SME
Pondelok, 12. apríl, 2021 | Meniny má EsteraKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Električku schvaľovali 27 dní, dnes sedem mesiacov

V septembri 1894 v Budapešti vydali koncesiu na elektrickú pouličnú dráhu v Bratislave.

Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia.Električka jazdila po Štefánikovej ulici okolo Grassalkovičovho paláca celé desaťročia. (Zdroj: ARCHÍV PETRA MARTINKA)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V máji nasledujúceho roku sa začal budovať prvý úsek a podľa dobovej tlače práce pokračovali rýchlo.

Už koncom júla bolo dobudované depo (dve drevené haly so šiestimi koľajami), dielne i parná elektráreň, ktorá dodávala do siete jednosmerný elektrický prúd s napätím 550 V.

Prečítajte si tiež: Konská železnica skrátila cestu do Trnavy Čítajte 

Po „komisionálnom preskúšaní (v miernom stúpaní na dnešnom Námestí SNP boli prívesné vozne zaťažené vrecami s pieskom s hmotnosťou tri tony) a technicko-policajnej prehliadke“ sa 27. augusta 1895 o ôsmej ráno v depe stretli starosta Gustáv Dröxler, vicežupan, kráľovský radca Klemp a zástupcovia dodávateľov za firmy Ganz a Lindheim.

Skryť Vypnúť reklamu

Odviezli sa na prvú jazdu k hotelu Medveď, na konci dnešnej Štefánikovej ulice, pri ktorej sa dosiahla rýchlosť 30 km/h. (Dnes je maximálna prevádzková rýchlosť bratislavských električiek stanovená na 50 km/h).

Z tejto konečnej zastávky sa previezli na druhú konečnú zástavku pri Rybárskom cechu na Podhradí a odtiaľ na posedenie, ktoré bolo pre pánov pripravené v hoteli Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu).

Verejnosti odovzdali električku v popoludňajších hodinách.

Do 23.00 h prepravili 2 468 osôb a v prvú nedeľu po otvorení premávky počet cestujúcich stúpol na dvojnásobok. Cesta jedným smerom trvala 18 minút a stála desať grajciarov pre dospelých a polovicu pre deti od dvoch rokov.

Päť motorových vozňov a štyri vlečné vozne premávali v letnej sezóne od 6.00 h do 23.00 h a v zime od 7.00 h do 21.00 h. Intervaly spojov boli desať minút a na bočných tratiach 15 minút.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Slovenskej strele vzala benzín armáda Čítajte 

Koncom roka totiž dokončili ďalšie dve bočné trate. Linka z dnešného Kamenného námestia k budove Konskej železnice na Legionárskej ulici merala 1520 metrov.

A linka cez dnešné Šafárikovo námestie a Lazaretskú ulicu k Novomestskej vlakovej stanici merala 1660 metrov. To znamená, že pred 121 rokmi postavili 6305 metrov električkových tratí za osem mesiacov.

Električková trať do Petržalky má dĺžku 2400 metrov. Výstavbu slávnostne začali 1. novembra 2013 a pôvodný zmluvný termín dokončenia bol z konca augusta presunutý na 15. decembra 2015.

Odvtedy sa do júla teplom točili koľajnice, prebiehalo odstraňovanie nedostatkov, kolaudácie a pečiatkovanie. Schvaľovanie električkovej trate v 19. storočí trvalo 27 dní, pričom v 21. storočí sme si museli počkať sedem mesiacov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  2. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  3. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  5. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  6. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  7. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  8. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  9. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  10. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  1. Kedysi rádio, dnes mozog auta. Poznáte históriu infotainmentu?
  2. Prešovská spoločnosť MAXECO sa presadila na medzinárodnom trhu
  3. Helping people with apps and social networks in Kosice
  4. Vlastný zlatý poklad môže byť dobrou ochranou pred infláciou
  5. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  6. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  7. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  8. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  10. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 35 961
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 522
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 840
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 22 745
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 15 900
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 13 925
  7. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 079
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 10 164
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 272
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 803
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu