SME

Električku schvaľovali 27 dní, dnes sedem mesiacov

V septembri 1894 v Budapešti vydali koncesiu na elektrickú pouličnú dráhu v Bratislave.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia. (Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V máji nasledujúceho roku sa začal budovať prvý úsek a podľa dobovej tlače práce pokračovali rýchlo.

Už koncom júla bolo dobudované depo (dve drevené haly so šiestimi koľajami), dielne i parná elektráreň, ktorá dodávala do siete jednosmerný elektrický prúd s napätím 550 V.

Prečítajte si tiež: Konská železnica skrátila cestu do Trnavy Čítajte 

Po „komisionálnom preskúšaní (v miernom stúpaní na dnešnom Námestí SNP boli prívesné vozne zaťažené vrecami s pieskom s hmotnosťou tri tony) a technicko-policajnej prehliadke“ sa 27. augusta 1895 o ôsmej ráno v depe stretli starosta Gustáv Dröxler, vicežupan, kráľovský radca Klemp a zástupcovia dodávateľov za firmy Ganz a Lindheim.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odviezli sa na prvú jazdu k hotelu Medveď, na konci dnešnej Štefánikovej ulice, pri ktorej sa dosiahla rýchlosť 30 km/h. (Dnes je maximálna prevádzková rýchlosť bratislavských električiek stanovená na 50 km/h).

Z tejto konečnej zastávky sa previezli na druhú konečnú zástavku pri Rybárskom cechu na Podhradí a odtiaľ na posedenie, ktoré bolo pre pánov pripravené v hoteli Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu).

Verejnosti odovzdali električku v popoludňajších hodinách.

Do 23.00 h prepravili 2 468 osôb a v prvú nedeľu po otvorení premávky počet cestujúcich stúpol na dvojnásobok. Cesta jedným smerom trvala 18 minút a stála desať grajciarov pre dospelých a polovicu pre deti od dvoch rokov.

Päť motorových vozňov a štyri vlečné vozne premávali v letnej sezóne od 6.00 h do 23.00 h a v zime od 7.00 h do 21.00 h. Intervaly spojov boli desať minút a na bočných tratiach 15 minút.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Slovenskej strele vzala benzín armáda Čítajte 

Koncom roka totiž dokončili ďalšie dve bočné trate. Linka z dnešného Kamenného námestia k budove Konskej železnice na Legionárskej ulici merala 1520 metrov.

A linka cez dnešné Šafárikovo námestie a Lazaretskú ulicu k Novomestskej vlakovej stanici merala 1660 metrov. To znamená, že pred 121 rokmi postavili 6305 metrov električkových tratí za osem mesiacov.

Električková trať do Petržalky má dĺžku 2400 metrov. Výstavbu slávnostne začali 1. novembra 2013 a pôvodný zmluvný termín dokončenia bol z konca augusta presunutý na 15. decembra 2015.

Odvtedy sa do júla teplom točili koľajnice, prebiehalo odstraňovanie nedostatkov, kolaudácie a pečiatkovanie. Schvaľovanie električkovej trate v 19. storočí trvalo 27 dní, pričom v 21. storočí sme si museli počkať sedem mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 402
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 18 333
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 683
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 399
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 242
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 198
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 594
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 484
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 885
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 381
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 382
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 739
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 372
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 668
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 966
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 726
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu