SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

V útrobách petržalského metra bývajú výstavy a koncerty

Nedostavané depo slúži namiesto súprav metra umelcom, hudobníkom a výtvarníkom.

Obrazy výtvarníka Andreja Dúbravského si prezerali záujemcovia v nedokončenom zaplavenom depe metra v Petržalke obutí v gumákoch.Obrazy výtvarníka Andreja Dúbravského si prezerali záujemcovia v nedokončenom zaplavenom depe metra v Petržalke obutí v gumákoch. (Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

PETRŽALKA. Biele slony. Aj takto sa nazývajú v zahraničí stavby, ktoré boli naplánované ako veľkolepé, avšak svojmu účelu poriadne neslúžia alebo ostali nedokončené.

Aj Bratislava má niekoľko „pamätníkov“ na megalomanské projekty, ktoré minulé garnitúry nedotiahli do konca. Nie vždy však išlo o veľkolepé stavby, niekedy sa len po zmene režimu na dokončenie nenašli peniaze, energia alebo sa zmenili plány.

To je aj prípad nedostavanej nemocnice Rázsochy v Lamači či bratislavského metra v Petržalke. Zatiaľ čo z Rázsoch ostal nedokončený obrovský skelet a nekonečné diskusie, kedy sa Bratislava dočká novej fakultnej nemocnice, príbeh metra dokumentuje rozostavané depo na kraji Petržalky či pás pozemkov rezervovaných na jeho výstavbu tiahnuci sa cez celú mestskú časť.

SkryťVypnúť reklamu

Depo ako atrakcia

Nedokončené depo v petržalskom Janíkovom dvore, kde mala byť pôvodne garáž pre súpravy metra, má v súčasnosti svoje čaro. Napriek tomu, že je zatečené a plné odpadkov.

Nepriťahuje však len bezdomovcov a grafiťákov, ale aj architektov, výtvarníkov či hudobníkov.

To, že depo má istý genius loci, dokazuje aj to, že bolo napríklad aj jednou zo zastávok na cyklovýlete zorganizovanom v rámci Dní architektúry v roku 2012 s podtitulom Expedícia panelstory.

Dokonca aj slávnostné otvorenie tejto pravidelnej dvojročnej akcie sa konalo v tomto neobvyklom priestore a malo názov Depo Party.

Odzneli v ňom vtedy prednášky, premietali sa dokumenty okrem iného aj o projektovaní metra a večer uzavrela párty s DJ-om.

O rok neskôr pritiahla zvláštna atmosféra depa aj výtvarníka Andreja Dúbravského. Ten štvorhodinovou výstavou nazvanou The Exciting Mysterious Aquarium (Veľmi vzrušujúce mysteriózne akvárium) v priestore depa uzavrel svoje štúdium na Vysokej škole výtvarných umení.

SkryťVypnúť reklamu

Vodu z polozatopeného metra neodstraňovali ani vtedy a bola súčasťou inštalácie, pričom návštevníci si vystavené obrazy vrátane plátna širokého tri a dlhého šesť metrov prezerali obutí v gumákoch.

Na konci minulého roka v depe zas predstavila svoj nový album SILA hiphopová skupina H16 pod hlavičkou Spots - unique places to celebrate art.

Toto združenie približne každý mesiac pripraví akciu na netradičnom, zabudnutom alebo neprístupnom mieste s umelcami a ich dielami. Tento krát sprístupnili normálne ťažko dostupné zaplavené priestory rozostavaného depa.

História a čo ďalej

O vybudovaní metra v Bratislave sa začalo uvažovať hneď pri plánovaní výstavby z Petržalky najväčšie sídlisko strednej Európy.

Vtedy sa nazývalo rýchlodráhou, pretože metro mohla mať iba metropola s miliónom obyvateľov, čo vtedy Bratislava ani zďaleka nemala.

SkryťVypnúť reklamu

V meste bolo približne tristotisíc ľudí. No v dlhodobých plánoch sa počítalo s tým, že Bratislava sa priblíži k miliónovej hranici.

Plán bol postaviť v Bratislave rýchlodráhu sovietskeho typu, teda takú, akú má Praha. Pôvodne mala mať až 107 kilometrov.

S výstavbou sa začalo na dvakrát – najprv v roku 1985 a potom po nutnom prekreslení projektov znovu v roku 1988.

Najprv mala byť vybudovaná línia B, ktorá mala spájať hlavnú stanicu s Janíkovým dvorom cez Kamenné námestie.

Výstavba však bola tesne po revolúcii, v roku 1990, zastavená. Jedným z dôvodov bolo, že metro ruského typu bolo po zmene režimu nežiaduce.

Na druhej strane, zmena režimu umožnila prístup k dovtedy nedostupným technológiám, z ktorých sa niektoré ukázali, že sú pre Bratislavu na výstavbu metra vhodnejšie.

Začalo sa napríklad uvažovať o vybudovaní ľahkého automatického metra bez vodiča. Nasledovali aj ďalšie plány nadzemných aj podzemných systémov, avšak k realizácii ani jedného z nich nedošlo.

Po rokoch padlo rozhodnutie postaviť v Petržalke namiesto metra električkovú trať. Výstavba bola rozdelená do dvoch etáp s tým, že prvé plány hovorili o spustení premávky na prvej časti trate cez Starý most už v roku 2013.

Avšak oficiálne začali električky zo Šafárikovho námestia cez Dunaj po zastávku Jungmannova premávať až v júli 2016.

Náklady na vybudovanie 2,4-kilometrovej trate stáli približne 70 miliónov eur. Väčšina financií bola uhradená z eurofondov.

Stavebné práce na druhej etape električkovej trate v Petržalke dlhej 3,78 kilometra sú naplánované na obdobie rokov 2018 – 2020 a mali by stáť ďalších asi 70 miliónov eur.

Električková trať bude viesť plánovanou trasou metra a jej súčasťou bude aj depo Janíkov dvor.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 808
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 576
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 032
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 655
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 923
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 792
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 155
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 542
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 393
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 915
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 427
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 076
  5. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 060
  6. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 924
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 882
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 2 858
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu