Promenáde chýba značenie, cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na vynovené Dvořákovo nábrežie vraj patrí, nie je tam však vyznačená. Mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt cyklotrasy od firmy Henbury Development, ktorá nábrežie revitalizovala, tá ju však vybudovať neplánuje.

(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

STARÉ MESTO. Na vynovenej promenáde na Dvořákovom nábreží, ktorú otvorili už3. júla, stále nevyznačili trasu pre cyklistov. Na úseku od Mosta Lafranconi po River Park predtým zaznačená bola.

Po jeho rekonštrukcii, pri ktorej pribudol nový asfalt, lavičky, koše, preliezačky, zeleň, lampy či cyklostojany však pruh pre cyklistov zmizol.

Mesto aj krajský dopravný inšpektorát čakajú na projekt cyklotrasy, ktorý má podľa oboch dodať realizátor rekonštrukcie spoločnosť Henbury Development, za ktorou stojíJ & T.

Revitalizácia a skrášlenie okolia boli podmienkou mesta pre výstavbu River Parku II, na mieste bývalého PKO.

Podľa hovorkyne J & T Real Estate Daniely Stričkovej však cyklotrasa nebola súčasťou dohody. Podľa zistení denníka SME by bol investor rád, keby nábrežie slúžilo len chodcom.

Stričková však spolu s magistrátom tvrdí, že cyklisti na promenádu patria. Kým však investor nepredloží projekt, nie je čo schvaľovať a cyklisti nemajú na nábreží oficiálne priestor. Pre dovolenky sa môže spor riešiť až na jeseň.

Cyklisti jazdia pomedzi ľudí

Cyklotrasa na Dvořákovom nábreží je zakreslená v územnom pláne a ráta sa s ňou aj v genereli dopravy. Po rekonštrukcii promenády od mosta Lafranconi po River Park na nábreží však stále zakreslená nie je. Cyklisti jazdia pomedzi ľudí.

Mesto tvrdí, že cyklotrasa tam patrí. V súčasnosti  sa len podľa hovorkyne bratislavského magistrátu Ivany Skokanovej rieši spôsob jej vyznačenia.

„To môže chvíľu trvať, keďže jej posúdenie a pripravenie optimálneho riešenia majú na starosti viaceré orgány,“ uviedla.

Ohľadne umiestnenia cyklistov na promenádu prebehlo na magistráte niekoľko stretnutí so zástupcami krajského dopravného inšpektorátu, dopravnej komisie mesta, Starého Mesta či cyklokoalície.

Každý má o umiestnení cyklistov inú predstavu.

Aktuálne mesto aj dopravní inšpektori čakajú na projekt, ktorý má podľa nich pripraviť firma Henbury Development, ktorá promenádu zrevitalizovala. Tá však tvrdí, že "cyklotrasa nie je predmetom vybudovania."

Či sa teda mesto a dopravní inšpektori dočkajú je otázne. Situáciu začnú zrejme kvôli dovolenkovému obdobiu riešiť až na jeseň, kedy by sa mohli stretnúť všetci z pracovnej skupiny okolo cyklotrasy.

Podľa dopravného analytika Jozefa Bazovského je však zvláštne, že sa problém o umiestnení cyklistov na nábreží nevyriešil, kým ju otvorili.

Zmiešané územie

Najpravdepodobnejším riešením zatiaľ je, že ak na nábreží cyklotrasa ostane, bude mať zmiešané územie. To znamená, že sa cyklistom sa nevyčlení presný pruh, ako je to napríklad ďalej od River Parku po Most SNP, ale budú kľučkovať pomedzi chodcov.

„Zmiešané územie je bezpečné preto, lebo cyklista sa musí prispôsobiť rýchlosti chodca. Naopak, pri segregovanej cyklotrase tieto dve skupiny vôbec neprichádzajú do kontaktu, ale len v ideálnom prípade,“ uviedla Skokanová.

So zmiešaným územím však nesúhlasí cyklokoalícia, ktorá sa snaží presadiť oddelený pohyb chodcov a cyklistov, aby čo najmenej dochádzalo ku kolíziám.

„Ideálnym riešeným je segregovaná cyklistická doprava,“ informovali aj z tlačového odboru krajského dopravného inšpektorátu.

„Segregácia nevyrieši priečny pohyb chodcov medzi Dunajom a zeleňou,“ tvrdí zas Daniela Stričková, hovorkyňa J & T Real Estate, ktorá stojí za Henbury Development.

V prvom rade im podľa nej záleží na ochrane tých slabších, teda chodcov, a to najmä detí a starších ľudí.

Podľa cyklokoalície sa Henbury Development snaží, aby sa na nábreží promenádovali len chodci, ktorých by v kaviarniach pod komplexom River Park neohrozovali cyklisti. Proti tomu však cyklokoalícia plánuje bojovať.

S bicyklom ako peší

Podľa Skokanovej má cyklistom na plnú športovú aktivitu slúžiť samostatná a bezpečná cyklotrasa na druhej strane Dunaja. Pričom pri River Parku by mali cyklisti prispôsobiť rýchlosť jazdy chodcom. To sa však cyklistom nepáči.

„Cyklisti sú v nevýhode. Buď spomalia na úroveň chôdze a cesta sa im pretiahne o pätnásť minút, alebo to obídu cez Petržalku a predĺžia si to o 20 minút,“ uviedol člen výkonnej rady Cyklokoalície Michal Malý.

Z bežnej rýchlosti 15 km/h by tak cyklisti podľa neho museli spomaliť na rýchlosť zhruba päť km/h. Takže šesť minútovú vzdialenosť by prešli za 18 minút.

Promenádu zrekonštruovala firma Henbury Development po tom, čo jej mesto vlani predalo pozemky pod PKO za symbolické euro.

Predtým, než tu totiž firma postaví byty, kancelárie, mediatéku či planetárium, musí podľa dohody s mestom zrevitalizovať verejné priestory v okolí.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 405
  2. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 7 347
  3. Moskva alebo Petrohrad? 4 321
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 476
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 884
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 764
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 310
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 081
  9. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 1 731
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 601