SME
Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky

Eskalátory na petržalskej stanici nefungujú už päť rokov

Na prevádzku pohyblivých schodov na ŽST Petržalka nemajú železnice peniaze. Pomoc nedostanú ani od mesta, ani od mestskej časti.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

PETRŽALKA. Železničnú stanicu v Petržalke využívajú cestujúci na spojenie s Viedňou a Kitsee. Hoci sa nemusia sťažovať na také špinavé priestory ako na hlavnej vlakovej stanici, na petržalskej stanici už vyše dvoch rokov nefungujú eskalátory.

Tie sa nachádzajú v podchode a vedú na vlakové nástupištia pozdĺž klasických schodov. Bezbariérový prístup k vlakom má podľa železníc zabezpečiť výťah, ktorý je v prevádzke nepretržite.

Ten sa však nachádza v podchode, kam sa cestujúci dostanú len schodmi.

Spor železníc a Petržalky

Eskalátory na stanici spravujú Železnice Slovenskej republiky. Tie ich však pre nedostatok financií odstavili z prevádzky ešte v roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

No keďže podchod smerujúci k Panónskej ceste, v ktorom sa eskalátory nachádzajú, patrí mestskej časti Petržalka, železnice sa s ňou chceli dohodnúť na spoločnej údržbe eskalátorov.

S tým však mestská časť nesúhlasila. „Stanica je vo výlučnom vlastníctve železníc, a preto sa neplánujeme podieľať na jej údržbe, financovaní a upratovaní,“ uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou na petržalskom úrade.

Peniaze na prevádzku eskalátorov neplánuje dať železniciam ani mesto. Magistrát tvrdí, že investovať môže len do objektov, ktoré spravuje.

Pri revitalizácii Hlavnej stanice podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej mesto pomáhalo železniciam len s tými priestormi, ktoré spravuje.

Postaralo sa preto len o predstaničné námestie a vstupy od električkových zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

„Do objektov železníc môžu investovať len železnice. Aj prípad úpravy priestorov Hlavnej stanice však ukazuje, že spoluprácou sa dá dosiahnuť veľa. Avšak musíme postupovať podľa zákona a obmedzené financie, ktoré mesto má, môže investovať len priamo do svojho majetku,“ dodala Skokanová.

Napriek tomu, že eskalátory na petržalskej stanici nie sú v prevádzke, železnice tvrdia, že sú funkčné a pravidelne ich kontrolujú.

Tým, že finančnú podporu nenašli ani u mesta ani u mestskej časti, bude však ich prevádzka aj naďalej obmedzená.

Problém s bezdomovcami

Petržalskou stanicou prejde denne do Rakúska 36 vlakov. Jej hlavný vchod je situovaný z Kopčianskej ulice, no mnoho cestujúcich do nej prichádza aj z autobusovej zastávky na Panónskej ceste. Tí sa do vestibulu stanice dostanú podchodom popod vlakové nástupištia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cez víkend sa pokazili vstupné pohyblivé dvere. Čakáreň je zamknutá už asi desať rokov kvôli bezdomovcom a eskalátory zapnú len vtedy, keď majú policajti cvičenie. Nefunguje tu nič,“ vymenúva problémy stanice cestujúci Ivan Hošták.

Vstupné dvere z Kopčianskej ulice pokazili podľa železníc vandali, ktorí z nich ukradli súčiastku, a bezdomovci sa snažia na stanici prespať na vyhrievanej dlažbe.

Riešením by bol podľa Kataríny Martinkovičovej z komunikačného oddelenia železníc kamerový systém, lenže ani na ten železnice nemajú peniaze.

Preto čakáreň na stanici na noc zamykajú. Cestujúcim s platným lístkom však podľa Martinkovičovej personál na požiadanie čakáreň odomkne.

Petržalská samospráva o probléme s bezdomovcami a vandalmi vie, ale podľa Vnenkovej to nie je dôvod na investovanie do cudzieho majetku.

„Je nám ľúto, že sú ľudia, ktorí si nevážia spoločný majetok, ale o zvýšené kontroly a kamerový systém sa musia postarať železnice,“ dodala Vnenková.

Železniciam pritom prekáža, že kým stanica je čistá, v podchode, ktorý patrí mestskej časti, je špina.

„Plesne a pavučiny sú na opačnej strane podchodu, ktorá patrí mestskej časti a na tento problém upozorňujeme opakovane,“ uviedla Martinkovičová. K čistote podchodu sa však Petržalka nevyjadrila.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  3. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  4. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  5. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  6. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  7. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  8. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  9. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  10. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  1. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  2. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  4. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  5. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  6. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  7. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  8. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  9. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  10. Investovanie sa tento rok oplatí
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 206
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 17 729
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 9 253
  4. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 9 098
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 619
  6. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 445
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 6 977
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 958
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 6 871
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 6 859
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu