SME

Slovenská strela skončila, benzín jej vzala armáda

Pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice.Motorové vozy M 290.0 (Slovenská strela) vyrobila Tatra Kopřivnice. (Zdroj: wikimedia/cc/)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Za desať rokov vybudovali v Číne 12-tisíc kilometrov rýchlostných železničných tratí a vlaky na nich dosahujú priemernú cestovnú rýchlosť 313 km/h.

To znamená, že pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej ulici (ktoré sme rekonštruovali tri roky) uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Prečítajte si tiež: Pri bombardovaní rafinérie horeli aj ľudia Čítajte 

Pokrok však nezadržateľne postupuje aj u nás.

Približne štyristokilometrová cesta vlakom z Bratislavy do Prahy dnes trvá tri hodiny a 58 minút a Slovenskej strele to pred osemdesiatimi rokmi trvalo len o 23 minút dlhšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Treba však povedať, že vlaková súprava vyprojektovaná a vyrobená špeciálne na rýchle spojenie týchto dvoch miest, nazvaná Slovenská strela, bola v tom čase unikátom a doslova technickým zázrakom.

Bola reakciou Československých štátnych dráh na ohrozenie dominantného postavenia železníc rozvíjajúcou sa leteckou a automobilovou dopravou.

Zákazku na vyrobenie ľahkého, spoľahlivého motorového vozňa s vysokou rýchlosťou a rozjazdovými vlastnosťami získala Tatra Kopřivnice.

Na vývoji tohto unikátneho stroja sa projekčne podieľali nemecký riaditeľ firmy Jan Ledwinka a český elektrotechnik Jan Sousedík.

Nové a inovatívne technologické riešenia dizajnérsky dotvoril architekt Vladimír Grégr, ktorý navrhol aj atraktívny višňovočervený náter vlaku.

Vyrobili dva vozne. V prevádzke sa striedali a mali stálych rušňovodičov, ktorí služobne bývali v Bratislave.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri bolo 72 miest vo fajčiarskej a nefajčiarskej časti, v strede umiestnili bufet a všetky nápisy boli v slovenčine.

Prečítajte si tiež: Prečo Máriu Teréziu volali cisárovná aj keď ňou nebola Čítajte 

Slovenská strela premávala len v pracovných dňoch, cena lístka bola 100 Kč (miestenka 5 Kč) a náklady na prevádzku boli menšie ako príjmy z predaja cestovných lístkov. Ponúkané občerstvenie prinieslo 10-tisíc Kč ročne.

Dobová tlač takto zaznamenala otvorenie spojenia: „V pondelok ráno 14. júla 1936 o 5.50 h odišla z bratislavskej hlavnej stanice na svoju prvú cestu do Prahy Slovenská strela. Z Bratislavy odišlo šesť cestujúcich, z toho dvaja štátni úradníci a štyria civili.“

Premávku legendárneho vlaku ukončila vojna, lebo pohonné látky potrebovala armáda.

Počas prevádzky cestujúci zažili tri kolízie. Jeden z vlakov sa poškodil pri zrážke s nákladným autom, druhý zrazil prasa, ktoré vypadlo z nákladného vlaku, a usmrtil aj amatérskeho fotografa.

SkryťVypnúť reklamu

Ten si zas pri fotografovaní pomýlil koľaje a urobil tak poslednú fotografiu v živote.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Nové Planeo v Košiciach
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  6. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  2. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  3. Nové Planeo v Košiciach
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur 8 827
  2. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 8 443
  3. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 556
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 392
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 052
  6. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 964
  7. Čo bude toto leto in? 2 891
  8. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 553
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Otilia Horrocks: Keď sa p. redaktorka Benedikovičová opýtala premiéra Roberta Fica na PPA haciendy... /plus video/ 7 165
  2. Vladimír Čuchran: Správanie sa pri nákupoch. Až sa nabudúce v obchode zahľadíte na "krtkovanie" v potravinách. Možno návod, chvíľa na zamyslenie. Dôchodca v obchode. 7 148
  3. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 6 432
  4. Martin Ondráš: Podivné penzióny vs rozkrádanie eurofondov - skutočná pravda 5 393
  5. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 5 361
  6. Viktor Pamula: Odkaz premiera jeho voličom i nám všetkým. 5 083
  7. Tomáš Mikloško: Toxické peklo: Ako rozpoznať narcistu a jeho obeť 4 778
  8. Soňa Kallová: Národný dopravca zvýšil cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%. 4 635
  1. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  2. Tupou Ceruzou: Žiačik
  3. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy
  4. Věra Tepličková: Bujak Marián alebo Odkaz ženám, čo obľubujú bitkárov
  5. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel
  6. Marcel Rebro: Bude na ochranu premiéra Fica prijatý "LEX ALKOHOL"?
  7. INESS: Cena zamestnanca verzus OECD: ktoré je správne?
  8. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry?
SkryťZatvoriť reklamu