Trnavské mýto môže dostať vlaky

Projekt bratislavskej Filiálky považujú odborníci za správny krok, priviedol by podľa nich do vlakov viac ľudí ako nimi cestuje teraz.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

NOVÉ MESTO. Prímestské vlaky, ktoré prichádzajú do Bratislavy by sa mohli v budúcnosti presťahovať z hlavnej stanice.

Ich novou „hlavnou“ stanicou by sa o niekoľko rokov mohla stať stanica Filiálka neďaleko Trnavského mýta. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc – Železnice Slovenskej republiky – teraz idú skúmať, či sa to oplatí.

Štátne železnice pred niekoľkými dňami podpísali zmluvu na štúdiu realizovateľnosti. Okrem stanice Filiálky jej úlohou bude posúdiť celú železničnú dopravu v hlavnom meste.

Celkovo za to zaplatia 1,29 milióna eur. Predpokladá sa, že konzorcium okolo spoločnosti Reming Consult svoje práce dokončí na jeseň budúceho roka.

Prepojenie s verejnou dopravou

„V rámci štúdie sa bude riešiť aj železničná stanica Bratislava Filiálka ako centrálna stanica mesta pre prímestskú dopravu,“ potvrdila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková.

Vysvetlila, že stanica by mala mať kratšie nástupiská, ktoré by sa umiestnili v menšej hĺbke pod zemou a tým aj bližšie k nadväzujúcim zastávkam mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. Práve Trnavské mýto sa dnes považuje za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Bratislave.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline považuje projekt Filiáky za pozitívny. Z jeho pohľadu sa dá väčší priestor na využitie koľajovej dopravy v meste.

„Poloha stanice je vhodná pre regionálnu dopravu, pretože dopraví ľudí do centra mesta s dobrým napojením na mestskú hromadnú dopravu,“ dodáva Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Dodal, že projekt vie efektívne využiť existujúcu železničnú infraštruktúru. Nesmie sa však zabudnúť na spoluprácu autobusovej prímestskej, železničnej regionálnej a mestskej hromadnej dopravy.

Dve možné negatíva Filiálky

Cenký však upozorňuje aj na možné negatíva.

Jedným z nich je z jeho pohľadu hluk v okolí trate. Preto by tak podľa neho bolo treba vybudovať buď protihlukové zábrany alebo stavebne odhlučniť trať.

Druhým nedostatkom sú križovania ciest v Bratislave. Ide napríklad o ulice Jarošova a Kukučínova.

„Budovanie stanice Bratislava Filiálka v  usporiadaní ako novej hlavnej stanice je z priestorových dôvodov kapacitne nepostačujúce a prevádzkovo náročné na otáčanie súprav,“ dodáva bývalý šéf štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Projekt nie je nový

Projekt bratislavskej Filiálky však nie je nový. Realizovať ho chcela už vláda Ivety Radičovej, no druhá vláda Roberta Fica od neho upustila.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká vysvetlila, že projekt v pôvodnej podobe neodporučila Európska komisia z ekonomických a technických dôvodov.

„Širší zámer prepojenia železničných koridorov s tunelom popod Dunaj, ktorého súčasťou bola aj Filiálka, bol v rozpore s koncepciou medzinárodných železničných koridorov a bol ekonomicky neudržateľný,“ dodala Ducká.

Ďalšie zastávky

V rámci posudzovania nového vlakového usporiadania sa nemá posudzovať aj bratislavská Filiálka. Jej súčasťou majú byť aj ďalšie stanice.

Pavliková spresnila, že nové železničné zastávky by mohli byť napríklad na Patrónke, v Ružinove, Lamačskej brán, či na Mladej garde a v Devínskej Novej Vsi a Vrakuni.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 526
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 6 769
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 274
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 2 407
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 218
  6. Splnený sen 1 657
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 254
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 068
  9. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 068
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 981