BRATISLAVA. Aj tento rok Bratislavčania hlasovali o tom, na čo má magistrát využiť peniaze. Vo februári rozhodovali o sume 50-tisíc eur v rámci Občianskeho rozpočtu.
Hlasovalo sa v štyroch kategóriách o projektoch, ktoré navrhli samotní obyvatelia mesta. V každej kategórií zvíťazil jeden projekt a suma sa následne rozdelila medzi víťazné projekty.
V rámci kategórie Doprava, ulice, nábrežia a verejné priestranstvá zvíťazil projekt nových vyhradených pruhov pre autobusy či trolejbusy. Tie by mali urýchliť cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Napríklad tak, že autobus či trolejbus, pre ktorý je pruh vyhradený, prejde križovatku v jednom cykle, teda na prvú zelenú na semafore.
Vo víťaznom projekte boli zmienené bus pruhy napríklad na Štefánikovej, Gagarinovej, Popradskej, Lamačskej ulici či na Patrónke. Za pol roka sa však nezačalo so zhotovovaním ani jedného z nich. Na Lamačskej ceste bol pritom bus pruh vyznačený už predtým, ako o ňom ľudia hlasovali.
Magistrát sa bráni tým, že nové bus pruhy zamieta krajský dopravný inšpektorát, ktorého súhlas treba na to, aby sa mohlo s kreslením vyhradených pruhov vôbec začať.
(Ne)schválenie inšpektorátu
„Krajský dopravný inšpektorát vydal nesúhlasné stanovisko k realizácii bus pruhov na Štefánikovej ulici a takisto aj na Patrónke,“ povedala z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu Katarína Kohútiková.
Dodala však, že magistrát plánuje zrealizovať všetky víťazné projekty Občianskeho rozpočtu 2016.
„Hlavné mesto v spolupráci s bratislavským dopravným podnikom pracuje na koncepčnom materiáli k preferencii mestskej hromadnej dopravy,“ uviedla Kohútiková. Mesto už niekoľko rokov tvrdí, že sa snaží uprednostňovať verejnú dopravu oproti automobilovej.
Materiál, ktorý mesto pripravuje, by tak mal podľa Kohútikovej obsahovať aj návrhy bus pruhov, o ktorých Bratislavčania hlasovali v Občianskom rozpočte.
Mesto však nie je nijako zmluvne zaviazané splniť víťazné projekty do určitého času. „Mali by sa však realizovať v tomto roku,“ doplnila Kohútiková.
Rozporuplná Štefánikova
Bus pruh na Štefánikovej ulici pritom krajský dopravný inšpektorát zamietol už v roku 2013. Napriek tomu sa objavil medzi projektmi, o ktorých mohli Bratislavčania v Občianskom rozpočte hlasovať.
Magistrát na otázku, prečo bol medzi navrhovanými projektmi aj starý a už niekoľkokrát zamietnutý vyhradený pruh, neodpovedal
„Niekto si tým rieši politické ciele a nie technický problém,“ skonštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský.
„Návrh odbočovať v križovatke z ľavého pruhu cez buspruh vpravo, je proti všetkým pravidlám na Slovensku aj v zahraničí, navyše cyklisti v bus pruhu spomalia mestskú hromadnú dopravu,“ priblížil Drahovský.
Iný názor má Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Krajský dopravný inšpektorát podľa neho nemá pádny dôvod zamietať vyhradený pruh na Štefánikovej ulici.
Inšpektorát podľa Fundárka argumentoval okrem iného napríklad tým, že s novým bus pruhom sa na zastávke mestskej hromadnej dopravy SAV budú hromadiť vozidlá verejnej dopravy. „To je však bežné aj v dnešnom stave,“ priblížil Fundárek.
Pri takýchto úpravách, ako sú bus pruhy, nemožno podľa neho určovať všeobecné podmienky. „Takéto zásahy do dopravy musia byť vždy šité na mieru konkrétnej situácii,“ skonštatoval Fundárek.
Staronová Lamačská
Ďalším kontroverzným bus pruhom, ktorý si obyvatelia mesta odhlasovali, je ten na Lamačskej ceste.
Jeden sa už totiž na nej nachádza. Hotový bol ešte pred spustením hlasovania o Občianskom rozpočte. Či malo ísť v hlasovaní o nový ďalší pruh na Lamačskej ceste, magistrát nespresnil. Zdá sa tak, že Bratislavčania hlasovali akoby už o ničom, čo na ceste už dávno bolo hotové a vyznačené.
O zvyšných dvoch pruhoch, ktoré si Bratislavčania odhlasovali, a to na Popradskej a Gagarinovej ulici, sa príliš nehovorí. Magistrát však stále tvrdí, že plánuje realizovať všetky víťazné projekty Občianskeho rozpočtu.
Ostatné projekty
Okrem zriadenia bus pruhov v hlasovaní uspelo vybudovanie nového chodníka na Kamzík, ďalšia rekonštrukcia mestských hradieb či odstránenie plagátov a letákov z budov v historickom centre mesta. Aktuálne sa zatiaľ obnovujú iba hradby a čistia ulice od plagátov a grafitov.
Do hlasovania o rozdelení peňazí z Občianskeho rozpočtu sa zapojilo 2776 ľudí.
Pravidlá občianskeho rozpočtu mestskí poslanci schválili ešte v septembri 2014. Celý proces je rozdelený do troch fáz. Najprv mesto zbiera podnety od obyvateľov v Burze nápadov, potom doručené podnety posúdi rada pre Občiansky rozpočet zložená zo zástupcov mesta a verejnosti a na záver prichádza hlasovanie. Do Burzy nápadov tento rok prišlo 62 projektov, z ktorých komisia poslala do verejného hlasovania 22 nápadov.