SME

Projekt Predstaničné námestie v Bratislave môže skončiť aj súdom

Právne kroky zvažuje investor prestavby okolia Hlavnej stanice Bratislava, ktorý tvrdí, že ak sa s mestom nedohodnú na ďalších krokoch, bude nútený chrániť si doterajšie investície vložené do projektu

Takto malo vyzerať Predstaničné námestie.Takto malo vyzerať Predstaničné námestie. (Zdroj: VIZUALIZÁCIA TRANSPROJEKT)

BRATISLAVA. Dlhé roky plánovaná prestavba okolia hlavnej železničnej stanice v Bratislave sa môže skončiť aj súdnou dohrou. Právne kroky zvažuje investor projektu Predstaničné námestie - firma Transprojekt v prípade, ak sa s mestom v najbližšom čase nedohodnú. Ako pre agentúru SITA uviedla mediálna zástupkyňa projektu Predstaničné námestie Mária Adamová, v takomto prípade bude investor donútený chrániť si doterajšie investície vložené do projektu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Považujeme to za krajné a pre mesto aj drahé riešenie, ktoré v konečnom dôsledku nevyrieši nevyhovujúci a mesto zahanbujúci stav v danej lokalite," doplnila Adamová. Projekt má byť pritom hotový do konca tohto roka, dodnes sa však nezačalo stavať. Firma sa už snažila posunúť termín dokončenia o rok, no neúspešne. Hlavné mesto sa súdneho sporu neobáva, podľa primátora Bratislavy Iva Nesrovnala sú to len vyhrážky, no mesto sa vraj zastrašovať nenechá.

SkryťVypnúť reklamu

Do konca roka

Investor má na prestavbu okolia Hlavnej stanice Bratislava ešte približne pol roka, projekt totiž má byť hotový do konca tohto roka. Firma sľubovala v predstaničnom priestore vybudovať infraštruktúru, cesty, križovatky i podzemnú električkovú trať. Dodnes sa však žiadne stavebné práce nerozbehli a investor má podľa informácií zo stavebného úradu mestskej časti Staré Mesto vydané iba dve stavebné povolenia. K výstavbe ich však potrebuje omnoho viac. Spoločnosť stále trvá na tom, že prestavba predstaničného priestoru je jeho prioritou.

„Vzhľadom na nečinnosť mesta a množstvo zamietavých krokov minulého vedenia magistrátu je však podmienkou naštartovania projektu plná súčinnosť zo strany mesta a zohľadnenie preukázateľných skutočností, ktoré majú za následok posuny v termínoch realizácie,“ tvrdí Adamová s tým, že na stole sú tak dve riešenia.

SkryťVypnúť reklamu

Buď sa investorovi za súčinnosti mesta podarí projekt naštartovať, alebo hrozia súdne spory. „Na oba varianty je investor pripravený a nebude čakať na 31. december, keď skončí zmluvný termíny,“ prízvukuje Adamová. Bratislavská radnica však tvrdí, že je súčinná. „Vyzvali sme Transprojekt na dokončenie a realizáciu projektu,“ reagoval primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal s tým, že od investora doteraz nedostal informáciu o tom, že by sa v projekte niečo začalo diať. K prípadnému súdnemu sporu len dodáva, že ide o vyhrážky.

„Nenecháme sa vydierať ani zastrašovať. Sme plne súčinní, poslali sme investorovi niekoľko výziev, aby konal, stretli sme sa vždy, keď chcel, a urobili sme, čo bolo potrebné,“ vysvetľuje Nesrovnal.

Spoločnosť Transprojekt sa už viackrát vyjadrila, že spusteniu prestavby okolia hlavnej stanice bráni len chýbajúci dodatok. Návrhov už bolo pritom na stole niekoľko, no žiadny zatiaľ u oboch strán neprešiel. Naposledy investor požadoval termín dokončenia projektu posunúť o rok, no to medzi vtedajšími bratislavskými mestskými poslancami neprešlo. „Jeden dodatok mesto schválilo, no investor ho nepodpísal. Druhý dodatok mestské zastupiteľstvo odmietlo. Nie je už priestor na žiadne nové dodatky,“ uviedol primátor Nesrovnal s tým, že investor sa už na mesto so žiadnym novým návrhom neobrátil.

SkryťVypnúť reklamu

Začali na vlastné náklady

Priestor pred hlavnou stanicou však už má istú revitalizáciu za sebou. Hlavnému mestu totiž došla trpezlivosť a priestor pred hlavnou železničnou stanicou začali skrášľovať na vlastné náklady. Vlani v lete tu upravili chodníky, vybudovali bezbariérový priechod k hlavnej stanici, zúžili stredové parkovisko, osadili nové dopravné značenie, namaľovali zábradlia a opravili lavičky. Na tieto opravy malo mesto vyčlenených približne 220-tisíc eur.

Aktuálne sa ešte na hlavnej stanici opravujú eskalátory. Mesto to vyšlo na ďalších 200-tisíc eur, ktoré podľa primátora išli z ušetrených peňazí. O spoluprácu pri skrášľovaní hlavnej stanice požiadalo mesto aj Železnice Slovenskej republiky, ktorým patrí budova železničnej stanice. „Rokujeme aj so železnicami, požiadal som ich, aby si aspoň na Predsedníctvo SR v Rade EÚ vyčistili staničnú halu, dali dole reklamy a usporiadali stánky,“ dodáva Nesrovnal.

O projekte rekonštrukcie predstaničného priestoru pred Hlavnou stanicou Bratislava sa hovorí už dlhé roky. Investor, spoločnosť Transprojekt, tu má do konca roka 2016 vybudovať infraštruktúru, cesty a križovatky i podzemnú električkovú trať. Viaže ho k tomu Zmluva o budúcej kúpnej zmluve z roku 2010, ktorú podpísal ešte primátor Andrej Ďurkovský. V nej sa mesto zaviazalo investorovi predať pozemky s rozlohou približne 22-tisíc metrov štvorcových za cenu 23,7 milióna eur.

Prvú časť kúpnej ceny vo výške 365-tisíc eur investor zaplatil, zvyšných 23 miliónov predstavujú stavebné objekty a investície, ktoré má investor odovzdať do vlastníctva mesta. Ak investor v dohodnutom termíne stavby nedokončí a neodovzdá mestu, zmluva sa ruší, navyše prvá časť kúpnej ceny ostane Bratislave ako pokuta za nesplnenie záväzku. Investor sa s mestom pokúšal dohodnúť na znení dodatku, v ňom žiadal posunúť termín ukončenia projektu o ďalší rok. Mesto však na návrhy investora nepristúpilo a na znení dodatku sa doteraz nedohodli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 831
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 230
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 548
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 987
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 845
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 291
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 645
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 954
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 676
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 520
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 509
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 294
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu