SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Promenáde chýba značenie, cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na vynovené Dvořákovo nábrežie vraj patrí, nie je tam však vyznačená. Mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt cyklotrasy od firmy Henbury Development, ktorá nábrežie revitalizovala, tá ju však vybudovať neplánuje.

(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

STARÉ MESTO. Na vynovenej promenáde na Dvořákovom nábreží, ktorú otvorili už3. júla, stále nevyznačili trasu pre cyklistov. Na úseku od Mosta Lafranconi po River Park predtým zaznačená bola.

Po jeho rekonštrukcii, pri ktorej pribudol nový asfalt, lavičky, koše, preliezačky, zeleň, lampy či cyklostojany však pruh pre cyklistov zmizol.

Mesto aj krajský dopravný inšpektorát čakajú na projekt cyklotrasy, ktorý má podľa oboch dodať realizátor rekonštrukcie spoločnosť Henbury Development, za ktorou stojíJ & T.

SkryťVypnúť reklamu

Revitalizácia a skrášlenie okolia boli podmienkou mesta pre výstavbu River Parku II, na mieste bývalého PKO.

Podľa hovorkyne J & T Real Estate Daniely Stričkovej však cyklotrasa nebola súčasťou dohody. Podľa zistení denníka SME by bol investor rád, keby nábrežie slúžilo len chodcom.

Stričková však spolu s magistrátom tvrdí, že cyklisti na promenádu patria. Kým však investor nepredloží projekt, nie je čo schvaľovať a cyklisti nemajú na nábreží oficiálne priestor. Pre dovolenky sa môže spor riešiť až na jeseň.

Cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na Dvořákovom nábreží je zakreslená v územnom pláne a ráta sa s ňou aj v genereli dopravy. Po rekonštrukcii promenády od mosta Lafranconi po River Park na nábreží však stále zakreslená nie je. Cyklisti jazdia pomedzi ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto tvrdí, že cyklotrasa tam patrí. V súčasnosti  sa len podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej rieši spôsob jej vyznačenia.

„To môže chvíľu trvať, keďže jej posúdenie a pripravenie optimálneho riešenia majú na starosti viaceré orgány,“ uviedla.

Ohľadne umiestnenia cyklistov na promenádu prebehlo na magistráte niekoľko stretnutí so zástupcami krajského dopravného inšpektorátu, dopravnej komisie mesta, Starého Mesta či cyklokoalície.

Každý má o umiestnení cyklistov inú predstavu.

Aktuálne mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt, ktorý má podľa nich pripraviť firma Henbury Development, ktorá promenádu zrevitalizovala. Tá však tvrdí, že "cyklotrasa nie je predmetom vybudovania."

Či sa teda mesto a dopravní inšpektori dočkajú je otázne. Situáciu začnú zrejme kvôli dovolenkovému obdobiu riešiť až na jeseň, kedy by sa mohli stretnúť všetci z pracovnej skupiny okolo cyklotrasy.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa dopravného analytika Jozefa Bazovského je však zvláštne, že sa problém o umiestnení cyklistov na nábreží nevyriešil, kým ju otvorili.

Zmiešané územie

Najpravdepodobnejším riešením zatiaľ je, že ak na nábreží cyklotrasa ostane, bude mať zmiešané územie. To znamená, že sa cyklistom sa nevyčlení presný pruh, ako je to napríklad ďalej od River Parku po Most SNP, ale budú kľučkovať pomedzi chodcov.

„Zmiešané územie je bezpečné preto, lebo cyklista sa musí prispôsobiť rýchlosti chodca. Naopak, pri segregovanej cyklotrase tieto dve skupiny vôbec neprichádzajú do kontaktu, ale len v ideálnom prípade,“ uviedla Skokanová.

So zmiešaným územím však nesúhlasí cyklokoalícia, ktorá sa snaží presadiť oddelený pohyb chodcov a cyklistov, aby čo najmenej dochádzalo ku kolíziám.

„Ideálnym riešeným je segregovaná cyklistická doprava,“ informovali aj z tlačového odboru krajského dopravného inšpektorátu.

„Segregácia nevyrieši priečny pohyb chodcov medzi Dunajom a zeleňou,“ tvrdí zas Daniela Stričková, hovorkyňa J & T Real Estate, ktorá stojí za Henbury Development.

V prvom rade im podľa nej záleží na ochrane tých slabších, teda chodcov, a to najmä detí a starších ľudí.

Podľa cyklokoalície sa Henbury Development snaží, aby sa na nábreží promenádovali len chodci, ktorých by v kaviarniach pod komplexom River Park neohrozovali cyklisti. Proti tomu však cyklokoalícia plánuje bojovať.

S bicyklom ako peší

Podľa Skokanovej má cyklistom na plnú športovú aktivitu slúžiť samostatná a bezpečná cyklotrasa na druhej strane Dunaja. Pričom pri River Parku by mali cyklisti prispôsobiť rýchlosť jazdy chodcom. To sa však cyklistom nepáči.

„Cyklisti sú v nevýhode. Buď spomalia na úroveň chôdze a cesta sa im pretiahne o pätnásť minút, alebo to obídu cez Petržalku a predĺžia si to o 20 minút,“ uviedol člen výkonnej rady Cyklokoalície Michal Malý.

Z bežnej rýchlosti 15 km/h by tak cyklisti podľa neho museli spomaliť na rýchlosť zhruba päť km/h. Takže šesť minútovú vzdialenosť by prešli za 18 minút.

Promenádu zrekonštruovala firma Henbury Development po tom, čo jej mesto vlani predalo pozemky pod PKO za symbolické euro.

Predtým, než tu totiž firma postaví byty, kancelárie, mediatéku či planetárium, musí podľa dohody s mestom zrevitalizovať verejné priestory v okolí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 634
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 778
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 859
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 506
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 451
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 440
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 282
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 165
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  2. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  3. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  4. Róbert Thomas: Budíček! Vstávajte, prišli smetiari
  5. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 345
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 756
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 431
  4. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 830
  5. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 615
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 421
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 323
  8. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 2 957
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu