SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Nová stanica vyrastie do troch rokov

Súčasťou autobusovej stanice budú obchody, tržnica, ale aj strecha so záhradami a bežeckou dráhou Počas prestavby stanice sa presunú autobusy a cestujúci do blízkeho Centra Bottova, ktoré HB Reavis na tento účel aktuálne prerába za zhruba tri milióny eur.

Takto by mala vyzerať nová autobusová stanica na Mlynských nivách.Takto by mala vyzerať nová autobusová stanica na Mlynských nivách. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA - HB REAVIS)

RUŽINOV. Začiatkom júna odstránila firma HB Reavis spred Autobusovej stanice na Mlynských nivách roky nevyužívané železničné koľaje. Cestu následne vyasfaltovala.

Firma to urobila z vlastného popudu. Finišuje totiž s výstavbou kancelárií a obchodov Twin City oproti stanici a plánuje zveľadiť okolie.

„Po rokoch tak bude hladko prejazdný celý úsek od križovatky Mlynské nivy a Karadžičova po Mlynské nivy s Košickou,“ uviedol výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Koľaje už takmer desaťročie komplikovali prejazd autám, spojom MHD či cyklistom. Asfalt bol popraskaný, zvlnený a plný výtlkov.

Skryť Vypnúť reklamu

S odstránenými koľajami však zmizla aj časť bratislavskej industriálnej histórie.Koľaje totiž viedli od železničnej stanice Bratislava Nivy do mnohých tovární v okolí. Napríklad do rafinérie Apollka, závodu Kablo Bratislava, skladov Chemiky, závodu Gumon, panelárne Zipp, kovošrotu, mraziarne či Bratislavských automobilových závodov. „Dnes je to už všetko len história rovnako ako železničná stanica Nivy, ktorá stála na mieste dnešnej banky VÚB,“ priblížil Michal Milata z Klubu priateľov mestskej hromadnej dopravy a regionálnej dopravy.

Posledný vlak prešiel po koľajach pri stavbe mosta Apollo a prestavbe križovatky Landererova-Košická. Odvtedy tam ostal len uzavretý koľajový systém, na ktorý by sa už žiadny vlak nikdy nedostal.

Okolie stanice sa však bude meniť ďalej. A to ešte výraznejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Tehličková fasáda

Zmenu prinesie firma HB Reavis. Tá totiž v súčasnosti finišuje s výstavbou komplexu kancelárií a obchodov Twin City, ktorý sa nachádza oproti stanici. Stavebník preto upravuje aj jeho okolie. Spoločnosť HB Reavis tak opravila cestu na Mlynských nivách na vlastné náklady.

„Odstránenie nefunkčných koľají a tiež plánované odstránenie nebezpečnej lávky ponad cestu presiahne sto tisíc eur,“ uviedol výkonný riaditeľ HB Reavis Slovakia Adrián Rác. Cesta je už vyasfaltovaná, a o dva týždne po dozretí asfaltu na ňu nakreslia čiary.

Komplex Twin City pozostáva z troch budov. Twin City A už je v prevádzke a tento rok otvoria aj časti Twin City B a C. Tehličkovú fasádu zvolil stavebník podľa Ráca preto, že v minulosti sa na týchto miestach nachádzali fabriky, a tak chceli zachovať ráz bývalej industriálnej štvrte.

Skryť Vypnúť reklamu

Najväčšia koncentrácia nákupných centier

Dostavbou komplexu však HB Reavis revír Mlynských nív neopustí. Budúci rok totiž plánuje začať s prestavbou autobusovej stanice. „Projekt stanica Nivy momentálne čaká na územné rozhodnutie, po ktorom by malo nasledovať stavebné povolenie,“ vysvetlil manažér projektu Stanica Nivy Jakub Gossányi.

Odhaduje sa, že nová stanica by mala stáť do konca roka 2020. Podľa Gossányiho vytrhne Bratislave tŕň z päty tým, že prinesie moderný obchodno- transportný uzol na svetovej úrovni. Práve Bratislava je však v regióne strednej a východnej Európy na čele rebríčka predajnej plochy nákupných centier v prepočte na tisíc obyvateľov. S 1250 štvorcovými metrami Bratislava podľa analýz spoločnosti CBRE zaoberajúcej sa realitnými službami výrazne prekračuje priemery podobných miest.

Na porovnanie v Prahe pripadá na tisícku obyvateľov 640 štvorcových metrov, v Budapešti 554, Varšave 819 a Bukurešti 303. „Miesta ako stanice majú obrovský potenciál zákazníkov, a preto je logické, že investor priestor využije aj na komerčný biznis,“ vysvetlila riaditeľka aktív spoločnosti CBRE Drahomíra Englišová. S tým, že je ťažké povedať, či mesto potrebuje ďalšie obchodné centrum, aj keď blízko od autobusovej stanice je nákupný dom Eurovea.

Vychytávky stanice

Odhadované náklady na prestavbu stanice presiahnu 270 miliónov eur. Nové priestory majú mať tri nadzemné podlažia a dve pod zemou. Nástupiská autobusov majú byť v prvom podzemnom podlaží, v druhom a na streche dokopy 2150 parkovacích miest. Nad zemou majú vyrásť obchody, tržnica, reštaurácie či detské zóny. Počíta sa aj s výstavbou najvyššej administratívnej budovy na Slovensku.

„Unikátnou komunitnou črtou novej stanice je zelená strecha s výmerou jedného hektára s mestskými záhradami, 550-metrovou bežeckou dráhou a kompletným vybavením na aktívny oddych a šport,“ uviedol Gossányi. Zelená strecha má do lokality vrátiť šesťkrát viac zelene, než sa v nej nachádza dnes. Zlepší tak kvalitu ovzdušia v okolí a projekt tak má desaťnásobne prekročiť normy na kvalitu vzduchu. Podobné stanice sa podľa stavebníka dajú nájsť napríklad v Madride, Mníchove či New Yorku. Okrem toho zelená strecha aj ochladí lokalitu, ktorá v lete trpí horúčavami od rozpálených  vyasfaltovaných plôch. Dôjsť má tiež k zníženiu hlučnosti.

Náhradná stanica

Pôvodnú autobusovú stanicu nahradí počas prestavby dočasná. Tá bude iba pár minút chôdze od tej terajšej.

„Bude umiestnená v priestoroch Centra Bottova, ktoré aktuálne prechádza inováciou za zhruba tri milióny eur,“ informoval Gossányi. Okrem krytých nástupísk budú podľa neho na stanici dostupné aj všetky služby obvyklé pre dopravný uzol.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  2. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  3. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  9. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  10. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 885
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 941
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 642
  4. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 381
  5. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 367
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 177
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 062
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 691
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 303
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 909
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  6. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  7. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 673
  2. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 768
  3. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 8 226
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 507
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 971
  6. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 855
  7. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 649
  8. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 428
Skryť Zatvoriť reklamu