SME

Oprava Trnavského mýta bude trvať rok

Podchod dostane do 15-ročného prenájmu firma Immocap Group, ktorá postavila neďaleký Central. Nové výťahy a eskalátory v ňom vybuduje magistrát.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

NOVÉ MESTO. Zdevastovaný podchod pod Trnavským mýtom sa konečne dočká rekonštrukcie. Novú tvár mu dá spoločnosť Immocap Group, ktorá stojí aj za výstavbou neďalekého nákupného strediska Central. Jeho ponuku odsúhlasili bratislavskí poslanci posledný septembrový deň.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Konečne sa nám to podarilo a dáme do poriadku jeden z najdôležitejších uzlov v meste. Stav Trnavského mýta, v akom je teraz, je neprípustný a už ho viac nemienim tolerovať,“ povedal primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal.

Immocap Group plánuje do revitalizácie Trnavského mýta investovať viac ako jeden milión eur. Za to dostane podchod do prenájmu ročne za symbolické euro na 15 rokov s opciou na ďalších päť rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť sľubuje, že nové mýto sa stane centrálnym bodom stretávok a prestupov s prepojením na dominanty okolia. Podchod by sa tiež mal stať bezbariérovým. Mali by tu pribudnúť nové výťahy a eskalátory na náklady mesta.

V podchode budú tiež nainštalované elektronické tabule s informáciami o príchodoch a odchodoch autobusov a električiek.

Investor by rád podchod na noc zatváral. S tým však mesto nesúhlasí. Čaká ich preto ešte rokovanie na túto tému.

Pokusy o skrášlenie

Zdevastovaný podchod na Trnavskom mýte zažil už niekoľko pokusov o zlepšenie svojho výzoru. Najprv si ho v roku 2011 pred svetovými majstrovstvami v hokeji zobrali do parády sprejeri. Tí na jeho stenách namaľovali grafity s hokejovou tematikou.

O dva roky neskôr, keď sa do neďalekej novej kancelárskej budovy presťahoval mobilný operátor Orange, polepil v rámci kampane steny podchodu fotografiami usmievajúcich sa ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Ani jeden z nových výzorov podchodu v ňom však dlho nevydržal. Vandali pokusy o skrášlenie priestoru totiž rýchlo zničili.

Podchod tak zostal zanedbaným miestom, kde bežne cítiť pach telesných tekutín a hľadajú v ňom útočisko bezdomovci i narkomani.

„Problémom je, že keď je v takomto zlom stave, nie je tam veľa funkčných prevádzok a preto tam nie je dostatočná sociálna kontrola,“ povedala hovorkyňa bratislavského magistrátu Ivana Skokanová.

Ide pritom o dôležitý dopravný uzol, ktorý je jednou z najväčších prestupných staníc verejnej dopravy v meste.

„Sme radi, že poslanci prijali náš návrh na rekonštrukciu podchodu a dali nám tak možnosť vyriešiť jeden z najviditeľnejších problémov Bratislavy,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Immocap Group Martin Šramko.

SkryťVypnúť reklamu

Ako bude nový podchod vyzerať 

Firma chce podľa neho vytvoriť priestor, ktorý bude obľúbený a bezpečný. Zámerom je vytvoriť mix prevádzok pre okoloidúcich ľudí, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu, ale aj pre tých, ktorí budú prechádzať podchodom do tržnice alebo obchodného domu Central.

„Určite nebudú v podchode chýbať malé potraviny, občerstvenie či trafika,“ povedal Šramko. Výmera predajných priestorov predstavuje v podchode 1350  štvorcových metrov.

Sľubuje, že podchod firma zabezpečí nonstop kamerovým systémom, nepretržitou strážnou službou a každodenným upratovaním.

Do podchodu tiež zateká, keďže je narušená jeho hydroizolácia. Najhoršie sú na tom vstupy  od Istropolisu a tržnice.V rámci rekonštrukcie tak v podchode vymenia aj hydroizoláciu, elektroinštaláciu, postavia nové toalety a obnovia všetkých sedem vchodov a nástupísk. 

Súčasťou revitaliázie by mala byť aj úprava vonkajších verejných priestorov podchodu vrátane osadenia nových odpadkových košov, odstránenie polepov či grafitov a vyčistenie verejného priestranstva.

„Investor zrevitalizuje priestor podchodu, mesto má záujem opraviť vstupy do podchodu, a teda osadiť výťahy a obnoviť eskalátory a nájsť konsenzus s partnermi z Nového Mesta a Ružinova na úprave nadzemných priestorov,“ spresnila Skokanová.

V súčasnosti majú eskalátory fungovať od 6.00 h do 20.00 h vrátane víkendov a sviatkov. Tí, čo podchodom prechádzajú dennodenne, však vedia, že realita je často iná.

„Hlavné mesto eskalátory tento rok opravilo, sú funkčné. Počas rekonštrukcie však máme záujem doplniť do podchodu aj výťahy, aby bol bezbariérový,” povedala Skokanová.

Koľko výťahov plánuje mesto do podchodu osadiť, či eskalátory vymení za nové, alebo ich len zrekonštruuje, a koľko peňazí na obnovu vyčlení, zatiaľ neprezradilo. Rovnako majú mestskí poslanci rokovať s investorom aj o možnosti nočného zatvárania podchodu. Investor by to totiž privítal, ale mesto je  proti.

Firma Immocap Group počíta iba s vytvorením zásobovacieho výťahu do podchodu za 80-tisíc eur. V návrhu však pripravil aj kalkuláciu na výmenu troch eskalátorov a výstavbu siedmich výťahov. Náklady odhaduje na vyše 420-tisíc eur.

Eskalátory a ani náklady súvisiace s ich prevádzkou však napokon nie sú predmetom nájmu, keďže ich obnoví magistrát.

Bez veľkých obmedzení

Dobrou správou je, že investor nepredpokladá výrazné dopravné obmedzenia počas revitalizácie Trnavského mýta. Jeho snahou je, aby podchod fungoval aj počas rekonštrukcie, hoci v upravenom režime.

„Neviem si predstaviť, že by sme podchod počas prác úplne uzavreli, keďže ním denne prejdú tisícky ľudí,“ povedal Šramko.

60 dní na podpis

Podchod v súčasnosti spravuje mesto. Spoločnosť Immocap Group ho od neho dostane do prenájmu na 15 rokov za symbolické euro ročne s opciou na ďalších päť rokov. A to v prípade, ak firma do 60 dní od posledného septembrového týždňa podpíše s mestom zmluvu.

Investor však aktuálne dokončuje projekt. Mestskí poslanci ho totiž požiadali napríklad o zakomponovanie napojenia podchodu na budúcu železničnú stanicu Filiálka.

Žiadajú tiež to, aby sa v podchode nachádzali elektronické informačné tabule s časmi odchodov električiek, autobusov a trolejbusov. S tabuľami pritom investor rátal už vo svojom návrhu.

Ročná prestavba

Mestskí poslanci vyberali celkovo zo štyroch návrhov na prenájom a revitalizáciu podchodu na Trnavskom mýte – dvoch od spoločnosti Immocap Group, ktorá stojí za výstavbou neďalekého nákupného centra Central, a dvoch od spoločnosti Staura, ktorá má v podchode v prenájme niekoľko prevádzok.

Zatiaľ čo Staura ponúkala investovať do podchodu 498-tisíc eur, Immocap ponúkal viac ako dvojnásobok, a to 1,3 milióna eur. Poslanci nakoniec zahlasovali za spoločnosť Immocap Group.

Firma mala o prenájom podchodu dlhodobý záujem. Rekonštrukcia by mala podľa nej trvať približne rok od ukončenia inžinieringu a získania povolení pre stavebné práce.

Keďže nevie presne odhadnúť, koľko času tento proces zaberie, nie je ešte úplne jasné, odkedy budú môcť ľudia vynovený podchod využívať. Odhaduje sa však, že by to mohlo byť v októbri 2017.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 815
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 474
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 145
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu