KARLOVA VES. Už dva týždne sa riadia obyvatelia Karlovej Vsi novými parkovacími pravidlami. Vedenie mestskej časti sa totiž rozhodlo nečakať na stále vzdialenú celomestskú parkovaciu politiku a zobralo veci do vlastných rúk. Parkovanie v jednej z veľkých mestských častí Bratislavy je totiž neúnosné, najmä večer.
Pilotný projekt rezidenčného parkovania neplatí v Karlovej Vsi na jej celom území, ale len v lokalite ohraničenej ulicami Silvánska, Kuklovská, Suchohradská, Sekulská, Brodská, Levárska a Lackova.
„V súčasnosti máme k dispozícii citeľne menej parkovacích miest, ako to bolo predtým,“ povedala obyvateľka Lackovej ulice Viera Jelenáková.
Mestská časť totiž od augusta vyznačila miesta na parkovanie tam, kde sa môže oficiálne parkovať. A keďže autá často stáli na zeleni či chodníkoch, na ktorých nenechávali potrebných 1,5 metra pre chodcov, tieto miesta zanikli.
V pilotnej zóne projektu je vyznačených podľa hovorcu Karlovej Vsi Branislava Heldesa 515 rezidenčných parkovacích miest a 37 miest je zatiaľ verejných.
Kontroly sa zostria
Zámerom je totiž zabezpečiť parkovanie najmä pre ľudí s trvalým pobytov v lokalite.
„Keď si príde dcéra po vnuka, ktorého často opatrujem, nemá kde večer zaparkovať, lebo je všetko plné a nemôže zastaviť na rezidenčnom mieste, pretože tu už nebýva,“ povedala Jelenáková.
Policajti boli zo začiatku k vodičom ústretoví, po dvoch týždňoch skúšobnej prevádzky však okrem upozornenia budú dávať už aj papuče.
Kým rezidenti majú vyhradených 90 percent parkovacích miest, tí bez trvalého pobytu v lokalite len desať percent. Na nich musia parkovať bezpodmienečne od 18.00 do 7.00 h.
Cez deň však návštevníci či podnájomníci lokality môžu parkovať aj na miestach pre rezidentov.
Vyhradené miesta, za ktoré si ľudia ročne platia 345 eur, budú v lokalite rezidenčného parkovania platiť len do konca roka. V ostatných častiach Karlovej Vsi budú aj naďalej, no len dovtedy, kým nebude v tej-ktorej zóne zavedené rezidenčné parkovanie.
„Po vyšrafovaní miest sa znížila ich kapacita aj tým, že vyznačené boxy sú dlhé. Kde sa kedysi zmestilo šesť áut, dnes na tom úseku zaparkujú len tri,“ povedal Peter Gajdoš, ktorý má v lokalite pilotného projektu parkovania kúpený byt, no trvalý pobyt má v Liptove. Zavedením nových pravidiel si však plánuje bydlisko prehlásiť.
Parkovaciu kartu, ktorá zvýhodňuje rezidentov, si môžu ľudia bezplatne a na počkanie vybaviť v Centre služieb občanov na Námestí sv. Františka. Následne si ju musia umiestniť na palubovú dosku v aute, aby auto vedeli policajti skontrolovať.
Pri našej návšteve lokality však nie všetci vodiči vedeli, že pilotný projekt parkovania je už spustený. Vodičov informovala mestská časť o spúšťaní pravidiel letákmi, ktoré im nechala za stieračmi či v schránkach.
Ostatným zostáva len sledovať web mestskej časti či médiá. Nový systém sa však niektorým nepáči natoľko, že už spisujú petíciu.
Rozšírenie pravidiel
Cieľom mestskej časti nie je podľa starostky Dany Čahojovej zarábať na parkovacej politike alebo hľadať ďalšie zdroje na rekonštrukciu ciest či parkovísk, ale umožniť obyvateľom zaparkovať. „A na to treba poriadok, pravidlá a režim,“ povedala.
Po vyhodnotení skúšobnej prevádzky vedenie Karlovej Vsi v novom roku zavedie pravidlá parkovania aj do iných lokalít. Hovorí sa najmä o Veternicovej a Hlaváčikovej ulici.
„Niekedy, keď prídem večer z práce, krúžim v okolí aj 25 minút, kým nájdem miesto,“ povedal Igor Žilaný z Majerníkovej, ktorý by rezidenčné parkovania uvítal aj tam.
Karlova Ves si dala vlani vypracovať pasportizáciu parkovania, z ktorej vyšlo, že v mestskej časti je 9 290 áut, pričom oficiálnych parkovacích miest je 4 492. Viac ako polovica áut – 4 798 parkovala teda mimo oficiálnych miest.
Parkovacie karty zatiaľ spoplatniť neplánujú
Starostka Karlovej Vsi DANA ČAHOJOVÁ o rezidenčnom parkovaní v mestskej časti:
Prečo ste zaviedli v Karlovej Vsi pilotný projekt parkovacej politiky?
„S parkovaním musíme niečo robiť a robíme len to, čo sme sľúbili a môžeme si v tejto situácii dovoliť. To znamená poriadok v parkovaní a vydávanie rezidenčných kariet. Naším cieľom nie je zarábať na parkovaní alebo hľadať ďalšie zdroje na rekonštrukciu ciest či parkovísk, ale umožniť obyvateľom Karlovej Vsi slušne zaparkovať.“
Dohodnú sa niekedy starostovia s primátorom na jednotnej celomestskej parkovacej politike ?
„Je to veľmi ťažké, ak zo strany magistrátu nevidíte ani náznaky riešiť problém ako komplexný. V Karlovej Vsi máme rovnako ako napríklad v Ružinove veľa účelových komunikácií, ktoré nie sú zaradené do siete ciest. Iné komunikácie zas nie sú skolaudované. A ak bude aj prijatá spoločná parkovacia politika, nebudeme schopní ju na týchto cestách realizovať. Nejde to však bez toho, aby sa súčasne budovali nové parkovacie miesta, záchytné parkoviská, alebo sa skvalitnila verejná doprava. Potrebujeme spoluprácu s mestom, lebo to nie je len v našich silách.“
Parkovacie karty vydávate od septembra. Čo ste na základe žiadostí zistili?
„Počet bytov, kde bývajú nájomníci, ktorí nemajú v Karlovej Vsi trvalý pobyt, je omnoho väčší, ako sme očakávali, pretože inak by sme mali oveľa väčší počet žiadateľov o parkovacie karty. Ukazuje sa, že kardinálny problém parkovania u nás je, že tam máme veľký počet obyvateľov, ktorí nie sú nahlásení ani na trvalý, ani prechodný pobyt a vôbec o nich nevieme. A to môže byť kľúčové pre riešenie parkovania vo viacerých mestských častiach a aj celomestská parkovacia politika by to mala považovať za základnú premisu riešenia problému s parkovaním.“
Niektoré domácnosti majú viacero áut. Koľko parkovacích kariet vydávate na jeden byt?
„Nelimitovali sme zatiaľ jednu kartu na jednu domácnosť. Vydávame aj tri rezidenčné karty, podľa toho, koľkí preukážu vzťah k vozidlám v jednej domácnosti.“
Spoplatníte od nového roku vydávanie parkovacích kariet a koľko budú stáť?
„Neplánujeme ich zatiaľ spoplatniť, ak nepristúpime k celomestskej parkovacej politike, ktorá nás tým zaviaže. Ak sa na spoplatnenie rozhodneme, pôjde len o nevyhnutné manipulačné náklady. Dôležité bude, či sa rozhodneme pre spoplatnenie abonentských kariet a rezidenčných kariet pri druhých a tretích vozidlách. Minimálna sadzba pre rezidenčné karty v celomestskej parkovacej politike je 20 eur.“