SME
Sobota, 4. december, 2021 | Meniny má Barbora, BarbaraKrížovkyKrížovky

Eskalátory na petržalskej stanici nefungujú už päť rokov

Na prevádzku pohyblivých schodov na ŽST Petržalka nemajú železnice peniaze. Pomoc nedostanú ani od mesta, ani od mestskej časti.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

PETRŽALKA. Železničnú stanicu v Petržalke využívajú cestujúci na spojenie s Viedňou a Kitsee. Hoci sa nemusia sťažovať na také špinavé priestory ako na hlavnej vlakovej stanici, na petržalskej stanici už vyše dvoch rokov nefungujú eskalátory.

Tie sa nachádzajú v podchode a vedú na vlakové nástupištia pozdĺž klasických schodov. Bezbariérový prístup k vlakom má podľa železníc zabezpečiť výťah, ktorý je v prevádzke nepretržite.

Ten sa však nachádza v podchode, kam sa cestujúci dostanú len schodmi.

Spor železníc a Petržalky

Eskalátory na stanici spravujú Železnice Slovenskej republiky. Tie ich však pre nedostatok financií odstavili z prevádzky ešte v roku 2011.

Skryť Vypnúť reklamu

No keďže podchod smerujúci k Panónskej ceste, v ktorom sa eskalátory nachádzajú, patrí mestskej časti Petržalka, železnice sa s ňou chceli dohodnúť na spoločnej údržbe eskalátorov.

S tým však mestská časť nesúhlasila. „Stanica je vo výlučnom vlastníctve železníc, a preto sa neplánujeme podieľať na jej údržbe, financovaní a upratovaní,“ uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou na petržalskom úrade.

Peniaze na prevádzku eskalátorov neplánuje dať železniciam ani mesto. Magistrát tvrdí, že investovať môže len do objektov, ktoré spravuje.

Pri revitalizácii Hlavnej stanice podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej mesto pomáhalo železniciam len s tými priestormi, ktoré spravuje.

Postaralo sa preto len o predstaničné námestie a vstupy od električkových zastávok.

Skryť Vypnúť reklamu

„Do objektov železníc môžu investovať len železnice. Aj prípad úpravy priestorov Hlavnej stanice však ukazuje, že spoluprácou sa dá dosiahnuť veľa. Avšak musíme postupovať podľa zákona a obmedzené financie, ktoré mesto má, môže investovať len priamo do svojho majetku,“ dodala Skokanová.

Napriek tomu, že eskalátory na petržalskej stanici nie sú v prevádzke, železnice tvrdia, že sú funkčné a pravidelne ich kontrolujú.

Tým, že finančnú podporu nenašli ani u mesta ani u mestskej časti, bude však ich prevádzka aj naďalej obmedzená.

Problém s bezdomovcami

Petržalskou stanicou prejde denne do Rakúska 36 vlakov. Jej hlavný vchod je situovaný z Kopčianskej ulice, no mnoho cestujúcich do nej prichádza aj z autobusovej zastávky na Panónskej ceste. Tí sa do vestibulu stanice dostanú podchodom popod vlakové nástupištia.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cez víkend sa pokazili vstupné pohyblivé dvere. Čakáreň je zamknutá už asi desať rokov kvôli bezdomovcom a eskalátory zapnú len vtedy, keď majú policajti cvičenie. Nefunguje tu nič,“ vymenúva problémy stanice cestujúci Ivan Hošták.

Vstupné dvere z Kopčianskej ulice pokazili podľa železníc vandali, ktorí z nich ukradli súčiastku, a bezdomovci sa snažia na stanici prespať na vyhrievanej dlažbe.

Riešením by bol podľa Kataríny Martinkovičovej z komunikačného oddelenia železníc kamerový systém, lenže ani na ten železnice nemajú peniaze.

Preto čakáreň na stanici na noc zamykajú. Cestujúcim s platným lístkom však podľa Martinkovičovej personál na požiadanie čakáreň odomkne.

Petržalská samospráva o probléme s bezdomovcami a vandalmi vie, ale podľa Vnenkovej to nie je dôvod na investovanie do cudzieho majetku.

„Je nám ľúto, že sú ľudia, ktorí si nevážia spoločný majetok, ale o zvýšené kontroly a kamerový systém sa musia postarať železnice,“ dodala Vnenková.

Železniciam pritom prekáža, že kým stanica je čistá, v podchode, ktorý patrí mestskej časti, je špina.

„Plesne a pavučiny sú na opačnej strane podchodu, ktorá patrí mestskej časti a na tento problém upozorňujeme opakovane,“ uviedla Martinkovičová. K čistote podchodu sa však Petržalka nevyjadrila.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Opäť sme na dobrej vlne
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 136
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 972
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 798
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 423
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 813
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 5 688
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 036
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 790
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 231
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 922
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  2. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  3. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 917
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 972
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 804
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 777
  5. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 652
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 614
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 243
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 147
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu