SME
Streda, 21. august, 2019 | Meniny má Jana

Bratislavčania nechcú platiť za parkovanie bez protihodnoty

Zhruba 150 obyvateľov Bratislavy v pondelok večer diskutovalo s primátorom mesta Ivom Nesrovnalom o novom návrhu parkovacej politiky. Poslanci budú o ňom namiesto stredy 16. novembra hlasovať až v decembri.

BRATISLAVA. Najprv postavte záchytné parkoviská, vybudujte cyklotrasy, zlepšite verejnú dopravu a až potom vyháňajte ľudí z áut. To bol hlavný odkaz primátorovi Bratislavy Ivovi Nesrovnalovi od zhruba 150 ľudí, ktorí sa zúčastnili v pondelok večer na verejnej diskusii o parkovaní.

Ten totiž plánuje predložiť mestským poslancom na hlasovanie nový návrh parkovacej politiky. „Cieľom je upratať ulice od áut, zvýhodniť Bratislavčanov od ľudí, ktorí nemajú v meste trvalý pobyt, a podpora alternatívnych druhov dopravy," povedal Nesrovnal.

Článok pokračuje pod video reklamou

Nový návrh parkovacej politiky hovorí o tom, že magistrát by mal iba zastrešovať rámce pravidiel, ktoré by boli spoločné pre všetky mestské časti.

Tie si však môžu pravidlá, a teda napríklad ceny parkovacích kariet či správcu systému, určiť samy na základe vlastných potrieb.

Mestské časti sa nemusia pripojiť do parkovacej politiky naraz, ale postupne, ako im to bude vyhovovať. Z výnosom dostanú 75 percent, do mestskej kasy pôjde zvyšných 25 percent.

Rezidenti, a teda tí, ktorí majú v meste trvalý pobyt, by podľa Nesrovnalovho návrhu mali platiť za prvé auto v domácnosti od 20 do 100 eur ročne. Ľudia bez trvalého pobytu v Bratislave - abonenti, od 100 do 5000 eur ročne.

Mesto totiž chce, aby sa čo najviac ľudí, ktorí bývajú v meste iba v podnájmoch a trvalý pobyt majú mimo Bratislavy, prihlásili v hlavnom meste trvalý pobyt a platili mestské dane.

Odhaduje sa totiž, že spolu s približne 50-tisíc ľuďmi, ktorí vypadli pri štatistickom sčítaní obyvateľov mesta, práve nerezidenti oberajú mestskú kasu o osem miliónov eur ročne.

Prečítajte si tiež: Vodičom hrozia v Bratislave nové pravidlá Čítajte 

Platiť sa im nechce

Mnohí Bratislavčania však nesúhlasia s tým, že by mali platiť za niečo, čo mali doteraz zadarmo. „Treba začať záchytnými parkoviskami, a nie hneď spoplatňovať parkovanie," tvrdí Ružinovčanka Jana Jelenčiaková, ktorá si na verejnej diskusii vyslúžila potlesk.

Ľuďom tiež prekáža, že mesto nemá pasportizáciu áut s bratislavskými a mimobratislavskými značkami, a teda to, že im nevie povedať, koľko miest sa zavedením parkovacej politiky uvoľní.

„Rozosievate nenávisť medzi Bratislavčanov a Mimobratislavčanov, likvidujete vlastných obyvateľov a ukazujete nám verejné výpalníctvo," povedal Ján Ďurča z Nového Mesta.

Primátor Nesrovnal však tvrdí, že nový návrh parkovacej politiky vzišiel z dvojročnej diskusie a so statickou dopravou treba niečo spraviť. „Musíme konečne konať. Ide o prvý krok, no ďalej môžeme vylepšovať celý systém," uviedol Nesrovnal.

Bratislava je totiž posledným krajským mestom na Slovensku a jedným z posledných hlavných európskych miest, v ktorom chýbajú jednotné pravidlá parkovania.

Hlasovanie sa odsunie

„Keď sa schváli parkovacia politika, nebude garancia miesta pre všetkých vodičov na území Bratislavy. Ide totiž o reguláciu, a nie hromadné budovanie garáží," povedal šéf dopravnej komisie magistrátu Jozef Uhler.

K novému návrhu parkovacej politiky prišlo na magistrát od ľudí i odborníkov mnoho podnetov. Tie teraz pracovníci vyhodnocujú. Keďže ide o takmer sto pripomienok, mesto ich stihne prediskutovať podľa Uhlera zrejme do konca budúceho týždňa.

To znamená, že Nesrovnal mestským poslancom nepredloží návrh parkovacej politiky na hlasovanie na mestskom zastupiteľstve v stredu 16. novembra, ako plánoval, ale až na decembrovom rokovaní.

„Návrh nebude predložený mestskému zastupiteľstvu v stredu, budeme to riešiť najskôr 8. decembra. Prišlo nám totiž viac pripomienok, ktoré chceme zapracovať, a bude nám to trvať dlhšie, pretože to chceme robiť poriadne a chceme všetky pripomienky riešiť do hĺbky, aby sme každému občanovi, ktorý dal vecnú pripomienku, vyhoveli," povedal Uhler.

„Mesto by malo parkovaciu politiku dotiahnuť do detailov, aby sa s ňou mestské časti netrápili a aby občania do detailov vedeli, ako to má fungovať a aké sú vôbec možnosti,“ uviedol dopravný analytik Jozef Drahovský.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  2. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  3. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  4. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  8. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  9. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  1. Filmári objavili skryté krásy Novej Bane – tu je video
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity
  3. Tajné funkcie áut: vedeli ste o nich?
  4. Najväčšia konferencia o doprave v SR sa už blíži
  5. Opätovne ožíva bratislavská Koliba Expo
  6. Prvý dojem urobíte len raz. Prečo to platí práve pri predaji?
  7. Otvoria prvú časť zrekonštruovaného Polusu
  8. Dobrá správa z Domaše: Hotel Zátoka na Eve opäť funguje
  9. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  10. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 11 500
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 11 291
  3. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 10 360
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 6 795
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 301
  6. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 623
  7. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 500
  8. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 4 431
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 261
  10. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco 3 731