SME
Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Prezuť treba aj mestské auto. Poradíme kedy a za koľko

V prvej polovici októbra býva v bratislavských pneuservisoch voľno. Neskôr bude treba zháňať, kde vás rýchlo zoberú. Ak vyberáte pneuservis na zľavovom portáli, dobre čítajte, čo ponuka zahŕňa.

(Zdroj: FOTO - ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Spolu s jeseňou prichádza na rad pravidelný rituál vodičov – prezuť auto do zimných pneumatík. Ak to spravíte čím skôr, môže to byť bez stresov.

V prvej polovici októbra je vyťaženosť servisov ešte priemerná. „No už v druhej polovici októbra sú kapacity servisov aj pri predĺžení otváracích hodín zaplnené,“ hovorí Igor Valko zo siete servisov Best Drive.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy ísť do pneuservisu

Pri plánovaní termínu na prezutie sa treba orientovať najmä podľa rannej teploty, keď hrozí vznik námrazy na vozovke aj bez sneženia.

SkryťVypnúť reklamu

7 stupňov Celzia. Táto teplota sa považuje za signál na výmenu pneumatík. V zákone nie je, vyplýva z vlastností pneumatík pri brzdenív rôznych teplotách.

Zákon pre bežné automobily už nediktuje presný termín, prezutie pneumatík necháva na rozhodnutí vodičov a ich posúdení stavu vozovky.

Za rozhodujúci moment, keď treba vymeniť letné pneumatiky za zimné, sa často používa to, že vonkajší teplomer ukáže teplotu sedem stupňov. Má to svoje opodstatnenie. „Znamená to, že pri nižšej teplote ako sedem stupňov sa bežná brzdná dráha letných pneumatík predlžuje viac v porovnaní so zimnými pneumatikami, ktoré sú vhodné na prevádzku v nižších teplotách,“ vysvetľuje Valko.

Spoliehame skôr na profesionálov

Prípadov, keď si majitelia áut sami menili letné kolesá za zimné (ak ich mali kde skladovať) ubúda.

Súvisí to najmä s príchodom nových vozidiel a nových technológií (napríklad TPMS – systém monitorovania tlaku v pneumatikách).

SkryťVypnúť reklamu

Naopak pribúdajú ľudia, ktorí si kolesá alebo pneumatiky mimo sezóny nechávajú uložiť v servise.

V pneuservise si môžu vybrať, či im vymenia celé kolesá, alebo prezujú pneumatiky spolu s ďalšími úkonmi.

Rozdiel medzi výmenou a prezutím je v tom, že pod prezutím sa skrýva montáž a demontáž kolies na aute, výmena letných plášťov za zimné a aj vyváženie kolies.

Pri výmene kolies ide o demontáž letných kolies, vyváženie zimných kolies a montáž na auto.

Ako dodatkovú službu pneuservisy klientom už často automaticky ponúkajú nielen umytie kolies, ale aj sezónne uskladnenie pneumatík či  pneumatík aj s diskami a taktiež likvidáciu starých opotrebovaných pneumatík.

Koľko to stojí

Pre väčšinu majiteľov áut je dôležitá cena. Vplývajú na ňu najmä rozmery pneumatiky a typ použitého disku.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardne nájdete v cenníkoch bratislavských firiem cenu za montáž a demontáž kolesa. Zvyčajne býva do dvoch eur. Ďalšou položkou na účte je vyzutie a obutie pneumatiky. Túto operáciu si pneuservisy cenia zhruba na tri eurá. Treťou súčasťou ceny je vyváženie kolesa, ktoré stojí približne euro a pol. Na účtenke tiež nájdete aj cenu za použité závažia.

Ceny za prezutie jedného kolesa sa v pneuservisoch pohybujú na úrovni od šiestich eur. Cena za komplexné prezutie teda štartuje na úrovni okolo 24 eur pri plechových diskoch. V prípade hliníkových diskov je cena zhruba o tri eurá vyššia.

Viaceré pneuservisy však už teraz ponúkajú zľavy na sezónne prezutie auta a ceny sa pri 15-palcových diskoch môžu dostať hlboko pod 20 eur.

Treba si však dobre pozrieť jednotlivé cenníky, pretože je významný rozdiel v cene pri výmene kolies a pri prezutí.

Trendom sú ponuky cez zľavové portály. Najmä pri nich je dobré vopred si preveriť, čo cena služby zahŕňa.

Celoročné pneumatiky

Zákon nezakazuje použitie niektorých typov pneumatík celoročne, hovorí Martin Wäldl z oddelenia komunikácie prezidenta Policajného zboru. Ide o pneumatiky s označením M&S, M+S, M.S.

„Vo finále to však nie je zimná ani letná pneumatika. Je to pneumatika s určitým kompromisom,“ hovorí Valko.

Celoročné pneumatiky, aj keď naša legislatíva ich pripúšťa, sú podľa neho určené najmä pre trhy, ktoré sa nachádzajú južnejšie od nás.

„Vlastnosťami sa približujú zimným špecialistom, ale nedosahujú ich hodnoty,“ dodáva Valko. Symbolom želateľných vlastností môže byť aj takzvaný alpský symbol (snehová vločka na trojvrší).

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 020
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 7 537
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 918
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 907
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 769
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 185
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 063
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 402
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 752
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 948
  4. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 617
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 281
  6. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 100
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 069
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 505
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu