SME
Sobota, 17. apríl, 2021 | Meniny má RudolfKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Prvá paroloď priplávala z Viedne

Rimania používali na Dunaji štíhle vojenské veslice. Flotila kráľa Mateja Korvína mala 350 lodí.

Parník Schönbrunn spoločnosti Erste Donau Dampfschiffahrts Gesselschaft sa používa na historické plavby.Parník Schönbrunn spoločnosti Erste Donau Dampfschiffahrts Gesselschaft sa používa na historické plavby. (Zdroj: wikimedia/cc)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Plavidlá nazývané čajky sa v plnej miere uplatnili v bojoch s Turkami.

Boli to úzke, ľahké, jednosťažňové lode dlhé až 25 metrov. Nemali palubu, veslári sedeli na laviciach, vyzbrojené boli jedným delom a mali dve kormidlá, vpredu i vzadu.

Prečítajte si tiež: Prvý let viedol do Trnavy Čítajte 

Preto sa vyznačovali vynikajúcimi manévrovacími schopnosťami. Používali ich na prieskum, bojovali s nepriateľom, podporovali pozemné vojsko, slúžili na výsadok i na prepravu zásob.

Kotvili v Bratislave, Šali, Šintave a neskôr i v Komárne. Možno predpokladať, že práve so stavbou týchto lodí sa k nám prišiel oboznámiť cár Peter Veľký, aby ich uplatnil na ruských riekach.

Skryť Vypnúť reklamu

Na prudko tečúcom Dunaji bola plavba hore prúdom veľkým problémom.

Na celom toku museli na brehu vyťať stromy, upraviť cesty a pre množstvo meandrov a ostrovov pod Bratislavou lodníci dlho uprednostňovali plavbu po Malom Dunaji.

Bežnú štyristotonovú loď ťahalo tridsať mužov a štyridsať koní či volov.

Najskúsenejší lodník išiel vpredu na koni, hľadal najschodnejšiu cestu a posádka odstrkávala plavidlo od plytčín.

Prečítajte si tiež: Edison býval v hoteli Savoy Čítajte 

V polovici 19. storočia plávalo na našom toku okolo 800 lodí a na brehu bolo množstvo prepriahacích staníc (v Komárne mali viac ako tisíc koní).

Technický pokrok priniesol veľké zmeny aj v dunajskej lodnej doprave. Prelomovým bol rok 1818 a Pressburger Zeitung priniesol informáciu, že podvečer 2. septembra priplávala paroloď Carolina pána Antona Bernharda.

Skryť Vypnúť reklamu

Bernhard pochádzal z Pécsu, podnikal na Dunaji a medzi iným bol aj nájomcom mosta na Dráve v chorvátskom Osjeku.

Loď postavili vo Viedni a vzdialenosť dolu riekou prekonala za tri hodiny.

Na druhý deň stovky nadšených a udivených obyvateľov mesta mohli zažiť to, o čom doteraz len počuli či čítali. Parník aj s vlečným člnom predviedol plavbu dolu i hore prúdom, urobil niekoľko obratov a na obed odplával smerom na Komárno a Pešť.

Prečítajte si tiež: Plavbu prvého parníka pripomína nová minca Čítajte 

O týždeň priplával do mesta ďalší kolesový parník rytiera de Saint-Léon z Paríža.

Vykonal propagačné jazdy a povozil za tri stovky ľudí.

Éra paroplavby na Dunaji pokračovala založením Dunajskej paroplavebnej spoločnosti (1829) a vyvrcholila vo firme Erste Donau Dampfschiffahrts Gesselschaft, ktorá bola v roku 1880 najväčšou riečnou paroplavebnou spoločnosťou na svete a mala 200 parníkov a 1000 šlepov.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  9. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  10. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  3. AURES Holdings sa vydáva na západ
  4. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  5. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  8. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  9. Reverzné inžinierstvo na FVT
  10. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 50 835
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 110
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 12 914
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 12 307
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 10 108
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 689
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 051
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 760
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 011
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 667
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Po stopách dávnej Bratislavy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Dunaj