BRATISLAVA. Cestovanie v rámci integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji má aj po troch rokoch svoje „muchy“.
Okrem toho, že kraj je rozdelený na 50 dopravných zón, pričom napríklad Londýn ich má len deväť, cestujúci dostávajú od vodičov v prímestských autobusoch lístky, aj keď majú kúpené predplatné cestovné lístky, takzvané električenky.
V praxi to vyzerá tak, že keď napríklad nastúpi človek do autobusu v Modre, cestuje do Bratislavy a má električenku na všetky zóny, ktorými prechádza, vodič mu tak či tak vydá lístok. Na ňom je uvedená hodnota nula eur.
„V prípade, že má cestujúci predplatené potrebné zóny, vodič vydá cestovný lístok bez hodnoty s uznaním príslušných zón,“ potvrdila hovorkyňa bratislavského prímestského dopravcu Slovak Lines Eva Vozárová.
(Ne) Moderné riešenie
Lístok s nulovou hodnotou podľa nej slúži na štatistické účely a prípadné reklamácie či sťažnosti. Dôležité majú byť aj pre kontrolu vodiča. „Vodič je u nás zodpovedný za vybavenie všetkých cestujúcich platným cestovným lístkom pri nastúpení do vozidla,“ uviedla Vozárová.
Slovak Lines je zapojený do Bratislavskej integrovanej dopravy už tri roky, pričom integráciou sľubovali zjednodušenie a zatraktívnenie cestovania.
Tlačenie lístkov však ľudí iba zdržuje. „Nezdá sa mi to ako moderné a vhodné riešenie,“ uviedla aktivistka z hnutia Bratislava otvorene Katarína Šimončičová.
Rovnaká situácia, iný prístup
Na porovnanie, železnice, ktoré sú tiež súčasťou integrovanej dopravy, takýto doklad svojim cestujúcim nevydávajú. V prímestských vlakoch stačí, keď sa cestujúci pri kontrole preukáže električenkou.
Na rozdiel od Slovak Linesu, ktorý nulové lístky vydáva ľuďom kvôli štatistike, železnice sledujú počet nastupujúcich a vystupujúcich v staniciach tri až päť krát do roka.
Okrem toho raz ročne robí štatistiku cestujúcich prímestskými vlakmi aj Bratislavská integrovaná doprava.
„Štatistika sa dá viesť aj z priloženia karty na počítač, nie je dôvod, aby sa takýto lístok vydával aj v papierovej forme,“ skonštatoval na margo prístupu autobusového dopravcu Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia Doprava.
Slovak Lines pritom nevedie evidenciu, koľko lístkov bez peňažnej hodnoty vydá.
„Každý lístok, ktorý sa tlačí a nemusí, je ekologickou záťažou,“ tvrdí Fundárek. Šimončičovej zas prekáža zdržiavanie cestujúcich, pričom takéto praktiky odrádzajú ľudí od cestovania hromadnou dopravou a vyháňajú ich do áut.