Konskou železnicou sa cesta do Trnavy skrátila z desať hodín na tri

Na valnom zhromaždení účastinárskej spoločnosti konskej železnice z Bratislavy do Trnavy a neskôr až do Serede sa v roku 1836 rozhodlo o jej výstavbe.

Vladimír Tomčík(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Na prvý pohľad sa to môže zdať kontraproduktívne a nezmyselné, veď v tom istom čase už začali budovať severnú parostrojnú železnicu cisára Ferdinanda spájajúcu Viedeň s Krakovom.

Dôvod výstavby konskej železnice však bol prozaický.

Zahraničné technické novinky boli pre Uhorsko ekonomicky nedostupné, ale ako poľnohospodárska krajina mala koní a sena dostatok.

Prvý úsek trate bol uvedený do prevádzky roku 1840 a bol úspešný. Veď cesta do Trnavy sa z osem až desať hodín skrátila na tri, navyše trať bola projektovaná i stavaná na budúcu parnú prevádzku.

Na konci dnešnej Štefánikovej ulice postavili ďalšiu stanicu, teraz pre parnú dopravu; bolo to koncové nádražie s koľajiskom na umelom násype pozdĺž Pražskej ulice.

Prvá skutočná parná lokomotíva sem prišla 20. augusta 1848 pri príležitosti otvorenia železničnej trate z Viedne a Gänsendorfu.

Desať vagónov ťahala parná lokomotíva nazvaná Bihar, vyrobená vo viedenskej filiálke americkej firmy Norris.

Z dnešného pohľadu to bol relatívne jednoduchý stroj, nemal kabínu rušňovodiča, celý vlak sa musel brzdiť ručne, vagóny boli švajčiarskej, nemeckej a rakúskej výroby, mastené boli živočíšnymi tukmi, lebo minerálne oleje ešte neexistovali.

Osobné vozne mali tri až päť oddielov, nastupovalo sa do nich zvonku (vagóny nemali chodby ani toaletu) a sprievodca vykonával službu z drevenej lávky na boku vozňa.

Jednotlivé oddelenia boli podľa komfortnosti rozdelené na štyri triedy, kupé boli vykurované nádobami s teplou vodou zasúvanými pod sedadlá, osvetlené boli sviečkami alebo jednoduchými olejovými lampami.

Nákladné vozne mali nosnosť desať ton, boli otvorené i kryté. Na prepravu rožného dobytka sa používali vozne otvorené, na prepravu koní a prasiat zas vozne kryté.

Počiatočné roky železničnej dopravy mali charakter dobrodružného experimentu a aj signalizácia na trati bola ešte veľmi primitívna – uskutočňovala sa farebnými zástavkami a v noci zas svetlami.

Prví rušňovodiči i technici boli cudzinci a budúcich železničiarov vyberali z robotníkov na stavbe železnice.

Ich práca bola nebezpečná, ale nízko oceňovaná a tomu spočiatku zodpovedala aj kvalita služieb.

Hovorilo sa, že ten, čo nič nevie, slúži buď na pošte, alebo na železnici.

V tom čase bola najvyššia povolená rýchlosť stanovená na 38 km/h, o tri roky 53 km/h a v roku 1862 sa už mohlo jazdiť 75,8 km/h.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  5. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  7. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  8. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  2. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 307
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 876
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 735
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 254
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 544
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 997
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 918
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 759
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 549
  10. Splnený sen 477