SME

Novú križovatku v Petržalke chcú dokončiť v decembri

Termín dokončenia veľkej okružnej križovatky na konci Petržalky v blízkosti zón Slnečnice a Južné mesto, sa posúva.

Výstavbu  zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, hovorí developer. ILUSTRAČNÉ FOTOVýstavbu zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, hovorí developer. ILUSTRAČNÉ FOTO (Zdroj: archív Petit Press)

BRATISLAVA, PETRŽALKA. Termín dokončenia novej veľkej okružnej križovatky na konci bratislavskej Petržalky, smerom na Jarovce, v blízkosti výstavby nových obytných zón Slnečnice a Južné mesto, sa posúva.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Križovatka by mala byť daná do užívania v decembri. Kolaudačné konania by mali následne prebehnúť najneskôr v prvom kvartáli roka 2017. Uviedol to výkonný riaditeľ Cresco Group, a. s., Ján Krnáč.

Nové požiadavky

Proces výstavby podľa neho zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, ktoré investor dostal od Krajského dopravného inšpektorátu počas výstavby.

SkryťVypnúť reklamu

"Išlo o pomerne rozsiahle zmeny organizácie dopravy, na základe ktorých sa musela prepracovať realizačná projektová dokumentácia a ktoré vyžadovali aj zásahy do už zhotovených častí," skonštatoval Krnáč s tým, že požiadavky na zmeny sa týkali aj niektorých dopravných značiek.

Všetky kolaudačné a preberacie procesy sú ale podľa neho nastavené tak, aby mohla byť križovatka spustená do prevádzky budúci mesiac. Teda ešte pred samotným správoplatnením všetkých štyroch kolaudačných rozhodnutí. "Vydanie a správoplatnenie kolaudačných konaní nie je možné v tomto štádiu spoľahlivo odhadnúť. Konečné rozhodnutie spraví správca komunikácie," podotýka.

Ešte sa nevie, kto to všetko zaplatí

Stále otvorenou otázkou zostáva financovanie stavby. Celkové investičné náklady, vrátane všetkých prislúchajúcich objektov a pozemkov, sa odhadujú na približne tri milióny eur. Investor zatiaľ financuje výstavbu z vlastných zdrojov, je ale presvedčený, že by sa finančne malo podieľať aj mesto, prípadne tiež mestská časť. Argumentuje tým, že ide o križovatku mestského významu.

SkryťVypnúť reklamu

"Dostatok prostriedkov nemáme, výstavbu zatiaľ financujeme z úverových zdrojov banky. Veríme, že úver bude môcť byť banke splatený z poplatku za rozvoj," hovorí Krnáč s tým, že investor už v tejto súvislosti absolvoval ďalšie rokovania na magistráte a mestskej časti.

Nad vymáhaním nákladov po dokončení stavebných prác zatiaľ podľa neho neuvažujú.

Petržalka: Obráťte sa na mesto

Mestská časť odporúča v tejto veci obrátiť sa na hlavné mesto. "Povinnosť vybudovať túto križovatku ako vyvolanú investíciu uložilo investorovi hlavné mesto v záväznom stanovisku.

Stavebné povolenie k predmetnej investícii vydalo taktiež hlavné mesto ako príslušný špeciálny stavebný úrad," odpovedal starosta Petržalky Vladimír Bajan na otázku, či je miestna samospráva ochotná a pripravená podieľať sa finančne na výstavbe novej kruhovej križovatky na jej území, napr. aj v súvislosti s miestnym poplatkom za rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu

Po jeho schválení v mestskom zastupiteľstve by časť z výnosov mala ísť aj pre mestské časti.

"V súčasnosti ešte nie je prijaté všeobecne záväzné nariadenie o miestnom poplatku za rozvoj. Ten bude možné vyberať v prípade jeho odsúhlasenia mestským zastupiteľstvom až ďalší rok. Preto sú otázky na konkrétne projekty, ktoré by takto mohli byť podporené, predčasné," uviedla hovorkyňa hlavného mesta Ivana Skokanová.

Päť samostatných konaní

Križovatka je podobne ako nultý obchvat Bratislavy vyvolanou investíciou stále sa zhusťujúcej zástavby na juhu Bratislavy - Jarovce, Rusovce, Čunovo a z dlhodobého hľadiska by mala prispieť k väčšej priepustnosti tohto dopravného uzla.

Vychádzalo sa pri nej aj z výsledkov celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015. Podľa nich prejde denne týmto dopravným uzlom takmer 16 000 áut v smere na Rusovskú cestu a späť, a okolo 19 500 v smere na Dolnozemskú.

Povoľovanie v rámci novej križovatky bolo rozdelené do piatich samostatných konaní, všetky potrebné povolenia získala spoločnosť v júni 2015. Stavebne výstavbu križovatky povoľovali tri stavebné úrady, a to okresný úrad - odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, mestská časť Petržalka a hlavné mesto.

V novembri 2015 začala spoločnosť s vyvolanými prekládkami sietí, pričom sa riešil aj dodávateľ prác a financovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 76 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 346
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 041
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 444
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 171
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 195
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 187
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 241
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 550
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 546
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 56 967
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 596
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 321
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 936
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 569
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 761
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu