SME

O odhŕňanie cyklotrás sa mesto doteraz nestaralo

Až potom, čo na zasnežené cyklotrasy upozornilo občianske združenie Cyklokoalícia, začalo mesto situáciu riešiť. Zistilo totiž, že o cyklochodníky sa mestská organizácia STaRZ od decembra do marca vôbec nestarala.

Hlavné mesto od decembra do marca sneh z cyklotrás posledné roky neodhŕňalo. Napríklad aj pri Moste Lafranconi.Hlavné mesto od decembra do marca sneh z cyklotrás posledné roky neodhŕňalo. Napríklad aj pri Moste Lafranconi. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Na Košickej ulici jazdí počas sneženia zimný pluh viackrát za deň. Ide totiž o frekventovanú mestskú cestu. Ak by však po nej chcel niekto prejsť na bicykli, má smolu. Pluh totiž odhŕňa sneh z jazdných pruhov priamo do cyklopruhov. Aj takto vyzerá zimná údržba v hlavnom meste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bratislavskí cyklisti to nemajú vôbec jednoduché. Zatiaľ čo v Rakúsku, Nemecku či Dánsku jazdia ľudia do práce či obchodov na bicykli celoročne, v Bratislave je situácia iná.

Mnohí Bratislavčania sa však chcú na bicykloch prepravovať aj v zime, mesto im však na to nevytvára podmienky.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné cyklotrasy, napríklad na Trenčianskej, Štúrovej či Starom moste, sú totiž pod snehom, ľadom či snehovou kašou.

Údržbu cyklotrás v správe hlavného mesta má na starosti mestská organizácia Správa telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ).

„Údržbu cyklotrás zabezpečuje v obmedzenom režime, a to, ako sme zistili, je mimo zimného obdobia, od marca do novembra,“ uviedla tlačová referentka magistrátu Iveta Kešeľáková.

Mesto na to prišlo až po tom, čo ho vyzvalo občianske združenie Cyklokoalícia, aby nezanedbávalo svoje zákonné povinnosti. „Ľudia nám i mestu posielali sťažnosti a mnohí z bicykla pre neodhrnutý sneh aj spadli,“ uviedol prezident Cyklokoalície Dan Kollár.

Od marca do novembra

Od marca do novembra zabezpečuje STaRZ čistenie cyklotrás, odstránenie nánosov lístia a bahna po ich zaplavení zvýšenou hladinou Dunaja, kosenie, orezy a prípadne výrub stromov v ich okolí. V zvyšných mesiacoch sa však o cyklotrasy nestarala.

SkryťVypnúť reklamu

Požiadavky na zimnú údržbu podľa technickej námestníčky Kataríny Szabovej mestská organizácia zaznamenala pre mierne zimy a minimum snehu len v poslednom období. Dovtedy sa preto o údržbu cyklotrás starali len od marca do novembra.

Členovia združení Cyklokoalícia či Zelená hliadka však tvrdia, že mesto na neodhrnuté ckylotrasy upozorňovali pravidelne už niekoľko posledných rokov.

„Počas tejto zimy sme sa snažili zabezpečovať na niektorých cyklotrasách zjazdnosť v rámci našich možností,“ dodala Szabová. Malo ísť napríklad o cyklotrasy na Trenčianskej či Obchodnej.

„Je však náročné okamžite reagovať na náhle zmeny počasia, sneh či ľad, o čom svedčí aj situácia na chodníkoch a priľahlých komunikáciách,“ tvrdí Szabová.

Nová dohoda

Mestská organizácia sa preto dohodla s magistrátom, že ten bude odstraňovať sneh z cyklotrás, ktoré sú na cestách.

SkryťVypnúť reklamu

STaRZ sa totiž dokopy stará o 19 cyklotrás, ktoré majú spolu 53 kilometrov. Dvanásť cyklochodníkov je však súčasťou ciest.

Správa telovýchovných a rekreačných zariadení bude počas zimy dohliadať na zvyšných sedem cyklotrás, pričom od marca bude mať opäť na starosti údržbu všetkých 19 cyklotrás.

„Samozrejme, prioritou v mimoriadnych situáciách zostáva zjazdnosť komunikácií,“ dodala Szabová.

Na ilustráciu, minulý rok dala mestská organizácia na údržbu cyklotrás z rozpočtu 35-tisíc eur, v rámci ktorých zabezpečila aj cykloznačenie.

Magistrát dáva zo svojej pokladnice na zimnú údržbu zrhuba štyri milióny eur.

Bicyklovanie v zime je bežné

Záujem o jazdu na bicykli je v Bratislave vo všetkých vekových skupinách čoraz väčší. Mnohí sa pre úsporu času pri dosiahnutí vzdialeností nechcú bicykla vzdať ani keď mrzne.

Jazda na bicykli v zime je podľa prezidenta občianskeho zrduženia Cyklokoalícia Dana Kollára v Európe bežná. Stačí sa dobre obliecť – nezabudnúť na čiapku a rukavice.

„Problémom nie je chlad, ale údržba ciest – ak sú na trase namrznuté miesta, súvislá ľadová vrstva alebo snehová kaša, jazda sa stáva náročnou,“ uviedol Kollár.

Ak by boli podľa neho cyklotrasy udržiavané ako v zahraničí, aj cyklistov by bolo u nás v zime viac. Za príkladmi organizovaného systému údržby však podľa Kollára netreba chodiť až do zahraničia. Efektívne to robia napríklad aj v Trnave.

Cyklotrasy patriace hlavnému mestu sú však podľa cyklokoalície dlhodobo nezjazdné a hrozí na nich nebezpečenstvo ohrozenia zdravia a majetku ich používateľov.

„Cyklokoalícia preto vyzvala magistrát, aby prestal diskriminovať chodcov a cyklistov a začal zimnú údržbu vykonávať pre všetky druhy dopravy v meste,“ dodal Kollár.

Teraz už len zostáva veriť, že situácia sa pre cyklistov zmení.

Mestské časti, ktoré majú vlastné cyklotrasy, ich čistia rovnako ako iné úseky – sypačmi, pluhmi a ručnými pracovníkmi. Sťažnosti väčšina z nich nezaznamenala a keď, tak na magistrátne cyklotrasy.

„Znamenali sme približne štyri sťažnosti, vždy však išlo o sťažnosti na zlú zjazdnosť hlavných cyklotrás napríklad na Trenčianskej či Bajkalskej ulici. Teda tých, ktoré sú v správe magistrátu hlavného mesta,“ uviedla hovorkyňa Ružinova Marianna Šebová.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 910
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 098
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 672
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 872
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 919
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 148
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 583
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 029
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 203
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  8. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
SkryťZatvoriť reklamu