STARÉ MESTO. Zrekonštruovanej budovy Hlavnej stanice, ako aj Predstaničného námestia sa mesto tak skoro nedočká. Investor, teda spoločnosť Transprojekt, s ktorým mesto ešte v roku 2010 podpísalo zmluvu, jej rekonštrukciu dodnes nezačal. Termín na jej dokončenie pritom podľa zmluvy uplynie do konca roka.
„Zmluva s investorom vyprší v decembri 2016 a v prípade, že investor projekt nepostaví, zmluva sa skončí samovoľne,“ konštatoval primátor Ivo Nesrovnal s tým, že vyzval investora na dodržanie zmluvy a zrealizovanie projektu
Po vypršaní zmluvy a v prípade, že sa projekt neuskutoční, mesto plánuje vypísať novú súťaž.
Miliónový projekt
Ide o projekt v celkovej hodnote 200 miliónov eur. Jeho súčasťou je nielen rekonštrukcia Hlavnej stanice, Predstaničného námestie, či neďalekého Dopravného múzea, ale aj postavenie ciest, podzemnej električky, či podchodu pre peších pod Šancovou ulicou. Firma tvrdí, že spoločnosť si do dnešného dňa preukázateľne splnila všetky povinnosti, ktoré jej vyplývajú nielen so zmluvy s mestom, ale aj železnicami.
„Firma získala právoplatné územné rozhodnutie a podala prvé žiadosti o stavebné povolenie,“ skonštatovala mediálna zástupkyňa projektu Mária Adamová.
Dodala, že aktuálne sú na stole dve riešenia. Tým prvým je začatie projektu tak ako je navrhnutý, čo je podľa Adamovej absolútnou prioritou investora. Druhým krokom je v prípade nedohodnutia chránenie doterajších investícií realizáciou konkrétnych právnych krokov.
„Na oba varianty je investor v súčastnosti pripravený. Stále vidíme priestor na dohodu s mestom o podmienkach realizácie projektu,“ konštatovala Adamová.
Dlhý príbeh
Príbeh obnovy železničnej stanice a jej okolia sa tiahne už od roku 2001. Vtedy sa totiž vyhlásila medzinárodná architektonická súťaž.
Investor zmluvu s hlavným mestom podpísal koncom roka 2010. Bolo to v čase, keď na primátorskej stoličke končil Andrej Ďurkovský. V rámci zmluvy sa mesto zaviazalo Transprojektu predať necelých 23-tisíc štvorcových metrov pozemkov za 23,7 milióna eur.
Časť zo sumy, teda 365-tisíc eur, mestu na účet prišlo. Zvyšnú časť sumy tvorí vybudovanie nových ciest, či novej električkovej trate.
„Prvú časť kúpnej ceny už investor zaplatil, pričom tieto peniaze sa mu už nevrátia,“ potvrdila Skokanová.
V projekte však mesto nie je samo. Investor ešte v roku 2006 podpísal zmluvu so štátnym správcom koľají a niektorými železničnými stanicami – Železnicami Slovenskej republiky na 50 rokov. Ich hovorkyňa Martina Pavliková skonštatovala, že firma aktuálne zmluvu s investorom analyzuje.
„Máme eminentný záujem, aby sa tento patový stav, ktorý ani mestu ani nám nič neprináša, vyriešil. S týmto problémom si mesto samo neporadí, sme pripravení poskytnúť súčinnosť,“ povedal generálny riaditeľ ŽSR Tibor Šimoni.
Konkrétne kroky železníc však budú so spoločnosťou Transprojekt.