Poistenie domácností je jedným z najčastejšie využívaných a najstarších produktov poisťovní. Poistiť možno všetko od oblečenia cez nábytok, elektroniku až po cennosti. Je na zvážení klienta, proti akému riziku sa chce poistiť a akú si stanoví poistnú sumu. Je mylné sa domnievať, že ak dôjde ku krádeži majetku, poisťovňa vyplatí plnú sumu, na akú sa poistenec poistil.
Poistné sa vypočíta ako súčin poistnej sumy a sadzby. Výšku poistného ovplyvňuje zvolená spoluúčasť, suma, ktorou sa klient podieľa na poistnom plnení. Platí, že čím je spoluúčasť vyššia, tým je poistné nižšie.
Nezanedbateľným faktorom ovplyvňujúcim poistnú čiastku je lokalita domácností. Najdrahšie poistky platia obyvatelia veľkomesta, nakoľko je tam väčšia kriminalita.
Jedným z negatívnych javov poisťovníctva sú obštrukcie a dlhá doba čakania pri vyplatení poistky. Avšak množstvo poisťovní zaručuje aj väčšiu škálu výberu. Ak sa klient rozhodne odstúpiť od poistnej zmluvy podľa zákona, do jedného mesiaca odo dňa doručenia upomienky mu poistenie zanikne. (mip)
Rady pri poistení domácnosti
4 Zvážte riziká, ktoré môžu vašej domácnosti hroziť.
4 Zistite a porovnajte si ponuky rôznych poisťovní, aké škody kryjú a v akom rozsahu.
4 Ak máte špeciálnu požiadavku na poisťovňu, zistite, či je zahrnutá v základnom poistnom produkte, ak nie, zvážte pripoistenie.
4 Podrobne si preštudujte riziká, proti ktorým sa možno poistiť. Zbytočne neplaťte za riziko, ktoré vašu domácnosť neohrozuje.
4 Oceňte si majetok v domácnosti a podľa neho si určite poistnú sumu.
4 Vedomé podcenenie majetku sa v prípade poistnej udalosti nevypláca. Možno budete platiť menšiu poistku, ale získate aj menšiu sumu od poisťovne.
4 Poistné sa zvyčajne platí ročne. Niektoré poisťovne umožňujú platbu aj v kratších intervaloch, čo však poistné môže predražiť o niekoľko percent.
Poistenie kryje udalosti spôsobené
4 živelnými udalosťami
4 atmosferickými zrážkami
4 vodou z vodovodných a teplovodných zariadení
4 krádežou
4 vlámaním
4 zodpovednosťou za škody spôsobené prevádzkou domácností a jej členmi
4 ďalšími rizikami
Odborník radí
Z oblasti poistných produktov, ktorých počet na slovenskom trhu presahuje dvesto variantov, sa v spotrebiteľských poradniach stretávame najčastejšie s reklamáciami a sťažnosťami na formy "združeného poistenia domácností" a "havarijného poistenia".
Správanie poisťovní sa približuje k správaniu monopolných alebo dominantných obchodných spoločností. Súvisí to predovšetkým s pomerne agresívnym presadzovaním poistných produktov, ktoré zvýhodňujú poisťovňu oproti klientovi. Zároveň sú zmluvné podmienky formulované tak, že poistenca uvádzajú do omylu. Taktiež niektoré reklamné spoty alebo prezentácie sú zavádzajúce a následne poškodzujú spotrebiteľov.
Povodeň zničila dom. Kto to zaplatí?
Náš čitateľ Ján mal poistený rodinný dom združeným poistením. Pri rozvodnení rieky došlo k zaliatiu domu do výšky cca 170 cm. Pretože možnosti evakuácie boli obmedzené, bola zničená podstatná časť vybavenosti domácnosti vrátane osobných vecí. Poisťovňa uhradila po časových prieťahoch časť zistených škôd, krátených o amortizáciu. Spotrebiteľ dostal 30 - 35 % zo súpisu škôd.
O štvrť roka náš čitateľ zistil, že sa na štyroch miestach vytvorili pozdĺžne praskliny. Statik potvrdil závažné poškodenie domu, ktoré vyžaduje rozsiahle rekonštrukčné a zabezpečovacie práce. Súvis s predchádzajúcim zatopením bol jednoznačný. Spotrebiteľ bezodkladne informoval poisťovňu a žiadal o zálohu na vykonanie stavebných prác ako súčasť likvidácie poistnej udalosti. Poisťovňa odmietla. Prípad sa tak bude zdĺhavo riešiť súdnou cestou.
Stanovisko ZSS
Nemôžeme predbiehať rozhodnutie súdu, ale sme presvedčení, že mohlo dôjsť k pokonávke obidvoch strán dohodou bez nutnosti zaťažovania súdov. Neochota riešiť celú kauzu na základe objektívne zistených skutočností je prejavom dominantného správania poisťovne, pri ktorom druhej strane, v tomto prípade klientovi, sa nepriznávajú rovnocenné práva. Administratívne obmedzenia takmer apriórne predpokladajú, že poistenec bude jednať neseriózne, a preto treba vytvárať formálne bariéry, ktoré znepríjemňujú život spotrebiteľom. Josef Lounek, ZSS
Poisťovne, ktoré ponúkajú poistenie domácností
Allianz - Slovenská poisťovňa, a. s.
Česká poisťovňa - Slovensko, a. s.
ERGO poisťovňa, a. s.
KOOPERATIVA poisťovňa, a. s.
QBE poisťovňa, a. s.
Union poisťovňa, a. s.
Generali poisťovňa, a. s. (zdroj - poistenie.centrum.sk)
V novom hypocentre ušetríte na vstupných nákladoch
Hypotekárne centrum VÚB sa presťahovalo do nových priestorov na Mlynských nivách. Pri tejto príležitosti ponúka pre toho, kto v tomto Hypocentre požiada do 31. mája o hypotéku, bonus v podobe zľavy zo vstupných poplatkov.
Záujemcovia o hypotéku tak ušetria náklady za znalecký posudok, čo predstavuje v prípade bytu tri- a v prípade rodinného domu päťtisíc korún. Okrem toho klienti môžu v žrebovaní vyhrať ročné úrokové prázdniny.
(vju)