SME

Mestu hrozia veľké zápchy

Vozovku na moste malo mesto opraviť do konca augusta, aby sa vyhlo kolónam. Bratislavský magistrát však ešte nemá ani vysúťaženého dodávateľa na opravu.

(Zdroj: FOTO SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Na jeseň hrozí mestu dopravný kolaps. Magistrát totiž nestihne opraviť vozovku na Moste SNP do konca augusta, ako plánoval.

„Vzhľadom na to, že pri prácach na mostoch sa využívajú špeciálne technológie, momentálne sme v štádiu verejného obstarávania na zhotoviteľa,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mesto má už pritom od jari pripravený projekt na opravu.

Uzatvoriť most až po prázdninách však neodporúča odborník na dopravu z občianskej iniciatívy Lepšia doprava Martin Fundárek. Počas školského roka a predsedníctva v plnom prúde hrozia totiž mestu obrovské zápchy.

SkryťVypnúť reklamu

Vozovka na Moste SNP sa však využíva už 44 rokov bez toho, aby prešla opravou. To sa odzrkadlilo na jej stave.

„Treba uskutočniť výmenu asfaltového koberca, pretože ohrozuje bezpečnosť dopravy,“ povedal Alexander Tesár, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mosta SNP.

Podľa denníka SME za odsunutie opravy môže aj to, že magistrát nemá dostatok dopravných odborníkov.

 

 

Kým v roku 2014 bolo na sekcii dopravy 74 pracovníkov, dnes výkazy ukazujú rovnaké číslo. Nástupom nového mestského kabinetu, a teda primátora Iva Nesrovnala, však bola zmenená organizačná štruktúra.

Viaceré dopravné útvary sa zlúčili a niekoľko odborníkov z magistrátu odišlo.

Denník SME už v máji upozornil pri zdĺhavej kolaudácii Starého mosta na to, že na magistráte chýbajú odborné kapacity, kvôli ktorým môžu veľké dopravné projekty v meste viaznuť.

SkryťVypnúť reklamu

Presne v tom čase mesto nepredĺžilo zmluvy ďalším kľúčovým vedúcim odborov. Eve Uhliarikovej, ktorá bola do augusta vedúcou oddelenia správy komunikácií, Viktorovi Magicovi, ktorý bol správcom mostných objektov a Marián Blahovi, ktorý mal v agende celú cestnú signalizáciu. Tí od augusta na magistráte nepracujú.

Nemali komu odovzdať agendu

Náhrada za nich prijatá nebola a podľa Uhliarikovej ani nemali koho zasvätiť do problematiky svojich oborov a odovzdať im svoju agendu.

„Odchádzajúci pán Magic ani nemal komu odovzdať kľúče od mostných komôr,“ uviedla bývalá dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová, ktorá z magistrátu odišla na konci minulého roka a jej funkciu magistrát zrušil. Respektíve zlúčil s funkciou riaditeľa sekcie dopravy.

Blaho mal v agende celú cestnú dopravnú signalizáciu, čiže okolo 180 svetelných križovatiek.

SkryťVypnúť reklamu

Uhliariková šéfovala oddeleniu, ktoré spravovalo 400 km ciest, 290 km chodníkov, 40 tisíc kusov verejného osvetlenia, mosty, zastávky, dopravné značky a riešilo aj letné čistenie a zimnú údržbu.

Magic zas dohliadal na 131 mostných konštrukcií. „Ak mesto na tento stav odpovedá počtami pracovníkov, to nie je to isté, ako náhrada konkrétnych ľudí v konkrétnych funkciách,“ uviedla Kratochvílová.

Podľa Uhliarikovej sa dopravné problémy na magistráte dlhodobo a koncepčne neriešia, čo predstavuje do budúcna vážny problém.

„Na oddelení správy komunikácií pracuje približne 40 zamestnancov, výkon práce tak bude zabezpečený tak, ako doteraz – či už správy mostov, alebo cestnej signalizácie,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.

Projekt na opravu mosta je

Príprava opravy Mostu SNP začala ešte na jar. Termín sa vyberal so zreteľom na program predsedníctva, kedy nie sú v pláne žiadne rokovania, a intenzitu dopravy. Preto bol schválený august 2016.

Prípravu robili ako odborní garanti ešte Uhliariková a  Magic. „Projekt realizácie opravy bol vypracovaný, schválený a zaplatený,“ uviedla Kratochvílová.

Napriek tomu mesto doteraz neobstaralo zhotoviteľa. Podľa Skokanovej za to môže to, že pri prácach na moste sa využívajú špeciálne technológie.

Oprava mosta by mala trvať od 3 do 7 týždňov. Kedy presne sa s ňou začne, magistrát ešte nevie. „S prácami chceme začať hneď po skončení verejného obstarávania,“ uviedla však Skokanová.

To však odborník na premávku Martin Fundárek  z iniciatívy Lepšia doprava neodporúča. „Na celom svete sa snažia robiť takéto projekty za znížených nárokov na dopravu, a teda cez prázdniny,“ uviedol.

Inžinier Alexander Tesár, ktorý roky posudzuje stavy mostov v meste a jeho otec bol spoluautorom Mostu SNP, však upozorňuje, že niektoré úseky mosta sú už v havarijnom stave.

Okrem vozovky treba podľa neho rýchlo opraviť aj prechodové konštrukcie mosta, bočné chodníky, priestor plošiny nástupu do výťahu do reštaurácie UFO či skorodované schodiská.

Posledné dve sú v sedemstupňovej stupnici porúch klasifikované piatym stupňom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 772
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 215
  3. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 9 062
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 295
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 612
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 974
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 178
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 053
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 473
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 073
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 66 666
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 208
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 543
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 685
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 226
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 768
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu