SME

Zámocká ulica je takmer mŕtva

Ulici by pomohlo, keby z nej zmizli autá a prišli na ňu pouliční umelci Nápadov na skrášlenie mesta je mnoho. Dnes predstavíme jeden z nich z dielne štvorice architektov v rámci projektu Mestské zásahy.

Vizualizácia Zámockej ulice v rámci projektu Art Street Zámocká.Vizualizácia Zámockej ulice v rámci projektu Art Street Zámocká. (Zdroj: Ľubomír Mezovský)

STARÉ MESTO. Historická Zámocká ulica bola kedysi kráľovskou cestou smerom na Bratislavský hrad. Spájala miesta, kde pôvodne žili mešťania, s miestami, kde sa zhromažďovali hradní páni. Punc majestátnosti však prestavbou v 90. rokoch stratila. A tak to zostalo dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prestavba ulicu dokaličila

V 90. rokoch odpredal magistrát ulicu a jej okolie podnikateľom. Tí ju prestavali do podoby, akú má dnes. Po prestavbe všetci čakali, že ulica ožije, no nič sa nestalo.

Od roku 2005, keď sa na Zámockej dokončila nová zástavba, je ulica takmer prázdna. Prevádzky podnikov a kaviarní krachujú a okrem „zablúdených“ turistov tadiaľ takmer nik nechodí. Problémom je aj úzky chodník pre peších a neustále parkujúce autá po bokoch ulice. V súčasnosti ulicu využívajú prevažne autá na prejazd.

SkryťVypnúť reklamu

Art Street Zámocká

Podľa viacerých architektov má však Zámocká oveľa lepší potenciál. S nápadom, ako priniesť na ulicu život, prišli štyria architekti – Ľubomír Mezovský, Branislav Groch, Peter Dolinajec a Marián Kriššák.

„V minulosti sme na ulici realizovali projekt Art Hostel, ktorý založili naši kamaráti umelci. Vtedy sme si uvedomili, že Zámocká ulica vyzerá hrozne a že na nej nič nie je,“ uviedol architekt projektu Art Street Zámocká Ľubomír Mezovský. Spolu s kolegami tak prišiel k záveru, že ulica by vyzerala lepšie, ak by na nej boli pouliční umelci či stánkari so suvenírmi.

Impulz na to, aby sa nápad preniesol na papier, prišiel až v roku 2015. V rámci druhého kola projektu Mestské zásahy s názvom 95 nápadov, ako zlepšiť Bratislavu. Prvé kolo projektu Mestské zásahy, ktorého cieľom bolo zlepšiť verejné priestory v meste, sa uskutočnilo ešte v roku 2008. Oba projekty realizovalo občianske združenie My sme mesto.

SkryťVypnúť reklamu

„Po tom, čo vyhlásili druhé kolo Mestských zásahov, sme sa rozhodli, že sa do projektu pustíme,“ doplnil Mezovský. A tak vznikol projekt Art Street Zámocká ulica.

Návrat života

Zámerom architektov bolo vniesť na ulicu život. Niektoré reštaurácie na ulici napríklad aj pre malú klientelu skrachovali. „Tie prevádzky sú síce v centre, no nik tadiaľ nechodí. Zablúdia tam len turisti, ktorí cez betónovú dlažbu kráčajú smerom k Hradu,“ myslí si Mezovský.

Ideou bolo, aby sa na Zámockej združovali pouliční umelci a aby sa jednotlivé prevádzky vyprofilovali umeleckým smerom. „Chceli sme docieliť, aby pouliční hudobníci neboli porozhadzovaní po meste, ale aby sa premiestnili na Zámockú, čím by ulica dostala iný šmrnc,“ doplnil Mezovský. Atmosféra ulice by tak mohla prilákať aj potenciálnych turistov, ktorí by Zámockú už nevyužívali len ako priechod k Hradu, ale zastavili by sa na nej zámerne.

SkryťVypnúť reklamu

Zámocká má teda potenciál byť ulicou umelcov. Kaviarne, ktoré sa tam nachádzajú spolu s obchodom s umením či Art Hostelom, vytvárajú pomyslený zárodok Art Street. „Nechcem Bratislavu porovnávať s Parížom, ale napríklad pri rieke Seine stoja stánky s umeleckými predmetmi a účinkujú tam pouliční umelci. Mohlo by to tak byť aj u nás,“ uviedol Mezovský.

Riešenie

Jedným z problémov, ktorý bráni uskutočneniu nápadu, je parkovanie. V súčasnosti totiž parkujú pozdĺž ulice autá, čím blokujú celú jednu stranu.

Riešenie je však podľa Mezovského jednoduché. „Stačí tam umiestniť dve dopravné značky. Na začiatku „zákaz prejazdu“, aby cez ulicu chodili jedine tí, ktorí na nej majú garáže. Druhou značkou by bolo „zákaz parkovania“ pozdĺž celej ulice,“ vysvetlil.

Problém s ukrojením parkovacích miest má podľa neho tiež riešenie. „Na Hrade máme vybudované veľké parkovisko a hneď vedľa Zámockej, oproti vjazdu do Hradu je ďalšia garáž. Má kapacitu okolo dvesto miest a takmer stále býva poloprázdna,“ uviedol Mezovský. Podľa neho ešte za bývalého starostu Starého Mesta Andreja Ďurkovského pritom zmizli autá z historického centra. „Nevidím dôvod, prečo by sa nemohli vypratať aj z tadiaľto,“ doplnil.

Potom by sa na ulici s pracovným názvom Art Street mohol rozšíril úzky chodník, aby sa na nej vytvoril priestor pre terasy. Zámerom architektov bolo, aby pod stromami, kde v súčasnosti parkujú autá, mohli stáť stánky s umeleckými predmetmi a lavičky. „Mohla by sa tam vybudovať aj kvalitnejšia dlažba. Najskôr však treba ulicu oživiť, potom si prestavba možno nájde aj sponzora,“ myslí si Mezovský.

Realizácia v nedohľadne

Architekti predostreli projekt mestskej časti Staré Mesto a aj magistrátu. Odpoveď však neprišla. „Je mi jasné, že pán primátor asi nemôže čítať všetky maily, ktoré mu chodia. Na projekt zatiaľ nikto nezareagoval,“ povedal Mezovský. Na vyjadrenie magistrátu čakal aj denník SME, do uzávierky vydania prílohy ho však nedostal.

Mezovský sa spolu s kolegami snažil kontaktovať aj mladé občianske iniciatívy, ktoré mohli projekt niekam posunúť. „Projekty sa nikdy neuskutočnia na základe impulzu „zvrchu“, neurobí ich mesto ani úrad. Zmena musí prísť od ľudí „zdola“,“ myslí si Mezovský. Mrzí ho, že jeho nápad, ktorý by mestu pomohol, nevyšiel. Iniciatívu by však podľa neho ešte mohli vyvinúť ľudia, ktorí tam majú prenajaté priestory a mohli by presadiť, aby tam neparkovali autá.

Bratislavský hrad

Profesor Piffl na modelom Bratislavského hradu.

Jana Pohaničová napísala knihu o architektovi, ktorý zachránil Bratislavský hrad.


2
Deti v košoch kolotoča na stredovekých trhoch na nádvorí Bratislavského hradu.

Mikuláš zavíta na hrad 5. a 6. decembra.


TASR
Atmosféra počas stredovekých dožinkov, kde remeselníci ukazujú tradičnú výrobu pokrmov a výrobkov na nádvorí Bratislavského hradu.

Slávnosť spojenú s koncom žatvy a vďakou za úrodu návštevníkom priblížili stredoveké trhy plné remesiel, hier, vôní a chutí.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  3. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 802
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 6 694
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 616
  4. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 425
  5. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 113
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 3 060
  7. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 2 141
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 1 900
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 18 427
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 15 326
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 12 913
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 8 371
  5. Radko Mačuha: Je to také Smerácke. 5 870
  6. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 402
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 110
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 010
  1. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  2. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  3. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  5. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  6. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  7. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
  8. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
SkryťZatvoriť reklamu