SME

Hromadnú dopravu v Bratislave ohrozuje nedostatok vodičov

Dopravný podnik musí súperiť so súkromnými zamestnávateľmi, ktorí sú schopní platiť viac.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Dopravný podnik Bratislava (DPB) už niekoľko rokov rieši problém s nedostatkom vodičov. Ten sa však môže pre výstavbu bratislavského obchvatu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, ešte viac prehĺbiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Mne volajú vodiči, že dostávajú ponuku, aby jazdili na obchvate na tatrovke, kde vozia zeminu za sedem eur na hodinu. V DPB majú 4,20 eura," povedal pre TASR bratislavský mestský poslanec a člen Dozornej rady DPB Radoslav Olekšák.

Stabilizačný príspevok

Tieto informácie eviduje aj mestský poslanec a šéf dopravnej komisie Jozef Uhler a ako tvrdí, nie je to dobre. "Budeme musieť stále intenzívnejšie hľadať nových vodičov. Tie mzdy sa zvyšujú pravidelne, už teraz je na tom DPB lepšie ako vodiči, ktorí sú na železniciach, ale stále dokáže súkromný sektor ponúknuť o niečo viac," skonštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Generálny riaditeľ DPB Milan Urban považuje túto hrozbu za reálnu a podnik sa podľa jeho slov ňou aj zaoberá. V DPB už prijali viaceré stabilizačné a motivačné opatrenia a chcú ich zachovať aj do budúcnosti. "My na to musíme reagovať vo vzťahu k našim zamestnancom tak, aby sme im vytvárali podmienky, ktoré generujú spokojnú prácu pre DPB," povedal Urban.

Poslanec Olekšák upozornil, že noví vodiči dostanú náborový príspevok 3000 eur a vodič, ktorý robí v DPB napríklad 30 rokov, naň nemá nárok. "Tak sa poďme baviť aj o príspevku pre starších vodičov a volajme ho stabilizačný príspevok," podotkol. Túto otázku chce otvoriť ešte tento mesiac v dozornej rade. "To je cesta, ako si vodičov udržať," skonštatoval Olekšák.

SkryťVypnúť reklamu

Málo je aj vozidiel

DPB v dôvodovej správe, ktorú predložil bratislavským poslancom pre zámer nákupu nových 88 autobusov, priznáva, že aktuálne rieši dva najväčšie problémy, a to nedostatok vodičov a nevýpravu z dôvodu nedostatku vozidiel.

Z predloženej štatistiky vyplýva, že od januára do septembra tohto roka nevypravil DPB 584 vozidiel. Pri 509 prípadoch bol dôvod nedostatok vodičov, za zvyšné prípady mohol deficit vozidiel.

Prírastok vodičov autobusov predstavoval za prvých deväť mesiacov roku 2016 celkom 108 vodičov a úbytok 93 vodičov. "Situácia je pomerne kritická, lebo priemerný vek vodičov je približne 58 rokov a neustále dochádza k poklesu stavu vodičov.

Riziková konkurencia

Rizikom je aj konkurencia, ktorá neustále náboruje nových vodičov a dokáže im poskytnúť lepšie platové podmienky. Ide napríklad o stavebné a logistické spoločnosti," uviedol v dôvodovej správe DPB.

SkryťVypnúť reklamu

V septembri generálny riaditeľ Urban informoval, že nových vodičov chcú osloviť napríklad mzdou, ktorá sa u vodiča bratislavskej MHD pohybuje za prvý polrok 2016 v priemere na úrovni 1162 eur. Na podporu náboru nových vodičov poskytuje podnik bezplatné získanie príslušného vodičského oprávnenia i odbornej spôsobilosti.

Každý kvalifikovaný vodič autobusu a trolejbusu zas môže po novom dostať pri nástupe do pracovného pomeru náborový príspevok vo výške 3000 eur s tým, že musí v DPB pracovať minimálne tri roky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. Na zdraví záleží
  2. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  3. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  4. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  5. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  6. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  7. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  8. Slováci hlasujú online za najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 117
  2. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 9 473
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 773
  4. Každý piaty zomrie 8 690
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 784
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 726
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 507
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 3 005
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 178
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 22 457
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 689
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 644
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 765
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 138
  7. Martin Sukupčák: Ako SPP distribúcia okráda občanov 9 872
  8. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 8 176
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu