SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Novú križovatku v Petržalke chcú dokončiť v decembri

Termín dokončenia veľkej okružnej križovatky na konci Petržalky v blízkosti zón Slnečnice a Južné mesto, sa posúva.

Výstavbu  zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, hovorí developer. ILUSTRAČNÉ FOTOVýstavbu zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, hovorí developer. ILUSTRAČNÉ FOTO (Zdroj: archív Petit Press)

BRATISLAVA, PETRŽALKA. Termín dokončenia novej veľkej okružnej križovatky na konci bratislavskej Petržalky, smerom na Jarovce, v blízkosti výstavby nových obytných zón Slnečnice a Južné mesto, sa posúva.

Križovatka by mala byť daná do užívania v decembri. Kolaudačné konania by mali následne prebehnúť najneskôr v prvom kvartáli roka 2017. Uviedol to výkonný riaditeľ Cresco Group, a. s., Ján Krnáč.

Nové požiadavky

Proces výstavby podľa neho zdržali nové požiadavky na dopravné riešenie križovatky, ktoré investor dostal od Krajského dopravného inšpektorátu počas výstavby.

Skryť Vypnúť reklamu

"Išlo o pomerne rozsiahle zmeny organizácie dopravy, na základe ktorých sa musela prepracovať realizačná projektová dokumentácia a ktoré vyžadovali aj zásahy do už zhotovených častí," skonštatoval Krnáč s tým, že požiadavky na zmeny sa týkali aj niektorých dopravných značiek.

Všetky kolaudačné a preberacie procesy sú ale podľa neho nastavené tak, aby mohla byť križovatka spustená do prevádzky budúci mesiac. Teda ešte pred samotným správoplatnením všetkých štyroch kolaudačných rozhodnutí. "Vydanie a správoplatnenie kolaudačných konaní nie je možné v tomto štádiu spoľahlivo odhadnúť. Konečné rozhodnutie spraví správca komunikácie," podotýka.

Ešte sa nevie, kto to všetko zaplatí

Stále otvorenou otázkou zostáva financovanie stavby. Celkové investičné náklady, vrátane všetkých prislúchajúcich objektov a pozemkov, sa odhadujú na približne tri milióny eur. Investor zatiaľ financuje výstavbu z vlastných zdrojov, je ale presvedčený, že by sa finančne malo podieľať aj mesto, prípadne tiež mestská časť. Argumentuje tým, že ide o križovatku mestského významu.

Skryť Vypnúť reklamu

"Dostatok prostriedkov nemáme, výstavbu zatiaľ financujeme z úverových zdrojov banky. Veríme, že úver bude môcť byť banke splatený z poplatku za rozvoj," hovorí Krnáč s tým, že investor už v tejto súvislosti absolvoval ďalšie rokovania na magistráte a mestskej časti.

Nad vymáhaním nákladov po dokončení stavebných prác zatiaľ podľa neho neuvažujú.

Petržalka: Obráťte sa na mesto

Mestská časť odporúča v tejto veci obrátiť sa na hlavné mesto. "Povinnosť vybudovať túto križovatku ako vyvolanú investíciu uložilo investorovi hlavné mesto v záväznom stanovisku.

Stavebné povolenie k predmetnej investícii vydalo taktiež hlavné mesto ako príslušný špeciálny stavebný úrad," odpovedal starosta Petržalky Vladimír Bajan na otázku, či je miestna samospráva ochotná a pripravená podieľať sa finančne na výstavbe novej kruhovej križovatky na jej území, napr. aj v súvislosti s miestnym poplatkom za rozvoj.

Skryť Vypnúť reklamu

Po jeho schválení v mestskom zastupiteľstve by časť z výnosov mala ísť aj pre mestské časti.

"V súčasnosti ešte nie je prijaté všeobecne záväzné nariadenie o miestnom poplatku za rozvoj. Ten bude možné vyberať v prípade jeho odsúhlasenia mestským zastupiteľstvom až ďalší rok. Preto sú otázky na konkrétne projekty, ktoré by takto mohli byť podporené, predčasné," uviedla hovorkyňa hlavného mesta Ivana Skokanová.

Päť samostatných konaní

Križovatka je podobne ako nultý obchvat Bratislavy vyvolanou investíciou stále sa zhusťujúcej zástavby na juhu Bratislavy - Jarovce, Rusovce, Čunovo a z dlhodobého hľadiska by mala prispieť k väčšej priepustnosti tohto dopravného uzla.

Vychádzalo sa pri nej aj z výsledkov celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015. Podľa nich prejde denne týmto dopravným uzlom takmer 16 000 áut v smere na Rusovskú cestu a späť, a okolo 19 500 v smere na Dolnozemskú.

Povoľovanie v rámci novej križovatky bolo rozdelené do piatich samostatných konaní, všetky potrebné povolenia získala spoločnosť v júni 2015. Stavebne výstavbu križovatky povoľovali tri stavebné úrady, a to okresný úrad - odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, mestská časť Petržalka a hlavné mesto.

V novembri 2015 začala spoločnosť s vyvolanými prekládkami sietí, pričom sa riešil aj dodávateľ prác a financovanie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 029
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 318
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 857
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 631
  5. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 264
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 694
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 537
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 3 236
  9. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 2 620
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 509
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 102
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 8 770
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 894
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 041
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 967
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 168
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 079
  8. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 041
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu