FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Mestský informačný parkovací systém by mal začať fungovať od tohto týždňa. Systém bude vodičov prichádzajúcich do Bratislavy navádzať na záchytné parkoviská na okraji mesta a informovať ich o naplnenosti garáží a platených parkovísk v centre. "Zatiaľ beží skúšobná prevádzka, aj väčšina tabúľ je už osadená. Od tohto týždňa budú informácie na svetelných tabuliach dostupné už aj pre vodičov, aj keď ešte budeme vychytávať detské choroby," povedal Igor Dula z Mestského parkovacieho systému.
Parkovací infosystém mal podľa pôvodných plánov fungovať už od 11. marca. Zdržanie podľa Dulu spôsobili dva dôvody. Prvým bol summit Putina s Bushom. Všetky organizácie zaoberajúce sa výrobou dopravných značiek pripravovali prechodné značenie, informačné tabule pre systém tak museli počkať. "Ďalším dôvodom bol neobvykle studený marec, práce s elektrickými rozvodmi sa môžu robiť len pri teplotách nad päť stupňov," vysvetľuje Dula. Tabule by prvých vodičov mali začať do cieľa navádzať o niekoľko dní.
Na príjazdových cestách a významnejších dopravných uzloch bude o obsadenosti parkovísk informovať približne 120 navádzacích tabúľ. Takmer päťdesiat z nich bude dynamických, vodiči si na nich môžu prečítať informáciu, či je vybrané parkovisko voľné, alebo obsadené. "Systém nastavíme tak, aby zohľadnil aj dobu príjazdu k parkovisku a rozmýšľal dopredu. Niektoré tabule budú informovať aj o počte voľných miest," vysvetlil Emanuel Petrík zo spoločnosti Siemens, ktorá vlani vyhrala tender na spojazdnenie systému. Keďže prepojenie tabúľ káblami by bolo komplikované, budú sa informácie na ne posielať prostredníctvom esemesiek. Tabule budú navádzať vodičov do troch zón centra - sever s kapacitou vyše päťsto miest, juh s takmer šesťsto miestami a historické centrum s 1200 miestami.
Kto chce parkovať zadarmo, môže nechať auto na jednom zo záchytných parkovísk a pokračovať do centra autobusom. Na východe bude takáto plocha s dvetisícsedemsto miestami pri nákupnom centre Avion, južne od centra pri petržalskom Auparku s dvoma tisícmi miest. Pôvodne sa počítalo aj s parkoviskom pri Tescu v Lamači, pre stavebné práce v okolí však zatiaľ ako záchytné parkovisko fungovať nebude.
Parkovné zatiaľ nezdražie
Parkovací systém má zabezpečiť, aby viac vodičov využívalo mimoúrovňové parkovacie plochy a nezaberalo tak priestor na uliciach. Aj po stopercentnom zvýšení parkovného z vlaňajšieho októbra na desať korún za hodinu sa v uliciach Bratislavy dá parkovať najlacnejšie zo všetkých krajských miest - v Košiciach sa platí trojnásobok, v Žiline štvornásobok. Miesta na uliciach sú spoplatnené v pracovných dňoch od ôsmej ráno do šestnástej, vo zvyšnom čase je tu parkovanie zadarmo.
V najbližších rokoch by sa mohlo parkovné na uliciach centra zvýšiť až päťnásobne. Približne taký je totiž rozdiel medzi cenou parkovného na uliciach a v podzemných garážach či parkovacích domoch v centre. V najväčších podzemných garážach sa za parkovanie platí počas pracovných dní 50 až 60 korún za prvú hodinu, potom sa cena o niečo znižuje. Cez víkend sa ceny pohybujú medzi 20 až 30 korunami za hodinu.
O obhospodarovanie parkovacích miest v meste sa stará Bratislavská parkovacia služba, o zvyšovaní cien rozhodujú staromestskí poslanci. "Ceny sa budú v budúcnosti určite zvyšovať, na tento rok však s úpravami nepočítame ani v rámci hrubých úvah," povedal Rudolf Surový z parkovacej služby.