SME

Električku schvaľovali 27 dní, dnes sedem mesiacov

V septembri 1894 v Budapešti vydali koncesiu na elektrickú pouličnú dráhu v Bratislave.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia. (Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V máji nasledujúceho roku sa začal budovať prvý úsek a podľa dobovej tlače práce pokračovali rýchlo.

Už koncom júla bolo dobudované depo (dve drevené haly so šiestimi koľajami), dielne i parná elektráreň, ktorá dodávala do siete jednosmerný elektrický prúd s napätím 550 V.

Prečítajte si tiež: Konská železnica skrátila cestu do Trnavy Čítajte 

Po „komisionálnom preskúšaní (v miernom stúpaní na dnešnom Námestí SNP boli prívesné vozne zaťažené vrecami s pieskom s hmotnosťou tri tony) a technicko-policajnej prehliadke“ sa 27. augusta 1895 o ôsmej ráno v depe stretli starosta Gustáv Dröxler, vicežupan, kráľovský radca Klemp a zástupcovia dodávateľov za firmy Ganz a Lindheim.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odviezli sa na prvú jazdu k hotelu Medveď, na konci dnešnej Štefánikovej ulice, pri ktorej sa dosiahla rýchlosť 30 km/h. (Dnes je maximálna prevádzková rýchlosť bratislavských električiek stanovená na 50 km/h).

Z tejto konečnej zastávky sa previezli na druhú konečnú zástavku pri Rybárskom cechu na Podhradí a odtiaľ na posedenie, ktoré bolo pre pánov pripravené v hoteli Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu).

Verejnosti odovzdali električku v popoludňajších hodinách.

Do 23.00 h prepravili 2 468 osôb a v prvú nedeľu po otvorení premávky počet cestujúcich stúpol na dvojnásobok. Cesta jedným smerom trvala 18 minút a stála desať grajciarov pre dospelých a polovicu pre deti od dvoch rokov.

Päť motorových vozňov a štyri vlečné vozne premávali v letnej sezóne od 6.00 h do 23.00 h a v zime od 7.00 h do 21.00 h. Intervaly spojov boli desať minút a na bočných tratiach 15 minút.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Slovenskej strele vzala benzín armáda Čítajte 

Koncom roka totiž dokončili ďalšie dve bočné trate. Linka z dnešného Kamenného námestia k budove Konskej železnice na Legionárskej ulici merala 1520 metrov.

A linka cez dnešné Šafárikovo námestie a Lazaretskú ulicu k Novomestskej vlakovej stanici merala 1660 metrov. To znamená, že pred 121 rokmi postavili 6305 metrov električkových tratí za osem mesiacov.

Električková trať do Petržalky má dĺžku 2400 metrov. Výstavbu slávnostne začali 1. novembra 2013 a pôvodný zmluvný termín dokončenia bol z konca augusta presunutý na 15. decembra 2015.

Odvtedy sa do júla teplom točili koľajnice, prebiehalo odstraňovanie nedostatkov, kolaudácie a pečiatkovanie. Schvaľovanie električkovej trate v 19. storočí trvalo 27 dní, pričom v 21. storočí sme si museli počkať sedem mesiacov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  3. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  5. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  6. Čo bude toto leto in?
  7. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  2. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  3. LESY SR hostili prestížne udeľovanie cien CIC
  4. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo?
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  7. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 371
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 6 899
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 177
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 3 591
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 498
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 272
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 028
  8. Čo bude toto leto in? 2 700
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemecký kancelár Friedrich Merz.

Bratislava padá do jednej triedy s Budapešťou.


a 1 ďalší 1
Peter Tkačenko.

Keď sa Nemci rozhodnú niekam neposielať peniaze, nikto im v tom nezabráni.


2
Premiér Robert Fico (Smer) reagoval na slová nemeckého kancelára Merza na zahraničnej ceste v Arménsku

Poslanec Smeru Kéry tvrdí, že členovi Demokratov facku nedal.


63
Liberty Blake Simon v relácii Aréna.

Zmeny môžu obmedziť aj vzdelávanie o inakosti..


a 2 ďalší
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 941
  2. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 101
  3. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 6 885
  4. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 6 750
  5. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 4 959
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 4 826
  7. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 577
  8. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 488
  1. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  2. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  3. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  4. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
  6. Roman Kebísek: Pilárik: Harpha Davidica, 1651, slovenský literárny barok
  7. Marcel Rebro: Na Slovensku s jeho pomocou lovia medvede, v Ukrajine Rusov
  8. Marian Nanias: Jadrové zbrane – versus - Umelá Inteligencia.
SkryťZatvoriť reklamu