SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Bratislavskú hlavnú stanicu opravia štátne železnice

Nepôjde o komplexnú opravu, ale len o menšiu rekonštrukciu. Mestu však končí zmluva s firmou Transprojekt, ktorá mala do konca tohto roka prestavať celú hlavnú stanicu aj s jej okolím. Čo bude ďalej?

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

STARÉ MESTO. Nový kamerový systém, rekonštrukcia nákladných výťahov na osobné, prestavba nízkonapäťových rozvodov či menšia oprava výpravnej budovy.

To čaká bratislavskú hlavnú stanicu budúci rok. Štátne Železnice Slovenskej republiky, ktoré budovu hlavnej stanice vlastnia, sa jej totiž rozhodli dať nový výzor.

Plánujú na nej menšie rekonštrukčné práce, ktoré s komplexnou opravou nesúvisia. Ich cieľom je vyššia kvalita a komfort cestovania. Práce sa majú robiť nielen vo vnútri stanice, ale aj vonku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Stavba zostáva v tvarovo nezmenenej podobe, ako sa v súčasnosti nachádza, avšak výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej stanice,“ vraví hovorkyňa štátnych železníc Martina Pavliková.

Železnice chystajú súťaž

S prácami na stanici sa začne po tom, ako sa skončí tender, ktorý vypísali železnice na rekonštrukciu stanice. Aktuálne podľa železníc zabezpečuje ateliér Modulor inžiniersku činnosť k čiastočnej prestavbe.

Jej výsledkom by malo byť vydanie právoplatného stavebného povolenia.

Hoci železnice svoje rozhodnutia zdôvodňujú zavádzaním štandardov, ich krok prichádza v čase, keď sa blíži koniec zmluvy medzi mestom Bratislava a spoločnosťou Transprojekt.

Zmluva, ktorú podpísal v roku 2010 ešte tesne pred odchodom z funkcie vtedajší primátor Andrej Ďurkovský z KDH, má vypršať koncom roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Transprojekt mal okrem stanice prebudovať aj Predstaničné námestie v celkovej hodnote dvesto miliónov eur. Do dnešného dňa investor podľa neho dal do projektu 16 miliónov eur.

„Realizátor projektu uplynulých šesť rokov preukázateľne a trpezlivo žiadal zástupcov mesta o súčinnosť v rámci jednotlivých krokov, ktoré umožnia plne pripravený projekt realizovať a odstrániť medzinárodnú hanbu, akou je v súčasnosti vstupná brána do mesta,“ vraví mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.

Hlavné mesto sa od roku 2010 odmietlo nielen zaoberať žiadosťami zo strany realizátora, ale aj nerešpektuje uzatvorené zmluvy, dohody a uznesenia vlastného mestského zastupiteľstva.

Investor začiatkom novembra magistrátu zaslal poslednú výzvu, v ktorom ho žiada o spoluprácu a predĺženie zmluvy, dodala Adamová.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak magistrát stavebníkovi nevyhovie, hrozí hlavnému mestu najväčším súdnym sporom v jeho histórii.

Okrem toho dlhodobo zablokuje možnosť komplexnej revitalizácie predstaničného priestoru a prinesie mestu riziko zlej reputácie, vzhľadom na narušenie dôvery investorov, ktorí majú záujem realizovať svoje projekty v Bratislave.

Jedným z dôvodov, ktorý projekt s novým investorom môže zbrzdiť, je vlastníctvo niekoľkých pozemkov firmou Transprojekt, upozornil vlani v januári ekonomický magazín Trend.

Bez nich nie je možné urobiť takú veľkú prestavbu ako plánovala spoločnosť Transprojekt.

Konateľ firmy Transprojek Igor Ballo má v hlavnom meste viacero nedokončených projektov, pričom zatiaľ ani nepredstavil väčšieho investora, ktorý by mu dal na stavby peniaze, upozornil pred nedávnom Denník N.

Ďalší postup neznámy

Projekt Transprojektu má byť podľa zmluvy s mestom dokončený tento rok.

Zrekonštruovaná mala byť celá hlavná stanica, Predstaničné námestie, neďaleké Dopravné múzeum, ale postavené mali byť aj nové cesty v okolí, podzemná električká či podchod pre peších pod Šancovou ulicou.

Isté je, že sa to nestihne. Mestskí poslanci sa pritom zhodli, že firme Transprojekt nepredĺžia zmluvu, ako žiadala.

Čo bude ďalej po novom roku, však mesto zatiaľ nevie.

„Zmluva s investorom zatiaľ stále platí, akékoľvek ďalšie otázky sú predčasné. O ďalších krokoch budeme informovať,“ uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Ivana Skokanová.

Mesto tvrdí, že investora viackrát vyzvalo na dodržanie zmluvy a zrealizovanie projektu v termíne.

„Rozhodli sme sa nečakať na to, ako sa investor rozhodne a v predstaničnom priestore sme spoločne v spolupráci so železnicami spravili viditeľné zmeny,“ dodáva Skokanová.

Mesto napríklad na vlastné náklady v lete opravilo eskalátory k električkám, na Predstaničnom námestí vymenilo asfalt na cestách, chodníkoch a nástupištiach, osadilo nové obrubníky či vybudovalo bezbariérové úpravy nájazdov na chodníky.

Magistrát pred stanicou taktiež zmenil organizáciu dopravy, keď zúžil stredové parkovisko, čím vznikol nový pruh pre autobusy mestskej hromadnej dopravy.

„Pri tejto revitalizácii Predstaničného námestia sme postupovali spoločne aj so železnicami, ktorým patrí budova Hlavnej stanice. Pevne veríme, že spolupracovať budeme aj v budúcnosti,“ dodala Skokanová.

O spolupráci medzi mestom a železnicami hovorí aj štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Tá chce hlavnému mestu poskytnúť súčinnosť pri riešení opravy hlavnej stanice a predstaničného námestia.

„Máme eminentný záujem, aby sa tento patový stav, ktorý ani mestu ani nám nič neprináša, vyriešil. S týmto problémom si mesto samo neporadí, sme pripravení poskytnúť súčinnosť,“ vravel v lete bývalý šéf štátnych železníc Tibor Šimoni.

O konkrétnych krokoch však nehovoria ani železnice, keďže nielen zmluva s mestom, ale aj zmluva so železnicami je stále platná.

„Analyzujeme právny stav, ktorý môže nastať po výpovedi zmluvy medzi mestom a firmou Transprojekt. Železnice majú s firmou Transprojekt uzatvorenú zmluvu na prenájom pozemkov,“ konštatovala Pavliková.

Dlhý príbeh

Príbeh obnovy železničnej stanice a jej okolia sa tiahne už od roku 2001. Vtedy sa vyhlásila medzinárodná architektonická súťaž.

Investor zmluvu s hlavným mestom podpísal koncom roka 2010. Bolo to v čase, keď na primátorskej stoličke končil Andrej Ďurkovský. V rámci zmluvy sa mesto zaviazalo Transprojektu predať necelých 23-tisíc štvorcových metrov pozemkov za 23,7 milióna eur.

Časť zo sumy, teda 365-tisíc eur, mestu na účet prišlo. Zvyšnú časť sumy tvorí vybudovanie nových ciest, či novej električkovej trate.

„Prvú časť kúpnej ceny už investor zaplatil, pričom tieto peniaze sa mu už nevrátia,“ povedala v minulosti Skokanová.

V projekte však mesto nie je samo. Investor ešte v roku 2006 podpísal zmluvu so štátnym správcom koľají a niektorými železničnými stanicami – Železnicami Slovenskej republiky na 50 rokov.

Od železníc si Transprojekt prenajíma v okolí hlavnej stanice pozemky s rozlohou takmer 16-tisíc štvorcových metrov, na ktorých chce v budúcnosti stavať biznis centrum, a takmer 30-tisíc štvorcových metrov pozemkov, ktoré potrebuje na inžinierske stavby, napísal vlani v januári magazínTrend.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal pred komunálnymi voľbami v roku 2014 sľuboval zrušenie zmluvy s Transprojektom. Tesne po nástupe do funkcie svoj sľub zrušil a rozhodol sa počkať na rok 2016.

Chcel sa vyhnúť súdnemu sporu a ochrániť mesto pred možnými finančnými stratami.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  6. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 504
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 079
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 819
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 649
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 235
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 050
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 118
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 227
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 826
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 6 143
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 900
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 040
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 887
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu