STARÉ MESTO. Na promenáde Dvořákovho nábrežia pribudne do začiatku leta nový asfalt, stromy, osvetlenie, lavičky či koše. Problém však je v tom, v akej miere ráta nová promenáda s cyklistami.
Firma Henbury Development, za ktorou stojí finančná skupina J & T, hľadá spolu s mestom riešenie, ako na zrevitalizované nábrežie prinavrátiť cyklistov a spojiť ich s chodcami. Zatiaľ sa skloňuje najmä možnosť, že by chodci a cyklisti mali jeden spoločný priestor. „Cieľom zmiešaného územia je zvýšenie bezpečnosti najmä pre rodiny s deťmi tráviace voľný čas na nábreží Dunaja,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová.
Strata 20 minút
Cyklistom má podľa nej na plnú športovú aktivitu slúžiť samostatná a bezpečná cyklotrasa na druhej strane Dunaja, pričom pri River Parku by mali prispôsobiť rýchlosť jazdy na bicykli chodcom.
Takže, ak budú chcieť cyklisti z Karlovej Vsi využiť bicykle na to, na čo sú určené, budú musieť ísť do centra cez Petržalku. „Cyklisti sú v nevýhode. Buď spomalia na úroveň chôdze a cesta sa im pretiahne o 15 minút, alebo to obídu cez Petržalku a predĺžia si to o 20 minút,“ uviedol Michal Malý z Cyklokoalície.
Obmedzenie pohybu na rýchlosť chôdze by podľa neho výrazne spomalilo cyklistov jazdiacich každodenne do práce v centre či rekreačne zase smerom na Devín alebo Železnú studničku. Z bežnej rýchlosti 15 km/h by tak cyklisti podľa neho museli spomaliť na rýchlosť zhruba päť km/h. „Vzdialenosť, ktorú prejdú za šesť minút, by tak prešli za 18 minút,“ ilustroval Malý.
Pôjdu spolu?
Pri každom projekte v meste sa podľa neho Cyklokoalícia snaží presadiť oddelený pohyb chodcov a cyklistov, aby čo najmenej dochádzalo ku kolíziám. Podľa mesta a investora sa však možným nehodám zabráni práve tým, že chodci a cyklisti budú zmiešaní a cyklisti znížia svoju rýchlosť.
„Segregácia nevyrieši priečny pohyb chodcov medzi Dunajom a zeleňou,“ tvrdí hovorkyňa J & T Real Estate Daniela Stričková. Podľa Malého však chodcov ohrozujú na nábreží skôr autá ako cyklisti, ktoré dodávajú do prevádzok tovar a ohradzujú sa tým, že majú povolenie od majiteľa.
Po tom, čo mesto vlani predalo firme Henbury Development, za ktorou stojí J &T, pozemky pod PKO za symbolické euro, od marca rekonštruuje nábrežnú promenádu od River Parku po Most Lafranconi. Predtým, než tu totiž stavebník postaví byty, kancelárie, mediatéku či planetárium, musí podľa dohody s mestom zrevitalizovať verejné priestory v okolí.