Trnavské mýto môže dostať vlaky

Projekt bratislavskej Filiálky považujú odborníci za správny krok, priviedol by podľa nich do vlakov viac ľudí ako nimi cestuje teraz.

Ilustračné foto.(Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

NOVÉ MESTO. Prímestské vlaky, ktoré prichádzajú do Bratislavy by sa mohli v budúcnosti presťahovať z hlavnej stanice.

Ich novou „hlavnou“ stanicou by sa o niekoľko rokov mohla stať stanica Filiálka neďaleko Trnavského mýta. Štátny správca tratí a niektorých železničných staníc – Železnice Slovenskej republiky – teraz idú skúmať, či sa to oplatí.

Štátne železnice pred niekoľkými dňami podpísali zmluvu na štúdiu realizovateľnosti. Okrem stanice Filiálky jej úlohou bude posúdiť celú železničnú dopravu v hlavnom meste.

Celkovo za to zaplatia 1,29 milióna eur. Predpokladá sa, že konzorcium okolo spoločnosti Reming Consult svoje práce dokončí na jeseň budúceho roka.

Prepojenie s verejnou dopravou

„V rámci štúdie sa bude riešiť aj železničná stanica Bratislava Filiálka ako centrálna stanica mesta pre prímestskú dopravu,“ potvrdila hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková.

Vysvetlila, že stanica by mala mať kratšie nástupiská, ktoré by sa umiestnili v menšej hĺbke pod zemou a tým aj bližšie k nadväzujúcim zastávkam mestskej hromadnej dopravy na Trnavskom mýte. Práve Trnavské mýto sa dnes považuje za jeden z najdôležitejších dopravných uzlov v Bratislave.

Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného v Žiline považuje projekt Filiáky za pozitívny. Z jeho pohľadu sa dá väčší priestor na využitie koľajovej dopravy v meste.

„Poloha stanice je vhodná pre regionálnu dopravu, pretože dopraví ľudí do centra mesta s dobrým napojením na mestskú hromadnú dopravu,“ dodáva Rastislav Cenký z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo.

Dodal, že projekt vie efektívne využiť existujúcu železničnú infraštruktúru. Nesmie sa však zabudnúť na spoluprácu autobusovej prímestskej, železničnej regionálnej a mestskej hromadnej dopravy.

Dve možné negatíva Filiálky

Cenký však upozorňuje aj na možné negatíva.

Jedným z nich je z jeho pohľadu hluk v okolí trate. Preto by tak podľa neho bolo treba vybudovať buď protihlukové zábrany alebo stavebne odhlučniť trať.

Druhým nedostatkom sú križovania ciest v Bratislave. Ide napríklad o ulice Jarošova a Kukučínova.

„Budovanie stanice Bratislava Filiálka v  usporiadaní ako novej hlavnej stanice je z priestorových dôvodov kapacitne nepostačujúce a prevádzkovo náročné na otáčanie súprav,“ dodáva bývalý šéf štátneho osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec.

Projekt nie je nový

Projekt bratislavskej Filiálky však nie je nový. Realizovať ho chcela už vláda Ivety Radičovej, no druhá vláda Roberta Fica od neho upustila.

Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká vysvetlila, že projekt v pôvodnej podobe neodporučila Európska komisia z ekonomických a technických dôvodov.

„Širší zámer prepojenia železničných koridorov s tunelom popod Dunaj, ktorého súčasťou bola aj Filiálka, bol v rozpore s koncepciou medzinárodných železničných koridorov a bol ekonomicky neudržateľný,“ dodala Ducká.

Ďalšie zastávky

V rámci posudzovania nového vlakového usporiadania sa nemá posudzovať aj bratislavská Filiálka. Jej súčasťou majú byť aj ďalšie stanice.

Pavliková spresnila, že nové železničné zastávky by mohli byť napríklad na Patrónke, v Ružinove, Lamačskej brán, či na Mladej garde a v Devínskej Novej Vsi a Vrakuni.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 626
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 173
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 792
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 482
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 219
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 216
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 110
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 073
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 065