SME
Štvrtok, 22. apríl, 2021 | Meniny má SlavomírKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Konská železnica skrátila cestu do Trnavy

O výstavbe konskej železnice do Trnavy a neskôr do Serede sa rozhodlo v roku 1836.

Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice.Historická fotografia budovy konskej železnice na rohu dnešnej Legionárskej a Krížnej ulice. (Zdroj: OZ Bratislavské rožky)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Na prvý pohľad sa to môže zdať kontraproduktívne a nezmyselné, veď v tom istom čase už začali budovať severnú parostrojnú železnicu cisára Ferdinanda spájajúcu Viedeň s Krakovom.

Dôvod výstavby konskej železnice však bol prozaický.

Prečítajte si tiež: Slovenská strela skončila, lebo benzín jej zobrala armáda Čítajte 

Zahraničné technické novinky boli pre Uhorsko ekonomicky nedostupné, ale ako poľnohospodárska krajina mala koní a sena dostatok.

Prvý úsek trate bol uvedený do prevádzky roku 1840 a bol úspešný. Veď cesta do Trnavy sa z osem až desať hodín skrátila na tri, navyše trať bola projektovaná i stavaná na budúcu parnú prevádzku.

Skryť Vypnúť reklamu

Na konci dnešnej Štefánikovej ulice postavili ďalšiu stanicu, teraz pre parnú dopravu; bolo to koncové nádražie s koľajiskom na umelom násype pozdĺž Pražskej ulice.

Prvá skutočná parná lokomotíva sem prišla 20. augusta 1848 pri príležitosti otvorenia železničnej trate z Viedne a Gänsendorfu.

Desať vagónov ťahala parná lokomotíva nazvaná Bihar, vyrobená vo viedenskej filiálke americkej firmy Norris. Z dnešného pohľadu to bol relatívne jednoduchý stroj, nemal kabínu rušňovodiča, celý vlak sa musel brzdiť ručne, vagóny boli švajčiarskej, nemeckej a rakúskej výroby, mastené boli živočíšnymi tukmi, lebo minerálne oleje ešte neexistovali.

Osobné vozne mali tri až päť oddielov, nastupovalo sa do nich zvonku (vagóny nemali chodby ani toaletu) a sprievodca vykonával službu z drevenej lávky na boku vozňa.

Skryť Vypnúť reklamu

Jednotlivé oddelenia boli podľa komfortnosti rozdelené na štyri triedy, kupé boli vykurované nádobami s teplou vodou zasúvanými pod sedadlá, osvetlené boli sviečkami alebo jednoduchými olejovými lampami.

Prečítajte si tiež: Deti v Prešporku strašili namiesto čerta Napolenonom Čítajte 

Nákladné vozne mali nosnosť desať ton, boli otvorené i kryté. Na prepravu rožného dobytka sa používali vozne otvorené, na prepravu koní a prasiat zas vozne kryté.

Počiatočné roky železničnej dopravy mali charakter dobrodružného experimentu a aj signalizácia na trati bola ešte veľmi primitívna – uskutočňovala sa farebnými zástavkami a v noci zas svetlami.

Prví rušňovodiči i technici boli cudzinci a budúcich železničiarov vyberali z robotníkov na stavbe železnice. Ich práca bola nebezpečná, ale nízko oceňovaná a tomu spočiatku zodpovedala aj kvalita služieb. Hovorilo sa, že ten, čo nič nevie, slúži buď na pošte, alebo na železnici.

Skryť Vypnúť reklamu

V tom čase bola najvyššia povolená rýchlosť stanovená na 38 km/h, o tri roky 53 km/h a v roku 1862 sa už mohlo jazdiť 75,8 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  2. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  3. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  4. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  5. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  6. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  7. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  8. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  9. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  10. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  1. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  2. Luxusné dovolenky s osobným komorníkom už aj u nás
  3. Čo pomáha zdravotníkom? Týchto šesť vecí ich drží nad vodou
  4. Viete ako na to, ak potrebujete silu a energiu?
  5. Viac ako polovica to zažila, hovoriť nechce nikto
  6. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  7. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  8. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  9. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  10. Investovanie sa tento rok oplatí
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 25 179
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 17 762
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky? 9 217
  4. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 9 132
  5. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 7 647
  6. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 7 470
  7. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 006
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 6 986
  9. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 6 901
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 6 885
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Po stopách dávnej Bratislavy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vlaky