SME

V meste je stovka verejných bicyklov. Ako sa k nim dostať?

Magistrát v minulosti pripravoval spustenie tzv. bike sharingu, nikdy ho však nedotiahol do konca a tak verejné bicykle prevádzkujú v meste cyklo-aktivisti.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. V uliciach mesta sa nachádza približne sto verejných bicyklov. Všetky sú bielej farby a rozmiestnené sú na 39 stanovištiach. Najmä v centre mesta, ale aj v Ružinove, Novom Meste, Petržalke a Karlovej Vsi. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O systéme požičiavania si verejných bicyklov, ktoré sú určené komukoľvek na prepravu mestom zadarmo alebo za nízky poplatok, a teda o tzv. bike sharingu, sa v Bratislave hovorí už roky.

Aj takýmto projektom sa totiž súčasné i minulé vedenie mesta chce priblížiť k efektívne fungujúcim veľkomestám.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz však magistrát nebol schopný sieť verejných bicyklov zabezpečiť. Na to sa však už cyklonadšenci z iniciatívy Cyklo Kuchyňa a Cyklokoalícia nemohli pozerať a spoločnými silami spustili v uliciach mesta systém požičiavania bicyklov sami.

Projekt funguje už dva a pol roka a stále sa rozširuje a zdokonaľuje. Napriek tomu o ňom len málokto vie. „Projekt vznikol ako frustrácia partičky ľudí z toho, ako projekt bike sharingu trvá dlho na strane magistrátu. Ukazujeme, že sa to dá,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri.

Bývalá mestská garnitúra pod vedením exprimátora Milana Ftáčnika pritom v roku 2012 pripravila projekty na komunitný bikesharing, urobila súťaž, vybrala víťaza. K úspešnému koncu sa však nikdy nedostala.

„Projekt bikesharingu tu bol, ale stroskotal na tom, že naň neboli financie. Zámer požičovne mestských bicyklov je však podľa primátora Iva Nesrovnala dobrý zámer, a preto máme záujem takýto projekt pripraviť a spustiť,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto podľa nej aktuálne hľadá spôsob, ako ho zrealizovať.

Cyklonadšenci vymysleli aplikáciu, zohnali bicykle z Holandska a vytvorili systém verejnej požičovne pod holým nebom. O ich aplikáciu na požičiavanie bicyklov pritom prejavili záujem aj mestá po celom svete, univerzitné kampusy či rozsiahla americká vojenská základňa.

Ako na to

Verejný bicykel v meste môže využiť každý. Podmienkou však je, že musí absolvovať školenie v Cyklo Kuchyni. To trvá zhruba trištvrte hodiny.

„Robíme ho z dôvodu zabezpečenia bicyklov a udržateľného fungovania systému,“ povedal prezident Cyklokoalície Peter Netri. Človek sa na ňom podľa neho dozvie, ako projekt funguje, kde sú stanovištia bicyklov, na čo je dobré dbať a čoho sa naopak vystríhať.

Školenie je zadarmo. Stačí sa len ozvať a dohodnúť si termín.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde o komerčnú službu. Každý používateľ je zároveň členom komunity, ktorá sa o bicykle spoločne stará,“ uviedol Netri.

Okrem školenia sa musí záujemca registrovať a aktivovať si konto. Tak sa stane členom komunity. No a potom si môže požičať bicykel z ktoréhokoľvek stanovištia.

Stačí len cez svoje konto získať kód na odomknutie zámky na bicykli. Ten sa dá získať pomocou SMS alebo cez web na www.whitebikes.info.

„Máme pravidelných používateľov, ktorí sa bicyklami prepravujú do školy či zamestnania, a potom sporadických, ktorí  ich využijú, napríklad keď idú do centra na pivo, ale vracajú sa naspäť taxíkom.

Časové rozpätie a ani poplatok za požičanie bicykla nie je. Ľudia si ich môžu vyzdvihnúť na hociktorom z 39 stanovíšť v rámci mesta a vrátiť ich môžu tiež na ľubovoľnom stanovišti.

„V rámci požičania sa člen komunity môže, samozrejme, zastaviť napríklad v obchode a dočasne pred ním zaparkovať a podobne. Ale ak chce bicykel vrátiť späť do systému, musí ho nechať na označenom stanovišti. Inak by sa stratil prehľad, kde sú bicykle zaparkované,“ ozrejmil Netri.

Holandské biele

Bicykle sú záujemcom k dispozícii celoročne, i keď časť z nich správcovia v zime sťahujú z obehu a servisujú ich.

Všetky verejné bicykle sú biele. Cyklo Kuchyňa ich získala z holandského národného parku De Hoge Veluwe. Tam ich majú takmer dvetisíc, pričom časom niektoré vyraďujú a tak skončila stovka bicyklov ako dar aj v Bratislave.

„Pokrytá je rovinatá časť centra, čiže Staré Mesto, a z ďalších mestských častí aj Ružinov, Nové Mesto, Petržalka a Karlova Ves,“ uviedol Netri s tým, že postupne pribúdajú ďalšie bicykle i stanovištia.

„Problémom sú chýbajúce kvalitné stojany na bicykle v mestských častiach a najmä v bezpečných lokalitách,“ povedal Netri, podľa ktorého by pomohol funkčný kamerový systém v meste.

Od zavedenia bike sharingu sa za požičanie bicykla neplatí. „To je však neudržateľné a o spoplatnení prebieha aktívna diskusia,“ dodal Netri.

Niektoré bicykle sú vybavené monitorovacími zariadeniami na báze GPS.

„Našimi očami sú však aj všetci členovia komunity, ktorí nám okamžite hlásia, ak sa deje s bicyklami niečo čudné, napríklad ak sa niekto pokúšal násilne otvoriť zámky či poškodiť bicykle. I vďaka tomu sa nám podarilo časť z niekoľkých ukradnutých bicyklov získať späť,“ uviedol Netri.

Pokusy tu boli

Projekt verejných bicyklov prvýkrát v meste spustilo združenie BicyBa v roku 2001. Keďže bicykle boli voľne dostupné a bez uzamykania, v krátkom čase projekt vinou vandalov stroskotal.

O bike sharing sa pokúšal aj magistrát. Bývalý primátor Milan Ftáčnik so svojím kabinetom urobil síce projekt a vyhlásil súťaž, no bicykle do ulíc mesta napokon nedostal. Zámer stroskotal ako obvykle, na nedostatku financií.

Súčasný primátor mesta Ivo Nesrovnal považuje požičovňu mestských bicyklov za dobrý nápad a má záujem projekt pripraviť a spustiť. Kedy sa tak stane však konkretizovať zatiaľ nechcel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  2. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  3. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  4. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  5. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  6. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  7. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  8. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 838
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 495
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 960
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 3 671
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 138
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 900
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 375
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 1 929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako keby riadili krajinu s konsolidovanými verejnými financiami.

Ako neznižovať počet úradníkov.


Ruská raketová paľba na mesto Černihiv si vyžiadala už 18 mŕtvych

Zelenskyj nalieha na Západ, aby poskytol rakety pre systémy Patriot a Iris-T.


a 1 ďalší
Možno ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková bude vedieť, čo je to superpotrat.

O Robertovi Ficovi si treba pamätať, že z neho slová nevypadávajú náhodne.


Matej Ovčiarka je už novým šéfom sekcie plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva.

Ovčiarka šéfuje plánu obnovy na ministerstve zdravotníctva od stredy.


  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 113 289
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 77 152
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 293
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 699
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 493
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 609
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 17 527
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 11 122
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu