BRATISLAVA. Na Košickej ulici jazdí počas sneženia zimný pluh viackrát za deň. Ide totiž o frekventovanú mestskú cestu. Ak by však po nej chcel niekto prejsť na bicykli, má smolu. Pluh totiž odhŕňa sneh z jazdných pruhov priamo do cyklopruhov. Aj takto vyzerá zimná údržba v hlavnom meste.
Bratislavskí cyklisti to nemajú vôbec jednoduché. Zatiaľ čo v Rakúsku, Nemecku či Dánsku jazdia ľudia do práce či obchodov na bicykli celoročne, v Bratislave je situácia iná.
Mnohí Bratislavčania sa však chcú na bicykloch prepravovať aj v zime, mesto im však na to nevytvára podmienky.
Hlavné cyklotrasy, napríklad na Trenčianskej, Štúrovej či Starom moste, sú totiž pod snehom, ľadom či snehovou kašou.
Údržbu cyklotrás v správe hlavného mesta má na starosti mestská organizácia Správa telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ).
„Údržbu cyklotrás zabezpečuje v obmedzenom režime, a to, ako sme zistili, je mimo zimného obdobia, od marca do novembra,“ uviedla tlačová referentka magistrátu Iveta Kešeľáková.
Mesto na to prišlo až po tom, čo ho vyzvalo občianske združenie Cyklokoalícia, aby nezanedbávalo svoje zákonné povinnosti. „Ľudia nám i mestu posielali sťažnosti a mnohí z bicykla pre neodhrnutý sneh aj spadli,“ uviedol prezident Cyklokoalície Dan Kollár.
Od marca do novembra
Od marca do novembra zabezpečuje STaRZ čistenie cyklotrás, odstránenie nánosov lístia a bahna po ich zaplavení zvýšenou hladinou Dunaja, kosenie, orezy a prípadne výrub stromov v ich okolí. V zvyšných mesiacoch sa však o cyklotrasy nestarala.
Požiadavky na zimnú údržbu podľa technickej námestníčky Kataríny Szabovej mestská organizácia zaznamenala pre mierne zimy a minimum snehu len v poslednom období. Dovtedy sa preto o údržbu cyklotrás starali len od marca do novembra.
Členovia združení Cyklokoalícia či Zelená hliadka však tvrdia, že mesto na neodhrnuté ckylotrasy upozorňovali pravidelne už niekoľko posledných rokov.
„Počas tejto zimy sme sa snažili zabezpečovať na niektorých cyklotrasách zjazdnosť v rámci našich možností,“ dodala Szabová. Malo ísť napríklad o cyklotrasy na Trenčianskej či Obchodnej.
„Je však náročné okamžite reagovať na náhle zmeny počasia, sneh či ľad, o čom svedčí aj situácia na chodníkoch a priľahlých komunikáciách,“ tvrdí Szabová.
Nová dohoda
Mestská organizácia sa preto dohodla s magistrátom, že ten bude odstraňovať sneh z cyklotrás, ktoré sú na cestách.
STaRZ sa totiž dokopy stará o 19 cyklotrás, ktoré majú spolu 53 kilometrov. Dvanásť cyklochodníkov je však súčasťou ciest.
Správa telovýchovných a rekreačných zariadení bude počas zimy dohliadať na zvyšných sedem cyklotrás, pričom od marca bude mať opäť na starosti údržbu všetkých 19 cyklotrás.
„Samozrejme, prioritou v mimoriadnych situáciách zostáva zjazdnosť komunikácií,“ dodala Szabová.
Na ilustráciu, minulý rok dala mestská organizácia na údržbu cyklotrás z rozpočtu 35-tisíc eur, v rámci ktorých zabezpečila aj cykloznačenie.
Magistrát dáva zo svojej pokladnice na zimnú údržbu zrhuba štyri milióny eur.
Bicyklovanie v zime je bežné
Záujem o jazdu na bicykli je v Bratislave vo všetkých vekových skupinách čoraz väčší. Mnohí sa pre úsporu času pri dosiahnutí vzdialeností nechcú bicykla vzdať ani keď mrzne.
Jazda na bicykli v zime je podľa prezidenta občianskeho zrduženia Cyklokoalícia Dana Kollára v Európe bežná. Stačí sa dobre obliecť – nezabudnúť na čiapku a rukavice.
„Problémom nie je chlad, ale údržba ciest – ak sú na trase namrznuté miesta, súvislá ľadová vrstva alebo snehová kaša, jazda sa stáva náročnou,“ uviedol Kollár.
Ak by boli podľa neho cyklotrasy udržiavané ako v zahraničí, aj cyklistov by bolo u nás v zime viac. Za príkladmi organizovaného systému údržby však podľa Kollára netreba chodiť až do zahraničia. Efektívne to robia napríklad aj v Trnave.
Cyklotrasy patriace hlavnému mestu sú však podľa cyklokoalície dlhodobo nezjazdné a hrozí na nich nebezpečenstvo ohrozenia zdravia a majetku ich používateľov.
„Cyklokoalícia preto vyzvala magistrát, aby prestal diskriminovať chodcov a cyklistov a začal zimnú údržbu vykonávať pre všetky druhy dopravy v meste,“ dodal Kollár.
Teraz už len zostáva veriť, že situácia sa pre cyklistov zmení.
Mestské časti, ktoré majú vlastné cyklotrasy, ich čistia rovnako ako iné úseky – sypačmi, pluhmi a ručnými pracovníkmi. Sťažnosti väčšina z nich nezaznamenala a keď, tak na magistrátne cyklotrasy.
„Znamenali sme približne štyri sťažnosti, vždy však išlo o sťažnosti na zlú zjazdnosť hlavných cyklotrás napríklad na Trenčianskej či Bajkalskej ulici. Teda tých, ktoré sú v správe magistrátu hlavného mesta,“ uviedla hovorkyňa Ružinova Marianna Šebová.