Vláda vybrala projektanta na obnovu kaštieľa v Rusovciach

Pamiatkari upozorňujú, že stav kaštieľa sa stále zhoršuje a náklady na jeho opravu sa len zvyšujú.

(Zdroj: FOTO - AUTORKA)

RUSOVCE. Neogotický kaštieľ v Rusovciach sa v najbližšom čase predsa len pravdepodobne dočká obnovy. Vlastník národnej kultúrnej pamiatky, Úrad vlády SR, v súčasnosti finalizuje prípravu zmluvy s úspešným uchádzačom, ktorým má byť Združenie NKP Rusovce Dopravaprojekt a Metroprojekt Praha.

Do súťaže vo verejnom obstarávaní sa pôvodne prihlásilo sedem firiem, z toho dve zahraničné. Porota však nakoniec podľa informácií denníka SME vyberala len z troch uchádzačov.

Niektorí architekti sa však obávali, že pre kritérium najnižšej ceny mohol vyhrať architektonický ateliér so slabými skúsenosťami, čo by v konečnom dôsledku mohlo cenu výrazne predražiť.

„Verejný obstarávateľ je po vyhodnotení ponúk vo verejnej súťaži vo fáze prípravy zmluvy s úspešným uchádzačom. Zákonná lehota tridsiatich dní na uzatvorenie zmluvy začala plynúť 12. septembra,“ píše sa v stanovisku tlačového odboru Úradu vlády. 

Projekt rekonštrukcie pritom musí úspešný uchádzač dodať do šiestich mesiacov od podpisu zmluvy o dielo. Potom Úrad vlády vypíše obstarávanie na samotnú rekonštrukciu.

 Kritérium najnižšej ceny

Verejné obstarávanie na novú projektovú dokumentáciu spôsobil rozruch medzi architektmi zo Slovenskej architektonickej komory už pri jeho vyhlásení v máji minulého roku.

Už v tom čase Úradu vlády komora vyčítala kritérium najnižšej ceny, ktorá podľa nich nemohla zohľadniť všetky špecifiká návrhu rekonštrukcie.

Podľa zákona musí verejný obstarávateľ pri zákazkách v oblasti architektúry, územného plánovania a stavebného inžinierstva v hodnote nad 130-tisíc eur povinne použiť súťaž návrhov.

V tejto súťaži je však na výber víťaza okrem splnenia podmienok odbornej a technickej spôsobilosti určené jediné kritérium – najnižšia cena,“ upozorňovala Slovenská architektonická komora.

Kritérium najnižšej ceny v tom čase obhajoval aj samotný Úrad vlády, s tým, že ponuku mohol predložiť každý, kto splní podmienky účasti.

„Vďaka verejnému obstarávaniu bude suma za projektovú dokumentáciu zhruba o 150-tisíc eur nižšia oproti predpokladanej hodnote zákazky,“  konštatuje teraz Úrad vlády. Sumu majú podľa neho ušetriť z hodnoty približne milión eur, ktoré v rozpočte určili na prípravu projektu.

„Ak sa vyberie dodávateľ len na základe najnižšej ceny, môže sa stať, že vybraný uchádzač nemá s takýmto typom prípravy rekonštrukcie skúsenosti,“  povedal pre denník SME Pavol Pauliny z Ústavu dejín a teórie architektúry a obnovy pamiatok Fakulty architektúry v Bratislave.

„Na trhu pôsobia aj také firmy, ktoré víťazia v súťažiach s dumpingovými cenami. Býva to typ firmy tvorený dvoma inžiniermi a desiatimi právnikmi. Najskôr dohodnú zmluvu za nízku cenu a potom ju zvyšujú formou dodatkov, “ dodáva.

Podľa generálneho projektanta Jána Bahnu si samotný Dopravoprojekt vybral zahraničného partnera, ktorý by mal byť nositeľom pamiatkarského a remeselného fortieľu.

"Metroprojekt má za sebou viaceré významné rekonštrukcie, čo je dokladom jeho schopností v tejto oblasti stavebníctva. Nepoznám však ich odbornú profesijnú štruktúru, či je to ich práca, alebo ďalších subdodávateľov. To všetko sa azda dozvieme pri podrobnejšom zverejnení ponuky,“ myslí si Bahna.

 Špecifickosť prác si žiada skúsenosti

Dôslednosť pri výbere projektanta je v prípade kaštieľa v Rusovciach podľa Paulinyho zásadným problémom aj pre náročnosť rekonštrukcie.

"Bude tam veľa prác, ktoré sú špecifické vzhľadom na to, že ide o kultúrnu pamiatku. Nepôjde len o bežné rekonštrukčné práce, ale aj o komplikovanú sanáciu historických hodnotných konštrukcií,  o umelecko-remeselné a reštaurátorské práce,“ uviedol Pauliny.

Problém by preto podľa neho mohol nastať aj pri samotnej realizácii projektu.

Vláda plánovala obnoviť kaštieľ do obdobia, keď malo Slovensko predsedať Európskej únii. Mal slúžiť na reprezentatívne účely a pre návštevy na najvyššej štátnej úrovni.

Úrad vlády však predbežné oznámenie o novom plánovanom obstarávaní na stavebné práce prvýkrát zverejnil až začiatkom roka 2014.

Od projektu odstúpil aj generálny projektant architekt Ján Bahna. Rekonštrukcia sa odvtedy nezrealizovala. Po rokoch chátrania si plán obnovy vyžiadal aktualizáciu.

Odsúvanie termínov znepokojovalo aj pamiatkarov. Tí neustále upozorňujú na zhoršujúci sa stav kaštieľa.

„Je zrejmé, že stav pamiatky naďalej degraduje, v parku nie je vykonávaná údržba, areál čeľadníka je v dezolátnom stave,“ zdôrazňuje Natália Ferusová z Krajského pamiatkového úradu.

„Ak sa do pamiatky neinvestuje včas, jej stav sa zhorší. „O pár rokov sa potom bude musieť investovať ešte viac,“ upozorňuje Pauliny. Ak takýto stav kaštieľa podľa neho potrvá ďalších desať rokov, môže sa stať, že už žiadna vláda rekonštrukciu nebude chcieť zrealizovať.

 Búrlivá história kaštieľa

Prestavbou kaštieľa, ktorej výsledkom je jeho dnešný vzhľad, bol poverený známy viedenský architekt Franz Beer. Prvé zmienky o hrade v Rusovciach sú však ešte z roku 1266.

Panstvo i kaštieľ často menili majiteľov. Stal sa letným sídlom viacerých šľachtických rodov. Park za kaštieľom sa vďaka svetoznámym záhradníkom zmenil na rozsiahly anglický park.

Poslednými súkromnými majiteľmi boli gróf Elemér Lónyay a jeho manželka Štefánia. Štefánia v ňom ešte počas prvej svetovej vojny pôsobila ako zdravotná sestra.

Po druhej svetovej vojne manželia už nežili. Kaštieľ začal chátrať, ľudia ho rozkrádali. Napriek tomu, že ešte v roku 1944 ho manželia odkázali benediktínskemu opátstvu v maďarskej Pannonhalme, ho neskôr získal do vlastníctva slovenský štát.  

 

 

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 251
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 233
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 158
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 212
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 210
  7. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 144
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 115
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 974
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 890