SME

Ľudia solia chodníky, aj keď nemajú

Ak majitelia domov v Bratislave neodpracú sneh z mestských chodníkov, hrozí im pokuta 33 eur.

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Posledné dni sú mnohé bratislavské chodníky biele. Nie však od snehu, ale od soli. A to aj napriek tomu, že viaceré mestské časti nemôžu podľa vlastných nariadení chodníky posýpať soľou.

Je totiž neekologická, pôsobí agresívne na obuv a stavebné materiály ako oceľ či maltu, a spôsobuje problém zvieratám, pretože veterinári hlásia otravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zľadovatené a zasnežené chodníky môžu samosprávy zväčša na základe vlastných nariadení posýpať len takzvaným inertným materiálom. Napríklad pieskom či drvinou.

SkryťVypnúť reklamu

Posýpať by ním mali chodníky priľahlé k domom aj ich vlastníci. Nie vždy to však dodržujú a hrozí im za to pokuta, do 33 eur.

„Na posyp používame lomovú kamennú drť, do ktorej pridávame soľ. Na 1,5 tony drte dávame 150 kilogramov soli. Drť je účinná aj v prípade, keď soľ už nepomáha, a to nad mínus jedenásť stupňov Celzia,“ uviedla hovorkyňa Rače Eva Miklánková.

Viaceré mestské časti, kde je posyp soľou zakázaný, však riešia prípady, keď ľudia sypú na chodníky soľ samovoľne. V dobrej vôli, no v rozpore s nariadeniami a hrozbou pokuty.

„Napríklad v parku v blízkosti venčiska pre psy niekto rozsypal technickú soľ a na mieste ostali prázdne vrecia, ktoré mestská časť ani nepoužíva,“ uviedol hovorca Nového Mesta Marek Tettinger.

Kto soľ použil, nevedia. V snahe zabrániť poľadovici však sypač mohol skôr ublížiť psom z nedaľekého venčiska a porušil nariadenie mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

V ňom sa totiž uvádza, že „ak napadne sneh v noci alebo sa v noci vytvorí námraza alebo poľadovica, musia sa chodníky očistiť a posypať inertným materiálom najneskôr do 6.00 hodiny a ich bezpečnosť zabezpečovať minimálne do 21.00 hodiny. Odvoz snehu zhrnutého do hromád vykonáva organizácia poverená výkonom zimnej údržby.“

Revolúcia v posype?

Každá samospráva však posýpa cesty iným materiálom, ktorý sa zaviaže používať vo všeobecne záväznom nariadení mestskej časti.

„Ružinov využíva posypový materiál na základe poveternostnej situácie, prioritne sa využíva chemický posyp soľou. Inertný posypový materiál sa využíva pri teplotách pod – 10 C°, keď je už chemický posyp neúčinný,“ uviedol z útvaru pre styk s verejnosťou ružinovského úradu Stanislav Šenc.

SkryťVypnúť reklamu

Aj Staré Mesto si určilo, že vo výnimočných prípadoch môže použiť aj chemický posyp. „Myslíme si, že posledné dni plné poľadovice sú príkladom, preto bol na chodníkoch použitý chemický posyp,“ uviedla hovorkyňa Starého Mesta Nora Gubková.

Zvyčajne sa však mesteké časti snažia využívať posyp pieskom či drvinou.

Mesto zas používa materiál solmag (zmes ekologickej posypovej soli a chloridu horečnatého).

Novinku však majú v Novom Meste. Túto zimu začali na posyp využívať špeciálnu horninu zeolit.

„Ide o ekologický posyp. Keď sa dostane do pôdy, namiesto soli, ktorá ju znehodnotí, sa rozpadne na hnojivo. A ak sa dostane do vody, namiesto piesku a štrku, ktorý upcháva kanalizáciu, sa postupne rozpustí,“ uviedol starosta Nového Mesta Rudolf Kusý.

Mestská časť zmiešava zeolit s ekologickou soľou a cena je zhruba na rovnakej úrovni ako za technickú soľ a menej než za posyp čisto len ekologickou soľou.

Zeolit používajú na zimnú údržbu aj v Nemecku, Rakúsku, vo Francúzsku či Švajčiarsku. Okrem tohto využitia sa používa aj ako látka na prečistenie organizmu a dá sa kúpiť v lekárni.

Posledné dni netrápia Bratislavčanov snehové záveje, ale zľadovatené chodníky.

„Ľad aj rozbíjame v prípade, že teploty klesnú pod mínus sedem stupňov Celzia. Vtedy je totiž posypový materiál neúčinný. Robíme to aj pri Chorvátskom ramene, aby sa posypový materiál nedostal do vody,“ uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou z petržalského miestneho úradu.

V Ružinove sa však napríklad podľa hovorkyne Marianny Šebovej rozbíjaniu ľadu na chodníkoch snažia čo najviac vyhnúť, aby nepoškodili povrchy chodníkov.

Prečítajte si tiež: Návyk Čítajte 

Zimná údržba sa začína približne v novembri a končí sa zvyčajne vo februári či v marci. Všetko však závisí od počasia.

Vlastníci musia odhŕňať chodníky

Keď v noci začne snežiť, skoro ráno musia stáť majitelia rodinných domov a domovníci bytoviek na mestských chodníkoch v pozore s lopatou. Ich povinnosťou je totiž odhrnúť chodníky od snehu či zbaviť ich ľadu.

Sprechodniť ich musia približne do siedmej ráno a starať sa o ne minimálne do deviatej večer.

Každá mestská časť má pritom vlastné pravidlá, ktoré si nastavuje v spomínanom všeobecne záväznom nariadení. Všetky samosprávy však vychádzajú z cestného zákona, ktorý nariaďuje dodržiavať zimnú údržbu ciest a chodníkov.

Tvoj chodník vs. náš chodník

Správcovia bytoviek či vlastníci rodinných domov sa musia o mestské chodníky starať zadarmo, inak im hrozí pokuta do 33 eur.

„Porušenie všeobecne záväzných nariadení o čistote a poriadku sme zistili v tomto roku v 124 prípadoch. V počte porušení sú zahrnuté aj snehom zasypané a neodhrnuté chodníky,“ uviedol hovorca bratislavskej mestskej polície Peter Pleva.

Okrem kontrol polície dohliadajú na schodnosť chodníkov aj pracovníci miestnych úradov a magistrátu.

„Ak niekto nevládze odpratať sneh, väčšinou požiada rodinu alebo susedov a tí pomôžu. Ak by mestská časť dostala žiadosť o pomoc, určite by sme vyhoveli,“ uviedla hovorkyňa Rače Eva Miklánková. Podobne reagovali aj iné mestské časti.

Ak si však chce napríklad majiteľ rodinného domu na mestský chodník zložiť pri rekonštrukcii domu lešenie, tak chodník mu už paradoxne „nepatrí“ a musí si za zabratie verejného priestoru zaplatiť.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4TUV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 405
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 084
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 018
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 723
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 544
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 047
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 243
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu