SME
Piatok, 7. máj, 2021 | Meniny má MonikaKrížovkyKrížovky

Hromadnú dopravu v Bratislave ohrozuje nedostatok vodičov

Dopravný podnik musí súperiť so súkromnými zamestnávateľmi, ktorí sú schopní platiť viac.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) už niekoľko rokov rieši problém s nedostatkom vodičov. Ten sa však môže pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ešte viac prehĺbiť.

"Mne volajú vodiči, že dostávajú ponuku, aby jazdili na obchvate na tatrovke, kde vozia zeminu za sedem eur na hodinu. V DPB majú 4,20 eura," povedal pre TASR bratislavský mestský poslanec a člen Dozornej rady DPB Radoslav Olekšák.

Stabilizačný príspevok

Tieto informácie eviduje aj mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler a ako tvrdí, nie je to dobre. "Budeme musieť stále intenzívnejšie hľadať nových vodičov. Tie mzdy sa zvyšujú pravidelne, už teraz je na tom DPB lepšie ako vodiči, ktorí sú na železniciach, ale stále dokáže súkromný sektor ponúknuť o niečo viac," skonštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá. V DPB už prijali viaceré stabilizačné a motivačné opatrenia a chcú ich zachovať aj do budúcnosti. "My na to musíme reagovať vo vzťahu k našim zamestnancom tak, aby sme im vytvárali podmienky, ktoré generujú spokojnú prácu pre DPB," povedal Urban.

Poslanec Olekšák upozornil, že noví vodiči dostanú náborový príspevok 3000 eur a vodič, ktorý robí v DPB napríklad 30 rokov, naň nemá nárok. "Tak sa poďme baviť aj o príspevku pre starších vodičov a volajme ho stabilizačný príspevok," podotkol. Túto otázku chce otvoriť ešte tento mesiac v dozornej rade. "To je cesta, ako si vodičov udržať," skonštatoval Olekšák.

Skryť Vypnúť reklamu

Málo je aj vozidiel

DPB v dôvodovej správe, ktorú predložil bratislavským poslancom pre zámer nákupu nových 88 autobusov, priznáva, že aktuálne rieši dva najväčšie problémy, a to nedostatok vodičov a nevýpravu z dôvodu nedostatku vozidiel.

Z predloženej štatistiky vyplýva, že od januára do septembra tohto roka nevypravil DPB 584 vozidiel. Pri 509 prípadoch bol dôvod nedostatok vodičov, za zvyšné prípady mohol deficit vozidiel.

Prírastok vodičov autobusov predstavoval za prvých deväť mesiacov roku 2016 celkom 108 vodičov a úbytok 93 vodičov. "Situácia je pomerne kritická, lebo priemerný vek vodičov je približne 58 rokov a neustále dochádza k poklesu stavu vodičov.

Riziková konkurencia

Rizikom je aj konkurencia, ktorá neustále náboruje nových vodičov a dokáže im poskytnúť lepšie platové podmienky. Ide napríklad o stavebné a logistické spoločnosti," uviedol v dôvodovej správe DPB.

Skryť Vypnúť reklamu

V septembri generálny riaditeľ Urban informoval, že nových vodičov chcú osloviť napríklad mzdou, ktorá sa u vodiča bratislavskej MHD pohybuje za prvý polrok 2016 v priemere na úrovni 1162 eur. Na podporu náboru nových vodičov poskytuje podnik bezplatné získanie príslušného vodičského oprávnenia i odbornej spôsobilosti.

Každý kvalifikovaný vodič autobusu a trolejbusu zas môže po novom dostať pri nástupe do pracovného pomeru náborový príspevok vo výške 3000 eur s tým, že musí v DPB pracovať minimálne tri roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príbehy investorov: Na čo si dávať pozor?
  2. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  3. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  4. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  5. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  6. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  7. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  8. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  9. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  1. Ako sa dostať do formy? Padel je ako tenis, no ďaleko zábavnejší
  2. Kancelársky trh ožíva, potvrdzuje to aj najväčší developer
  3. Najkrajší darček? Nielen maminy poteší večer plný dobrej hudby
  4. SME.sk prináša nové Prémiové predplatné
  5. Televízory budúcnosti: Keď sa skĺbi umenie so sci-fi
  6. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú?
  7. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe
  8. Tatra banka ako prvá banka na Slovensku vydala zelené dlhopisy
  9. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd?
  10. O pro-agingu so Soňou Müllerovou, Deň matiek a ekošpeciál
  1. Zaočkovaní dostávajú pivo zdarma alebo 350 eur 58 045
  2. Ste finančný guru? Otestujte sa a investujte s mobilom 18 689
  3. Deti sa počas pandémie vrátili dozadu, hovorí pedagogička 15 079
  4. Prečo držia Slováci peniaze na účtoch, keď im nezarábajú? 13 115
  5. Máte 30 a začínate investovať? Týchto 6 vecí potrebujete vedieť 8 291
  6. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 7 732
  7. Minerálky pod lupou. Kedy nám škodia a kedy prospievajú? 7 633
  8. Čo ľuďom chýba počas práce z domu najviac? Káva to nie je 7 428
  9. Investuje od dvanástich. Najväčší rast dosiahol o 1 600 percent 7 066
  10. SME Elektromobilita: Ako nabíjať? Aký majú dojazd? 6 793
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu