Bratislava sa chystá preriediť reklamu v uliciach

Vizuálnemu smogu má predchádzať nový manuál podobný tomu vo Viedni. Úradníci zatiaľ majú len manuál na to, ako postupovať pri odstraňovaní.

Hlavné mesto pripravuje jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal navrhuje zriadiť pracovnú skupinu, v ktorej bude zastúpený nielen magistrát, ale aj zástupcovia jednotlivých bratislavských mestských častí.

Cieľom je urýchlenie odstránenia reklamných zariadení na území hlavného mesta, kde je v súčasnosti takmer 9600 reklamných zariadení väčších ako tri metre štvorcové.

Nesrovnal už informoval starostov mestských častí o potrebe zjednotenia sa v tomto smere.

"Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10 000. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4000, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony," vysvetlil primátor.

Úrady majú manuál na odstraňovanie

Hlavné mesto už vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Samospráva totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu.

Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach.

 

Koncom januára 2015 sa mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť.

Z ulíc by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných reklamných tabúľ.

Bratislavská samospráva zrušila a nepredĺžila povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu, najmä v centre mesta, takzvané trojnožky.

"Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala tieto svoje zariadenia odstrániť. Nestalo sa tak a vec skončila na okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt," tvrdí magistrát.

Spolupracujú s asociáciou

Vizuálny smog sa mesto snaží riešiť aj s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Už dve z nich odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení. V tomto roku by mal byť počet podobný.

Verím, že nový manuál bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy.

Matúš Čupka,  združenie občanov Zelená hliadka

Magistrát zároveň pracuje na manuáli vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.

Matúš Čupka zo združenia občanov Zelená hliadka uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi, ale najmä reklamnými spoločnosťami.

Zavedú tresty

"Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadné narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať," skonštatoval.

V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy.

Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 15 806
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 9 266
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 832
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 944
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 456
  6. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 300
  7. Kam do tepla v januári? 1 947
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 742
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 549
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 924