SME

Nová bratislavská autobusová stanica bude najskôr o tri roky

Autobusový terminál bude na prvom podzemnom podlaží, aby odbremenil okolie od hluku a smradu. Počas výstavby novej autobusovej stanice bude dočasná na Bottovej ulici

Na tomto mieste sa bude nachádzať dočasná autobusová stanica. Predajca elektroniky Alza sa už presťahoval na vrchné podlažie.Na tomto mieste sa bude nachádzať dočasná autobusová stanica. Predajca elektroniky Alza sa už presťahoval na vrchné podlažie. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

RUŽINOV.  Projekt modernej autobusovej stanice na Mlynských nivách kombinujúci autobusový terminál s nákupným centrom ešte stále čaká na stavebné povolenia. Od toho, kedy sa ich investorovi, spoločnosti HB Reavis, podarí získať, závisí načasovanie ďalších krokov. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už teraz je však jasné, že investor s výstavbou stanice do konca roka, tak ako to pôvodne plánoval, nezačne. Čas, kým všetky povolenia získa, zatiaľ využíva na prípravné práce.

„Prvým krokom je odstránenie budovy, v ktorej kedysi sídlilo pohrebníctvo Marianum na Svätoplukovej ulici. Odstránená bude aj priľahlá budova,“ povedala Martina Jamrichová, hovorkyňa spoločnosti HB Reavis. Investor má už tiež povolenie na zbúranie starej kovovej lávky ponad ulicu Mlynské nivy. 

SkryťVypnúť reklamu

Počas výstavby Stanice Nivy, ktorá prinesie medzinárodný autobusový terminál, nákupné centrum, tržnicu a výškovú administratívnu budovu, bude cestujúcim slúžiť dočasná autobusová stanica na Bottovej ulici. Vznikne prestavbou bývalého Centra Bottova. 

„Aj keď pôjde len o náhradné riešenie, veríme, že viac než dôstojne zastúpi súčasnú stanicu. Na náhradnej autobusovej stanici budú mať cestujúci k dispozícii služby obvyklé pre takýto dopravný uzol tak, aby pokryl všetky ich potreby,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová. 

Náhradná stanica bude cestujúcim slúžiť približne tri roky. To je čas, na aký investor odhaduje výstavbu novej stanice. Aktuálne je interiér náhradnej stanice Bottova pripravený na nasťahovanie dočasnej stanice. 

SkryťVypnúť reklamu

Na vrchné podlažia sa už napríklad presťahoval z Prievozskej aj internetový predajca elektrotechniky Alza. 

Cestovné poriadky meniť nebudú

Hlavné mesto Slovenska sa tak azda po letisku konečne dočká ďalšej reprezentatívnej vstupnej brány. Zatiaľ čo prestavba bratislavskej hlavnej vlakovej stanice je stále v nedohľadne, prípravy na výstavbu novej autobusovej stanice pomaly napredujú. Kým však investor získa na výstavbu novej stanice všetky potrebné povolenia, sústreďuje sa na prípravné práce.

„Spoločnosť ukončila prvú fázu prác na náhradnej autobusovej stanici, ktorá bude sídliť v priestoroch bývalého Centra Bottova na Bottovej ulici,“ povedal Jakub Gossányi, development manažér spoločnosti HB Reavis.

V druhej fáze investor upraví exteriér a vybuduje kryté nástupištia dočasnej stanice.

SkryťVypnúť reklamu

„Okrem nástupísk a výstupísk budú v priestoroch náhradnej stanice dostupné zvyčajné služby zvyčajné pre takýto dopravný uzol tak, aby pokryli potreby cestujúcich,“ povedal Gossányi.

Spoločnosť Slovak Lines, ktorá autobusovú stanicu na Mlynských nivách prevádzkuje, verí, že náhradná stanica na Bottovej ulici zastúpi súčasnú stanicu viac ako dôstojne.

„Ideálna je aj poloha tohto priestoru. Nachádza sa v tesnej blízkosti terajších priestorov autobusovej stanice na Mlynských nivách, len na druhej strane cesty,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová.

Autobusový dopravca sľubuje, že na dočasnej stanici bude zachovaný súčasný počet nástupísk a neuvažuje ani o zmenách v cestovnom poriadku.

„Cestujúcich budeme o zmenách informovať v predstihu,“ dodala Vozárová.

Stavebník plánoval začať so stavbou novej stanice ešte tento rok, ale to už pre chýbajúce dokumenty nestihne. Ak však začne v prvých mesiacoch budúceho roka, ľudia by ju mohli využívať od roku 2020.

Nová stanica sa bude rozprestierať na šiestich hektároch. Okrem autobusového terminálu prinesie aj nákupné centrum a administratívnu budovu.

Cestovanie v 21. storočí

Investor sľubuje, že projekt nazvaný Stanica Nivy prinesie do hlavného mesta cestovanie v 21. storočí. Medzinárodný autobusový terminál sa bude nachádzať na prvom z dvoch podzemných podlaží komplexu Stanice Nivy.

Umiestnením terminálu pod zem chce investor čo najefektívnejšie využiť priestor a odbremeniť okolie autobusovej stanice od hluku a výfukových splodín.

Na troch nadzemných poschodiach vyrastú obchody, tržnica a  reštaurácie. Autobusová stanica je podľa Daniela Kútha z realitno-poradenskej spoločnosti JLL jednou z mála možností na výstavbu nového obchodného centra.

„Tým, že Bratislava patrí medzi najviac saturované mestá na Slovensku, developeri sa musia zameriavať na miesta s prirodzene vysokou frekvenciou ľudí, akými sú napríklad aj dopravné uzly,“ spresnil Kúth.

Strecha novej stanice bude plná zelene a je na ne plánovaná aj bežecká dráha.

„Projekt Stanice Nivy zlepší zelenou strechou kvalitu ovzdušia v celom okolí, prispeje k ochladeniu okolia v letných mesiacoch. Autobusové nástupiská budú mať v podzemí špičkovú vzduchotechniku,“ ozrejmil Gossányi. Dodal, že nová stanica je projektovaná ako bezbariérová a počíta aj so štvornohými návštevníkmi, čiže bude prístupná aj pre psov.

Stavebník zabezpečí na stanici vybudovanie priameho prístupu na mestskú hromadnú dopravu. Prepojenie bude aj elektronické, informácie o nadväzujúcich spojoch si cestujúci zistia už v priestore stanice.

„Je to najsilnejší dopravný uzol v meste. Projekt je dokonca pripravený na budúce dopravné plány mesta, počítame s priestorovou rezervou na električku,“ povedal Gossányi.

Práve napojenie na električku je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského kľúčové. Či a kedy by tadiaľ mohla viesť trať, zatiaľ ešte nie je známe.

„Bratislava potrebuje výkonný prestupný uzol z nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy, ktorým je električka, na prímestské a diaľkové autobusy,“ povedal Drahovský.

Takisto podľa neho treba, aby investor dodržal sľub a vybudoval prístup zo stanice do širšieho centra mesta aj ostatnými druhmi verejnej dopravy tak, aby bol tento uzol odolný proti nepriaznivému počasiu a cestujúci nemuseli k zastávkam prechádzať po daždi.

„Nákupné centrum a ďalšie služby sú k dobru, ale len k zmysluplnému dopravnému uzlu,“ povedal Drahovský.

Nová biznis zóna

Výstavbou komplexu kombinujúceho autobusovú stanicu s nákupným centrom investor reaguje na premenu celej štvrte na novú biznis zónu.  

„Celá štvrť sa momentálne revitalizuje, vzniká nové biznis srdce mesta, v blízkosti jednej z najpríjemnejších rezidenčných štvrtí Bratislavy,” dodáva Gossányi. 

Okrem obchodov bude súčasťou projektu novej stanice aj 115 metrov vysoká administratívna budova.

Oproti novému komplexu stanice pritom spoločnosť HB Reavis už postavila tri sedemposchodové administratívne budovy – Twin City A, B a C. Aktuálne stavia neďaleko, na rohu Mlynských nív a Karadžičovej ulice, 89 metrov vysokú administratívnu budovu Twin City Tower.

V susedstve, na Čulenovej ulici, plánuje zas Penta Investments projekt od renomovanej britskej architektky irackého pôvodu Zahy Hadídovej, ktorý už dostal oficiálne meno Sky Park. Spoločnosť YIT taktiež neďaleko stanice prerába Cvernovku na novú rezidenčnú štvrť. 

Skupina Penta je finančným partnerom spoločnosti Namav, ktorá je menšinovým akcionárom spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 96 756
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 025
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 710
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 944
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 263
  7. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 062
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 750
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu