BRATISLAVA. Mestskí poslanci mali o jednotných parkovacích pravidlách v Bratislave rozhodnúť na stredajšom zastupiteľstve. Ani po piatich hodinách rokovania sa však ku hlasovaniu nedostali. Nový termín schvaľovania návrhu vytýčil primátor Ivo Nesrovnal na štvrtok o 9.00 h.
Poslanci sa v noci zhodli na tom, že ráno budú hlasovať o pozmenenom návrhu. Jeho základy navrhol nezávislý poslanec Pavol Bulla.
Prvé auto zadarmo
Ak poslanci návrh parkovania schvália, Bratislavčania by nemali za prvé auto v domácnosti platiť a na území mesta by mali parkovať zadarmo. Všade, okrem mestskej časti Staré Mesto, ktorá má svojou centrálnou polohou špecifické postavenie.
Za druhé auto v domácnosti by si mali Bratislavčania platiť rezidentskú kartu. Jej cenu si určí každá mestská časť pre svojich obyvateľov osobitne, v rozmedzí od nula do 500 eur.
V ostatných mestských častiach mesta budú mať Bratislavčania na druhé auto 50-percentnú zľavu na hodinovú sadzbu státia.
Ak by teda Ružinovčan chcel zaparkovať na hodinu v Petržalke, pri sadzbe dve eurá za hodinu by vodič zaplatil euro. Sadzba dvoch eur by platila pre ľudí, ktorí nemajú trvalý pobyt na území Bratislavy.
Mestskí poslanci môžu taktiež uplatniť dvojročné prechodné obdobie, počas ktorého by Bratislavčania neplatili za prvé, ale ani druhé, tretie či štvrté auto v domácnosti.
Parkovné by sa tak týkalo len abonentov, a teda ľudí bez trvalého pobytu v meste.
Tí by si podľa nového návrhu za parkovanie priplatili. Parkovacia karta sa pre nich môže vyšplhať maximálne až do päťtisíc eur na rok.
Dve autá sú už luxus
"Systém by mal postupne naučiť Bratislavčanov, že normálne je mať jedno auto a dve autá už začínajú byť luxusom a takisto by mal vyriešiť autá, ktoré nie sú abonentské," uviedol šéf dopravnej komisie magistrátu Jozef Uhler, ktorý dodal, že tento kompromisný návrh by vo štvrtok ráno mal prejsť.
Primátor Nesrovnal sa po zastupiteľstve k pozmenenému návrhu nevyjadril, ešte pred tým však uviedol, že ak sa jednotné pravidlá parkovania prijať nepodarí, rokovania o parkovacej politike budú na tri až štyri roky opäť pochované.
Bratislave je doteraz posledným krajským mestom na Slovensku a patrí aj k posledným hlavným mestám Európskej únie, ktorá nemá základné pravidlá parkovania na území mesta.