BRATISLAVA. Dokončili ho pred desiatimi rokmi. Stal sa jednou z dominánt hlavného mesta, keď zároveň pomohol doprave medzi Petržalkou a Ružinovom. Po desiatich rokoch od jeho dokončenia sa však vyskytol problém. Stavba mosta Apollo nie je úplne skolaudovaná.
„Z celkového počtu viac ako sto objektov neboli skolaudované z objektívnych príčin dva objekty,“ vraví hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Ivana Skokanová.
Bezpečná preprava
Dôvodom, prečo Apollo nie je dodnes úplne skolaudované, je podľa Skokanovej prebiehajúci súdny spor. Hovorkyňa magistrátu vraví, že stavba sa preto v určitom úseku nestavala podľa pôvodnej dokumentácie.
To, že most Apollo nie je úplne skolaudovaný, znamená, že niektoré jeho časti sú dnes len v predčasnom užívaní.
„Na bezpečnosť premávky to nemá žiadny vplyv,“ konštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský. Upozornil, že ak by to malo vplyv na bezpečnosť premávky, komisia by predčasné užívanie mosta nikdy nepovolila.
Most Apollo, ktorý otvorili pred takmer jedenástimi rokmi, je dôležitou pomocou pre hlavné mesto. Spája totižto dve dôležité mestské časti – Petržalku s Ružinovom.
Navyše motoristom skvalitnil cestovanie aj do Starého a Nového Mesta a trasovanie mestskej hromadnej dopravy. V budúcnosti by po ňom dokonca mohli chodiť trolejbusy do Petržalky.
Denne po moste prejde 47-tisíc áut, pričom v dopravnej špičke ide približne o tritisíc vozidiel za jednu hodinu.
Kto za to môže
Investorom stavby bratislavskej dominanty bola metská spoločnosť Metro.
V čase výstavby mosta jej akcionármi boli magistrát hlavného mesta a ministerstvo dopravy. Keď sa most dokončil, ministrom dopravy bol Pavol Prokopovič z SDKÚ-DS.
Nejde o jediný problém, ktorý s mostom Apollo je. Keďže sa úplne neskolaudoval, nezaplatila sa zaň ani daň z pridanej hodnoty. Celkovo ide o sumu sedem miliónov eur.
„Nezaplatenú výšku dane z pridanej hodnoty bude musieť uhradiť spoločnosť Metro,“ vraví Skokanová.
Šéf dopravnej komisie mestského zastupiteľstva Jozef Uhler však mesto upodozrieva. Pre RTVS v minulosti povedal, že daň bude musieť v konečnom dôsledku zaplatiť mesto, a nie firma, ktorá bola investorom mosta Apollo.
„Firma Metro na to nemá,“ skonštatoval. Uhler sa vtedy chcel na dopravnej komisii mestského parlamentu spolu s ostatnými poslancami rozprávať so šéfom spoločnosti Vladimírom Michálekom aj o budúcnosti mestskej firmy.
„Budeme sa snažiť dospieť k záveru, či má tá firma pre mesto opodstatnenie, alebo ju zrušíme,“ skonštatoval minulý týždeň pre RTVS.
Možno čoskoro
Mesto spolu s firmou však sľubuje aktívne riešenie. Kedy a ako to urobí, nie je jasné. Metro napísalo, že situáciu s vedením hlavného mesta rieši. Rovnaké stanovisko poslalo aj mesto.
Problém by sa však mohol vyriešiť čoskoro. Michálek pre RTVS povedal, že súdny spor by sa mohol ukončiť.
Spoločnosť podľa neho hľadá aj spôsob, ako nezaplatenú daň zaplatiť.