SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Vodiči áut nedali autobusu prednosť, takmer ho zrazil vlak

Vodič nemá vstupovať na železničné priecestie, ak je dopravná situácia spomalená a neregulovaná.

(Zdroj: Ján Krošlák)

Správu sme aktualizovali

RUŽINOV. Vlak na železničnom priecestí na Vrakunskej ceste v utorok takmer narazil do autobusu plného ľudí.

Informovala o tom jedna z cestujúcich autobusu číslo 87 Zuzana Števulová na sociálnej sieti facebook.

Ako to bolo

Na ceste smerom z Vrakune do Ružinova bol podvečer počas hustého sneženia pred železničným priecestím odstavený autobus, ktorý zablokoval celý pruh. Doprava bola spomalená a nikto ju nereguloval.

Vodiči museli odstavený autobus obchádzať cez protismerný pruh, no premávka bola hustá a šoféri prichádzajúci z druhého smeru ich nechceli veľmi púšťať.

SkryťVypnúť reklamu

Autobus číslo 87 stál preto pred priecestím približne 25 minút, kým sa dostal na rad, aby cez neho mohol prejsť.

Keď však vodič konečne vošiel na priecestie, šoféri protichodných áut i autobusov, mu nedali prednosť, vodič musel zastaviť a zadná časť autobusu zostala na priecestí.

„Náš vodič sa snažil signalizovať oproti idúcim autám, že nás musia pustiť, ale stále sa našiel nový vodič, ktorý sa rozhodol ešte prešmyknúť, a my sme sa posúvali doslova len o milimetre, trvalo to aspoň desať minút,” opisuje udalosť v statuse na sociálnej sieti facebook Števulová.

Panika a strach

Nebezpečie nastalo, keď sa rozblikalo červené znamenie, ktoré signalizuje prichádzajúci vlak. „Autobusár trúbil a blikal, boli sme v panike, ale aj tak nás žiadny vodič nechcel pustiť. Pred nami stáli autá, ktoré sa tam natlačili, a autobus sa nemohol pohnúť.” píše Števulová.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič autobusu otvoril dvere a ľudia s krikom vyskakovali von. Vlak stihol zastaviť tesne pred autobusom.

„Nikdy v živote som sa tak nebála a zároveň som nedokázala pochopiť, ako k nám mohli byť oprotiidúci vodiči takí arogantní a bezcitní, veď sme tam mohli zomrieť. Trochu sa nám slušnosť a ohľaduplnosť vytrácajú z krajiny,” dodáva Števulová.

Vodič musí počkať na cestárov

Dopravný analytik Jozef Drahovský tvrdí, že vodič autobusu nemôže v žiadnom prípade stúpiť na priecestie, keď vie, že ním nemôže plynule prejsť. Netýka sa to však iba autobusov, ale všetkých dopravných prostriedkov.

„Aj keby tam mal stáť hodinu, musí čakať. Situáciu musí riešiť polícia alebo cestári a vodič musí počkať pred priecestím,” vysvetľuje Drahovský.

Železnice Slovenskej republiky sa odvolávajú na všeobecné pravidlá cestnej premávky pri železničných priechodoch.

SkryťVypnúť reklamu

Z nich vyplýva, že keď na koľaje blízko priecestia vstúpi vlak, spustí sa výstražná zvuková a svetelná signalizácia.

Signalizácie sú podľa hovorkyne železníc Kataríny Martinkovičovej nastavené tak, aby cez priecestie stihlo bezpečne prejsť aj najpomalšie a najväčšie auto.

Signalizácia sa vypne až po tom, keď je vlak stovky metrov za priecestím. Počas celej doby signalizácie pritom nesmie na priecestie nikto vstupovať.

Martinkovičová tvrdí, že doprava na tratiach nie je nikdy bez kontroly. O akejkoľvek poruche alebo nepriaznivej situácii sa podľa nej okamžite dozvie výpravca aj rušňovodič.

V takom prípade môže rušňovodič jazdiť rýchlosťou maximálne desať kilometrov za hodinu.

Dopravca prípad preveruje

Ak vodiči či chodci natrafia na priecestie, kde je pokazená signalizácia alebo na ňom dôjde k nehode, majú podľa Martinkovičovej okamžite volať na linku 112 alebo 158.

Dopravný podnik Bratislava prípad preveril a tvrdí, že autobus s cestujúcimi nestál na železničnom priecestí, ale tesne za ním.

„Keďže vodič za sebou registroval kolónu motorových vozidiel a do činnosti sa uviedlo svetelné a zvukové zabezpečovacie zariadenie na železničnom priecestí, postupoval v zmysle interných predpisov a použil nielen svetelné, ale aj zvukové znamenia oproti jazdiacim vozidlám, nakoľko tiež registroval výstražné zvukové znamenia prichádzajúceho nákladného vlaku,“ uviedla hovorkyňa bratislavského dopravného pdoniku Adriana Volfová.

Keďže autobus podľa vyjadrenia dopravcu stálo za priecestím a cestujúci neboli v ohrození, vodič spolu s cestujúcimi vystúpil a snažili sa spoločne zastaviť oproti jazdiace vozidlá , avšak bez výsledku.

„Svojim konaním chceli zabrániť dopravnej nehode vlaku s motorovým vozidlom,“ spresnila Volfová.

Podľa prepravného poriadku môže vodič mestskej hromadnej dopravy vo výnimočných prípadoch pustiť cestujúcich z vozidla aj mimo zastávky MHD. Kedy tak môže urobiť, je v ňom presne definované. Ide o prípady, ak je na trati prekážka, vozidlo sa pokazí a bude nefunkčné aspoň pätnásť minút, pri nevoľnosti alebo úmrtí cestujúceho, pri vzniku požiaru vo vozidle alebo ak vodič zrazu nie je schopný šoférovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 723
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 985
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 9 673
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 356
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 7 179
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 380
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 790
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 876
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 710
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 19 530
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 530
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 678
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 485
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 103
  7. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 3 832
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 325
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu