SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Životnosť korčúľ sa dá predĺžiť údržbou

S príchodom letného počasia sa mnoho Bratislavčanov odhodláva zašportovať si a v posledných rokoch je čoraz populárnejšia jazda na kolieskových korčuliach.

Pre zabezpečenie vyššej životnosti korčúľ a najmä ich ložísk sa treba pri jazde vyhýbať vode, piesku, oleju a iným nečistotám. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

S príchodom letného počasia sa mnoho Bratislavčanov odhodláva zašportovať si a v posledných rokoch je čoraz populárnejšia jazda na kolieskových korčuliach. Pred prvým použitím korčúľ po zimnej prestávke však treba venovať pozornosť aj ich údržbe, ktorá pomáha predĺžiť životnosť materiálu.

Potvrdzujú to aj slová odborníka na kolieskové korčule Juraja Žáka z predajne Arsenal inline & board shop na Námestí 1. mája. "Po dlhšej prestávke v jazdení treba skontrolovať najmä utiahnutie koliesok a ich opotrebovanie. Ak sú ojazdené asymetricky, môžeme ich medzi sebou vzájomne povymieňať. Pri vyššom stupni ojazdenia ich treba vymeniť za nové, keďže sa menia jazdné vlastnosti. Pozor treba dať na silu dotiahnutia osky, zákazníci ju často v dobrom úmysle priveľmi zatiahnu. Je to však chyba, lebo sa tým zväčší tlak na ložisko, ktoré sa nadmerne zahrieva a to negatívne pôsobí na materiál samotného kolieska." Pomerne jednoduchá je výmena brzdy, ktorej ojazdenie sa dá identifikovať podľa špeciálnej rysky.

Problémy s ložiskami

Ďalší problém sa môže týkať ložísk. Prevenciou pri zachovaní ich kvality je vyhýbanie sa vode, piesku, oleju a iným nečistotám. Ak už ložiská nedosahujú potrebnú zotrvačnosť, niekedy ich stačí len vyčistiť. Juraj Žák však varuje menej zručných korčuliarov: "Čistenie pozostáva z otvorenia ložiska, vypratia v citrusovom roztoku, ktorý rozpustí mazivá, a opätovného namazania. Následné uzavretie ložiska je ale pomerne ťažko realizovateľné a často sa laikovi celé ložisko rozpadne."

Zložitejšie opravy nechajte odborníkom

Kto si netrúfa na údržbu a opravy sám, môže sa spoľahnúť na odborníkov. "Najjednoduchšie je pri technických problémoch s korčuľami obrátiť sa na pracovníkov predajne, kde boli korčule zakúpené. Kolieska a ložiská sa vymieňajú pomerne jednoducho, ale horšie je to s konkrétnymi náhradnými dielmi, ktoré sú pri každej značke typizované. Dovozca korčúľ by mal mať na túto značku aj náhradné diely. Pri nákupe nie je na škodu, ak si zákazník zistí, aký servis mu pracovníci predajne dokážu poskytnúť," radí Juraj Žák.

Pozornosť treba venovať aj topánke. Po každej jazde ju treba nechať vyschnúť, aby sa v nej netvorila pleseň. Potrebné je vytiahnuť jazyk a vložku (papuču). Tá je zväčša vyrobená z antibakteriálneho a antialergického materiálu, prať ju treba len vo výnimočných prípadoch.

Obmena koliesok

1. koliesko premontujeme na pozíciu 3. kolieska a opačne. Ďalej potom 2. koliesko na pozíciu 4. kolieska a opačne. Pri zmene pozície kolieska treba koliesko otočiť o 180 stupňov, aby sa jeho doposiaľ vnútorná strana stala vonkajšou a naopak. Pretože sa kolieska na korčuli dominantnej nohy (väčšinou pravej) ojazdia viac než na druhej korčuli, je vhodné obmieňať kolieska aj medzi korčuľami navzájom. Na uvoľnenie koliesok sa používa kľúč, ktorý býva často súčasťou dodávky korčúľ. Pri väčšine modelov je to vlastne úplne normálny imbusový kľúč.

(O týždeň: Ako sa pred sezónou postarať o bicykel)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 740
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 109
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 497
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 165
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 258
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 389
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 858
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 993
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 775
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 057
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 655
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 621
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu