SME
Nedeľa, 27. september, 2020 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky
PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY

Slovenská strela skončila, benzín jej vzala armáda

Pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice.Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice. (Zdroj: wikimedia/cc/)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Za desať rokov vybudovali v Číne 12-tisíc kilometrov rýchlostných železničných tratí a vlaky na nich dosahujú priemernú cestovnú rýchlosť 313 km/h.

To znamená, že pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej ulici (ktoré sme rekonštruovali tri roky) uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Prečítajte si tiež: Pri bombardovaní rafinérie horeli aj ľudia Čítajte 

Pokrok však nezadržateľne postupuje aj u nás.

Približne štyristokilometrová cesta vlakom z Bratislavy do Prahy dnes trvá tri hodiny a 58 minút a Slovenskej strele to pred osemdesiatimi rokmi trvalo len o 23 minút dlhšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Treba však povedať, že vlaková súprava vyprojektovaná a vyrobená špeciálne na rýchle spojenie týchto dvoch miest, nazvaná Slovenská strela, bola v tom čase unikátom a doslova technickým zázrakom.

Bola reakciou Československých štátnych dráh na ohrozenie dominantného postavenia železníc rozvíjajúcou sa leteckou a automobilovou dopravou.

Zákazku na vyrobenie ľahkého, spoľahlivého motorového vozňa s vysokou rýchlosťou a rozjazdovými vlastnosťami získala Tatra Kopřivnice.

Na vývoji tohto unikátneho stroja sa projekčne podieľali nemecký riaditeľ firmy Jan Ledwinka a český elektrotechnik Jan Sousedík.

Nové a inovatívne technologické riešenia dizajnérsky dotvoril architekt Vladimír Grégr, ktorý navrhol aj atraktívny višňovočervený náter vlaku.

Vyrobili dva vozne. V prevádzke sa striedali a mali stálych rušňovodičov, ktorí služobne bývali v Bratislave.

Skryť Vypnúť reklamu

V interiéri bolo 72 miest vo fajčiarskej a nefajčiarskej časti, v strede umiestnili bufet a všetky nápisy boli v slovenčine.

Prečítajte si tiež: Prečo Máriu Teréziu volali cisárovná aj keď ňou nebola Čítajte 

Slovenská strela premávala len v pracovných dňoch, cena lístka bola 100 Kč (miestenka 5 Kč) a náklady na prevádzku boli menšie ako príjmy z predaja cestovných lístkov. Ponúkané občerstvenie prinieslo 10-tisíc Kč ročne.

Dobová tlač takto zaznamenala otvorenie spojenia: „V pondelok ráno 14. júla 1936 o 5.50 h odišla z bratislavskej hlavnej stanice na svoju prvú cestu do Prahy Slovenská strela. Z Bratislavy odišlo šesť cestujúcich, z toho dvaja štátni úradníci a štyria civili.“

Premávku legendárneho vlaku ukončila vojna, lebo pohonné látky potrebovala armáda.

Počas prevádzky cestujúci zažili tri kolízie. Jeden z vlakov sa poškodil pri zrážke s nákladným autom, druhý zrazil prasa, ktoré vypadlo z nákladného vlaku, a usmrtil aj amatérskeho fotografa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ten si zas pri fotografovaní pomýlil koľaje a urobil tak poslednú fotografiu v živote.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  2. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  4. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  5. Regionálne poklady nájdete aj v Kauflande
  6. Slováci zisťujú, že mať plán je dobrá vec
  7. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  8. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  1. Jeseň je ideálny čas pre začatie diéty
  2. Seat Leon Sportstourer ponúka priestor aj charakter (test)
  3. Mobilný zdvihák pre pacienta
  4. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy
  5. Otázky zo zubárskeho kresla: Zubné implantáty
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali
  7. Únava, Stres ? Nízke libido ? Riešenie je jednoduché!
  8. Veľký úspech slovenskej kávy v medzinárodnej súťaži Great Taste
  9. Obľúbená značka YES! sa rozrastá o nové proteínové tyčinky
  10. Kampane SME patria medzi najlepšie slovenské reklamy
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 22 876
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 15 460
  3. Horské chaty sú legendy, ktoré píšu svoje vlastné príbehy 14 880
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 13 280
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 9 951
  6. Neplatíte kreditkou? Pozrite si 5 tipov, prečo by ste mali 9 408
  7. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 9 403
  8. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 9 353
  9. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 9 172
  10. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 022
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu