PO STOPÁCH DÁVNEJ BRATISLAVY S HISTORIKOM VLADIMÍROM TOMČÍKOM

Slovenská strela skončila, lebo benzín jej zobrala armáda

Pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej ulici v Bratislave (ktoré sa rekonštruovali tri roky) uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Vladimír Tomčík(Zdroj: FOTO SME - JOZEF JAKUBČO)

Vladimír Tomčík, historik, združenie Devínska brána

Za desať rokov vybudovali v Číne 12-tisíc kilometrov rýchlostných železničných tratí a vlaky na nich dosahujú priemernú cestovnú rýchlosť 313 km/h.

To znamená, že pri čínskom stavebnom nasadení by koľajnice na Štúrovej ulici (ktoré sme rekonštruovali tri roky) uložili a dali do prevádzky za štyri hodiny.

Ktovie, či tam nemajú takú byrokraciu, že kolaudačné postupy by sa oproti plánovanému spusteniu prevádzky nepretiahli až o šesť mesiacov? Pokrok však nezadržateľne postupuje aj u nás. Približne štyristokilometrová cesta vlakom z Bratislavy do Prahy dnes trvá tri hodiny a 58 minút a Slovenskej strele to pred osemdesiatimi rokmi trvalo len o 23 minút dlhšie.

Treba však povedať, že vlaková súprava vyprojektovaná a vyrobená špeciálne na rýchle spojenie týchto dvoch miest, nazvaná Slovenská strela, bola v tom čase unikátom a doslova technickým zázrakom. Bola reakciou Československých štátnych dráh na ohrozenie dominantného postavenia železníc rozvíjajúcou sa leteckou a automobilovou dopravou.

Zákazku na vyrobenie ľahkého, spoľahlivého motorového vozňa s vysokou rýchlosťou a rozjazdovými vlastnosťami získala Tatra Kopřivnice.

Na vývoji tohto unikátneho stroja sa projekčne podieľali nemecký riaditeľ firmy Jan Ledwinka a český elektrotechnik Jan Sousedík.

Nové a inovatívne technologické riešenia dizajnérsky dotvoril architekt Vladimír Grégr, ktorý navrhol aj atraktívny višňovočervený náter vlaku.

Vyrobili dva vozne. V prevádzke sa striedali a mali stálych rušňovodičov, ktorí služobne bývali v Bratislave.

V interiéri bolo 72 miest vo fajčiarskej a nefajčiarskej časti, v strede umiestnili bufet a všetky nápisy boli v slovenčine.

Slovenská strela premávala len v pracovných dňoch, cena lístka bola 100 Kč (miestenka 5 Kč) a náklady na prevádzku boli menšie ako príjmy z predaja cestovných lístkov. Ponúkané občerstvenie prinieslo 10-tisíc Kč ročne.

Dobová tlač takto zaznamenala otvorenie spojenia: „V pondelok ráno 14. júla 1936 o 5.50 h odišla z bratislavskej hlavnej stanice na svoju prvú cestu do Prahy Slovenská strela. Z Bratislavy odišlo šesť cestujúcich, z toho dvaja štátni úradníci a štyria civili.“

Premávku legendárneho vlaku ukončila vojna, lebo pohonné látky potrebovala armáda.

Počas prevádzky cestujúci zažili tri kolízie.

Jeden z vlakov sa poškodil pri zrážke s nákladným autom, druhý zrazil prasa, ktoré vypadlo z nákladného vlaku, a usmrtil aj amatérskeho fotografa.

Ten si zas pri fotografovaní pomýlil koľaje a urobil tak poslednú fotografiu v živote.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 10 734
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 532
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 664
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 450
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 240
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 149
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 999
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 685
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 532
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 266