SME
Piatok, 23. júl, 2021 | Meniny má OľgaKrížovkyKrížovky

O vstupe Ružinova do parkovacej politiky rozhodnú miestni poslanci

Problém s parkovaním v Ružinove chce mestská časť riešiť spoločnou parkovacou politikou.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Či bratislavský Ružinov vstúpi do celomestskej parkovacej politiky, ktorej základy má predstavovať všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o parkovacej politike schválené mestskými poslancami začiatkom decembra, zatiaľ známe nie je.

Podľa ružinovského starostu Dušana Pekára to bude závisieť od miestnych poslancov a ich rozhodnutia o prijatí alebo odmietnutí vlastného VZN k parkovaniu. Je však presvedčený, že snaha o regulovanie parkovania na území mestskej časti je.

"Už dávnejšie máme s poslancami vytvorenú komisiu k parkovacej politike. Po podpísaní VZN primátorom si urobíme rýchlu, krátku analýzu a dohodneme sa, aké VZN v mestskej časti prijmeme," povedal pre TASR Pekár.

Skryť Vypnúť reklamu

Cenové regulácie

Súčasťou VZN by mali byť aj cenové regulácie. V tejto súvislosti chce starosta apelovať, aby bola prvá parkovacia karta zadarmo a zároveň aby sa v čo najkratšom čase spoplatnilo parkovanie v najvyťaženejších lokalitách Ružinova.

"Budem sa prikláňať k tomu, aby sme spoplatnili ľudí, ktorí nemajú trvalý pobyt v Bratislave, a tým vyskúšať, či tieto autá donútime zaparkovať v prázdnych podzemných parkoviskách," dopĺňa Pekár.

Podotýka, že je veľa lokalít s biznis centrami, kde sú nevyužívané miesta na parkovanie, keďže mnohým vodičom sa zatiaľ nevypláca zaplatiť si parkovacie miesto na takomto parkovisku, ale zaberajú parkovacie miesta na sídliskách. Kedy by ružinovské zastupiteľstvo mohlo o návrhu VZN rokovať, starosta povedať nevedel, verí však, že čo najskôr.

Skryť Vypnúť reklamu

Opätovne totiž priznáva, že obyvatelia Ružinova majú problém s parkovaním a ten by bol ešte väčší, ak by sa do spoplatnenia parkovania mestská časť nezapojila. Zároveň upozorňuje aj na ďalší nevyriešený problém, ktorým sú obslužné komunikácie a vnútrobloky. Na nich sa totiž momentálne regulovať parkovanie nedá.

"Môže nastať situácia, že práve na týchto komunikáciách bude najväčší pretlak parkujúcich, ale aj mimobratislavských značiek. Pretože ak sa dozvedia, že sa tam nevyberá parkovanie, tak sa budú všetci tlačiť do vnútroblokov, ktoré by mali slúžiť prioritne pre obyvateľov tohto územia," myslí si starosta, ktorý vidí riešenie v zmene zákona v Národnej rade SR.

Prečítajte si tiež: Architekti napíšu pokračovanie príbehu Cvernovky Čítajte 

Vyčítajú neriešenie záchytných parkovísk

V súvislosti s parkovaním taktiež podotýka, že miestna samospráva musí vyriešiť aj fungujúci systém prenajímania parkovacích miest pre obyvateľov s trvalým pobytom v Ružinove. V súčasnosti totiž za určitých podmienok prenajíma 50 percent parkovacích miest.

Skryť Vypnúť reklamu

"Otázka teda je, čo s týmto urobíme do budúcnosti, pretože títo ľudia majú istotu, že zaparkujú a majú 24 hodín rezervované parkovacie miesto. Toto bude tiež na diskusiu. Prechodné obdobie môže byť zatiaľ také, že môže byť aj-aj, ale do budúcnosti budeme musieť aj toto riešiť," konštatuje Pekár.

Starosta v tomto smere tiež opätovne vyčíta hlavnému mestu, že nerieši záchytné parkoviská a následne obslužnosť mestskej hromadnej dopravy do centra, na pracoviská či na nákupy.

VZN o celomestskej parkovacej politike plánujú podrobne zanalyzovať aj ďalšie veľké mestské časti. "Schválené VZN momentálne analyzujeme, nakoľko zastupiteľstvo schválilo celý rad pozmeňovacích návrhov, ktoré podstatným spôsobom zmenili pôvodný návrh," uviedla staromestská hovorkyňa Nora Gubková.

Zároveň podotýka, že mestské VZN je len prvým krokom k celomestskej parkovacej politike, pričom miestna samospráva viackrát zdôraznila, že bez štatútu, ktorým mestské časti získajú kompetencie, je VZN nerealizovateľné.

Prečítajte si tiež: Takto má vyzerať nová autobusová stanica Čítajte 

Diskusia k pripomienkam

S návrhom dodatku štatútu hlavného mesta v súvislosti s parkovacou politikou nesúhlasí napr. ani Petržalka. Tá očakáva práve o štatúte širšiu diskusiu a zapracovanie pripomienok, ktoré neboli v prvom kole schválené.

Možné návrhy či riešenia na prípadný ďalší postup v súvislosti s mestskou parkovacou politikou by mala priniesť Rada Fondu statickej dopravy. Tá je akousi gesčnou komisiou pre oblasť parkovania, ktorá by sa mala rozšíriť o ďalších poslancov. Prvé stretnutie sa predpokladá v januári budúceho roka.

Nové Mesto sa k tejto téme po schválení mestského VZN zatiaľ nevyjadrilo. Ešte v novembri však mestská časť apelovala na predloženie návrhu zmeny štatútu hlavného mesta.

"Za jednu z kľúčových vecí považujeme, aby sa na tento systém nemohla prisať externá firma, ktorá z neho bude vysávať peniaze. Preto sme v Novom Meste zriadili vlastnú parkovaciu spoločnosť," uviedol vtedy pre TASR novomestský hovorca Marek Tettinger.

Samospráva sa podľa neho aktívne pripravuje na zavedenie novej parkovacej politiky, napr. aj spracovaním štúdie riešenia parkovania na väčšine svojho územia. V súvislosti s rezidenčným parkovaním bol vypracovaný a v miestnej dopravnej komisii odsúhlasený dopravný projekt na riešenie parkovania okolo Zimného štadióna Ondreja Nepelu a NTC.

"S cieľom šetriť náklady mestskej časti sme nakúpili stroje na vyznačovanie čiar a v najviac zaťaženej lokalite okolo zimného štadióna sme vyznačili vyše 600 parkovacích miest," dodal Tettinger.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z čoho sa vyrábajú balené bagety? Kedy sa ich treba báť?
  2. M. Šmigura: Pozeráme sa smerom na Varšavu
  3. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Sudoku na leto: Nenechajte sivé bunky zaháľať ani cez prázdniny
  6. Od Česka až po Jadran
  7. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  8. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci
  9. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu?
  10. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  1. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  2. Riziko úrazov je počas letných prázdnin vyššie
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti
  5. Tatravagónka Poprad ponúka stabilnú prácu a kariérny rast
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Svet bude fungovať na dátach a tie sú pre Slovensko priorita
  9. Ako sa nepripraviť o zákazníkov bez hotovosti
  10. VÚB banka ešte viac posilní leasingové služby
  1. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 13 640
  2. Pätnásť miest v Rakúsku na letné potulky 7 460
  3. Vedci skúmali slovenskú magnéziovú minerálku. Výsledok prekvapí. 6 217
  4. Prečo by ste si nemali odoprieť balenú bagetu? 6 042
  5. Úchvatná Petra: Stovky rokov zabudnutá v jordánskej púšti 4 769
  6. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie 3 715
  7. Nový Volkswagen Polo GTI prináša radosť z jazdy s dvojlitrom! 3 188
  8. Od Česka až po Jadran 3 017
  9. Slovenské čučoriedky? Nemusíte ísť do lesa, kúpite ich v reťazci 2 909
  10. Nikto im nezatlieska. Koľko medailí získajú Slováci v Tokiu? 2 178
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu