SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Bus pruhy vyhrali, ale zatiaľ nie sú

V Občianskom rozpočte si ľudia odhlasovali nové vyhradené pruhy, ale za pol roka ich nedostali. Vyhradené pruhy pre autobusy či trolejbusy majú urýchliť cestovanie mestskou hromadnou dopravou.

Bus pruh si Bratislavčania odhlasovali aj na Štefánikovej ulici.Bus pruh si Bratislavčania odhlasovali aj na Štefánikovej ulici. (Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA.  Aj tento rok Bratislavčania hlasovali o tom, na čo má magistrát využiť peniaze. Vo februári rozhodovali o sume 50-tisíc eur v rámci Občianskeho rozpočtu.

Hlasovalo sa v štyroch kategóriách o projektoch, ktoré navrhli samotní obyvatelia mesta. V každej kategórií zvíťazil jeden projekt a suma sa následne rozdelila medzi víťazné projekty.

V rámci kategórie Doprava, ulice, nábrežia a verejné priestranstvá zvíťazil projekt nových vyhradených pruhov pre autobusy či trolejbusy. Tie by mali urýchliť cestovanie mestskou hromadnou dopravou. Napríklad tak, že autobus či trolejbus, pre ktorý je pruh vyhradený, prejde križovatku v jednom cykle, teda na prvú zelenú na semafore.

Skryť Vypnúť reklamu

 Vo víťaznom projekte boli zmienené bus pruhy napríklad na Štefánikovej, Gagarinovej, Popradskej, Lamačskej ulici či na Patrónke. Za pol roka sa však nezačalo so zhotovovaním ani jedného z nich. Na Lamačskej ceste bol pritom bus pruh vyznačený už predtým, ako o ňom ľudia hlasovali.

Magistrát sa bráni tým, že nové bus pruhy zamieta krajský dopravný inšpektorát, ktorého súhlas treba na to, aby sa mohlo s kreslením vyhradených pruhov vôbec začať.

(Ne)schválenie inšpektorátu

„Krajský dopravný inšpektorát vydal nesúhlasné stanovisko k realizácii bus pruhov na Štefánikovej ulici a takisto aj na Patrónke,“ povedala z oddelenia komunikácie a marketingu magistrátu Katarína Kohútiková.

Dodala však, že magistrát plánuje zrealizovať všetky víťazné projekty Občianskeho rozpočtu 2016.

Skryť Vypnúť reklamu

„Hlavné mesto v spolupráci s bratislavským dopravným podnikom pracuje na koncepčnom materiáli k preferencii mestskej hromadnej dopravy,“ uviedla Kohútiková. Mesto už niekoľko rokov tvrdí, že sa snaží uprednostňovať verejnú dopravu oproti automobilovej.

Materiál, ktorý mesto pripravuje, by tak mal podľa Kohútikovej obsahovať aj návrhy bus pruhov, o ktorých Bratislavčania hlasovali v Občianskom rozpočte.

Mesto však nie je nijako zmluvne zaviazané splniť víťazné projekty do určitého času. „Mali by sa však realizovať v tomto roku,“ doplnila Kohútiková.

Rozporuplná Štefánikova          

Bus pruh na Štefánikovej ulici pritom krajský dopravný inšpektorát zamietol už v roku 2013. Napriek tomu sa objavil medzi projektmi, o ktorých mohli Bratislavčania v Občianskom rozpočte hlasovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Magistrát na otázku, prečo bol medzi navrhovanými projektmi aj starý a už niekoľkokrát zamietnutý vyhradený pruh, neodpovedal

„Niekto si tým rieši politické ciele a nie technický problém,“ skonštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský.

„Návrh odbočovať v križovatke z ľavého pruhu cez buspruh vpravo, je proti všetkým pravidlám na Slovensku aj v zahraničí, navyše cyklisti v bus pruhu spomalia mestskú hromadnú dopravu,“ priblížil Drahovský.

Iný názor má Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava. Krajský dopravný inšpektorát podľa neho nemá pádny dôvod zamietať vyhradený pruh na Štefánikovej ulici.

Inšpektorát podľa Fundárka argumentoval okrem iného napríklad tým, že s novým bus pruhom sa na zastávke mestskej hromadnej dopravy SAV budú hromadiť vozidlá verejnej dopravy. „To je však bežné aj v dnešnom stave,“ priblížil Fundárek.

Pri takýchto úpravách, ako sú bus pruhy, nemožno podľa neho určovať všeobecné podmienky. „Takéto zásahy do dopravy musia byť vždy šité na mieru konkrétnej situácii,“ skonštatoval Fundárek.

Staronová Lamačská

Ďalším kontroverzným bus pruhom, ktorý si obyvatelia mesta odhlasovali, je ten na Lamačskej ceste.

Jeden sa už totiž na nej nachádza. Hotový bol ešte pred spustením hlasovania o Občianskom rozpočte. Či malo ísť v hlasovaní o nový ďalší pruh na Lamačskej ceste, magistrát nespresnil. Zdá sa tak, že Bratislavčania hlasovali akoby už o ničom, čo na ceste už dávno bolo hotové a vyznačené.

O zvyšných dvoch pruhoch, ktoré si Bratislavčania odhlasovali, a to na Popradskej a Gagarinovej ulici, sa príliš nehovorí. Magistrát však stále tvrdí, že plánuje realizovať všetky víťazné projekty Občianskeho rozpočtu.

Ostatné projekty

Okrem zriadenia bus pruhov v hlasovaní uspelo vybudovanie nového chodníka na Kamzík, ďalšia rekonštrukcia mestských hradieb či odstránenie plagátov a letákov z budov v historickom centre mesta. Aktuálne sa zatiaľ obnovujú iba hradby a čistia ulice od plagátov a grafitov.

Do hlasovania o rozdelení peňazí z Občianskeho rozpočtu sa zapojilo 2776 ľudí.

Pravidlá občianskeho rozpočtu mestskí poslanci schválili ešte v septembri 2014. Celý proces je rozdelený do troch fáz. Najprv mesto zbiera podnety od obyvateľov v Burze nápadov, potom doručené podnety posúdi rada pre Občiansky rozpočet zložená zo zástupcov mesta a verejnosti a na záver prichádza hlasovanie. Do Burzy nápadov tento rok prišlo 62 projektov, z ktorých komisia poslala do verejného hlasovania 22 nápadov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  2. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  3. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  4. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  5. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  9. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  10. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 504
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 079
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 819
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 649
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 363
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 235
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 050
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 118
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 197
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 227
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 826
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 5 869
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 947
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 900
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 327
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 040
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 891
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu