Bratislava sa chystá preriediť reklamu v uliciach

Vizuálnemu smogu má predchádzať nový manuál podobný tomu vo Viedni. Úradníci zatiaľ majú len manuál na to, ako postupovať pri odstraňovaní.

Hlavné mesto pripravuje jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal navrhuje zriadiť pracovnú skupinu, v ktorej bude zastúpený nielen magistrát, ale aj zástupcovia jednotlivých bratislavských mestských častí.

Cieľom je urýchlenie odstránenia reklamných zariadení na území hlavného mesta, kde je v súčasnosti takmer 9600 reklamných zariadení väčších ako tri metre štvorcové.

Nesrovnal už informoval starostov mestských častí o potrebe zjednotenia sa v tomto smere.

"Vypracovali sme pasport reklamných zariadení, ktorých je na území Bratislavy takmer 10 000. Hlavné mesto má však v priamej správe približne 4000, zvyšné sú v správach mestských častí. Preto musíme procesy nielen urýchliť, ale aj zjednotiť, keďže nás brzdia zlé zákony," vysvetlil primátor.

Úrady majú manuál na odstraňovanie

Hlavné mesto už vypracovalo manuál postupu pre stavebné úrady, aby mohli efektívnejšie postupovať pri vydávaní súhlasu s odstraňovaním reklamnej stavby. Samospráva totiž nemôže svojvoľne odstraňovať akúkoľvek čiernu stavbu.

Rozhodnutie o odstránení reklamného zariadenia môže vydať iba stavebný úrad a tie sú v mestských častiach.

 

Koncom januára 2015 sa mesto obrátilo na súd a požiadalo ho o vypratanie stožiarov verejného osvetlenia, ktoré využívali viaceré spoločnosti na reklamnú činnosť.

Z ulíc by tak malo po rozhodnutí súdov zmiznúť 1623 takýchto informačných reklamných tabúľ.

Bratislavská samospráva zrušila a nepredĺžila povolenie ani spoločnosti, ktorá využívala na reklamu, najmä v centre mesta, takzvané trojnožky.

"Spoločnosť mala platné povolenie na umiestňovanie 428 reklamných zariadení do júna 2015, po tomto dátume mala tieto svoje zariadenia odstrániť. Nestalo sa tak a vec skončila na okresnom úrade, ktorý však dal mestu za pravdu a reklamné trojnožky budú z mestských pozemkov odstránené po vypršaní zákonných lehôt," tvrdí magistrát.

Spolupracujú s asociáciou

Vizuálny smog sa mesto snaží riešiť aj s Asociáciou vonkajšej reklamy, ktorá združuje bilbordové spoločnosti. Už dve z nich odstránili v minulom roku viac ako 120 reklamných zariadení. V tomto roku by mal byť počet podobný.

Verím, že nový manuál bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy.

Matúš Čupka,  združenie občanov Zelená hliadka

Magistrát zároveň pracuje na manuáli vonkajšej reklamy podľa vzoru Viedne. Jeho cieľom bude stanoviť jasné pravidlá pre umiestňovanie vonkajšej reklamy v meste.

Matúš Čupka zo združenia občanov Zelená hliadka uviedol, že pripravovaný manuál bude účinným nástrojom len vtedy, ak bude kvalitne spracovaný a bude rešpektovaný nielen úradníkmi, ale najmä reklamnými spoločnosťami.

Zavedú tresty

"Verím, že bude obsahovať efektívne sankčné mechanizmy, ktoré potrestajú prípadné narušenie princípov uvedených v tomto materiáli. Len tak si totiž vybuduje podobný manuál rešpekt nielen u tých, ktorí ho majú dodržiavať, ale ktorí ho majú aj presadzovať," skonštatoval.

V centre Bratislavy je podľa jeho slov potrebné prísnejšie regulovať rôzne veľkorozmerné plachty, ktoré sú vešané na budovy.

Za dôležité považuje aj definovanie vyššej sumy za prenájom priestoru pre umiestňovanie reklamy v lukratívnych častiach centra mesta.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 510
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 882
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 296
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 364
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 243
  6. Splnený sen 1 676
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 259
  8. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 086
  9. Ako na refinancovanie hypotéky 1 060
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 967