Bezpečnostné kamery v meste sú, no nenahrávajú

Kamerový systém magistrátu nenahráva obraz, ukazuje len aktuálny stav ciest.

Bezpečnostné kamery v meste spravuje magistrát, polícia, mestské časti, ďaľničiari, dopravný podnik a súkromníci.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Kamery sú funkčné, no v tejto chvíli nenahrávajú, iba ukazujú, čo sa deje. Taká odpoveď prišla z  bratislavského magistrátu ohľadne bezpečnostných kamier na území mesta.

Ide o kamery na najväčších strategických križovatkách, aby mohla polícia zasiahnuť v prípade potreby do ich riadenia. V Bratislave je 46 takýchto kamier v správe magistrátu. Výstup z nich sa ukazuje krajským inšpektorom na Špitálskej ulici. „Kamery bežia a sleduje sa nimi aktuálny stav na križovatkách,“ uviedla z oddelenia komunikácie magistrátu Iveta Kešeľáková s tým, že ich treba vymeniť za server s nahrávaním.

„Je dobré, ak kamery aj nahrávajú nehody, no sledujú najmä cesty“ uviedol dopravný analytik Ján Bazovský. Mestská poslankyňa Lucia Štasselová sa však čuduje, ako inak chce polícia vypátrať vodiča, ktorý napríklad zrazil cyklistku na Špitálskej a ušiel. „Bez záznamu, a teda dôkazu, nemá šancu vinníka nájsť a podať trestné oznámenie,“ tvrdí.

Výmena starých kamier

 V bezpečnostných kamerách na území mesta je chaos. Spravuje ich totiž viacero inštitúcií.

Časť z nich, 114 kamier, prevádzkuje mestská polícia, 46 magistrát, vyše 280 bratislavský dopravca,  147 diaľničiari a niekoľko  vlastnia aj jednotlivé mestské časti.

Mestský kamerový systém so 114 kamerami síce spravuje bratislavský magistrát, využíva ho však mestská polícia. Tá ním kontroluje verejné priestranstvá. Najviac kamier je v Starom Meste (24), nasledujú Petržalka (15) a Ružinov (14).

„Výstupy z kamerového systému sú vyvedené buď na jednotlivé okrskové stanice, centrálny dispečing, alebo na krajské riaditeľstvo Policajného zboru,“ uviedol hovorca mestskej polície Peter Pleva.

Napriek tomu, že polícia tvrdí, že kamery fungujú a nahrávajú, v minulosti sa nepodarilo vyšetriť niekoľko priestupkov napriek tomu, že sa na mieste kamery boli.

Išlo napríklad o krádež kovových roštov okolo kmeňov stromov na Námestí SNP a na Františkánskom námestí.

Niekoľkí mestskí policajti vtedy pod prísľubom anonymity potvrdili, že kamery tam síce umiestnené sú, no nerobia žiadne záznamy. To dnes mestská polícia popiera. Pripúšťa však, že je nevyhnutné, aby celý kamerový systém prešiel obnovou.

Preto sa zastarané analógové kamery postupne zamieňajú za digitálne. „Rozdiel v obraze týchto dvoch druhov kamier by som prirovnal napríklad k sledovaniu televízora vyrobeného pred 20 rokmi a súčasného,“ ilustroval Pleva.

Náklady mesta na kamery:

  • rok 2016 – investície: 125000 eur, servis: 60 000 eur
  • rok 2015 – investície: 83 210 eur, servis: 55 190 eur
  • rok 2014 – investície: 204 730 eur, servis: 123 270 eur
  • rok 2013 – investície: 264 833 eur, servis: 64 427 eur

Záznam uložia na pätnásť dní

Dopravný analytik Jozef Drahovský upozorňuje, že i keď kamery záznam urobia, nemajú záber na celú ulicu, ale len jej časť. A ani k tomu nie je ľahké sa vždy dostať.

„Na parkovisku napríklad niekomu vylúpili auto, nad ktorým bola kamera. Keď si vodič išiel na mestskú políciu vypýtať záznam, nedali mu ho. Nedali ho  ani štátnym policajtom, ktorí si ho pýtali po spísaní zápisnice s okradnutým,“ povedal.

Kamerový záznam totiž môže polícia poskytnúť len súdom ako dôkaz. Žiadny sudca však podľa Drahovského nestihne podľa platných zákonných lehôt pre vykradnuté autu vydať takýto pokyn. Záznam z kamerového systému mestskej polície je totiž archivovaný do 15 dní. Následne sa zmaže.

Nezaradenej mestskej poslankyni Lucii Štasselovej, ktorá na  fungovanie kamier upozornila, zas nejde do hlavy, ako je možné, že 46 kamier na strategických križovatkách nenahráva záznamy, ale len sleduje aktuálny stav. „Ako možno vypátrať vinníka po nehode, ktorý napríklad zrazí cyklistu a ujde?“ pýta sa.

Nahráva sa i v autobusoch

Bratislavský dopravný podnik prevádzkuje podľa svojej hovorkyne Adriany Volfovej vnútorné aj vonkajšie kamery v 120 nových trolejbusoch, sto nových autobusoch a 60 nových električkách. Záznam z nich uchovávajú 14 dní.

Národná diaľničná spoločnosť sleduje Bratislavu 147 kamerami. „Najhustejšie pokrytie kamerami je na úseku od križovatky Pečňa smerom k hranici s Maďarskom, a to z dôvodu nedávnej modernizácie,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová. Viac ich je aj na diaľnici D1, D2 a okolo tunela Sitina.

Koľko kamier a kde sleduje mestská polícia:

  • Staré Mesto 24,
  • Petržalka 15,
  • Ružinov 14,
  • Devínska Nová Ves 12,
  • Rača 9,
  • Vajnory 9,
  • Nové Mesto 8,
  • Karlova Ves 7,
  • Podunajské Biskupice 7,
  • Vrakuňa 5,
  • Lamač 2,
  • Dúbravka 1,
  • Rusovce 1.

Niektoré mestské časti majú okrem magistrátnych kamier aj vlastné. Staré Mesto ich eviduje 12, Ružinov 3, Petržalka 5 a Karlova Ves 6.

„Ďalších päť kamier mestská polícia zatiaľ neprevzala,“ uviedla hovorkyňa Karlovej Vsi Zuzana Čavajdová. Kamery tak spravuje mestská časť, pričom pripojiť by sa mali na mestskú políciu v auguste.

Karlova Ves sa podľa Čavajdovej v minulosti stretla s tým, že kamery len monitorovali aktuálny stav, ale nenahrávali záznam.

„Preto sme v tomto roku začali pripravovať riešenie, v ktorom by boli záznamy ukladané na dvoch nezávislých miestach. Na mestskej polícii, ale aj na zariadení mestskej časti,“ uviedla.

To chcú urobiť do konca roka. V Karlovej Vsi je pritom najviac kamier pri karlovoveskom centre kultúry, v školských areáloch a na námestiach. V Ružinove zas na Mierovej, Miletičovej a Záhradníckej ulici.

 

 

 

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 438
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 448
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 260
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 2 106
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 874
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 664
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 642
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 239
  9. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 026
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 872