SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Bratislava vyberie od stavebníkov peniaze

Nový poplatok má mestským častiam zabezpečiť peniaze na ich rozvoj a zabrániť korupcii. Mesto odhaduje, že z poplatku za rozvoj získa ročne viac ako desať miliónov eur.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Bratislava sa ako jedno z mála miest na Slovensku rozhodla zaviesť miestny poplatok za rozvoj.

Siaha hneď po najvyššej možnej sadzbe pre stavebníkov, aby získala čo najviac peňazí do mestskej kasy.

Vyberaním poplatku v maximálnej výške však stráca jeho regulačný potenciál.

„Vďaka poplatku môžu mestá a obce získať dodatočné zdroje na zlepšenie sociálnej vybavenosti či dobudovania infraštruktúry v území dotknutom výstavbou, ale aj v širšom okolí,“ povedala hovorkyňa mesta Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Bratislava vidí v poplatku možnosť, ako získať peniaze na nové škôlky, školy či výstavbu chodníkov, alebo opravu ciest.

Najvyššia sadzba

Poplatok za rozvoj, ktorý stavebníci v zahraničí bežne platia, bol na Slovensku zavedený zákonom, ktorý navrhli poslanci politickej strany Smer-SD Igor Choma a Richard Raši.

Zákon platí od novembra, obce a mestá môžu začať poplatok vyberať od januára. Je však na každej obci a meste, či poplatok na svojom území zavedie, prípadne v akej výške.

Samosprávy si totiž môžu zvoliť výšku poplatku v rozpätí od 10 do 35 eur za každý načatý štvorcový meter nadzemnej časti stavby.

Taktiež sa môžu rozhodnúť, na aký druh stavby poplatok zavedú, napríklad bytové domy, administratívne budovy alebo priemyselné stavby.

Aj keď obce môžu začať poplatok od stavebníkov vyberať až od nasledujúceho roka, v parlamente je už jeho novelizácia. Je z dielne politickej strany Most-Híd a jej cieľom je oslobodiť od poplatku rekonštrukcie budov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa aktuálne platných pravidiel sú totiž napríklad majitelia bytovky povinní poplatok zaplatiť aj vtedy, ak sa ju rozhodnú iba zatepliť či zrekonštruovať.

Bratislavský magistrát navrhuje vyberať poplatok v maximálnej možnej výške a na všetky druhy stavieb, ktoré im zákon umožňuje.

„O výške poplatku primátor Ivo Nesrovnal viackrát rokoval so starostami mestských častí a tí jednohlasne navrhli maximálnu výšku poplatku,“ vysvetlila Skokanová.

Magistrát však doteraz nariadenie o poplatku neprijal, keďže sa s mestskými časťami nevedel dohodnúť na pomere, v akom si budú deliť zisk.

Zatiaľ čo primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal navrhoval 50 percent pre mesto a 50 percent pre mestskú časť, mestské časti presadzovali pomer 68:32 v ich prospech.

To sa im nakoniec podarilo a presadili si aj to, že poplatky budú od stavebníkov vyberať samy s tým, že dohodnutú časť z poplatku zašlú magistrátu.

SkryťVypnúť reklamu

Výkonný riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja Juraj Suchánek však tvrdí, že zavedenie poplatku za týchto podmienok ukazuje nepochopenie zákona.

„Aj laikovi je zrejmé, že iné požiadavky na infraštruktúru má bytová výstavba a iné budovanie skleníkov. Napriek tomu ich magistrát navrhol spoplatniť rovnako,“ povedal Suchánek.

Zavedenie poplatku tak podľa neho povedie k ďalšiemu zvyšovaniu cien novostavieb v Bratislave.

Okrem Bratislavy plánuje z veľkých slovenských miest poplatok zaviesť aj Žilina. Tá však navrhuje od stavebníkov vyberať poplatok v rozmedzí od desať do dvadsať eur podľa zóny, v ktorej chcú stavať.

Snaží sa tak nasmerovať stavebníkov tam, kde ich potrebuje. Mestá ako Košice či Trenčín sa rozhodli, že nový poplatok zatiaľ nezavedú.

Ako je to teraz

Na to, aby stavebníci v súčasnosti získali od samosprávy súhlas na výstavbu, často im sľúbia, že v mestskej časti postavia napríklad škôlku alebo opravia nejakú križovatku. Ide o takzvané vyvolané investície.

Pôvodným zámerom pri zavádzaní nového poplatku bolo pritom stanoviť pravidlá, ako by mestá a obce mohli získať od developerov financie, ktoré by použili na budovanie základnej infraštruktúry.

Mali tak nahradiť vyvolané investície a zabrániť korupcii. Zákon bol však v parlamente prijatý v pozmenej podobe, ktorá je viacerým samosprávam nejasná a zákon si tak vysvetľujú rôzne.

Niektoré obce tak považujú poplatok za rozvoj za ďalší zdroj príjmov popri vyvolaných investíciach. Takže sa môže stať, že samospráva si vypýta od stavebníka dve platby.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 807
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 860
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 509
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 454
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 466
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 455
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 187
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  5. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 352
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 768
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 436
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 5 065
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 433
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 358
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 336
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 897
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu