SME

Eskalátory na petržalskej stanici nefungujú už päť rokov

Na prevádzku pohyblivých schodov na ŽST Petržalka nemajú železnice peniaze. Pomoc nedostanú ani od mesta, ani od mestskej časti.

(Zdroj: Foto SME - Gabriel Kuchta)

PETRŽALKA. Železničnú stanicu v Petržalke využívajú cestujúci na spojenie s Viedňou a Kitsee. Hoci sa nemusia sťažovať na také špinavé priestory ako na hlavnej vlakovej stanici, na petržalskej stanici už vyše dvoch rokov nefungujú eskalátory.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tie sa nachádzajú v podchode a vedú na vlakové nástupištia pozdĺž klasických schodov. Bezbariérový prístup k vlakom má podľa železníc zabezpečiť výťah, ktorý je v prevádzke nepretržite.

Ten sa však nachádza v podchode, kam sa cestujúci dostanú len schodmi.

Spor železníc a Petržalky

Eskalátory na stanici spravujú Železnice Slovenskej republiky. Tie ich však pre nedostatok financií odstavili z prevádzky ešte v roku 2011.

SkryťVypnúť reklamu

No keďže podchod smerujúci k Panónskej ceste, v ktorom sa eskalátory nachádzajú, patrí mestskej časti Petržalka, železnice sa s ňou chceli dohodnúť na spoločnej údržbe eskalátorov.

S tým však mestská časť nesúhlasila. „Stanica je vo výlučnom vlastníctve železníc, a preto sa neplánujeme podieľať na jej údržbe, financovaní a upratovaní,“ uviedla Silvia Vnenková z oddelenia komunikácie s verejnosťou na petržalskom úrade.

Peniaze na prevádzku eskalátorov neplánuje dať železniciam ani mesto. Magistrát tvrdí, že investovať môže len do objektov, ktoré spravuje.

Pri revitalizácii Hlavnej stanice podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej mesto pomáhalo železniciam len s tými priestormi, ktoré spravuje.

Postaralo sa preto len o predstaničné námestie a vstupy od električkových zastávok.

SkryťVypnúť reklamu

„Do objektov železníc môžu investovať len železnice. Aj prípad úpravy priestorov Hlavnej stanice však ukazuje, že spoluprácou sa dá dosiahnuť veľa. Avšak musíme postupovať podľa zákona a obmedzené financie, ktoré mesto má, môže investovať len priamo do svojho majetku,“ dodala Skokanová.

Napriek tomu, že eskalátory na petržalskej stanici nie sú v prevádzke, železnice tvrdia, že sú funkčné a pravidelne ich kontrolujú.

Tým, že finančnú podporu nenašli ani u mesta ani u mestskej časti, bude však ich prevádzka aj naďalej obmedzená.

Problém s bezdomovcami

Petržalskou stanicou prejde denne do Rakúska 36 vlakov. Jej hlavný vchod je situovaný z Kopčianskej ulice, no mnoho cestujúcich do nej prichádza aj z autobusovej zastávky na Panónskej ceste. Tí sa do vestibulu stanice dostanú podchodom popod vlakové nástupištia.

SkryťVypnúť reklamu

„Cez víkend sa pokazili vstupné pohyblivé dvere. Čakáreň je zamknutá už asi desať rokov kvôli bezdomovcom a eskalátory zapnú len vtedy, keď majú policajti cvičenie. Nefunguje tu nič,“ vymenúva problémy stanice cestujúci Ivan Hošták.

Vstupné dvere z Kopčianskej ulice pokazili podľa železníc vandali, ktorí z nich ukradli súčiastku, a bezdomovci sa snažia na stanici prespať na vyhrievanej dlažbe.

Riešením by bol podľa Kataríny Martinkovičovej z komunikačného oddelenia železníc kamerový systém, lenže ani na ten železnice nemajú peniaze.

Preto čakáreň na stanici na noc zamykajú. Cestujúcim s platným lístkom však podľa Martinkovičovej personál na požiadanie čakáreň odomkne.

Petržalská samospráva o probléme s bezdomovcami a vandalmi vie, ale podľa Vnenkovej to nie je dôvod na investovanie do cudzieho majetku.

„Je nám ľúto, že sú ľudia, ktorí si nevážia spoločný majetok, ale o zvýšené kontroly a kamerový systém sa musia postarať železnice,“ dodala Vnenková.

Železniciam pritom prekáža, že kým stanica je čistá, v podchode, ktorý patrí mestskej časti, je špina.

„Plesne a pavučiny sú na opačnej strane podchodu, ktorá patrí mestskej časti a na tento problém upozorňujeme opakovane,“ uviedla Martinkovičová. K čistote podchodu sa však Petržalka nevyjadrila.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  2. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  3. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  4. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  5. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  6. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete
  8. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 344
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 10 341
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 6 745
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 742
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 203
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 574
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 588
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 107 292
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 39 453
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 666
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 512
  5. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 804
  6. Pavol Burda: Podržtaška naveky 27 183
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 436
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 19 287
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu