SME

Mesto nestihne zohnať správcu lámp, kým mu vyprší zmluva

Spoločnosť Siemens sa má podľa zmluvy starať o verejné osvetlenie v meste do konca roka, na nového prevádzkovateľa lámp však mesto ešte súťaž nevypísalo.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Mestským lampám od nového roka hrozí, že sa o ne nebude mať kto starať. Firme Siemens totiž po dvadsiatich rokoch prevádzkovania verejného osvetlenia v hlavnom meste vyprší o pár týždňov - na konci roka - zmluva. Tú s magistrátom podpísala ešte v novembri 1996.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto doteraz čakalo na analýzu firmy Deloitte. Tú si dal magistrát vypracovať za 126-tisíc ešte na jar. Mala mu pomôcť pri rozhodovaní, či má mesto zveriť osvetlenie súkromnej firme, alebo sa oň starať samo.

Jednoznačnú radu však mesto od firmy nedostalo. Deolitte magistrátu odporučil dbať na väčšiu pozornosť na stožiare lámp verejného osvetlenia, definovať smart city či verejné osvetlenie. Na takéto výsledky analýzy čakalo mesto pol roka.

SkryťVypnúť reklamu

Magistrát sa však na jej základe rozhodol, že vypíše verejné obstarávanie na prevádzkovateľa mestských lámp.

Do konca roka, kým vyprší zmluva o prevádzkovaní osvetlenia medzi mestom a firmou Siemens, to však už mesto nestihne.

„Termín verejného osvetlenie ešte stále nie je určený,“ vraví hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Ivana Skokanová.

„Tender trvá na Slovensku v priemere štyri až šesť mesiacov. Ak chce mať mesto od 1. januára vysúťaženého dodávateľa, nedá sa to verejnou súťažou stihnúť,“ vraví šéf slovenskej pobočky Transparency International Gabriel Šípoš.

V Prahe trvala napríklad súťaž na správcu osvetlenia rok a pol. Tender sa naťahoval, pretože do tamojšej súťaže opakovane zasiahol protimonopolný úrad.

Aj po vypršaní zmluvy však v meste podľa magistrátu tma nebude. „Mesto zabezpečí osvetlenie aj naďalej,“ povedala hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Miliónový tender

Keď mesto vypíše súťaž, dá sa predpokladať, že pôjde o tender v hodnote desiatok miliónov eur. Bratislava totiž len tento rok minie na verejné osvetlenie 7,6 milióna eur.

Príprava obstarávania takej veľkej a komplikovanej zákazky podľa bývalej hlavnej dopravnej inžinierky mesta Tatiany Kratochvílovej môže trvať až rok.

Mesto však bude musieť vyriešiť, kto bude za ten čas, kým sa nájde nový prevádzkovateľ osvetlenia, lampy v meste prevádzkovať. Firma Siemens i magistrát sľubuje, že v uliciach po vypršaní zmluvy tma nenastane.

Budeme postupovať tak, aby bola prevádza verejného osvetlenia bez problémov zabezpečená, hovorí primátor Ivo Nesrovnal.

Sám Siemens je dokonca ochotný služby mestu poskytovať i naďalej. „Sme pripravení s mestom spolupracovať pri zabezpečovaní prevádzky verejného osvetlenia aj krátkodobo,“ hovorí technický vedúci zo Siemensu Richard Procik.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz však podľa jeho slov mesto Siemens neoslovilo.

Čo s analýzou

Spoločnosť Deloitte pre mesto robila na analýze niekoľko mesiacov. Posúdiť verejné osvetlenie v hlavnom meste dostala v roku, keď zmluva na jeho prevádzku končí.

Požiadavku na analýzu mohla mať firma od mesta na stole o pol roka či rok skôr, myslí si partner poradenskej spoločnosti KMPG Ľuboš Vančo. Nového dodávateľa verejného osvetlenia nie je totiž podľa neho jednoduché obstarať.

Samotnú tvorbu nezávislej analýzy však nekritizuje. Je lepšie, keď sa urobí nezávislý pohľad pri kontraktoch v desiatkach miliónov eur, dodáva.

„Neviem, prečo neprebehol doteraz proces verejného obstarávania. Vzhľadom na to, že príprava obstarávania takej veľkej a komplikovanej zákazky môže trvať až rok, to bola strata času,“ oponuje Kratochvílová.

Problém, ktorý pomenúva aj analýza, je podľa nej v tom, že súčasný prevádzkový model nevytvára podmienky na údržbu a modernizáciu verejného osvetlenia. „Mesto v rozpočte dlhodobo nepočíta približne so sumou sto miliónov eur na modernizáciu,“ dodáva.

Kto bude v tendri?

Keď mesto vyhlási súťaž, istým uchádzačom v nej je firma Siemens. Tá už totiž niekoľkokrát prejavila záujem.

Do tendra sa zrejme prihlási aj spoločnosť Pema z Dolného Kubína, ktorá prevádzkuje verejné osvetlenie napríklad v Kežmarku, Tvrdošíne či v obci Budimír na východe Slovenska.

Záujem však budú zvažovať asi aj ďalšie firmy. Súkromníka na prevádzku lámp majú totiž napríklad aj v Košiciach.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  2. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  3. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  8. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  3. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. V spaľovni vytriedili nevybuchnuté petardy a plynové bomby
  7. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  8. Študenti sa učili od najlepších šéfkuchárov na Slovensku
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 24 178
  2. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 11 880
  3. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 11 668
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 11 025
  5. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 148
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 6 511
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 929
  8. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 3 602
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 180 561
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 773
  3. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 7 444
  4. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 6 858
  5. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 5 944
  6. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 4 635
  7. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 554
  8. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 3 440
  1. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  2. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  3. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  5. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
  6. Marcel Rebro: Ukrajina krváca aj za nás. Len my zatvárame oči
  7. Marian Nanias: Jadrová energia – pozor na (nerozumných) politikov.
  8. Radko Mačuha: Tiso získal vďaka kolaborácii s Hitlerom Slovenskú štátnosť.
SkryťZatvoriť reklamu