SME
Nedeľa, 1. október, 2023 | Meniny má Arnold

Ku konečnému variantu Triblaviny sú výhrady

Inštitút pre dopravu: kompetentní sa nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov. Spokojné nie je ani združenie Triblavina

Výstavba obchvatu Bratislavy pri Triblavine. Snímka z konca roka 2015.Výstavba obchvatu Bratislavy pri Triblavine. Snímka z konca roka 2015. (Zdroj: Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA.  Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady ku konečnému variantu výstavby križovatky Triblavina na diaľnici D1 pri Bratislave s troma pruhmi a dvoma kolektormi ako súčasť diaľnice v každom smere.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"V žiadnom prípade sa nedá tento konečný variant považovať za diaľnicu s kolektormi, pretože to, čo Národná diaľničná spoločnosť označuje za kolektor, je rýchlostná cesta. NDS ustúpila tlaku aktivistov," informoval predseda správnej rady inštitútu Ondrej Matej.

Dlho odkladané rozhodnutie označil inštitút za diletantské. Postaví sa tak podľa neho drahá a zbytočná rýchlostná cesta, pričom prechod medzi ňou a diaľnicou bude možný iba v mimoúrovňových križovatkách Triblavina a Ivanka. A na tie by boli okolité obce pripojené aj bez kolektorov.

SkryťVypnúť reklamu

Chcú prieskumy

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu.

Tatiana Kratochvílová, Občianske združenie Triblavina

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy zverejniť metódu hodnota za peniaze, na základe ktorej rozhodla NDS o variante výstavby križovatky Triblavina. Rezort by mal podľa inštitútu zverejniť tiež dopravné prieskumy a intenzitu dopravy v danej lokalite, odborné porovnanie konečného variantu voči variantu bez kolektorov a ako sú v platnom územnom pláne zakreslené pripojenia okolitých obcí na plánovanú rýchlostnú komunikáciu.

Ak ministerstvo nepredloží odborné porovnania a opodstatnenosť realizácie predloženého variantu, inštitút očakáva, že minister Roman Brecely odvolá vedenie NDS.

"Na Slovensku si nemôžeme dovoliť, aby pri tak nákladných investíciách sa kompetentní pri rozhodovaní nechali ovplyvňovať tlakom aktivistov," uviedol Matej. Vzniká podľa neho precedens, že pod tlakom aktivistov sa preinvestuje jedna miliarda eur a dopravná stavba nevyrieši dopravnú situáciu obyvateľov v okolí Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

"Jediným riešením, ktoré môže pomôcť aglomerácii ako je Bratislava, je len kvalitná integrovaná verejná doprava," dodal Matej.

Združenie: Je to absurdné

S konečným riešením stavby Triblaviny nie je spokojné ani Občianske združenie Triblavina. "Predložené riešenie je len ďalším z pokusov obísť schválenú koncepciu dopravy v území a nie je prinavrátením sa k zákonnému postupu."

Rozšírenie diaľnice na päťpruh (v každom smere) neumožňuje napojenie urbanizovaného územia na diaľnicu," upozornila vo štvrtok Tatiana Kratochvílová zo združenia a z petičného výboru za výstavbu križovatky podľa pôvodných plánov so súbežnými kolektormi.

Pokiaľ na kolektor je podľa združenia možné napojiť cestu prvej a druhej triedy každých päťsto metrov, na diaľnicu len cestu prvej triedy najviac každých päť kilometrov. "Ak sa teda stanú kolektory súčasťou diaľnice s pravidlami pripájania ciest na diaľnicu, hovoriť naďalej o kolektoroch je absurdné," uviedla Kratochvílová.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že takéto riešenie stále nie je v súlade s územným plánom Bratislavského kraja a riešenie D1 medzi Bratislavou a Triblavinou bez možností napojenia obcí zo severu aj juhu hovorí v prospech len jedného developera.

Plus štyri pruhy

NDS v stredu oznámila, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu.

Súčasťou križovatky budú podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

NDS uviedla, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe križovatky Triblavina.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  2. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  3. Mexiko, Keňa či Maurícius. Cestujte za top exotikou z Viedne
  4. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  6. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Svetový deň srdca v Nemocnici AGEL Košice-Šaca
  2. List moruše bielej pomáha znižovať hladinu cukru v krvi
  3. Zlato z malého futbalu aj plážového volejbalu
  4. Vďaka Blue Berry™ si užívam život naplno!
  5. V sobotu môžete urobiť dobrú voľbu! Union víta nových poistencov
  6. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí
  7. Unikátny kamión Hladinka smeruje na Bielu noc do Bratislavy
  8. Vyrábajú lieky, ktoré poznali naše babky
  1. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 21 509
  2. Všetkým lepí pred voľbami 12 981
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 955
  4. Ako si sporiť na dôchodok? Odpoveď vás možno prekvapí 6 632
  5. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 6 545
  6. Hladinka smeruje do Košíc! 5 007
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 5 005
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 4 773
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sledujeme výsledky parlamentných volieb 2023 minútu po minúte

Republika aj Sme rodina sú mimo parlamentu.


a 8 ďalší 1 h
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová.

Šírenie strachu mu nakoniec prinieslo víťazstvo.


43m
Predčasné parlamentné voľby budú 30. septembra 2023.

Sledujte priebežné výsledky predčasných parlamentných volieb 2023. Ktorá strana zatiaľ vyhráva voľby?


SME.SK 7 h
Výsledky volieb 2023: Priebežný zoznam zvolených poslancov

Sledujte priebežný zoznam zvolených poslancov do NR SR v parlamentných voľbách 2023. Ako dopadnú voľby a kto sa prekrúžkuje do parlamentu?


a 1 ďalší 5 h

Blogy SME

  1. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  2. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  3. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  4. Metropolitný inštitút Bratislavy: Umenie vo verejnom priestore by nemali nahrádzať vyprázdnené atrakcie
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  6. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu
  7. Michal Feik: Zmena klímy v mestách. Výsledky prieskumu obyvateľov
  8. Martin Gajdoš: Prečo sa o trhovisko na Žilinskej oplatí bojovať?
  1. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 83 755
  2. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 48 015
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 40 876
  4. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 532
  5. Michal Feik: Možno veriť predvolebným prieskumom? 27 482
  6. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 18 440
  7. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď 15 549
  8. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 14 140
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu