SME
Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Hromadnú dopravu v Bratislave ohrozuje nedostatok vodičov

Dopravný podnik musí súperiť so súkromnými zamestnávateľmi, ktorí sú schopní platiť viac.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) už niekoľko rokov rieši problém s nedostatkom vodičov. Ten sa však môže pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ešte viac prehĺbiť.

"Mne volajú vodiči, že dostávajú ponuku, aby jazdili na obchvate na tatrovke, kde vozia zeminu za sedem eur na hodinu. V DPB majú 4,20 eura," povedal pre TASR bratislavský mestský poslanec a člen Dozornej rady DPB Radoslav Olekšák.

Stabilizačný príspevok

Tieto informácie eviduje aj mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler a ako tvrdí, nie je to dobre. "Budeme musieť stále intenzívnejšie hľadať nových vodičov. Tie mzdy sa zvyšujú pravidelne, už teraz je na tom DPB lepšie ako vodiči, ktorí sú na železniciach, ale stále dokáže súkromný sektor ponúknuť o niečo viac," skonštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá. V DPB už prijali viaceré stabilizačné a motivačné opatrenia a chcú ich zachovať aj do budúcnosti. "My na to musíme reagovať vo vzťahu k našim zamestnancom tak, aby sme im vytvárali podmienky, ktoré generujú spokojnú prácu pre DPB," povedal Urban.

Poslanec Olekšák upozornil, že noví vodiči dostanú náborový príspevok 3000 eur a vodič, ktorý robí v DPB napríklad 30 rokov, naň nemá nárok. "Tak sa poďme baviť aj o príspevku pre starších vodičov a volajme ho stabilizačný príspevok," podotkol. Túto otázku chce otvoriť ešte tento mesiac v dozornej rade. "To je cesta, ako si vodičov udržať," skonštatoval Olekšák.

Skryť Vypnúť reklamu

Málo je aj vozidiel

DPB v dôvodovej správe, ktorú predložil bratislavským poslancom pre zámer nákupu nových 88 autobusov, priznáva, že aktuálne rieši dva najväčšie problémy, a to nedostatok vodičov a nevýpravu z dôvodu nedostatku vozidiel.

Z predloženej štatistiky vyplýva, že od januára do septembra tohto roka nevypravil DPB 584 vozidiel. Pri 509 prípadoch bol dôvod nedostatok vodičov, za zvyšné prípady mohol deficit vozidiel.

Prírastok vodičov autobusov predstavoval za prvých deväť mesiacov roku 2016 celkom 108 vodičov a úbytok 93 vodičov. "Situácia je pomerne kritická, lebo priemerný vek vodičov je približne 58 rokov a neustále dochádza k poklesu stavu vodičov.

Riziková konkurencia

Rizikom je aj konkurencia, ktorá neustále náboruje nových vodičov a dokáže im poskytnúť lepšie platové podmienky. Ide napríklad o stavebné a logistické spoločnosti," uviedol v dôvodovej správe DPB.

Skryť Vypnúť reklamu

V septembri generálny riaditeľ Urban informoval, že nových vodičov chcú osloviť napríklad mzdou, ktorá sa u vodiča bratislavskej MHD pohybuje za prvý polrok 2016 v priemere na úrovni 1162 eur. Na podporu náboru nových vodičov poskytuje podnik bezplatné získanie príslušného vodičského oprávnenia i odbornej spôsobilosti.

Každý kvalifikovaný vodič autobusu a trolejbusu zas môže po novom dostať pri nástupe do pracovného pomeru náborový príspevok vo výške 3000 eur s tým, že musí v DPB pracovať minimálne tri roky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 250
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 450
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 227
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 861
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 128
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 622
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 405
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 337
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 804
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 312
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 306
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 490
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 463
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 068
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 138
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 606
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 019
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu