Ku konečnému variantu Triblaviny sú výhrady

Inštitút pre dopravu: kompetentní sa nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov. Spokojné nie je ani združenie Triblavina

Výstavba obchvatu Bratislavy pri Triblavine. Snímka z konca roka 2015.(Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA.  Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady ku konečnému variantu výstavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave s troma pruhmi a dvoma kolektormi ako súčasť diaľnice v každom smere.

"V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo Národná diaľničná spoločnosť označuje za kolektor, je rýchlostná cesta. NDS ustúpila tlaku aktivistov," informoval predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Dlho odkladané rozhodnutie označil inštitút za diletantské. Postaví sa tak podľa neho drahá a zbytočná rýchlostná cesta, pričom prechod medzi ňou a diaľnicou bude možný iba v mimoúrovňových križovatkách Triblavina a Ivanka. A na tie by boli okolité obce pripojené aj bez kolektorov.

Chcú prieskumy

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu.

Tatiana Kratochvílová, Občianske združenie Triblavina

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy zverejniť metódu hodnota za peniaze, na základe ktorej rozhodla NDS o variante výstavby križovatky Triblavina. Rezort by mal podľa inštitútu zverejniť tiež dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, odborné porovnanie konečného variantu voči variantu bez kolektorov a ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú rýchlostnú komunikáciu.

Ak ministerstvo nepredloží odborné porovnania a opodstatnenosť realizácie predloženého variantu, inštitút očakáva, že minister Roman Brecely odvolá vedenie NDS.

"Na Slovensku si nemôžeme dovoliť, aby pri tak nákladných investíciách sa kompetentní pri rozhodovaní nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov," uviedol Matej. Vzniká podľa neho precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy.

"Jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii ako je Bratislava, je len kvalitná integrovaná verejná doprava," dodal Matej.

Združenie: Je to absurdné

S konečným riešením stavby Triblaviny nie je spokojné ani Občianske združenie Triblavina. "Predložené riešenie je len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je prinavrátením sa k zákonnému postupu."

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu," upozornila vo štvrtok Tatiana Kratochvílová zo združenia a z petičného výboru za výstavbu križovatky podľa pôvodných plánov so súbežnými kolektormi.

Pokiaľ na kolektor je podľa združenia možné napojiť cestu prvej a druhej triedy každých päťsto metrov, na diaľnicu len cestu prvej triedy najviac každých päť kilometrov. "Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," uviedla Kratochvílová.

Tvrdí, že takéto riešenie stále nie je v súlade s územným plánom Bratislavského kraja a riešenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou bez možností napojenia obcí zo severu aj juhu hovorí v prospech len jedného developera.

Plus štyri pruhy

NDS v stredu oznámila, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu.

Súčasťou križovatky budú podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

NDS uviedla, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe križovatky Triblavina.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 094
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 5 976
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 885
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 611
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 091
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 060
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 984
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 596
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 151
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 690