BRATISLAVA. Nové zastávky mestskej hromadnej dopravy v Bratislave už zriaďujú ako zastávky na znamenie, v súčasnosti ich je 686. Povedala to hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava Adriana Volfová.
Cieľom je postupne vytvoriť všetky zastávky na znamenie a dosiahnuť tak európsky štandard. Ich podstatou je podľa stanoviska dopravného podniku dosiahnuť efektívne správanie dopravcu pri čerpaní peňazí z verejných zdrojov.
Oddelenie správy a údržby zastávok aktuálne eviduje v Bratislave 1 416 zastávok MHD, nie všetky sú však v správe dopravného podniku.
Usporia aj na pohonných hmotách
Zastávky na znamenie zavádzajú aj pre zlepšenie dodržiavania cestovných poriadkov a šetrenie času zbytočným zastavením, zníženie úniku tepla v zimnom období či zvýšenie účinnosti klimatizácie v letnom období.
“Vodič je povinný zastaviť na zastávke na znamenie vždy, pokiaľ sa tam nachádza cestujúci bez ohľadu na to, na akú linku cestujúci zamýšľa nastúpiť.
„
"Zaznamenali sme aj úsporu pohonných hmôt z dôvodu zbytočných zastavení a opätovných rozbiehaní vozidiel a zároveň sa znižuje objem produkovaných emisií, to znamená, že zastávky na znamenie sú priateľskejšie k životnému prostrediu. Napokon zvyšuje sa aj pohodlie tých cestujúcich, ktorí idú po trase linky tranzitom," spomenula Volfová.
"Tento systém funguje rovnako efektívne napríklad vo Viedni, Londýne, Lisabone či v Prahe, ale aj v mnohých slovenských mestách," poznamenala hovorkyňa.
Koncepciu na zmenu charakteru viacerých stálych zastávok na zastávky na znamenie vytvorili odborníci. Dopravný podnik však podľa nej vyhodnotí aj podnet od cestujúcich.
Ako to má fungovať
Dopravný podnik Bratislava na svojej oficiálnej internetovej stránke informuje, že cestujúci pri čakaní na zastávke na znamenie môže, ale nemusí dávať znamenie vodičovi. Musí však stáť tak, aby ho vodič videl.
Vodič je povinný zastaviť na zastávke na znamenie vždy, pokiaľ sa tam nachádza cestujúci bez ohľadu na to, na akú linku cestujúci zamýšľa nastúpiť.
"Cestujúci pri výstupe musí dať znamenie vodičovi stlačením tlačidla STOP vo vozidle. Veľakrát sa však stáva, že cestujúci stláčajú namiesto tlačidla STOP otváranie dverí, preto cestujúci musí byť dôsledný a prezieravý," upozorňuje podnik.