SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

V meste je stovka verejných bicyklov. Ako sa k nim dostať?

Magistrát v minulosti pripravoval spustenie tzv. bike sharingu, nikdy ho však nedotiahol do konca a tak verejné bicykle prevádzkujú v meste cyklo-aktivisti.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. V uliciach mesta sa nachádza približne sto verejných bicyklov. Všetky sú bielej farby a rozmiestnené sú na 39 stanovištiach. Najmä v centre mesta, ale aj v Ružinove, Novom Meste, Petržalke a Karlovej Vsi. 

O systéme požičiavania si verejných bicyklov, ktoré sú určené komukoľvek na prepravu mestom zadarmo alebo za nízky poplatok, a teda o tzv. bike sharingu, sa v Bratislave hovorí už roky.

Aj takýmto projektom sa totiž súčasné i minulé vedenie mesta chce priblížiť k efektívne fungujúcim veľkomestám.

Skryť Vypnúť reklamu

Doteraz však magistrát nebol schopný sieť verejných bicyklov zabezpečiť. Na to sa však už cyklonadšenci z iniciatívy Cyklo Kuchyňa a Cyklokoalícia nemohli pozerať a spoločnými silami spustili v uliciach mesta systém požičiavania bicyklov sami.

Projekt funguje už dva a pol roka a stále sa rozširuje a zdokonaľuje. Napriek tomu o ňom len málokto vie. „Projekt vznikol ako frustrácia partičky ľudí z toho, ako projekt bike sharingu trvá dlho na strane magistrátu. Ukazujeme, že sa to dá,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri.

Bývalá mestská garnitúra pod vedením exprimátora Milana Ftáčnika pritom v roku 2012 pripravila projekty na komunitný bikesharing, urobila súťaž, vybrala víťaza. K úspešnému koncu sa však nikdy nedostala.

„Projekt bikesharingu tu bol, ale stroskotal na tom, že naň neboli financie. Zámer požičovne mestských bicyklov je však podľa primátora Iva Nesrovnala dobrý zámer, a preto máme záujem takýto projekt pripraviť a spustiť,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto podľa nej aktuálne hľadá spôsob, ako ho zrealizovať.

Cyklonadšenci vymysleli aplikáciu, zohnali bicykle z Holandska a vytvorili systém verejnej požičovne pod holým nebom. O ich aplikáciu na požičiavanie bicyklov pritom prejavili záujem aj mestá po celom svete, univerzitné kampusy či rozsiahla americká vojenská základňa.

Ako na to

Verejný bicykel v meste môže využiť každý. Podmienkou však je, že musí absolvovať školenie v Cyklo Kuchyni. To trvá zhruba trištvrte hodiny.

„Robíme ho z dôvodu zabezpečenia bicyklov a udržateľného fungovania systému,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri. Človek sa na ňom podľa neho dozvie, ako projekt funguje, kde sú stanovištia bicyklov, na čo je dobré dbať a čoho sa naopak vystríhať.

Školenie je zadarmo. Stačí sa len ozvať a dohodnúť si termín.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nejde o komerčnú službu. Každý používateľ je zároveň členom komunity, ktorá sa o bicykle spoločne stará,“ uviedol Netri.

Okrem školenia sa musí záujemca registrovať a aktivovať si konto. Tak sa stane členom komunity. No a potom si môže požičať bicykel z ktoréhokoľvek stanovištia.

Stačí len cez svoje konto získať kód na odomknutie zámky na bicykli. Ten sa dá získať pomocou SMS alebo cez web na www.whitebikes.info.

„Máme pravidelných používateľov, ktorí sa bicyklami prepravujú do školy či zamestnania, a potom sporadických, ktorí  ich využijú, napríklad keď idú do centra na pivo, ale vracajú sa naspäť taxíkom.

Časové rozpätie a ani poplatok za požičanie bicykla nie je. Ľudia si ich môžu vyzdvihnúť na hociktorom z 39 stanovíšť v rámci mesta a vrátiť ich môžu tiež na ľubovoľnom stanovišti.

„V rámci požičania sa člen komunity môže, samozrejme, zastaviť napríklad v obchode a dočasne pred ním zaparkovať a podobne. Ale ak chce bicykel vrátiť späť do systému, musí ho nechať na označenom stanovišti. Inak by sa stratil prehľad, kde sú bicykle zaparkované,“ ozrejmil Netri.

Holandské biele

Bicykle sú záujemcom k dispozícii celoročne, i keď časť z nich správcovia v zime sťahujú z obehu a servisujú ich.

Všetky verejné bicykle sú biele. Cyklo Kuchyňa ich získala z holandského národného parku De Hoge Veluwe. Tam ich majú takmer dvetisíc, pričom časom niektoré vyraďujú a tak skončila stovka bicyklov ako dar aj v Bratislave.

„Pokrytá je rovinatá časť centra, čiže Staré Mesto, a z ďalších mestských častí aj Ružinov, Nové Mesto, Petržalka a Karlova Ves,“ uviedol Netri s tým, že postupne pribúdajú ďalšie bicykle i stanovištia.

„Problémom sú chýbajúce kvalitné stojany na bicykle v mestských častiach a najmä v bezpečných lokalitách,“ povedal Netri, podľa ktorého by pomohol funkčný kamerový systém v meste.

Od zavedenia bike sharingu sa za požičanie bicykla neplatí. „To je však neudržateľné a o spoplatnení prebieha aktívna diskusia,“ dodal Netri.

Niektoré bicykle sú vybavené monitorovacími zariadeniami na báze GPS.

„Našimi očami sú však aj všetci členovia komunity, ktorí nám okamžite hlásia, ak sa deje s bicyklami niečo čudné, napríklad ak sa niekto pokúšal násilne otvoriť zámky či poškodiť bicykle. I vďaka tomu sa nám podarilo časť z niekoľkých ukradnutých bicyklov získať späť,“ uviedol Netri.

Pokusy tu boli

Projekt verejných bicyklov prvýkrát v meste spustilo združenie BicyBa v roku 2001. Keďže bicykle boli voľne dostupné a bez uzamykania, v krátkom čase projekt vinou vandalov stroskotal.

O bike sharing sa pokúšal aj magistrát. Bývalý primátor Milan Ftáčnik so svojím kabinetom urobil síce projekt a vyhlásil súťaž, no bicykle do ulíc mesta napokon nedostal. Zámer stroskotal ako obvykle, na nedostatku financií.

Súčasný primátor mesta Ivo Nesrovnal považuje požičovňu mestských bicyklov za dobrý nápad a má záujem projekt pripraviť a spustiť. Kedy sa tak stane však konkretizovať zatiaľ nechcel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  5. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 896
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 687
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 874
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 672
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 379
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 384
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 000
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 202
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 148
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  2. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  3. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  4. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  5. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  6. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  7. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  8. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 914
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 830
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 958
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 596
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 490
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 379
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu