RUŽINOV. Projekt modernej autobusovej stanice na Mlynských nivách kombinujúci autobusový terminál s nákupným centrom ešte stále čaká na stavebné povolenia. Od toho, kedy sa ich investorovi, spoločnosti HB Reavis, podarí získať, závisí načasovanie ďalších krokov.
Už teraz je však jasné, že investor s výstavbou stanice do konca roka, tak ako to pôvodne plánoval, nezačne. Čas, kým všetky povolenia získa, zatiaľ využíva na prípravné práce.
„Prvým krokom je odstránenie budovy, v ktorej kedysi sídlilo pohrebníctvo Marianum na Svätoplukovej ulici. Odstránená bude aj priľahlá budova,“ povedala Martina Jamrichová, hovorkyňa spoločnosti HB Reavis. Investor má už tiež povolenie na zbúranie starej kovovej lávky ponad ulicu Mlynské nivy.
Počas výstavby Stanice Nivy, ktorá prinesie medzinárodný autobusový terminál, nákupné centrum, tržnicu a výškovú administratívnu budovu, bude cestujúcim slúžiť dočasná autobusová stanica na Bottovej ulici. Vznikne prestavbou bývalého Centra Bottova.
„Aj keď pôjde len o náhradné riešenie, veríme, že viac než dôstojne zastúpi súčasnú stanicu. Na náhradnej autobusovej stanici budú mať cestujúci k dispozícii služby obvyklé pre takýto dopravný uzol tak, aby pokryl všetky ich potreby,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová.
Náhradná stanica bude cestujúcim slúžiť približne tri roky. To je čas, na aký investor odhaduje výstavbu novej stanice. Aktuálne je interiér náhradnej stanice Bottova pripravený na nasťahovanie dočasnej stanice.
Na vrchné podlažia sa už napríklad presťahoval z Prievozskej aj internetový predajca elektrotechniky Alza.
Cestovné poriadky meniť nebudú
Hlavné mesto Slovenska sa tak azda po letisku konečne dočká ďalšej reprezentatívnej vstupnej brány. Zatiaľ čo prestavba bratislavskej hlavnej vlakovej stanice je stále v nedohľadne, prípravy na výstavbu novej autobusovej stanice pomaly napredujú. Kým však investor získa na výstavbu novej stanice všetky potrebné povolenia, sústreďuje sa na prípravné práce.
„Spoločnosť ukončila prvú fázu prác na náhradnej autobusovej stanici, ktorá bude sídliť v priestoroch bývalého Centra Bottova na Bottovej ulici,“ povedal Jakub Gossányi, development manažér spoločnosti HB Reavis.
V druhej fáze investor upraví exteriér a vybuduje kryté nástupištia dočasnej stanice.
„Okrem nástupísk a výstupísk budú v priestoroch náhradnej stanice dostupné zvyčajné služby zvyčajné pre takýto dopravný uzol tak, aby pokryli potreby cestujúcich,“ povedal Gossányi.
Spoločnosť Slovak Lines, ktorá autobusovú stanicu na Mlynských nivách prevádzkuje, verí, že náhradná stanica na Bottovej ulici zastúpi súčasnú stanicu viac ako dôstojne.
„Ideálna je aj poloha tohto priestoru. Nachádza sa v tesnej blízkosti terajších priestorov autobusovej stanice na Mlynských nivách, len na druhej strane cesty,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová.
Autobusový dopravca sľubuje, že na dočasnej stanici bude zachovaný súčasný počet nástupísk a neuvažuje ani o zmenách v cestovnom poriadku.
„Cestujúcich budeme o zmenách informovať v predstihu,“ dodala Vozárová.
Stavebník plánoval začať so stavbou novej stanice ešte tento rok, ale to už pre chýbajúce dokumenty nestihne. Ak však začne v prvých mesiacoch budúceho roka, ľudia by ju mohli využívať od roku 2020.
Nová stanica sa bude rozprestierať na šiestich hektároch. Okrem autobusového terminálu prinesie aj nákupné centrum a administratívnu budovu.
Cestovanie v 21. storočí
Investor sľubuje, že projekt nazvaný Stanica Nivy prinesie do hlavného mesta cestovanie v 21. storočí. Medzinárodný autobusový terminál sa bude nachádzať na prvom z dvoch podzemných podlaží komplexu Stanice Nivy.
Umiestnením terminálu pod zem chce investor čo najefektívnejšie využiť priestor a odbremeniť okolie autobusovej stanice od hluku a výfukových splodín.
Na troch nadzemných poschodiach vyrastú obchody, tržnica a reštaurácie. Autobusová stanica je podľa Daniela Kútha z realitno-poradenskej spoločnosti JLL jednou z mála možností na výstavbu nového obchodného centra.
„Tým, že Bratislava patrí medzi najviac saturované mestá na Slovensku, developeri sa musia zameriavať na miesta s prirodzene vysokou frekvenciou ľudí, akými sú napríklad aj dopravné uzly,“ spresnil Kúth.
Strecha novej stanice bude plná zelene a je na ne plánovaná aj bežecká dráha.
„Projekt Stanice Nivy zlepší zelenou strechou kvalitu ovzdušia v celom okolí, prispeje k ochladeniu okolia v letných mesiacoch. Autobusové nástupiská budú mať v podzemí špičkovú vzduchotechniku,“ ozrejmil Gossányi. Dodal, že nová stanica je projektovaná ako bezbariérová a počíta aj so štvornohými návštevníkmi, čiže bude prístupná aj pre psov.
Stavebník zabezpečí na stanici vybudovanie priameho prístupu na mestskú hromadnú dopravu. Prepojenie bude aj elektronické, informácie o nadväzujúcich spojoch si cestujúci zistia už v priestore stanice.
„Je to najsilnejší dopravný uzol v meste. Projekt je dokonca pripravený na budúce dopravné plány mesta, počítame s priestorovou rezervou na električku,“ povedal Gossányi.
Práve napojenie na električku je podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského kľúčové. Či a kedy by tadiaľ mohla viesť trať, zatiaľ ešte nie je známe.
„Bratislava potrebuje výkonný prestupný uzol z nosného dopravného systému mestskej hromadnej dopravy, ktorým je električka, na prímestské a diaľkové autobusy,“ povedal Drahovský.
Takisto podľa neho treba, aby investor dodržal sľub a vybudoval prístup zo stanice do širšieho centra mesta aj ostatnými druhmi verejnej dopravy tak, aby bol tento uzol odolný proti nepriaznivému počasiu a cestujúci nemuseli k zastávkam prechádzať po daždi.
„Nákupné centrum a ďalšie služby sú k dobru, ale len k zmysluplnému dopravnému uzlu,“ povedal Drahovský.
Nová biznis zóna
Výstavbou komplexu kombinujúceho autobusovú stanicu s nákupným centrom investor reaguje na premenu celej štvrte na novú biznis zónu.
„Celá štvrť sa momentálne revitalizuje, vzniká nové biznis srdce mesta, v blízkosti jednej z najpríjemnejších rezidenčných štvrtí Bratislavy,” dodáva Gossányi.
Okrem obchodov bude súčasťou projektu novej stanice aj 115 metrov vysoká administratívna budova.
Oproti novému komplexu stanice pritom spoločnosť HB Reavis už postavila tri sedemposchodové administratívne budovy – Twin City A, B a C. Aktuálne stavia neďaleko, na rohu Mlynských nív a Karadžičovej ulice, 89 metrov vysokú administratívnu budovu Twin City Tower.
V susedstve, na Čulenovej ulici, plánuje zas Penta Investments projekt od renomovanej britskej architektky irackého pôvodu Zahy Hadídovej, ktorý už dostal oficiálne meno Sky Park. Spoločnosť YIT taktiež neďaleko stanice prerába Cvernovku na novú rezidenčnú štvrť.
Skupina Penta je finančným partnerom spoločnosti Namav, ktorá je menšinovým akcionárom spoločnosti Petit Press, vydavateľa denníka SME.