BRATISLAVA. Na jeseň hrozí mestu dopravný kolaps. Magistrát totiž nestihne opraviť vozovku na Moste SNP do konca augusta, ako plánoval.
„Vzhľadom na to, že pri prácach na mostoch sa využívajú špeciálne technológie, momentálne sme v štádiu verejného obstarávania na zhotoviteľa,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Mesto má už pritom od jari pripravený projekt na opravu.
Uzatvoriť most až po prázdninách však neodporúča odborník na dopravu z občianskej iniciatívy Lepšia doprava Martin Fundárek. Počas školského roka a predsedníctva v plnom prúde hrozia totiž mestu obrovské zápchy.
Vozovka na Moste SNP sa však využíva už 44 rokov bez toho, aby prešla opravou. To sa odzrkadlilo na jej stave.
„Treba uskutočniť výmenu asfaltového koberca, pretože ohrozuje bezpečnosť dopravy,“ povedal Alexander Tesár, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mosta SNP.
Podľa denníka SME za odsunutie opravy môže aj to, že magistrát nemá dostatok dopravných odborníkov.
Kým v roku 2014 bolo na sekcii dopravy 74 pracovníkov, dnes výkazy ukazujú rovnaké číslo. Nástupom nového mestského kabinetu, a teda primátora Iva Nesrovnala, však bola zmenená organizačná štruktúra.
Viaceré dopravné útvary sa zlúčili a niekoľko odborníkov z magistrátu odišlo.
Denník SME už v máji upozornil pri zdĺhavej kolaudácii Starého mosta na to, že na magistráte chýbajú odborné kapacity, kvôli ktorým môžu veľké dopravné projekty v meste viaznuť.
Presne v tom čase mesto nepredĺžilo zmluvy ďalším kľúčovým vedúcim odborov. Eve Uhliarikovej, ktorá bola do augusta vedúcou oddelenia správy komunikácií, Viktorovi Magicovi, ktorý bol správcom mostných objektov a Marián Blahovi, ktorý mal v agende celú cestnú signalizáciu. Tí od augusta na magistráte nepracujú.
Nemali komu odovzdať agendu
Náhrada za nich prijatá nebola a podľa Uhliarikovej ani nemali koho zasvätiť do problematiky svojich oborov a odovzdať im svoju agendu.
„Odchádzajúci pán Magic ani nemal komu odovzdať kľúče od mostných komôr,“ uviedla bývalá dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová, ktorá z magistrátu odišla na konci minulého roka a jej funkciu magistrát zrušil. Respektíve zlúčil s funkciou riaditeľa sekcie dopravy.
Blaho mal v agende celú cestnú dopravnú signalizáciu, čiže okolo 180 svetelných križovatiek.
Uhliariková šéfovala oddeleniu, ktoré spravovalo 400 km ciest, 290 km chodníkov, 40 tisíc kusov verejného osvetlenia, mosty, zastávky, dopravné značky a riešilo aj letné čistenie a zimnú údržbu.
Magic zas dohliadal na 131 mostných konštrukcií. „Ak mesto na tento stav odpovedá počtami pracovníkov, to nie je to isté, ako náhrada konkrétnych ľudí v konkrétnych funkciách,“ uviedla Kratochvílová.
Podľa Uhliarikovej sa dopravné problémy na magistráte dlhodobo a koncepčne neriešia, čo predstavuje do budúcna vážny problém.
„Na oddelení správy komunikácií pracuje približne 40 zamestnancov, výkon práce tak bude zabezpečený tak, ako doteraz – či už správy mostov, alebo cestnej signalizácie,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Projekt na opravu mosta je
Príprava opravy Mostu SNP začala ešte na jar. Termín sa vyberal so zreteľom na program predsedníctva, kedy nie sú v pláne žiadne rokovania, a intenzitu dopravy. Preto bol schválený august 2016.
Prípravu robili ako odborní garanti ešte Uhliariková a Magic. „Projekt realizácie opravy bol vypracovaný, schválený a zaplatený,“ uviedla Kratochvílová.
Napriek tomu mesto doteraz neobstaralo zhotoviteľa. Podľa Skokanovej za to môže to, že pri prácach na moste sa využívajú špeciálne technológie.
Oprava mosta by mala trvať od 3 do 7 týždňov. Kedy presne sa s ňou začne, magistrát ešte nevie. „S prácami chceme začať hneď po skončení verejného obstarávania,“ uviedla však Skokanová.
To však odborník na premávku Martin Fundárek z iniciatívy Lepšia doprava neodporúča. „Na celom svete sa snažia robiť takéto projekty za znížených nárokov na dopravu, a teda cez prázdniny,“ uviedol.
Inžinier Alexander Tesár, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mostu SNP, však upozorňuje, že niektoré úseky mosta sú už v havarijnom stave.
Okrem vozovky treba podľa neho rýchlo opraviť aj prechodové konštrukcie mosta, bočné chodníky, priestor plošiny nástupu do výťahu do reštaurácie UFO či skorodované schodiská.
Posledné dve sú v sedemstupňovej stupnici porúch klasifikované piatym stupňom.