SME

Hromadnú dopravu v Bratislave ohrozuje nedostatok vodičov

Dopravný podnik musí súperiť so súkromnými zamestnávateľmi, ktorí sú schopní platiť viac.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) už niekoľko rokov rieši problém s nedostatkom vodičov. Ten sa však môže pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ešte viac prehĺbiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Mne volajú vodiči, že dostávajú ponuku, aby jazdili na obchvate na tatrovke, kde vozia zeminu za sedem eur na hodinu. V DPB majú 4,20 eura," povedal pre TASR bratislavský mestský poslanec a člen Dozornej rady DPB Radoslav Olekšák.

Stabilizačný príspevok

Tieto informácie eviduje aj mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler a ako tvrdí, nie je to dobre. "Budeme musieť stále intenzívnejšie hľadať nových vodičov. Tie mzdy sa zvyšujú pravidelne, už teraz je na tom DPB lepšie ako vodiči, ktorí sú na železniciach, ale stále dokáže súkromný sektor ponúknuť o niečo viac," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá. V DPB už prijali viaceré stabilizačné a motivačné opatrenia a chcú ich zachovať aj do budúcnosti. "My na to musíme reagovať vo vzťahu k našim zamestnancom tak, aby sme im vytvárali podmienky, ktoré generujú spokojnú prácu pre DPB," povedal Urban.

Poslanec Olekšák upozornil, že noví vodiči dostanú náborový príspevok 3000 eur a vodič, ktorý robí v DPB napríklad 30 rokov, naň nemá nárok. "Tak sa poďme baviť aj o príspevku pre starších vodičov a volajme ho stabilizačný príspevok," podotkol. Túto otázku chce otvoriť ešte tento mesiac v dozornej rade. "To je cesta, ako si vodičov udržať," skonštatoval Olekšák.

SkryťVypnúť reklamu

Málo je aj vozidiel

DPB v dôvodovej správe, ktorú predložil bratislavským poslancom pre zámer nákupu nových 88 autobusov, priznáva, že aktuálne rieši dva najväčšie problémy, a to nedostatok vodičov a nevýpravu z dôvodu nedostatku vozidiel.

Z predloženej štatistiky vyplýva, že od januára do septembra tohto roka nevypravil DPB 584 vozidiel. Pri 509 prípadoch bol dôvod nedostatok vodičov, za zvyšné prípady mohol deficit vozidiel.

Prírastok vodičov autobusov predstavoval za prvých deväť mesiacov roku 2016 celkom 108 vodičov a úbytok 93 vodičov. "Situácia je pomerne kritická, lebo priemerný vek vodičov je približne 58 rokov a neustále dochádza k poklesu stavu vodičov.

Riziková konkurencia

Rizikom je aj konkurencia, ktorá neustále náboruje nových vodičov a dokáže im poskytnúť lepšie platové podmienky. Ide napríklad o stavebné a logistické spoločnosti," uviedol v dôvodovej správe DPB.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri generálny riaditeľ Urban informoval, že nových vodičov chcú osloviť napríklad mzdou, ktorá sa u vodiča bratislavskej MHD pohybuje za prvý polrok 2016 v priemere na úrovni 1162 eur. Na podporu náboru nových vodičov poskytuje podnik bezplatné získanie príslušného vodičského oprávnenia i odbornej spôsobilosti.

Každý kvalifikovaný vodič autobusu a trolejbusu zas môže po novom dostať pri nástupe do pracovného pomeru náborový príspevok vo výške 3000 eur s tým, že musí v DPB pracovať minimálne tri roky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 86 975
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 617
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 340
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 448
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 265
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 418
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 225
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 471
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu