Uplynulý rok bol v Bratislave turbulentný. Čo sa vám ako prvé spojí s rokom 2016?
„Ako obyvateľovi mesta určite predsedníctvo Rady Európskej únie, keď došlo k budovaniu Potemkinovskej dedinky za pätnásť miliónov eur. Keďže bývam blízko Vajnorskej ulice, tak sa teším, že nám ju konečne opravili.“
To možno teda z vášho pohľadu uviesť za to najlepšie za posledných dvanásť mesiacov. Čo by ste však, naopak, označili za to najhoršie, čo sa v Bratislave stalo?
„Najčerstvejšie vo mne rezonuje a sklamala ma parkovacia politika, ktorá sa presadila vo veľmi rozpačitom stave. Je deravá a problematická. Tvári sa totiž, že niečo reguluje, ale vzápätí zas, že nereguluje. Ide o takú žabomyš. Viacerí moji známi ju označili za európsky unikát. S obyvateľmi totiž neurobí vôbec nič, lebo všetci budú parkovať zadarmo a bude mať ambíciu iba regulovať tých, ktorí do mesta prídu. Okrem parkovacej politiky mi však nielen tento rok, ale už dlho, v meste chýba systém práce magistrátu. Pretože ak človek nebýva na vynovenej Štúrovej ulici, alebo nemá výhľad na nový Starý most, tak prácu magistrátu za posledný rok príliš nepocítil.
Je Bratislava na tom lepšie ako pred rokom, alebo to ide dolu vodou?
„Nemôžem povedať, že je na tom úplne zle. Situácia je podľa mňa stabilizovaná, ale neuspokojivá.“
Prečo?
„Rozvoj Bratislavy je opretý o občasné európske projekty. Či už išlo o rekonštrukciu Starého mosta alebo dúbravskej električkovej radiály, ktoré sa verklíkovali celý minulý a čiastočne aj tento rok. Okrem tohto však akoby človek nepocítil v meste žiadnu pozitívnu zmenu.“
Ako spomínate, primátor sa tento rok pýši najmä dokončením rekonštrukcie Starého mosta a Štúrovej ulice, masívnou opravou ciest, vybudovaním cyklotrás či parkov. Oprávnene?
„Je to uhol jeho pohľadu, ktorému rozumiem. Keď sa však na jeho prácu pozriem ako obyvateľ mesta, tak výmena padajúceho mosta a oprava jednej ulice mi nestačí na to, aby som mohol zhodnotiť, že Bratislava sa za tento rok posunula významným krokom vpred. To, čo sa tu opravilo, sú skôr také jednorazové eurofondové vylepšováky, ako napríklad výmena zábradlí či odpadkových košov, ktoré však majú byť samozrejmosťou. Čakal by som preto od primátora väčšiu pokoru pred dielom, ktoré pred ním ešte len stojí.“

Kto je Matúš Čupka:
- narodil sa 28. februára 1987 v Bratislave,
- vyštudoval európske štúdia a medzinárodné vzťahy na Univerzite Komenského,
- robil v dvoch IT korporáciách,
- pôsobil v Inštitúte pre dobre spravovanú spoločnosť a OZ Strom života,
- je spoluzakladateľom dobrovoľníckej iniciatívy Zelená hliadka a výkonným riaditeľom občianskeho združenia Why Not?,
- organizuje pravidelné dobrovoľnícke podujatia zamerané na zber odpadkov z ulíc, likvidáciu čiernych skládok či napríklad opravy chodníkov,
- jeho hlavné záujmy sú knihy, bicyklovanie a rodina.
Primátor Ivo Nesrovnal je v polovici svojho volebného obdobia. Čo na jeho výkon hovoríte v porovnaní s jeho predchodcami?
„Zodpovedne to môžem hodnotiť len v rámci tém, ktorým sa ako Zelená hliadka venujeme, a teda problematike čiernych skládok alebo odpadu. Až na pár nových odpadkových košov, ktoré majú svoje otvory zvyčajne otočené do cesty a nie smerom na chodník, došlo k minimálnemu posunu vpred. Pokiaľ ide o problematiku vonkajšej reklamy, tak oceňujem, že sa konečne začalo niečo robiť s reklamnými trojnožkami, na ktoré sme však upozornili ešte v októbri 2014. Pasportizácia bilbordov, ktorú doteraz verejnosť nevidela, je tiež pozitívnym signálom. Práve týmito málo významnými krokmi sa však súčasný primátor stal najaktívnejším primátorom v riešení problematiky vizuálneho smogu, čo ukazuje len to, ako nízko je nastavená latka. Čo sa však týka aj iných oblastí, ako napríklad bezbariérovosť či parkovanie, tak ak mám jeho výkon celkovo vyhodnotiť IT jazykom, tak nejde o vylepšenie verzie z 1.0 na 2.0 ale z 1.0 na 1.1.“
Zelená hliadka často supluje povinnosti mesta – dobrovoľne odstraňujete čierne skládky, maľujete zábradlia, opravujete výtlky, dopravné ostrovčeky na cyklotrasách meníte na bezbariérové či osádzate kvetináče. Nemali by to však zabezpečovať úradníci, ktorí na to majú peniaze z daní Bratislavčanov?