SME

Eskalátory na petržalskej stanici nefungujú už päť rokov

Na prevádzku pohyblivých schodov na ŽST Petržalka nemajú železnice peniaze. Pomoc nedostanú ani od mesta, ani od mestskej časti.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

PETRŽALKA. Železničnú stanicu v Petržalke využívajú cestujúci na spojenie s Viedňou a Kitsee. Hoci sa nemusia sťažovať na také špinavé priestory ako na hlavnej vlakovej stanici, na petržalskej stanici už vyše dvoch rokov nefungujú eskalátory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tie sa nachádzajú v podchode a vedú na vlakové nástupištia pozdĺž klasických schodov. Bezbariérový prístup k vlakom má podľa železníc zabezpečiť výťah, ktorý je v prevádzke nepretržite.

Ten sa však nachádza v podchode, kam sa cestujúci dostanú len schodmi.

Spor železníc a Petržalky

Eskalátory na stanici spravujú Železnice Slovenskej republiky. Tie ich však pre nedostatok financií odstavili z prevádzky ešte v roku 2011.

SkryťVypnúť reklamu

No keďže podchod smerujúci k Panónskej ceste, v ktorom sa eskalátory nachádzajú, patrí mestskej časti Petržalka, železnice sa s ňou chceli dohodnúť na spoločnej údržbe eskalátorov.

S tým však mestská časť nesúhlasila. „Stanica je vo výlučnom vlastníctve železníc, a preto sa neplánujeme podieľať na jej údržbe, financovaní a upratovaní,“ uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou na petržalskom úrade.

Peniaze na prevádzku eskalátorov neplánuje dať železniciam ani mesto. Magistrát tvrdí, že investovať môže len do objektov, ktoré spravuje.

Pri revitalizácii Hlavnej stanice podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej mesto pomáhalo železniciam len s tými priestormi, ktoré spravuje.

Postaralo sa preto len o predstaničné námestie a vstupy od električkových zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

„Do objektov železníc môžu investovať len železnice. Aj prípad úpravy priestorov Hlavnej stanice však ukazuje, že spoluprácou sa dá dosiahnuť veľa. Avšak musíme postupovať podľa zákona a obmedzené financie, ktoré mesto má, môže investovať len priamo do svojho majetku,“ dodala Skokanová.

Napriek tomu, že eskalátory na petržalskej stanici nie sú v prevádzke, železnice tvrdia, že sú funkčné a pravidelne ich kontrolujú.

Tým, že finančnú podporu nenašli ani u mesta ani u mestskej časti, bude však ich prevádzka aj naďalej obmedzená.

Problém s bezdomovcami

Petržalskou stanicou prejde denne do Rakúska 36 vlakov. Jej hlavný vchod je situovaný z Kopčianskej ulice, no mnoho cestujúcich do nej prichádza aj z autobusovej zastávky na Panónskej ceste. Tí sa do vestibulu stanice dostanú podchodom popod vlakové nástupištia.

SkryťVypnúť reklamu

„Cez víkend sa pokazili vstupné pohyblivé dvere. Čakáreň je zamknutá už asi desať rokov kvôli bezdomovcom a eskalátory zapnú len vtedy, keď majú policajti cvičenie. Nefunguje tu nič,“ vymenúva problémy stanice cestujúci Ivan Hošták.

Vstupné dvere z Kopčianskej ulice pokazili podľa železníc vandali, ktorí z nich ukradli súčiastku, a bezdomovci sa snažia na stanici prespať na vyhrievanej dlažbe.

Riešením by bol podľa Kataríny Martinkovičovej z komunikačného oddelenia železníc kamerový systém, lenže ani na ten železnice nemajú peniaze.

Preto čakáreň na stanici na noc zamykajú. Cestujúcim s platným lístkom však podľa Martinkovičovej personál na požiadanie čakáreň odomkne.

Petržalská samospráva o probléme s bezdomovcami a vandalmi vie, ale podľa Vnenkovej to nie je dôvod na investovanie do cudzieho majetku.

„Je nám ľúto, že sú ľudia, ktorí si nevážia spoločný majetok, ale o zvýšené kontroly a kamerový systém sa musia postarať železnice,“ dodala Vnenková.

Železniciam pritom prekáža, že kým stanica je čistá, v podchode, ktorý patrí mestskej časti, je špina.

„Plesne a pavučiny sú na opačnej strane podchodu, ktorá patrí mestskej časti a na tento problém upozorňujeme opakovane,“ uviedla Martinkovičová. K čistote podchodu sa však Petržalka nevyjadrila.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 67 582
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 194
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 824
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 621
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 175
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 046
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 251
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 515
  3. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 76 023
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 827
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 260
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 891
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 324
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 754
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu