PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY S HISTORIKOM VLADIMÍROM TOMČÍKOM

Prvá paroloď priplávala do mesta pred 198 rokmi

Rimania používali na Dunaji štíhle vojenské veslice. Flotila kráľa Mateja Korvína mala 16 veľkých galér, 34 menších čajok a tri stovky ďalších člnov a lodiek.

Vladimír Tomčík(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Plavidlá nazývané čajky sa v plnej miere uplatnili v bojoch s Turkami.

Boli to úzke, ľahké, jednosťažňové lode dlhé až 25 metrov. Nemali palubu, veslári sedeli na laviciach, vyzbrojené boli jedným delom a mali dve kormidlá, vpredu i vzadu.

Preto sa vyznačovali vynikajúcimi manévrovacími schopnosťami.

Používali ich na prieskum, bojovali s nepriateľom, podporovali pozemné vojsko, slúžili na výsadok i na prepravu zásob.

Kotvili v Bratislave, Šali, Šintave a neskôr i v Komárne.

Možno predpokladať, že práve so stavbou týchto lodí sa k nám prišiel oboznámiť cár Peter Veľký, aby ich uplatnil na ruských riekach.

Na prudko tečúcom Dunaji bola plavba hore prúdom veľkým problémom.

Na celom toku museli na brehu vyťať stromy, upraviť cesty a pre množstvo meandrov a ostrovov pod Bratislavou lodníci dlho uprednostňovali plavbu po Malom Dunaji.

Bežnú štyristotonovú loď ťahalo tridsať mužov a štyridsať koní či volov.

Najskúsenejší lodník išiel vpredu na koni, hľadal najschodnejšiu cestu a posádka odstrkávala plavidlo od plytčín.

V polovici 19. storočia plávalo na našom toku okolo 800 lodí a na brehu bolo množstvo prepriahacích staníc (v Komárne mali viac ako tisíc koní).

Technický pokrok priniesol veľké zmeny aj v dunajskej lodnej doprave.

Prelomovým bol rok 1818 a Pressburger Zeitung priniesol informáciu, že podvečer 2. septembra priplávala paroloď Carolina pána Antona Bernharda.

Bernhard pochádzal z Pécsu, podnikal na Dunaji a medzi iným bol aj nájomcom mosta na Dráve v chorvátskom Osjeku.

Loď postavili vo Viedni a vzdialenosť dolu riekou prekonala za tri hodiny.

Na druhý deň stovky nadšených a udivených obyvateľov mesta mohli zažiť to, o čom doteraz len počuli či čítali.

Parník aj s vlečným člnom predviedol plavbu dolu i hore prúdom, urobil niekoľko obratov a na obed odplával smerom na Komárno a Pešť.

O týždeň priplával do mesta ďalší kolesový parník rytiera de Saint-Léon z Paríža.

Vykonal propagačné jazdy a povozil za tri stovky ľudí.

Éra paroplavby na Dunaji pokračovala založením Dunajskej paroplavebnej spoločnosti (1829) a vyvrcholila vo firme Erste Donau Dampfschiffahrts Gesselschaft, ktorá bola v roku 1880 najväčšou riečnou paroplavebnou spoločnosťou na svete a mala 200 parníkov a 1000 šlepov.    

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 496
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 944
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 101
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 813
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 650
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 101
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 474