SME
Sobota, 13. august, 2022 | Meniny má Ľubomír

Ku konečnému variantu Triblaviny sú výhrady

Inštitút pre dopravu: kompetentní sa nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov. Spokojné nie je ani združenie Triblavina

Výstavba obchvatu Bratislavy pri Triblavine. Snímka z konca roka 2015.Výstavba obchvatu Bratislavy pri Triblavine. Snímka z konca roka 2015. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA.  Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady ku konečnému variantu výstavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave s troma pruhmi a dvoma kolektormi ako súčasť diaľnice v každom smere.

"V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo Národná diaľničná spoločnosť označuje za kolektor, je rýchlostná cesta. NDS ustúpila tlaku aktivistov," informoval predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Dlho odkladané rozhodnutie označil inštitút za diletantské. Postaví sa tak podľa neho drahá a zbytočná rýchlostná cesta, pričom prechod medzi ňou a diaľnicou bude možný iba v mimoúrovňových križovatkách Triblavina a Ivanka. A na tie by boli okolité obce pripojené aj bez kolektorov.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú prieskumy

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu.

Tatiana Kratochvílová, Občianske združenie Triblavina

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy zverejniť metódu hodnota za peniaze, na základe ktorej rozhodla NDS o variante výstavby križovatky Triblavina. Rezort by mal podľa inštitútu zverejniť tiež dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, odborné porovnanie konečného variantu voči variantu bez kolektorov a ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú rýchlostnú komunikáciu.

Ak ministerstvo nepredloží odborné porovnania a opodstatnenosť realizácie predloženého variantu, inštitút očakáva, že minister Roman Brecely odvolá vedenie NDS.

"Na Slovensku si nemôžeme dovoliť, aby pri tak nákladných investíciách sa kompetentní pri rozhodovaní nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov," uviedol Matej. Vzniká podľa neho precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

"Jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii ako je Bratislava, je len kvalitná integrovaná verejná doprava," dodal Matej.

Združenie: Je to absurdné

S konečným riešením stavby Triblaviny nie je spokojné ani Občianske združenie Triblavina. "Predložené riešenie je len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je prinavrátením sa k zákonnému postupu."

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu," upozornila vo štvrtok Tatiana Kratochvílová zo združenia a z petičného výboru za výstavbu križovatky podľa pôvodných plánov so súbežnými kolektormi.

Pokiaľ na kolektor je podľa združenia možné napojiť cestu prvej a druhej triedy každých päťsto metrov, na diaľnicu len cestu prvej triedy najviac každých päť kilometrov. "Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," uviedla Kratochvílová.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že takéto riešenie stále nie je v súlade s územným plánom Bratislavského kraja a riešenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou bez možností napojenia obcí zo severu aj juhu hovorí v prospech len jedného developera.

Plus štyri pruhy

NDS v stredu oznámila, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu.

Súčasťou križovatky budú podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

NDS uviedla, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe križovatky Triblavina.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 814
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 701
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 784
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 658
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 4 590
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 461
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 134
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 2 565
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 130 051
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 12 997
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 602
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 301
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 833
  6. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 5 738
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 700
  8. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 3 631
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu