SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

V Bratislave majú pribudnúť cyklotrasy

Magistrát chce budúci rok investovať do rozvoja cyklotrás oproti tomuto roku dvojnásobok peňazí.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Starohájska, Alstrova, Rožňavská, Lesopark v Mlynskej doline, Trnavská, Bajkalská a Košická. To sú lokality, v ktorých chce mesto budúci rok postaviť alebo pripraviť projekty na cyklotrasy. Kým tento rok mal magistrát na rozvoj cyklodopravy vyčlenených 420-tisíc eur, budúci rok to má byť viac ako dvojnásobok.

Na ich výstavbu a údržbu totiž v návrhu rozpočtu mesta na rok 2017 vyčlenil 506-tisíc eur z vlastných zdrojov a ďalších 460-tisíc eur z európskych fondov. O tom, či mesto bude od januára hospodáriť s takmer miliónovým rozpočtom pre cyklistov, rozhodnú mestskí poslanci na decembrovom zastupiteľstve.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mesto a mestská organizácia STaRZ, ktorá projekty pripravuje, idú slimačím tempom,“ uviedol prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia Peter Netri. V meste podľa neho chýba základné prepojenie centra s mestskými časťami a nimi navzájom.

Chybou je podľa Netriho to, že magistrát nerobí nové projekty, ale doháňa staré ešte z čias bývalého primátora.

Bratislava zaostáva

Stačí prejsť cez neďaleký hraničný priechod Berg a bratislavský cyklista sa ocitá v inom svete. Teší sa, že sa nemusí na cyklochodníkoch vyhýbať jamám, vychádzať na 20-centimetrové obrubníky, schádzať z nich každých päť metrov a báť sa, že ho z bicykla niekto v premávke zrazí alebo z bicykla zhodí tým, že do cyklotrasy otvorí dvere auta.

Niektoré cyklotrasy v Bratislave totiž lemujú parkovacie miesta áut pri krajniciach, a tak vodiči vystupujú rovno pod kolesá cyklistov, napríklad na Košickej ulici.

Skryť Vypnúť reklamu

Bezpečnosť cyklistov a ich počet nie je na Slovensku v porovnaní s inými krajinami Európskej únie podľa štatistík OECD vysoká. Bratislavský magistrát to však postupne plánuje zmeniť.

Viac peňazí na cyklotrasy

„V návrhu rozpočtu sa zameriavame na rozširovanie cyklotrás, pretože ak chceme mať z Bratislavy mesto, ktoré preferuje alternatívne druhy dopravy pred automobilovou, musíme vytvoriť aj podmienky na jej rozvoj,“ uviedol primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Na budúci rok preto mesto vyčlenilo na cyklodopravu takmer milión eur. Na porovnanie, tento rok na zlepšenie podmienok pre cyklistov vyhradilo takmer pol milióna eur, vlani ani nie dvestotisíc.

Tento rok dokončil magistrát cyklotrasy napríklad na Starom moste, Dunajskej, Štúrovej a Banskobystrickej ulici.

Skryť Vypnúť reklamu

Budúci rok plánuje dobudovať trasu na Starohájskej, postaviť novú na Alstrovej v Rači a na Rožňavskej v úseku Tomášiková pri železničnom nadjazde.

Pripraviť chce aj projektové dokumentácie na ďalšie cyklochodníky, a to na Rožňavskej v úseku Železničný nadjazd – Zlaté piesky a Zlaté piesky – Vajnory, v Mlynskej doline – Lesopark, Trnavskej – Bajkalskej a na Košickej.

Zlá spolupráca

Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré podporuje rozvoj mestskej cyklistiky, však upozorňuje na to, že väčšina cyklotrás, na ktorých mesto v súčasnosti pracuje, sú ešte z čias bývalého primátora a posledný rok a pol sa im s mestom spolupracuje zle.

„Mesto nemá kapacitu venovať sa cyklistickej doprave, a preto sa v poslednom čase nepripravujú žiadne nové projekty,“ uviedol prezident Cyklokoalície Peter Netri.

Problémom podľa neho nie sú ani tak peniaze, ako skôr vôľa systematicky riešiť cyklistickú dopravu.

Ak by magistrát podľa neho vyčlenil človeka, ktorý je spôsobilý na dopravné stavby, v priebehu dvoch rokov môžu byť v každej mestskej časti vyznačené cyklotrasy po bočných tichých uličkách, v jednosmerkách, cez parky a popri vodných tokoch.

„Sú to lacné a rýchle riešenia, ktoré stačí, aby niekto uchopil a zrealizoval,“ dodal Netri.

Aktuálne je v meste nutné podľa cyklistov prepojiť všetky mestské časti s centrom mesta a následne aj mestské časti navzájom.

Akútnych je pár kilometrov

„Reálne, ak sa bavíme o širšom centre, kde treba cyklotrasy najviac, ide v meste len o zopár kilometrov. Ide totiž najmä o ulice Trenčianska, Bajkalská, Štúrova, časť Dunajskej a Viedenská,“ uviedol Netri.

V súčasnosti sa dá pomerne bezpečne dostať do centra z Karlovej Vsi, Petržalky, Vrakune, Rusoviec, Čunova a časti Ružinova.

Úplne odrezané od centra mesta je Šancovou a Pražskou ulicou podľa Netriho napríklad Nové Mesto.

„Dôležité je vybudovať bezpečné trasy napríklad cez Račianske mýto v smere na Radlinského ulicu, od Dúbravskej cesty a lesoparku cez Patrónku a cyklotrasu pozdĺž Vajnorskej a Trnavskej,“ ozrejmil.

Členovia Cyklokoalície sa zhodujú, že medzi najlepšie cyklotrasy v meste patrí novovybudovaná petržalská radiála od Bosákovej cez Starý most a Štúrovú.

„Veľmi dobrá trasa je aj z Vrakune cez Dolnohonskú cykloradiálu, ktorá je až na pár miest kompletná a je takmer bezkolízna s automobilovou dopravou a preto je vhodná aj pre deti,“ povedal člen výkonnej rady Cyklokoalície Michal Malý.

Naopak, medzi najhoršie úseky z hľadiska bezpečnosti cyklistov patria podľa Cyklokoalície veľké križovatky ako napríklad Račianske mýto, Patrónka, Mlynské nivy – Karadžičova a hlavné radiály v meste – Trnavská cesta, Račianska ulica či Pražská.

Napriek tomu, že v meste je viac ako sto kilometrov cyklotrás, absolútna väčšina z nich je na nábrežiach Dunaja či Malého Dunaja.

„Okrem hrádzí, ktoré tu existujú už roky, a pár lastovičiek ako Štúrova – Starý most, tu nie je takmer nič vyznačené,“ uviedol Malý.

Namiesto prepájania centra s mestskými časťami sa podľa neho míňajú peniaze na trasy, ktoré pomôžu len zopár ľuďom, pretože si ich poslanci vylobovali. Ako príklad uviedol trasu z Podujanských Biskupíc na Trojičné námestie.

„Naša vízia, ktorú sme predstavili primátorovi Nesrovnalovi, bola, že by sa do roku 2018 mali spojiť aspoň všetky mestské časti s centrom, okrem tých najokrajovejších ako Devín, Devínska Nová Ves, Jarovce a podobne. Ale pri tempe, aké máme teraz, nebudú spravené ani základné ulice ako Radlinského, Záhradnícka či Karadžičova,“ uviedol Netri.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  3. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 883
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 345
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 791
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 885
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 707
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 804
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 454
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 130
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 786
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 886
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 666
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 056
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 904
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 829
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 755
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 596
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 209
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 606
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu