STARÉ MESTO. Na Kamennom námestí pribudla nová električková zastávka. Stáť na nej budú linky čísiel 3, 4, 9 už od pondelka a od začiatku školského roka aj číslo 7.
Ide o dočasnú zastávku, ktorú mesto vyznačilo na ceste na Špitálskej ulici. Cestujúci budú teda do električiek nastupovať priamo z vozovky, pričom čakať na spoje budú na chodníku oproti trate.
Vodiči tu môžu jazdiť rýchlosťou maximálne 30 km/h.
Počas septembra má pribudnúť aj druhá dočasná zastávka – na Námestí SNP. Na nej bude zastavovať električka číslo 1.
S jej vyznačením sa podľa krajských dopravných inšpektorov nezačalo ešte preto, lebo mesto ešte nepredložilo vyhovujúci projekt.
Obe dočasné zastávky však na jar 2017 vystrieda jedna trvalá – pod Manderlákom, kde sa zbehnú linky z oboch zastávok.
Bude viedenského typu, čiže vyvýšené nástupište bude slúžiť chodcom aj autám, ako i pri Blumentáli. Zastávku malo pritom postaviť ešte bývalé vedenie mesta, to na ňu však zabudlo.
Zastávky mestskej hromadnej dopravy sa podľa pravidiel stavajú štandardne zhruba štyristo metrov od seba.
Po tom, čo však po dvoch rokoch postavili a sprejazdnili električkovú trať do Petržalky, najbližšie zastávky pre električky čísiel 1 a 3 sú od Šafárikovho námestia vzdialené kilometer.
Pre linku 1 na Obchodnej ulici – Poštová-Martinus, pre linku 3 na Mariánskej.
Projekt existuje
Zastávku pre ne zabudla v rámci výstavby električkovej trate do Petržalky vystavať bývalá mestská garnitúra. Súčasné vedenie mesta pritom ešte v máji potvrdilo, že už má vysúťaženú firmu, ktorá chýbajúcu zastávku naprojektuje.
Ide o banskobystrickú spoločnosť Ipos. Projekt podľa hovorkyne magistrátu Ivany Skokanove aktuálne konzultujú s krajskými dopravnými inšpektormi, ktorí ho musia schváliť.
Zastávka á la Viedeň
Zastávka sa má nachádzať medzi vyústením Laurinskej ulice a budovou Manderláku. Má byť 34 metrov dlhá a viedenského typu. Taká je aj pri Blumentálskom kostole na Floriánskom námestí.
U mnohých Bratislavčanov však najprv vyvolala rozhorčenie. Autá na nej totiž jazdia na vyvýšenej vozovke presne tam, kde chodci nastupujú do električiek a autobusov.
„Je tam určitá možnosť kolízie medzi autami a chodcami. Takéto usporiadanie neumožňuje umiestniť prístrešky inde ako na chodník v priestore pred Manderlom a lekárňou,“ vysvetľuje Martin Fundárek z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.
Práve to sú podľa neho nevýhody zastávok viedenského typu. Prijateľnejšie riešenie vidí v tom, že by autá jazdili po koľajniciach, priestor súčasnej cesty by bol použitý na vybudovanie prístreškov pre cestujúcich a chodník by ostal priechodný pre chodcov.
Mesto má však svoj plán. „Vybudovanie zastávky viedenského typu je stavebne náročnejšie, a preto mesto odhaduje realizáciu na jar budúceho roku,“ vysvetľuje hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Na výstavbu má podľa nej mesto vyčlenených 200-tisíc eur.
Dočasné zastávkya paradoxy
Kým však magistrát postaví zastávku viedenského typu, vybuduje dve dočasné zastávky. Jednu už aj vyznačilo – na Kamennom námestí. Druhá má stáť na Námestí SNP pred Starou tržnicou.
„Dočasné zastávky si vyžadujú len drobné stavebné úpravy, budú vyznačené čiastočne aj priamo na vozovke,“ povedala Skokanová.
Kým zastávku na Kamennom námestí pre električky čísiel 3, 4, 7 a 9 spustia do prevádzky už v pondelok 22. augusta, zastávku na Námestí SNP, na ktorej budú stáť pravdepodobne okrem linky číslo 1 aj 8 a 9, majú vyznačiť a sprevádzkovať počas septembra.
„Doterajšie návrhy predložené magistrátom na vybudovanie zastávky na Námestí SNP nevyhovovali požiadavkám najmä vo veci ochrany cestujúcich na nástupišti,“ uviedli z Krajského dopravného inšpektorátu. Preto túto zastávku ešte nevyznačili.
Mesto stavia zastávky hlavne pre električky číslo 1 a 3, ktoré jazdia do Petržalky. V centre totiž chýbajú na ich trasách zástavky aj na kilometer dlhých úsekoch.
Keďže na zastávke na Kamennom budú stáť aj iné linky, v smere od Medickej záhrady zastavia električky čísiel 4, 7 a 9 každých 300 metrov – na Mariánskej, Kamennom námestí a Námestí SNP či Jesenského.
Keď magistrát postaví dočasnú zastávku aj na Námestí SNP, stane sa to isté s električkami číslo 8 a 9.
Zastavia pred Starou tržnicou a potom hneď aj za zákrutou – buď na Kamennom, alebo na Jesenského. Cesta sa tak ľuďom o pár minút predĺži.
Náklady na vybudovanie dočasných zastávok mesto odhaduje na 28-tisíc eur
Zastávky v minulosti
Kedysi stáli zastávky na týchto miestach úplne inde. Jedna bola aj pod Manderlákom, ale v opačnom smere ako ju plánujú teraz, teda v smere zo Štúrovej.
„Bola tam len jedna koľaj. Električky, ktoré išli na Špitálsku, tak stáli až pri hranici križovatky na strane Manderlu a električka číslo 1, ktorá chodila na Námestie SNP zastavovala už v polovičke zastávky, kde bola výhybkárska búdka,“ uviedol Fundárek.
Zastávka na Kamennom námestí v dnešnej podobe podľa neho neexistovala. „Zastávka bola pri Námestí SNP v smere hore (na Hurbanovo námestie, pozn. red.) a zastávka pred obchodným domom Dunaj smerom nadol (na Kamenné námeste a Štúrovu, pozn. red.),“ dodáva.