Trnavské mýto môže dostať vlaky

Projekt bratislavskej Filiálky považujú odborníci za správny krok, priviedol by podľa nich do vlakov viac ľudí ako nimi cestuje teraz.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

NOVÉ MESTO. Prímestské vlaky, ktoré prichádzajú do Bratislavy by sa mohli v budúcnosti presťahovať z hlavnej stanice.

Ich novou „hlavnou“ stanicou by sa o niekoľko rokov mohla stať stanica Filiálka neďaleko Trnavského mýta. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc – Železnice Slovenskej republiky – teraz idú skúmať, či sa to oplatí.

Štátne železnice pred niekoľkými dňami podpísali zmluvu na štúdiu realizovateľnosti. Okrem stanice Filiálky jej úlohou bude posúdiť celú železničnú dopravu v hlavnom meste.

Celkovo za to zaplatia 1,29 milióna eur. Predpokladá sa, že konzorcium okolo spoločnosti Reming Consult svoje práce dokončí na jeseň budúceho roka.

Prepojenie s verejnou dopravou

„V rámci štúdie sa bude riešiť aj železničná stanica Bratislava Filiálka ako centrálna stanica mesta pre prímestskú dopravu,“ potvrdila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková.

Vysvetlila, že stanica by mala mať kratšie nástupiská, ktoré by sa umiestnili v menšej hĺbke pod zemou a tým aj bližšie k nadväzujúcim zastávkam mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. Práve Trnavské mýto sa dnes považuje za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Bratislave.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline považuje projekt Filiáky za pozitívny. Z jeho pohľadu sa dá väčší priestor na využitie koľajovej dopravy v meste.

„Poloha stanice je vhodná pre regionálnu dopravu, pretože dopraví ľudí do centra mesta s dobrým napojením na mestskú hromadnú dopravu,“ dodáva Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Dodal, že projekt vie efektívne využiť existujúcu železničnú infraštruktúru. Nesmie sa však zabudnúť na spoluprácu autobusovej prímestskej, železničnej regionálnej a mestskej hromadnej dopravy.

Dve možné negatíva Filiálky

Cenký však upozorňuje aj na možné negatíva.

Jedným z nich je z jeho pohľadu hluk v okolí trate. Preto by tak podľa neho bolo treba vybudovať buď protihlukové zábrany alebo stavebne odhlučniť trať.

Druhým nedostatkom sú križovania ciest v Bratislave. Ide napríklad o ulice Jarošova a Kukučínova.

„Budovanie stanice Bratislava Filiálka v  usporiadaní ako novej hlavnej stanice je z priestorových dôvodov kapacitne nepostačujúce a prevádzkovo náročné na otáčanie súprav,“ dodáva bývalý šéf štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Projekt nie je nový

Projekt bratislavskej Filiálky však nie je nový. Realizovať ho chcela už vláda Ivety Radičovej, no druhá vláda Roberta Fica od neho upustila.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká vysvetlila, že projekt v pôvodnej podobe neodporučila Európska komisia z ekonomických a technických dôvodov.

„Širší zámer prepojenia železničných koridorov s tunelom popod Dunaj, ktorého súčasťou bola aj Filiálka, bol v rozpore s koncepciou medzinárodných železničných koridorov a bol ekonomicky neudržateľný,“ dodala Ducká.

Ďalšie zastávky

V rámci posudzovania nového vlakového usporiadania sa nemá posudzovať aj bratislavská Filiálka. Jej súčasťou majú byť aj ďalšie stanice.

Pavliková spresnila, že nové železničné zastávky by mohli byť napríklad na Patrónke, v Ružinove, Lamačskej brán, či na Mladej garde a v Devínskej Novej Vsi a Vrakuni.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  5. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  6. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 910
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 6 550
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke 4 794
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 3 332
  5. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 099
  6. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€ 2 526
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 2 495
  8. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 238
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 796
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 505