SME

Prezuť treba aj mestské auto. Poradíme kedy a za koľko

V prvej polovici októbra býva v bratislavských pneuservisoch voľno. Neskôr bude treba zháňať, kde vás rýchlo zoberú. Ak vyberáte pneuservis na zľavovom portáli, dobre čítajte, čo ponuka zahŕňa.

(Zdroj: FOTO - ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Spolu s jeseňou prichádza na rad pravidelný rituál vodičov – prezuť auto do zimných pneumatík. Ak to spravíte čím skôr, môže to byť bez stresov.

V prvej polovici októbra je vyťaženosť servisov ešte priemerná. „No už v druhej polovici októbra sú kapacity servisov aj pri predĺžení otváracích hodín zaplnené,“ hovorí Igor Valko zo siete servisov Best Drive.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kedy ísť do pneuservisu

Pri plánovaní termínu na prezutie sa treba orientovať najmä podľa rannej teploty, keď hrozí vznik námrazy na vozovke aj bez sneženia.

SkryťVypnúť reklamu

7 stupňov Celzia. Táto teplota sa považuje za signál na výmenu pneumatík. V zákone nie je, vyplýva z vlastností pneumatík pri brzdenív rôznych teplotách.

Zákon pre bežné automobily už nediktuje presný termín, prezutie pneumatík necháva na rozhodnutí vodičov a ich posúdení stavu vozovky.

Za rozhodujúci moment, keď treba vymeniť letné pneumatiky za zimné, sa často používa to, že vonkajší teplomer ukáže teplotu sedem stupňov. Má to svoje opodstatnenie. „Znamená to, že pri nižšej teplote ako sedem stupňov sa bežná brzdná dráha letných pneumatík predlžuje viac v porovnaní so zimnými pneumatikami, ktoré sú vhodné na prevádzku v nižších teplotách,“ vysvetľuje Valko.

Spoliehame skôr na profesionálov

Prípadov, keď si majitelia áut sami menili letné kolesá za zimné (ak ich mali kde skladovať) ubúda.

Súvisí to najmä s príchodom nových vozidiel a nových technológií (napríklad TPMS – systém monitorovania tlaku v pneumatikách).

SkryťVypnúť reklamu

Naopak pribúdajú ľudia, ktorí si kolesá alebo pneumatiky mimo sezóny nechávajú uložiť v servise.

V pneuservise si môžu vybrať, či im vymenia celé kolesá, alebo prezujú pneumatiky spolu s ďalšími úkonmi.

Rozdiel medzi výmenou a prezutím je v tom, že pod prezutím sa skrýva montáž a demontáž kolies na aute, výmena letných plášťov za zimné a aj vyváženie kolies.

Pri výmene kolies ide o demontáž letných kolies, vyváženie zimných kolies a montáž na auto.

Ako dodatkovú službu pneuservisy klientom už často automaticky ponúkajú nielen umytie kolies, ale aj sezónne uskladnenie pneumatík či  pneumatík aj s diskami a taktiež likvidáciu starých opotrebovaných pneumatík.

Koľko to stojí

Pre väčšinu majiteľov áut je dôležitá cena. Vplývajú na ňu najmä rozmery pneumatiky a typ použitého disku.

SkryťVypnúť reklamu

Štandardne nájdete v cenníkoch bratislavských firiem cenu za montáž a demontáž kolesa. Zvyčajne býva do dvoch eur. Ďalšou položkou na účte je vyzutie a obutie pneumatiky. Túto operáciu si pneuservisy cenia zhruba na tri eurá. Treťou súčasťou ceny je vyváženie kolesa, ktoré stojí približne euro a pol. Na účtenke tiež nájdete aj cenu za použité závažia.

Ceny za prezutie jedného kolesa sa v pneuservisoch pohybujú na úrovni od šiestich eur. Cena za komplexné prezutie teda štartuje na úrovni okolo 24 eur pri plechových diskoch. V prípade hliníkových diskov je cena zhruba o tri eurá vyššia.

Viaceré pneuservisy však už teraz ponúkajú zľavy na sezónne prezutie auta a ceny sa pri 15-palcových diskoch môžu dostať hlboko pod 20 eur.

Treba si však dobre pozrieť jednotlivé cenníky, pretože je významný rozdiel v cene pri výmene kolies a pri prezutí.

Trendom sú ponuky cez zľavové portály. Najmä pri nich je dobré vopred si preveriť, čo cena služby zahŕňa.

Celoročné pneumatiky

Zákon nezakazuje použitie niektorých typov pneumatík celoročne, hovorí Martin Wäldl z oddelenia komunikácie prezidenta Policajného zboru. Ide o pneumatiky s označením M&S, M+S, M.S.

„Vo finále to však nie je zimná ani letná pneumatika. Je to pneumatika s určitým kompromisom,“ hovorí Valko.

Celoročné pneumatiky, aj keď naša legislatíva ich pripúšťa, sú podľa neho určené najmä pre trhy, ktoré sa nachádzajú južnejšie od nás.

„Vlastnosťami sa približujú zimným špecialistom, ale nedosahujú ich hodnoty,“ dodáva Valko. Symbolom želateľných vlastností môže byť aj takzvaný alpský symbol (snehová vločka na trojvrší).

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 192
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 859
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 163
  4. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 282
  5. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 228
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 084
  7. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 061
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 776
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 862
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 931
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 684
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 227
  5. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 807
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 476
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 185
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 159
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu