V meste je stovka verejných bicyklov. Ako sa k nim dostať?

Magistrát v minulosti pripravoval spustenie tzv. bike sharingu, nikdy ho však nedotiahol do konca a tak verejné bicykle prevádzkujú v meste cyklo-aktivisti.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. V uliciach mesta sa nachádza približne sto verejných bicyklov. Všetky sú bielej farby a rozmiestnené sú na 39 stanovištiach. Najmä v centre mesta, ale aj v Ružinove, Novom Meste, Petržalke a Karlovej Vsi. 

O systéme požičiavania si verejných bicyklov, ktoré sú určené komukoľvek na prepravu mestom zadarmo alebo za nízky poplatok, a teda o tzv. bike sharingu, sa v Bratislave hovorí už roky.

Aj takýmto projektom sa totiž súčasné i minulé vedenie mesta chce priblížiť k efektívne fungujúcim veľkomestám.

Doteraz však magistrát nebol schopný sieť verejných bicyklov zabezpečiť. Na to sa však už cyklonadšenci z iniciatívy Cyklo Kuchyňa a Cyklokoalícia nemohli pozerať a spoločnými silami spustili v uliciach mesta systém požičiavania bicyklov sami.

Projekt funguje už dva a pol roka a stále sa rozširuje a zdokonaľuje. Napriek tomu o ňom len málokto vie. „Projekt vznikol ako frustrácia partičky ľudí z toho, ako projekt bike sharingu trvá dlho na strane magistrátu. Ukazujeme, že sa to dá,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri.

Bývalá mestská garnitúra pod vedením exprimátora Milana Ftáčnika pritom v roku 2012 pripravila projekty na komunitný bikesharing, urobila súťaž, vybrala víťaza. K úspešnému koncu sa však nikdy nedostala.

„Projekt bikesharingu tu bol, ale stroskotal na tom, že naň neboli financie. Zámer požičovne mestských bicyklov je však podľa primátora Iva Nesrovnala dobrý zámer, a preto máme záujem takýto projekt pripraviť a spustiť,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Mesto podľa nej aktuálne hľadá spôsob, ako ho zrealizovať.

Cyklonadšenci vymysleli aplikáciu, zohnali bicykle z Holandska a vytvorili systém verejnej požičovne pod holým nebom. O ich aplikáciu na požičiavanie bicyklov pritom prejavili záujem aj mestá po celom svete, univerzitné kampusy či rozsiahla americká vojenská základňa.

Ako na to

Verejný bicykel v meste môže využiť každý. Podmienkou však je, že musí absolvovať školenie v Cyklo Kuchyni. To trvá zhruba trištvrte hodiny.

„Robíme ho z dôvodu zabezpečenia bicyklov a udržateľného fungovania systému,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri. Človek sa na ňom podľa neho dozvie, ako projekt funguje, kde sú stanovištia bicyklov, na čo je dobré dbať a čoho sa naopak vystríhať.

Školenie je zadarmo. Stačí sa len ozvať a dohodnúť si termín.

„Nejde o komerčnú službu. Každý používateľ je zároveň členom komunity, ktorá sa o bicykle spoločne stará,“ uviedol Netri.

Okrem školenia sa musí záujemca registrovať a aktivovať si konto. Tak sa stane členom komunity. No a potom si môže požičať bicykel z ktoréhokoľvek stanovištia.

Stačí len cez svoje konto získať kód na odomknutie zámky na bicykli. Ten sa dá získať pomocou SMS alebo cez web na www.whitebikes.info.

„Máme pravidelných používateľov, ktorí sa bicyklami prepravujú do školy či zamestnania, a potom sporadických, ktorí  ich využijú, napríklad keď idú do centra na pivo, ale vracajú sa naspäť taxíkom.

Časové rozpätie a ani poplatok za požičanie bicykla nie je. Ľudia si ich môžu vyzdvihnúť na hociktorom z 39 stanovíšť v rámci mesta a vrátiť ich môžu tiež na ľubovoľnom stanovišti.

„V rámci požičania sa člen komunity môže, samozrejme, zastaviť napríklad v obchode a dočasne pred ním zaparkovať a podobne. Ale ak chce bicykel vrátiť späť do systému, musí ho nechať na označenom stanovišti. Inak by sa stratil prehľad, kde sú bicykle zaparkované,“ ozrejmil Netri.

Holandské biele

Bicykle sú záujemcom k dispozícii celoročne, i keď časť z nich správcovia v zime sťahujú z obehu a servisujú ich.

Všetky verejné bicykle sú biele. Cyklo Kuchyňa ich získala z holandského národného parku De Hoge Veluwe. Tam ich majú takmer dvetisíc, pričom časom niektoré vyraďujú a tak skončila stovka bicyklov ako dar aj v Bratislave.

„Pokrytá je rovinatá časť centra, čiže Staré Mesto, a z ďalších mestských častí aj Ružinov, Nové Mesto, Petržalka a Karlova Ves,“ uviedol Netri s tým, že postupne pribúdajú ďalšie bicykle i stanovištia.

„Problémom sú chýbajúce kvalitné stojany na bicykle v mestských častiach a najmä v bezpečných lokalitách,“ povedal Netri, podľa ktorého by pomohol funkčný kamerový systém v meste.

Od zavedenia bike sharingu sa za požičanie bicykla neplatí. „To je však neudržateľné a o spoplatnení prebieha aktívna diskusia,“ dodal Netri.

Niektoré bicykle sú vybavené monitorovacími zariadeniami na báze GPS.

„Našimi očami sú však aj všetci členovia komunity, ktorí nám okamžite hlásia, ak sa deje s bicyklami niečo čudné, napríklad ak sa niekto pokúšal násilne otvoriť zámky či poškodiť bicykle. I vďaka tomu sa nám podarilo časť z niekoľkých ukradnutých bicyklov získať späť,“ uviedol Netri.

Pokusy tu boli

Projekt verejných bicyklov prvýkrát v meste spustilo združenie BicyBa v roku 2001. Keďže bicykle boli voľne dostupné a bez uzamykania, v krátkom čase projekt vinou vandalov stroskotal.

O bike sharing sa pokúšal aj magistrát. Bývalý primátor Milan Ftáčnik so svojím kabinetom urobil síce projekt a vyhlásil súťaž, no bicykle do ulíc mesta napokon nedostal. Zámer stroskotal ako obvykle, na nedostatku financií.

Súčasný primátor mesta Ivo Nesrovnal považuje požičovňu mestských bicyklov za dobrý nápad a má záujem projekt pripraviť a spustiť. Kedy sa tak stane však konkretizovať zatiaľ nechcel.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 263
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 790
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 510
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 250
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 598
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 552
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 435
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 968
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 773
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 723