SME

Nová stanica vyrastie do troch rokov

Súčasťou autobusovej stanice budú obchody, tržnica, ale aj strecha so záhradami a bežeckou dráhou Počas prestavby stanice sa presunú autobusy a cestujúci do blízkeho Centra Bottova, ktoré HB Reavis na tento účel aktuálne prerába za zhruba tri milióny eur.

Takto by mala vyzerať nová autobusová stanica na Mlynských nivách.Takto by mala vyzerať nová autobusová stanica na Mlynských nivách. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - HB REAVIS)

RUŽINOV. Začiatkom júna odstránila firma HB Reavis spred Autobusovej stanice na Mlynských nivách roky nevyužívané železničné koľaje. Cestu následne vyasfaltovala.

Firma to urobila z vlastného popudu. Finišuje totiž s výstavbou kancelárií a obchodov Twin City oproti stanici a plánuje zveľadiť okolie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Po rokoch tak bude hladko prejazdný celý úsek od križovatky Mlynské nivy a Karadžičova po Mlynské nivy s Košickou,“ uviedol výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Koľaje už takmer desaťročie komplikovali prejazd autám, spojom MHD či cyklistom. Asfalt bol popraskaný, zvlnený a plný výtlkov.

SkryťVypnúť reklamu

S odstránenými koľajami však zmizla aj časť bratislavskej industriálnej histórie.Koľaje totiž viedli od železničnej stanice Bratislava Nivy do mnohých tovární v okolí. Napríklad do rafinérie Apollka, závodu Kablo Bratislava, skladov Chemiky, závodu Gumon, panelárne Zipp, kovošrotu, mraziarne či Bratislavských automobilových závodov. „Dnes je to už všetko len história rovnako ako železničná stanica Nivy, ktorá stála na mieste dnešnej banky VÚB,“ priblížil Michal Milata z Klubu priateľov mestskej hromadnej dopravy a regionálnej dopravy.

Posledný vlak prešiel po koľajach pri stavbe mosta Apollo a prestavbe križovatky Landererova-Košická. Odvtedy tam ostal len uzavretý koľajový systém, na ktorý by sa už žiadny vlak nikdy nedostal.

Okolie stanice sa však bude meniť ďalej. A to ešte výraznejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Tehličková fasáda

Zmenu prinesie firma HB Reavis. Tá totiž v súčasnosti finišuje s výstavbou komplexu kancelárií a obchodov Twin City, ktorý sa nachádza oproti stanici. Stavebník preto upravuje aj jeho okolie. Spoločnosť HB Reavis tak opravila cestu na Mlynských nivách na vlastné náklady.

„Odstránenie nefunkčných koľají a tiež plánované odstránenie nebezpečnej lávky ponad cestu presiahne sto tisíc eur,“ uviedol výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Cesta je už vyasfaltovaná, a o dva týždne po dozretí asfaltu na ňu nakreslia čiary.

Komplex Twin City pozostáva z troch budov. Twin City A už je v prevádzke a tento rok otvoria aj časti Twin City B a C. Tehličkovú fasádu zvolil stavebník podľa Ráca preto, že v minulosti sa na týchto miestach nachádzali fabriky, a tak chceli zachovať ráz bývalej industriálnej štvrte.

SkryťVypnúť reklamu

Najväčšia koncentrácia nákupných centier

Dostavbou komplexu však HB Reavis revír Mlynských nív neopustí. Budúci rok totiž plánuje začať s prestavbou autobusovej stanice. „Projekt stanica Nivy momentálne čaká na územné rozhodnutie, po ktorom by malo nasledovať stavebné povolenie,“ vysvetlil manažér projektu Stanica Nivy Jakub Gossányi.

Odhaduje sa, že nová stanica by mala stáť do konca roka 2020. Podľa Gossányiho vytrhne Bratislave tŕň z päty tým, že prinesie moderný obchodno- transportný uzol na svetovej úrovni. Práve Bratislava je však v regióne strednej a východnej Európy na čele rebríčka predajnej plochy nákupných centier v prepočte na tisíc obyvateľov. S 1250 štvorcovými metrami Bratislava podľa analýz spoločnosti CBRE zaoberajúcej sa realitnými službami výrazne prekračuje priemery podobných miest.

Na porovnanie v Prahe pripadá na tisícku obyvateľov 640 štvorcových metrov, v Budapešti 554, Varšave 819 a Bukurešti 303. „Miesta ako stanice majú obrovský potenciál zákazníkov, a preto je logické, že investor priestor využije aj na komerčný biznis,“ vysvetlila riaditeľka aktív spoločnosti CBRE Drahomíra Englišová. S tým, že je ťažké povedať, či mesto potrebuje ďalšie obchodné centrum, aj keď blízko od autobusovej stanice je nákupný dom Eurovea.

Vychytávky stanice

Odhadované náklady na prestavbu stanice presiahnu 270 miliónov eur. Nové priestory majú mať tri nadzemné podlažia a dve pod zemou. Nástupiská autobusov majú byť v prvom podzemnom podlaží, v druhom a na streche dokopy 2150 parkovacích miest. Nad zemou majú vyrásť obchody, tržnica, reštaurácie či detské zóny. Počíta sa aj s výstavbou najvyššej administratívnej budovy na Slovensku.

„Unikátnou komunitnou črtou novej stanice je zelená strecha s výmerou jedného hektára s mestskými záhradami, 550-metrovou bežeckou dráhou a kompletným vybavením na aktívny oddych a šport,“ uviedol Gossányi. Zelená strecha má do lokality vrátiť šesťkrát viac zelene, než sa v nej nachádza dnes. Zlepší tak kvalitu ovzdušia v okolí a projekt tak má desaťnásobne prekročiť normy na kvalitu vzduchu. Podobné stanice sa podľa stavebníka dajú nájsť napríklad v Madride, Mníchove či New Yorku. Okrem toho zelená strecha aj ochladí lokalitu, ktorá v lete trpí horúčavami od rozpálených  vyasfaltovaných plôch. Dôjsť má tiež k zníženiu hlučnosti.

Náhradná stanica

Pôvodnú autobusovú stanicu nahradí počas prestavby dočasná. Tá bude iba pár minút chôdze od tej terajšej.

„Bude umiestnená v priestoroch Centra Bottova, ktoré aktuálne prechádza inováciou za zhruba tri milióny eur,“ informoval Gossányi. Okrem krytých nástupísk budú podľa neho na stanici dostupné aj všetky služby obvyklé pre dopravný uzol.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  4. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  5. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  6. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  7. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  8. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja
  2. Rady pre začínajúcich podnikateľov: na čo nezabudnúť pri štarte
  3. Filantropia slovenských milionárov s tichým vplyvom
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  6. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  8. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 13 358
  2. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 6 999
  3. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 701
  4. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 4 475
  5. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 3 281
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 3 130
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 2 488
  8. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 414
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 13 629
  2. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 11 449
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 7 818
  4. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 761
  5. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia 5 581
  6. Ján Valchár: Palivová kríza v Rusku bujnie 5 312
  7. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 304
  8. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 4 823
  1. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  2. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  3. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  4. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
  5. Radko Mačuha: Skúsme pochopiť Slovensko.
  6. Dušan Koniar: Ak je Únia v prdeli, kto je tá šťastná mrľa z nej trčiaca?
  7. Marcel Rebro: Pošli Vianoce deťom do ostreľovaného mesta
  8. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
SkryťZatvoriť reklamu