RUSOVCE. Bratislavu a pohraničnú maďarskú obec Rajka už šiesty rok spájajú autobusy mestskej hromadnej dopravy. S linkou číslo 801 sú obyvatelia spokojní, ale pravidelne sa objavujú informácie o jej zrušení či prípadnom spravovaní súkromným dopravcom. Obyvatelia pohraničnej oblasti teraz začali spisovať petíciu so žiadosťou o zachovanie linky.
Dopravný podnik v rámci plánovaných zmien grafikonov podľa hovorkyne Adriany Volfovej nechystá autobus 801 zrušiť. Licenciu na ňu má platnú do 1. októbra 2020.
Drahá prevádzka?
Volfová však pripúšťa, že „mimomestské linky nie sú činnosťou s vysokou rentabilitou“.
Na rozdiel od mestskej hromadnej dopravy nie sú totiž dotované z rozpočtu Bratislavy, ale prispievajú na ne dotknuté obce.
Problém je v tom, že pre bratislavského dopravcu je prevádzkovanie pohraničnej linky drahé, nakoľko už na ňu nemá peniaze z eurofondov. Podľa zistení denníka SME by mal preto dopravný podnik niektoré mimomestské linky zrušiť.
Ohrozená nemá byť len linka do Rajky, ale aj do Marianky či Chorvátskeho Grobu. „Ziskovosť služieb poskytovaných vo verejnom záujme nie je prioritným dôvodom, prednostne sú služby pripravované ako služba verejnosti,“ dodala Volfová.
Obavy z pohraničia
Dopravcu sme žiadali o náklady a výnosy linky 801 za posledný rok, informácie však denníku SME neposkytol.
Začiatkom minulého leta vyhliadky linky 801 nevyzerali vôbec ružovo. Autobusom totiž končila licencia na premávku k 30. septembru 2015. A tým aj možnosť financovať autobusy z európskych peňazí v rámci programu cezhraničnej spolupráce.
Bratislavský dopravca však napokon linku nezrušil, ale zmenil jej trasu. Kým dovtedy jazdili autobusy do Rajky od nového Slovenského národného divadla, od októbra 2015 premávajú do pohraničnej obci v Maďarsku len zo železničnej stanice v Rusovciach.
Cena cestovného napriek skráteniu trasy zostala v pôvodnej hodnote.
Dospelý za cestovný lístok zaplatí 1,50 eura, dieťa 0,75 eura. Dopravný podnik mesačne predá v priemere viac ako 8 600 lístkov.
Petíciu podpísalo tisíc ľudí
Ani nie po roku, čo autobus zmenil trasu, sa objavili medzi cestujúcimi opäť informácie o zrušení linky.
Obyvatelia pohraničnej oblasti preto zobrali veci do vlastných rúk a začali hneď spisovať petíciu so žiadosťou o zachovanie autobusu 801. Doteraz ju podpísalo viac ako tisíc ľudí.
„Bratislava má svojou polohou špecifické postavenie a je predurčená na to, aby sa spojenie so susedmi využívalo. To je totiž únia v praxi,“ tvrdí spoluorganizátor petície Juraj Martiny.
Autor: Lucia Schusterová