SME

Slovenská strela skončila, benzín jej vzala armáda

Pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice.Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice. (Zdroj: wikimedia/cc/)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Za desať rokov vybudovali v Číne 12-tisíc kilometrov rýchlostných železničných tratí a vlaky na nich dosahujú priemernú cestovnú rýchlosť 313 km/h.

To znamená, že pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej ulici (ktoré sme rekonštruovali tri roky) uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Prečítajte si tiež: Pri bombardovaní rafinérie horeli aj ľudia Čítajte 

Pokrok však nezadržateľne postupuje aj u nás.

Približne štyristokilometrová cesta vlakom z Bratislavy do Prahy dnes trvá tri hodiny a 58 minút a Slovenskej strele to pred osemdesiatimi rokmi trvalo len o 23 minút dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Treba však povedať, že vlaková súprava vyprojektovaná a vyrobená špeciálne na rýchle spojenie týchto dvoch miest, nazvaná Slovenská strela, bola v tom čase unikátom a doslova technickým zázrakom.

Bola reakciou Československých štátnych dráh na ohrozenie dominantného postavenia železníc rozvíjajúcou sa leteckou a automobilovou dopravou.

Zákazku na vyrobenie ľahkého, spoľahlivého motorového vozňa s vysokou rýchlosťou a rozjazdovými vlastnosťami získala Tatra Kopřivnice.

Na vývoji tohto unikátneho stroja sa projekčne podieľali nemecký riaditeľ firmy Jan Ledwinka a český elektrotechnik Jan Sousedík.

Nové a inovatívne technologické riešenia dizajnérsky dotvoril architekt Vladimír Grégr, ktorý navrhol aj atraktívny višňovočervený náter vlaku.

Vyrobili dva vozne. V prevádzke sa striedali a mali stálych rušňovodičov, ktorí služobne bývali v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri bolo 72 miest vo fajčiarskej a nefajčiarskej časti, v strede umiestnili bufet a všetky nápisy boli v slovenčine.

Prečítajte si tiež: Prečo Máriu Teréziu volali cisárovná aj keď ňou nebola Čítajte 

Slovenská strela premávala len v pracovných dňoch, cena lístka bola 100 Kč (miestenka 5 Kč) a náklady na prevádzku boli menšie ako príjmy z predaja cestovných lístkov. Ponúkané občerstvenie prinieslo 10-tisíc Kč ročne.

Dobová tlač takto zaznamenala otvorenie spojenia: „V pondelok ráno 14. júla 1936 o 5.50 h odišla z bratislavskej hlavnej stanice na svoju prvú cestu do Prahy Slovenská strela. Z Bratislavy odišlo šesť cestujúcich, z toho dvaja štátni úradníci a štyria civili.“

Premávku legendárneho vlaku ukončila vojna, lebo pohonné látky potrebovala armáda.

Počas prevádzky cestujúci zažili tri kolízie. Jeden z vlakov sa poškodil pri zrážke s nákladným autom, druhý zrazil prasa, ktoré vypadlo z nákladného vlaku, a usmrtil aj amatérskeho fotografa.

SkryťVypnúť reklamu

Ten si zas pri fotografovaní pomýlil koľaje a urobil tak poslednú fotografiu v živote.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 88 433
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 672
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 380
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 449
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 6 119
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 458
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 231
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu