SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Promenáde chýba značenie, cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na vynovené Dvořákovo nábrežie vraj patrí, nie je tam však vyznačená. Mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt cyklotrasy od firmy Henbury Development, ktorá nábrežie revitalizovala, tá ju však vybudovať neplánuje.

(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

STARÉ MESTO. Na vynovenej promenáde na Dvořákovom nábreží, ktorú otvorili už3. júla, stále nevyznačili trasu pre cyklistov. Na úseku od Mosta Lafranconi po River Park predtým zaznačená bola.

Po jeho rekonštrukcii, pri ktorej pribudol nový asfalt, lavičky, koše, preliezačky, zeleň, lampy či cyklostojany však pruh pre cyklistov zmizol.

Mesto aj krajský dopravný inšpektorát čakajú na projekt cyklotrasy, ktorý má podľa oboch dodať realizátor rekonštrukcie spoločnosť Henbury Development, za ktorou stojíJ & T.

Skryť Vypnúť reklamu

Revitalizácia a skrášlenie okolia boli podmienkou mesta pre výstavbu River Parku II, na mieste bývalého PKO.

Podľa hovorkyne J & T Real Estate Daniely Stričkovej však cyklotrasa nebola súčasťou dohody. Podľa zistení denníka SME by bol investor rád, keby nábrežie slúžilo len chodcom.

Stričková však spolu s magistrátom tvrdí, že cyklisti na promenádu patria. Kým však investor nepredloží projekt, nie je čo schvaľovať a cyklisti nemajú na nábreží oficiálne priestor. Pre dovolenky sa môže spor riešiť až na jeseň.

Cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na Dvořákovom nábreží je zakreslená v územnom pláne a ráta sa s ňou aj v genereli dopravy. Po rekonštrukcii promenády od mosta Lafranconi po River Park na nábreží však stále zakreslená nie je. Cyklisti jazdia pomedzi ľudí.

Skryť Vypnúť reklamu

Mesto tvrdí, že cyklotrasa tam patrí. V súčasnosti  sa len podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej rieši spôsob jej vyznačenia.

„To môže chvíľu trvať, keďže jej posúdenie a pripravenie optimálneho riešenia majú na starosti viaceré orgány,“ uviedla.

Ohľadne umiestnenia cyklistov na promenádu prebehlo na magistráte niekoľko stretnutí so zástupcami krajského dopravného inšpektorátu, dopravnej komisie mesta, Starého Mesta či cyklokoalície.

Každý má o umiestnení cyklistov inú predstavu.

Aktuálne mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt, ktorý má podľa nich pripraviť firma Henbury Development, ktorá promenádu zrevitalizovala. Tá však tvrdí, že "cyklotrasa nie je predmetom vybudovania."

Či sa teda mesto a dopravní inšpektori dočkajú je otázne. Situáciu začnú zrejme kvôli dovolenkovému obdobiu riešiť až na jeseň, kedy by sa mohli stretnúť všetci z pracovnej skupiny okolo cyklotrasy.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa dopravného analytika Jozefa Bazovského je však zvláštne, že sa problém o umiestnení cyklistov na nábreží nevyriešil, kým ju otvorili.

Zmiešané územie

Najpravdepodobnejším riešením zatiaľ je, že ak na nábreží cyklotrasa ostane, bude mať zmiešané územie. To znamená, že sa cyklistom sa nevyčlení presný pruh, ako je to napríklad ďalej od River Parku po Most SNP, ale budú kľučkovať pomedzi chodcov.

„Zmiešané územie je bezpečné preto, lebo cyklista sa musí prispôsobiť rýchlosti chodca. Naopak, pri segregovanej cyklotrase tieto dve skupiny vôbec neprichádzajú do kontaktu, ale len v ideálnom prípade,“ uviedla Skokanová.

So zmiešaným územím však nesúhlasí cyklokoalícia, ktorá sa snaží presadiť oddelený pohyb chodcov a cyklistov, aby čo najmenej dochádzalo ku kolíziám.

„Ideálnym riešeným je segregovaná cyklistická doprava,“ informovali aj z tlačového odboru krajského dopravného inšpektorátu.

„Segregácia nevyrieši priečny pohyb chodcov medzi Dunajom a zeleňou,“ tvrdí zas Daniela Stričková, hovorkyňa J & T Real Estate, ktorá stojí za Henbury Development.

V prvom rade im podľa nej záleží na ochrane tých slabších, teda chodcov, a to najmä detí a starších ľudí.

Podľa cyklokoalície sa Henbury Development snaží, aby sa na nábreží promenádovali len chodci, ktorých by v kaviarniach pod komplexom River Park neohrozovali cyklisti. Proti tomu však cyklokoalícia plánuje bojovať.

S bicyklom ako peší

Podľa Skokanovej má cyklistom na plnú športovú aktivitu slúžiť samostatná a bezpečná cyklotrasa na druhej strane Dunaja. Pričom pri River Parku by mali cyklisti prispôsobiť rýchlosť jazdy chodcom. To sa však cyklistom nepáči.

„Cyklisti sú v nevýhode. Buď spomalia na úroveň chôdze a cesta sa im pretiahne o pätnásť minút, alebo to obídu cez Petržalku a predĺžia si to o 20 minút,“ uviedol člen výkonnej rady Cyklokoalície Michal Malý.

Z bežnej rýchlosti 15 km/h by tak cyklisti podľa neho museli spomaliť na rýchlosť zhruba päť km/h. Takže šesť minútovú vzdialenosť by prešli za 18 minút.

Promenádu zrekonštruovala firma Henbury Development po tom, čo jej mesto vlani predalo pozemky pod PKO za symbolické euro.

Predtým, než tu totiž firma postaví byty, kancelárie, mediatéku či planetárium, musí podľa dohody s mestom zrevitalizovať verejné priestory v okolí.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 940
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 441
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 684
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 200
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 114
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 313
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 569
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 685
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 382
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 973
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu