SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Matocha dvakrát oboplával zemeguľu

Československý kajakár štartoval na olympiáde 1948 v lodi, ktorú si sám vyrobil.

Jan Matocha odovzdáva pochodeň slovenským olympionikom Bartekovej a Piaseckému v marci 2012.Jan Matocha odovzdáva pochodeň slovenským olympionikom Bartekovej a Piaseckému v marci 2012. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Jan Matocha sa narodil na Morave v Střelnej (okres Vsetín). Obec leží na moravsko-slovenskej hranici, oddeľuje Biele Karpaty od Javorníkov. Zaujímavosťou je tunel z roku 1937 na trati Horní Lideč – Púchov s prívlastkom cesta Československej vzájomnosti.

Prečítajte si tiež: Chcel zlato, zažil potupu. Zbabrali to funkcionári v Prahe Čítajte 

Sťahovanie Matochovcov na Slovensko bolo celkom prirodzené. Otec bol stolárskym machrom. Vyrábal kulisy v bratislavskom Slovenskom národnom divadle.

Malý Jan mal vtedy šesť. Fascinovalo ho drevo, nie voda. Aspoň tak sa sprvoti zdalo. Zdedil talent po meči.

SkryťVypnúť reklamu

Sprvoti nádejný modelár

Mladý Jan najprv konštruoval modely lietadiel. Keby bol pokračoval, asi by sa stal esom. S povestnou dakotou DC3 dokonca obsadil na medzinárodnej súťaži vo Viedni tretie miesto.

Od modelov to nemal ďaleko k bezmotorovému lietaniu. Prvé skúšky skladal v bratislavskej Dúbravke. Všestranne nadaného chlapca začali neskôr lákať lode.

Počas stredoškolských štúdií na priemyslovke sa pustil do stavby kajaka, ktorý potom skúšal na Malom Dunaji. Prihlásil sa na prvé preteky neregistrovaných. Na prekvapenie všetkých skončil na treťom mieste. Lepší od neho boli len dvaja pretekári Kajak klubu Presburg - predchodcu dnešných Vinohradov, Németh a Mikšík.

Prečítajte si tiež: Emigroval v kajaku, v Kanade získal prezývku barón Čítajte 

„Seš dobrej. Nechceš jít k nám do klubu?“ oslovil ho tajomník vtedajšej lodenice KSTL, dnes Tatrana Karlova Ves.

SkryťVypnúť reklamu

Matocha je na začiatku slávneho menoslovu vodákov tohto klubu, ktorý vznikol v roku 1935. Sú medzi nimi olympionici i medailisti z MS Ladislav Čepčiansky (striebro na MS 1958), Juraj Kadnár (bronz 1991) a Andrej Wiebauer (striebro 2005).

O časť vodáckej kariéry obrala Jana Matochu druhá svetová vojna, hoci sa v Bratislave na Dunaji trénovalo aj počas náletov.

V štyridsiatom ôsmom, keď Londýn hostil prvé povojnové olympijské hry, bol na vrchole športových síl. Deviate miesto v K1 na 10 km ho neuspokojilo.

Pyžamo z Londýna

Na londýnskej olympijskej súťaži na kanáli Henley, kde každoročne bojujú o prestíž osemveslice Oxfordu a Cambridgea, štartoval na vlastnej lodi. Inak to nešlo. Na novú nemal, tak si ju postavil.

„Vyrobil som si ju za dva týždne zo smrekového dreva. Bola dobrá, zďaleka nie však taká, aké mali severania, na ktorých jazdili vtedy dominantní škandinávski kajakári na čele so Švédom Fredrikssonom. Takú som dostal ako reprezentant až o dva roky neskôr,“ spomínal pri výročí deväťdesiatky.

SkryťVypnúť reklamu

Pridal historku z londýnskeho obchodu. Domov si ako suvenír niesol pyžamo za jediný poukaz, ktorý každý zo športovcov dostal.

„Pásikavé. A predstavte si, keď ho doma mamička obzerala, objavila nápis Made in Czechoslovakia,“ spomenul Matocha tento úsmevný moment.

Helsinky a Melbourne - sklamania

Po londýnskej premiére sa Jan Matocha prebojoval aj do Helsínk 1952. Tam zažil sklamanie:

Prečítajte si tiež: Architekt úspechu štvorkajaku predbehol svet Čítajte 

„Mal som byť s Ottom Kroutilom v dvojkajaku na desať kilometrov, no v poslednej chvíli to naše vedenie zmenilo a dali nás len na kilometer. Vyleteli sme už v rozjazdách. Vytrvalí sme boli dostatočne, rýchly kilometer nám nesedel.“

O účasť na olympiáde v Melbourne 1956 prišiel v poslednej chvíli: „Mal som ísť znovu debla, tentoraz s Ondrom Marekom. Mali sme nachystanú loď, spravené očkovania, vyfasované mundúry a deň predtým prišiel z Prahy telegram, že nikam nejdeme. Vraj nejaká štafeta zabehla v Prahe dobrý čas a má v Austrálii šancu uspieť. Tak sa robili škrty a vyleteli sme my. Mimochodom, tá štafeta v Melbourne nič nezískala.“

Na olympiáde v Ríme 1960 bol ako tréner našich kanoistov.

Doživotný rekordér na 200 km

Prepádloval tisícky kilometrov. Matocha si pedantne robil denníky. Zapisoval tréningové dávky. Vyšlo mu, že za celú kariéru dva razy oboplával zemeguľu.

Zvládal aj mamutie dávky na jeden raz. V pretekoch, aké sa dnes už ani neorganizujú. Jan Matocha je doživotným rekordérom dvestokilometrového maratónu z Českých Budějovíc do Prahy.

„Nebol to jediný maratón, ktorý som absolvoval. Chodieval som aj z Bratislavy do Štúrova, čo bolo asi 150 kilometrov. Súčasní reprezentanti nič podobné nepoznajú. Hovorím im, že sú akvárioví jazdci,“ podpichoval dvojnásobný olympijský účastník.

Trénoval mládež

Prečítajte si tiež: Golonka mohol byť ako Gretzky Čítajte 

Pretekársku kariéru skončil v Tatrane Karlova Ves so 14 titulmi majstra ČSR. Trénerskej práci sa venoval najprv v Tatrane, potom v Slávii UK Bratislava, pričom celé desaťročia pripravoval mládež. Medzi jeho zverencami boli napríklad majstri ČSSR Ľubomír Kadnár (roky federálny i slovenský šéf kanoistického zväzu).

Jan Matocha bol čistým amatérom. Šport robil popri práci v Chemoprojekte a neskôr v Slovnafte. Nebol iba výborným kajakárom, ale i bežcom na lyžiach. Mal sedemdesiat, keď bežal Bielu stopu SNP.

„Mám ich za sebou pätnásť, z toho šesť som vo svojej kategórii vyhral,“ spresnil trojnásobný účastník majstrovstiev sveta v kanoistike.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 973
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 17 611
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 317
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 956
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 857
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 226
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 235
  8. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 2 954
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 192
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 516
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 952
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 428
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 182
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 977
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 954
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 232
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu