SME

Bratislavskú hlavnú stanicu opravia štátne železnice

Nepôjde o komplexnú opravu, ale len o menšiu rekonštrukciu. Mestu však končí zmluva s firmou Transprojekt, ktorá mala do konca tohto roka prestavať celú hlavnú stanicu aj s jej okolím. Čo bude ďalej?

(Zdroj: Foto SME - Jozef Jakubčo)

STARÉ MESTO. Nový kamerový systém, rekonštrukcia nákladných výťahov na osobné, prestavba nízkonapäťových rozvodov či menšia oprava výpravnej budovy.

To čaká bratislavskú hlavnú stanicu budúci rok. Štátne Železnice Slovenskej republiky, ktoré budovu hlavnej stanice vlastnia, sa jej totiž rozhodli dať nový výzor.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Plánujú na nej menšie rekonštrukčné práce, ktoré s komplexnou opravou nesúvisia. Ich cieľom je vyššia kvalita a komfort cestovania. Práce sa majú robiť nielen vo vnútri stanice, ale aj vonku.

SkryťVypnúť reklamu

„Stavba zostáva v tvarovo nezmenenej podobe, ako sa v súčasnosti nachádza, avšak výzorovo a kvalitatívne zmení svoju podobu do času komplexnej rekonštrukcie celej stanice,“ vraví hovorkyňa štátnych železníc Martina Pavliková.

Železnice chystajú súťaž

S prácami na stanici sa začne po tom, ako sa skončí tender, ktorý vypísali železnice na rekonštrukciu stanice. Aktuálne podľa železníc zabezpečuje ateliér Modulor inžiniersku činnosť k čiastočnej prestavbe.

Jej výsledkom by malo byť vydanie právoplatného stavebného povolenia.

Hoci železnice svoje rozhodnutia zdôvodňujú zavádzaním štandardov, ich krok prichádza v čase, keď sa blíži koniec zmluvy medzi mestom Bratislava a spoločnosťou Transprojekt.

Zmluva, ktorú podpísal v roku 2010 ešte tesne pred odchodom z funkcie vtedajší primátor Andrej Ďurkovský z KDH, má vypršať koncom roka.

SkryťVypnúť reklamu

Transprojekt mal okrem stanice prebudovať aj Predstaničné námestie v celkovej hodnote dvesto miliónov eur. Do dnešného dňa investor podľa neho dal do projektu 16 miliónov eur.

„Realizátor projektu uplynulých šesť rokov preukázateľne a trpezlivo žiadal zástupcov mesta o súčinnosť v rámci jednotlivých krokov, ktoré umožnia plne pripravený projekt realizovať a odstrániť medzinárodnú hanbu, akou je v súčasnosti vstupná brána do mesta,“ vraví mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.

Hlavné mesto sa od roku 2010 odmietlo nielen zaoberať žiadosťami zo strany realizátora, ale aj nerešpektuje uzatvorené zmluvy, dohody a uznesenia vlastného mestského zastupiteľstva.

Investor začiatkom novembra magistrátu zaslal poslednú výzvu, v ktorom ho žiada o spoluprácu a predĺženie zmluvy, dodala Adamová.

SkryťVypnúť reklamu

Ak magistrát stavebníkovi nevyhovie, hrozí hlavnému mestu najväčším súdnym sporom v jeho histórii.

Okrem toho dlhodobo zablokuje možnosť komplexnej revitalizácie predstaničného priestoru a prinesie mestu riziko zlej reputácie, vzhľadom na narušenie dôvery investorov, ktorí majú záujem realizovať svoje projekty v Bratislave.

Jedným z dôvodov, ktorý projekt s novým investorom môže zbrzdiť, je vlastníctvo niekoľkých pozemkov firmou Transprojekt, upozornil vlani v januári ekonomický magazín Trend.

Bez nich nie je možné urobiť takú veľkú prestavbu ako plánovala spoločnosť Transprojekt.

Konateľ firmy Transprojek Igor Ballo má v hlavnom meste viacero nedokončených projektov, pričom zatiaľ ani nepredstavil väčšieho investora, ktorý by mu dal na stavby peniaze, upozornil pred nedávnom Denník N.

Ďalší postup neznámy

Projekt Transprojektu má byť podľa zmluvy s mestom dokončený tento rok.

Zrekonštruovaná mala byť celá hlavná stanica, Predstaničné námestie, neďaleké Dopravné múzeum, ale postavené mali byť aj nové cesty v okolí, podzemná električká či podchod pre peších pod Šancovou ulicou.

Isté je, že sa to nestihne. Mestskí poslanci sa pritom zhodli, že firme Transprojekt nepredĺžia zmluvu, ako žiadala.

Čo bude ďalej po novom roku, však mesto zatiaľ nevie.

„Zmluva s investorom zatiaľ stále platí, akékoľvek ďalšie otázky sú predčasné. O ďalších krokoch budeme informovať,“ uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Ivana Skokanová.

Mesto tvrdí, že investora viackrát vyzvalo na dodržanie zmluvy a zrealizovanie projektu v termíne.

„Rozhodli sme sa nečakať na to, ako sa investor rozhodne a v predstaničnom priestore sme spoločne v spolupráci so železnicami spravili viditeľné zmeny,“ dodáva Skokanová.

Mesto napríklad na vlastné náklady v lete opravilo eskalátory k električkám, na Predstaničnom námestí vymenilo asfalt na cestách, chodníkoch a nástupištiach, osadilo nové obrubníky či vybudovalo bezbariérové úpravy nájazdov na chodníky.

Magistrát pred stanicou taktiež zmenil organizáciu dopravy, keď zúžil stredové parkovisko, čím vznikol nový pruh pre autobusy mestskej hromadnej dopravy.

„Pri tejto revitalizácii Predstaničného námestia sme postupovali spoločne aj so železnicami, ktorým patrí budova Hlavnej stanice. Pevne veríme, že spolupracovať budeme aj v budúcnosti,“ dodala Skokanová.

O spolupráci medzi mestom a železnicami hovorí aj štátna firma Železnice Slovenskej republiky. Tá chce hlavnému mestu poskytnúť súčinnosť pri riešení opravy hlavnej stanice a predstaničného námestia.

„Máme eminentný záujem, aby sa tento patový stav, ktorý ani mestu ani nám nič neprináša, vyriešil. S týmto problémom si mesto samo neporadí, sme pripravení poskytnúť súčinnosť,“ vravel v lete bývalý šéf štátnych železníc Tibor Šimoni.

O konkrétnych krokoch však nehovoria ani železnice, keďže nielen zmluva s mestom, ale aj zmluva so železnicami je stále platná.

„Analyzujeme právny stav, ktorý môže nastať po výpovedi zmluvy medzi mestom a firmou Transprojekt. Železnice majú s firmou Transprojekt uzatvorenú zmluvu na prenájom pozemkov,“ konštatovala Pavliková.

Dlhý príbeh

Príbeh obnovy železničnej stanice a jej okolia sa tiahne už od roku 2001. Vtedy sa vyhlásila medzinárodná architektonická súťaž.

Investor zmluvu s hlavným mestom podpísal koncom roka 2010. Bolo to v čase, keď na primátorskej stoličke končil Andrej Ďurkovský. V rámci zmluvy sa mesto zaviazalo Transprojektu predať necelých 23-tisíc štvorcových metrov pozemkov za 23,7 milióna eur.

Časť zo sumy, teda 365-tisíc eur, mestu na účet prišlo. Zvyšnú časť sumy tvorí vybudovanie nových ciest, či novej električkovej trate.

„Prvú časť kúpnej ceny už investor zaplatil, pričom tieto peniaze sa mu už nevrátia,“ povedala v minulosti Skokanová.

V projekte však mesto nie je samo. Investor ešte v roku 2006 podpísal zmluvu so štátnym správcom koľají a niektorými železničnými stanicami – Železnicami Slovenskej republiky na 50 rokov.

Od železníc si Transprojekt prenajíma v okolí hlavnej stanice pozemky s rozlohou takmer 16-tisíc štvorcových metrov, na ktorých chce v budúcnosti stavať biznis centrum, a takmer 30-tisíc štvorcových metrov pozemkov, ktoré potrebuje na inžinierske stavby, napísal vlani v januári magazínTrend.

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal pred komunálnymi voľbami v roku 2014 sľuboval zrušenie zmluvy s Transprojektom. Tesne po nástupe do funkcie svoj sľub zrušil a rozhodol sa počkať na rok 2016.

Chcel sa vyhnúť súdnemu sporu a ochrániť mesto pred možnými finančnými stratami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  2. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  3. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  8. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 830
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 969
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 653
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 795
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 745
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 131
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 627
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 094
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  2. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  3. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  4. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  5. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  6. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  7. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  8. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 739
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 379
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 204
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 265
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 14 632
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 349
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 022
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 834
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu