché. Zatiaľ čo v Rakúsku, Nemecku či Dánsku jazdia ľudia do práce či obchodov na bicykli celoročne, v Bratislave je situácia iná.

Mnohí Bratislavčania sa však chcú na bicykloch prepravovať aj v zime, mesto im však na to nevytvára podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné cyklotrasy, napríklad na Trenčianskej, Štúrovej či Starom moste, sú totiž pod snehom, ľadom či snehovou kašou.

Údržbu cyklotrás v správe hlavného mesta má na starosti mestská organizácia Správa telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ).

„Údržbu cyklotrás zabezpečuje v obmedzenom režime, a to, ako sme zistili, je mimo zimného obdobia, od marca do novembra,“ uviedla tlačová referentka magistrátu Iveta Kešeľáková.

Mesto na to prišlo až po tom, čo ho vyzvalo občianske združenie Cyklokoalícia, aby nezanedbávalo svoje zákonné povinnosti. „Ľudia nám i mestu posielali sťažnosti a mnohí z bicykla pre neodhrnutý sneh aj spadli,“ uviedol prezident Cyklokoalície Dan Kollár.

Od marca do novembra

Od marca do novembra zabezpečuje STaRZ čistenie cyklotrás, odstránenie nánosov lístia a bahna po ich zaplavení zvýšenou hladinou Dunaja, kosenie, orezy a prípadne výrub stromov v ich okolí. V zvyšných mesiacoch sa však o cyklotrasy nestarala.

SkryťVypnúť reklamu

Požiadavky na zimnú údržbu podľa technickej námestníčky Kataríny Szabovej mestská organizácia zaznamenala pre mierne zimy a minimum snehu len v poslednom období. Dovtedy sa preto o údržbu cyklotrás starali len od marca do novembra.

Členovia združení Cyklokoalícia či Zelená hliadka však tvrdia, že mesto na neodhrnuté ckylotrasy upozorňovali pravidelne už niekoľko posledných rokov.

„Počas tejto zimy sme sa snažili zabezpečovať na niektorých cyklotrasách zjazdnosť v rámci našich možností,“ dodala Szabová. Malo ísť napríklad o cyklotrasy na Trenčianskej či Obchodnej.

„Je však náročné okamžite reagovať na náhle zmeny počasia, sneh či ľad, o čom svedčí aj situácia na chodníkoch a priľahlých komunikáciách,“ tvrdí Szabová.

Nová dohoda

Mestská organizácia sa preto dohodla s magistrátom, že ten bude odstraňovať sneh z cyklotrás, ktoré sú na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

STaRZ sa totiž dokopy stará o 19 cyklotrás, ktoré majú spolu 53 kilometrov. Dvanásť cyklochodníkov je však súčasťou ciest.

Správa telovýchovných a rekreačných zariadení bude počas zimy dohliadať na zvyšných sedem cyklotrás, pričom od marca bude mať opäť na starosti údržbu všetkých 19 cyklotrás.

„Samozrejme, prioritou v mimoriadnych situáciách zostáva zjazdnosť komunikácií,“ dodala Szabová.

Na ilustráciu, minulý rok dala mestská organizácia na údržbu cyklotrás z rozpočtu 35-tisíc eur, v rámci ktorých zabezpečila aj cykloznačenie.

Magistrát dáva zo svojej pokladnice na zimnú údržbu zrhuba štyri milióny eur.

Bicyklovanie v zime je bežné

Záujem o jazdu na bicykli je v Bratislave vo všetkých vekových skupinách čoraz väčší. Mnohí sa pre úsporu času pri dosiahnutí vzdialeností nechcú bicykla vzdať ani keď mrzne.

Jazda na bicykli v zime je podľa prezidenta občianskeho zrduženia Cyklokoalícia Dana Kollára v Európe bežná. Stačí sa dobre obliecť – nezabudnúť na čiapku a rukavice.

„Problémom nie je chlad, ale údržba ciest – ak sú na trase namrznuté miesta, súvislá ľadová vrstva alebo snehová kaša, jazda sa stáva náročnou,“ uviedol Kollár.

Ak by boli podľa neho cyklotrasy udržiavané ako v zahraničí, aj cyklistov by bolo u nás v zime viac. Za príkladmi organizovaného systému údržby však podľa Kollára netreba chodiť až do zahraničia. Efektívne to robia napríklad aj v Trnave.

Cyklotrasy patriace hlavnému mestu sú však podľa cyklokoalície dlhodobo nezjazdné a hrozí na nich nebezpečenstvo ohrozenia zdravia a majetku ich používateľov.

„Cyklokoalícia preto vyzvala magistrát, aby prestal diskriminovať chodcov a cyklistov a začal zimnú údržbu vykonávať pre všetky druhy dopravy v meste,“ dodal Kollár.

Teraz už len zostáva veriť, že situácia sa pre cyklistov zmení.

Mestské časti, ktoré majú vlastné cyklotrasy, ich čistia rovnako ako iné úseky – sypačmi, pluhmi a ručnými pracovníkmi. Sťažnosti väčšina z nich nezaznamenala a keď, tak na magistrátne cyklotrasy.

„Znamenali sme približne štyri sťažnosti, vždy však išlo o sťažnosti na zlú zjazdnosť hlavných cyklotrás napríklad na Trenčianskej či Bajkalskej ulici. Teda tých, ktoré sú v správe magistrátu hlavného mesta,“ uviedla hovorkyňa Ružinova Marianna Šebová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 723
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 985
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 9 673
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 356
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 179
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 380
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 790
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 876
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 699
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 19 527
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 527
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 662
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 457
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 054
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 832
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 324
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu