SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Vlakové zastávky by mohli vyriešiť zápchy v meste

Od budúceho roka sa začnú budovať nové vlakové terminály a záchytné parkoviská Sedem nových zastávok by malo motivovať ľudí k využívaniu železničnej dopravy a odbremeniť tak cesty od zápch.

BRATISLAVA. Hlavné mesto má relatívne dobre vybudovanú sieť železničných tratí, ktoré vedú okolo jej okrajových častí. Problémom je, že hoci vlaky napríklad okolo Patrónky, Devínskej Novej Vsi či Ružinova premávajú, nezastavia tam. Nemajú kde. A ľudia, ktorí by potrebovali v okrajovej časti mesta vystúpiť, sa tak musia zbytočne odviesť ďalej na hlavnú stanicu a z nej sa potom vrátiť späť.  

To by sa však malo zmeniť. Ministerstvo dopravy totiž plánuje lepšie využiť potenciál železníc, a to tak, že chce vybudovať na už existujúcich tratiach v Bratislave sedem nových vlakových zastávok. Stáť by mali v Devínskej Novej Vsi, Lamačskej bráne, na Patrónke, Mladej garde, v Trnávke, Ružinove a vo Vrakuni. Z vlaku by tak ľudia mohli plynule prestúpiť na mestskú hromadnú dopravu, ktorá by ich rozviezla ďalej. Takto by sa odbremenila aj hlavná železničná stanica.  

Skryť Vypnúť reklamu

„Zahustenie zastávok v týchto lokalitách by malo priniesť zvýšenie počtu cestujúcich,“ informovala hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková. Zvýšenie cestujúcich vo vlakoch by tak výrazne znížilo počet áut na cestách a tým aj každodenné zápchy.

Podľa viacerých však bude takýto model dobre fungovať len vtedy, ak budú spoje prispôsobené potrebám cestujúcich. „Ľudia by mohli takéto vlakové spoje využívať za predpokladu, že celá doprava bude zabezpečená tak, aby išla v tých časoch a tak pravidelne, kedy ju ľudia potrebujú,“ myslí si dopravný analytik Jozef Drahovský.   

Projekt je súčasťou integrovanej dopravy v meste, čo znamená, že na cestovanie bude platiť jednotný typ cestovného lístka.  „V prestupných termináloch budú platiť jednotné prepravné podmienky integrovaného dopravného systému,“ uviedla Jana Morháčová, hovorkyňa Železničnej spoločnosti Slovensko.

Skryť Vypnúť reklamu

S výstavbou sa začne budúci rok

Výstavba terminálov Vrakuňa, Ružinov a Trnávka  sa má začať v roku 2017 a trvať má do roku 2019. Ostatné terminály, teda Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Patrónka a Mladá garda  by sa mali stavať v rokoch 2017 až 2020. „V súčasnosti už bolo vydaných päť územných rozhodnutí, ostatné sú v štádiu posudzovania a následne bude realizovaná výstavba,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká. Aby bol prestup na ostatné linky mestskej hromadnej dopravy bezproblémový, všetky terminály postavia do 50 metrov od zastávok MHD.  

Celý projekt by mal stáť 60 miliónov eur a bude financovaný z eurofondov. „Pätnásť percent nákladov bude hradených zo štátneho rozpočtu,“ doplnila Ducká.

K zastávkam pribudnú aj záchytné parkoviská

Súčasťou projektu bude aj vybudovanie záchytných parkovísk v blízkosti vlakových zastávok. Z eurofondov je na ne vyčlenených 20 miliónov eur.  Prvé z nich by mali stáť v Pezinku, Ivanke pri Dunaji či v Nových Košariskách. Cestujúci by na nich mali zaparkovať svoje autá a prestúpiť na vlak. V praxi by to potom vyzeralo tak, že cestujúci sadnú doma do auta, odvezú sa na lokálnu železničnú stanicu v obci, auto nechajú na záchytnom parkovisku a sadnú si na vlak, ktorý ich odvezie na niektorú z nových zastávok, kde potom prestúpia na konkrétny spoj ďalej do mesta. 

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Drahovského však treba špecifikovať, komu budú určená záchytné parkoviská a komu zasa zastávky. „Ľudia, ktorí majú možnosť prísť vlakom z obce do mesta, záchytné parkoviská nepotrebujú. Potrebujú ich takí, ktorí nemajú železničné spojenie. Takýto ľudia prídu na záchytné parkovisko autom a ďalej pokračujú do mesta vlakom,“ ´tvrdí Drahovský.

Nové zastávky by však podľa ministerstva dopravy mali slúžiť len pre existujúce vlaky. K posilneniu spojov v blízkom čase sa tak pravdepodobne nechystá. „Súčasné pravidelné vlakové linky sú už na hornej hranici kapacity železničných tratí,“ vysvetlila Ducká.

Podľa Drahovského je ale vybudovanie zastávok bez posilnenia vlakových spojov nezmysel. „Je hlúposť, aby sa otvorili zastávky a vlaky chodili po starom. Vlaky je potrebné prispôsobovať ľuďom. Vždy by sa mala najskôr spraviť analýza, odkiaľ, kam a kedy potrebujú cestujúci ísť a tomu linky prispôsobiť,“ uzavrel. 

Zdržanie výstavby  

O takomto projekte sa však hovorilo už v roku 2010, no realizácia sa dala do pohybu až v poslednom čase. Zdržanie nastalo na strane Železníc Slovenskej republiky, ktoré železničnú infraštruktúru vlastnia a realizáciu projektu majú na starosti. „Zdržanie vzniklo dvoma neúspešnými verejnými obstarávaniami železníc ako investora na spracovateľa projektovej dokumentácie,“ uviedla Ducká. Podľa vyjadrenia železníc bolo prvé verejné obstarávanie z roku 2011 zrušené, pretože obstarávateľ nedostal ani jednu ponuku. „V decembri 2012 bolo vyhlásené ďalšie verejné obstarávanie, ale zmluva nebola uzavretá. Dôvodom boli ceny, ktoré boli v predložených ponukách vyššie, ako bola predpokladaná hodnota zákazky,“ objasnila Pavliková.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  6. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  9. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  10. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  1. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  2. Compliance – who should be responsible?
  3. Employee's age as a new ground for notice of termination
  4. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  5. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  6. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  7. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  8. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú
  9. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  10. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 026
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 13 990
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 649
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 854
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 856
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 235
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 245
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 053
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor 2 080
  10. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 057
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Dunaj XIII. Most Apollo a okolo
  2. Anton Sládek: Bratislava - Vysoká ulica včera a dnes
  3. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  4. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  5. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  6. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  7. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  8. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 16 916
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 319
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 880
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 738
  5. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 538
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 377
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 703
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 689
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu