SME
Streda, 2. december, 2020 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Konská železnica skrátila cestu do Trnavy

O výstavbe konskej železnice do Trnavy a neskôr do Serede sa rozhodlo v roku 1836.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Na prvý pohľad sa to môže zdať kontraproduktívne a nezmyselné, veď v tom istom čase už začali budovať severnú parostrojnú železnicu cisára Ferdinanda spájajúcu Viedeň s Krakovom.

Dôvod výstavby konskej železnice však bol prozaický.

Prečítajte si tiež: Slovenská strela skončila, lebo benzín jej zobrala armáda Čítajte 

Zahraničné technické novinky boli pre Uhorsko ekonomicky nedostupné, ale ako poľnohospodárska krajina mala koní a sena dostatok.

Prvý úsek trate bol uvedený do prevádzky roku 1840 a bol úspešný. Veď cesta do Trnavy sa z osem až desať hodín skrátila na tri, navyše trať bola projektovaná i stavaná na budúcu parnú prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Na konci dnešnej Štefánikovej ulice postavili ďalšiu stanicu, teraz pre parnú dopravu; bolo to koncové nádražie s koľajiskom na umelom násype pozdĺž Pražskej ulice.

Prvá skutočná parná lokomotíva sem prišla 20. augusta 1848 pri príležitosti otvorenia železničnej trate z Viedne a Gänsendorfu.

Desať vagónov ťahala parná lokomotíva nazvaná Bihar, vyrobená vo viedenskej filiálke americkej firmy Norris. Z dnešného pohľadu to bol relatívne jednoduchý stroj, nemal kabínu rušňovodiča, celý vlak sa musel brzdiť ručne, vagóny boli švajčiarskej, nemeckej a rakúskej výroby, mastené boli živočíšnymi tukmi, lebo minerálne oleje ešte neexistovali.

Osobné vozne mali tri až päť oddielov, nastupovalo sa do nich zvonku (vagóny nemali chodby ani toaletu) a sprievodca vykonával službu z drevenej lávky na boku vozňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotlivé oddelenia boli podľa komfortnosti rozdelené na štyri triedy, kupé boli vykurované nádobami s teplou vodou zasúvanými pod sedadlá, osvetlené boli sviečkami alebo jednoduchými olejovými lampami.

Prečítajte si tiež: Deti v Prešporku strašili namiesto čerta Napolenonom Čítajte 

Nákladné vozne mali nosnosť desať ton, boli otvorené i kryté. Na prepravu rožného dobytka sa používali vozne otvorené, na prepravu koní a prasiat zas vozne kryté.

Počiatočné roky železničnej dopravy mali charakter dobrodružného experimentu a aj signalizácia na trati bola ešte veľmi primitívna – uskutočňovala sa farebnými zástavkami a v noci zas svetlami.

Prví rušňovodiči i technici boli cudzinci a budúcich železničiarov vyberali z robotníkov na stavbe železnice. Ich práca bola nebezpečná, ale nízko oceňovaná a tomu spočiatku zodpovedala aj kvalita služieb. Hovorilo sa, že ten, čo nič nevie, slúži buď na pošte, alebo na železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase bola najvyššia povolená rýchlosť stanovená na 38 km/h, o tri roky 53 km/h a v roku 1862 sa už mohlo jazdiť 75,8 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA najsilnejšia prírodná prevencia proti respiračným vírusom
  2. Tip na náhradu za rúško: Kvalitný nákrčník ochráni aj pred zimou
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  6. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  7. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  8. Ako inovácie menia naše návyky? Čo už dnes môžete robiť inak
  9. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  10. Nástrahy online vyučovania, o ktorých sa nehovorí
  1. Tip na vianočný darček? Kvalitný zrak so zľavou 1 000 €
  2. Budeme môcť v budúcnosti pracovať len z domu?
  3. 8 inšpirácií, ako využiť zvyšky jedla a nič nevyhodiť
  4. Na výpadok elektriny vás môže upozorniť aj SMS
  5. Detský čaj COOP Jednoty získal unikátne medzinárodné ocenenie
  6. FMMR svojím výskumom reaguje na aktuálne živé témy
  7. Slovenské „šampanské“, za ktorým sa skrýva príbeh lásky
  8. Vianočné vydanie magazínu SME Ženy
  9. Novinka medzi prefabrikátmi
  10. Virtuálne prechádzky ako pomoc turistom pri orientácií
  1. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 16 356
  2. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 16 332
  3. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 15 361
  4. Aká je chémia vôní 12 054
  5. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 320
  6. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 812
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 609
  8. Bývanie v meste predlžuje život 8 273
  9. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 7 722
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 5 869
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu