SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Bratislava sa chystá preriediť reklamu v uliciach

Vizuálnemu smogu má predchádzať nový manuál podobný tomu vo Viedni. Úradníci zatiaľ majú len manuál na to, ako postupovať pri odstraňovaní.

Hlavné mesto pripravuje jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.Hlavné mesto pripravuje jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste. (Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal navrhuje zriadiť pracovnú skupinu, v ktorej bude zastúpený nielen magistrát, ale aj zástupcovia jednotlivých bratislavských mestských častí.

Cieľom je urýchlenie odstránenia reklamných zariadení na území hlavného mesta, kde je v súčasnosti takmer 9600 reklamných zariadení väčších ako tri metre štvorcové.

Nesrovnal už informoval starostov mestských častí o potrebe zjednotenia sa v tomto smere.

"Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10 000. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4000, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony," vysvetlil primátor.

Skryť Vypnúť reklamu

Úrady majú manuál na odstraňovanie

Hlavné mesto už vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Samospráva totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu.

Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach.

 

Koncom januára 2015 sa mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť.

Z ulíc by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných reklamných tabúľ.

Bratislavská samospráva zrušila a nepredĺžila povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu, najmä v centre mesta, takzvané trojnožky.

Skryť Vypnúť reklamu

"Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala tieto svoje zariadenia odstrániť. Nestalo sa tak a vec skončila na okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt," tvrdí magistrát.

Spolupracujú s asociáciou

Vizuálny smog sa mesto snaží riešiť aj s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Už dve z nich odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení. V tomto roku by mal byť počet podobný.

Verím, že nový manuál bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy.

Matúš Čupka,  združenie občanov Zelená hliadka

Magistrát zároveň pracuje na manuáli vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.

Skryť Vypnúť reklamu

Matúš Čupka zo združenia občanov Zelená hliadka uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi, ale najmä reklamnými spoločnosťami.

Zavedú tresty

"Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadné narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať," skonštatoval.

V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy.

Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 443
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 226
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 928
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 264
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 337
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 100
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 632
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 787
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 480
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu