POS TOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY S HISTORIKOM VLADIMÍROM TOMČÍKOM

V 19. storočí schvaľovali trať 27 dní, dnes sedem mesiacov

V septembri 1894 bola v Budapešti vydaná koncesia na výstavbu a prevádzku elektrickej pouličnej stanice v Bratislave.

Vladimír Tomčík(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

V máji nasledujúceho roku sa začal budovať prvý úsek a podľa dobovej tlače práce pokračovali rýchlo.

Už koncom júla bolo dobudované depo (dve drevené haly so šiestimi koľajami), dielne i parná elektráreň, ktorá dodávala do siete jednosmerný elektrický prúd s napätím 550 V.

Po „komisionálnom preskúšaní (v miernom stúpaní na dnešnom Námestí SNP boli prívesné vozne zaťažené vrecami s pieskom s hmotnosťou tri tony) a technicko-policajnej prehliadke“ sa 27. augusta 1895 o ôsmej ráno v depe stretli starosta Gustáv Dröxler, vicežupan, kráľovský radca Klemp a zástupcovia dodávateľov za firmy Ganz a Lindheim.

Odviezli sa na prvú jazdu k hotelu Medveď, na konci dnešnej Štefánikovej ulice, pri ktorej sa dosiahla rýchlosť 30 km/h. (Dnes je maximálna prevádzková rýchlosť bratislavských električiek stanovená na 50 km/h).

Z tejto konečnej zastávky sa previezli na druhú konečnú zástavku pri Rybárskom cechu na Podhradí a odtiaľ na posedenie, ktoré bolo pre pánov pripravené v hoteli Zelený strom (na mieste dnešného Carltonu).

Verejnosti odovzdali električku v popoludňajších hodinách.

Do 23.00 h prepravili 2 468 osôb a v prvú nedeľu po otvorení premávky počet cestujúcich stúpol na dvojnásobok.

Cesta jedným smerom trvala 18 minút a stála desať grajciarov pre dospelých a polovicu pre deti od dvoch rokov.

Päť motorových vozňov a štyri vlečné vozne premávali v letnej sezóne od 6.00 h do 23.00 h a v zime od 7.00 h do 21.00 h.

Intervaly spojov boli desať minút a na bočných tratiach 15 minút.

Koncom roka totiž dokončili ďalšie dve bočné trate.

Linka z dnešného Kamenného námestia k budove Konskej železnice na Legionárskej ulici merala 1520 metrov.

A linka cez dnešné Šafárikovo námestie a Lazaretskú ulicu k Novomestskej vlakovej stanici merala 1660 metrov.

To znamená, že pred 121 rokmi postavili 6305 metrov električkových tratí za osem mesiacov.

Električková trať do Petržalky má dĺžku 2400 metrov.

Výstavbu slávnostne začali 1. novembra 2013 a pôvodný zmluvný termín dokončenia bol z konca augusta presunutý na 15. decembra 2015.

Odvtedy sa do júla teplom točili koľajnice, prebiehalo odstraňovanie nedostatkov, kolaudácie a pečiatkovanie.

Schvaľovanie električkovej trate v 19. storočí trvalo 27 dní, pričom v 21. storočí sme si museli počkať sedem mesiacov.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 890
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 984
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 203
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 136
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 086
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 649
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 207
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 756
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 525
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 944

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop