SME

Vráťme opäť svetlo pod Most SNP

Aby sa ľudia cítili v Bratislave príjemne, treba zlepšiť verejné priestory. S dobrými nápadmi prichádza aj občianske združenie My sme mesto. V každom čísle vám predstavíme jeden z nich, tentoraz ide o zlepšenie priestoru pod Mostom SNP.

Dočasná zmena na konečnej pod Mostom SNPDočasná zmena na konečnej pod Mostom SNP (Zdroj: MATÚŠ VALLO)

STARÉ MESTO. Most SNP patrí podľa odborníkov k najzaujímavejším mostom sveta. V roku 2001 bol dokonca označený za slovenskú stavbu storočia. 

Lenže most, s výnimkou železobetónových častí na začiatku konštrukcie, sa 40 rokov neopravoval. A nerekonštruovali sa ani zastávky MHD pod ním. „Ide o miesto, ktoré je desaťročia bez zmeny a jeho niekdajšia elegancia časom vymizla,“ uviedol architekt Matúš Vallo z občianskeho združenia My sme mesto. Zanedbaný priestor sa v minulosti stal aj miestom rôznych výtržností. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dočasné riešenie

„Je absurdné, že takto zanedbané miesto je len kúsok od Hviezdoslavovho námestia,“ kritizuje ošarpaný priestor pod mostm Vallo.

Združenie My sme mesto začalo s dočasnou renováciou priestoru ešte v roku 2011. Na problém sa upozornilo streetartovým zásahom. „Vymaľovali sme tisíc štvorcových metrov vozovky špeciálnou zelenou farbou,“ uviedol Vallo. Podľa neho malo ísť o signál pre ľudí, že môžu na autobus čakať v príjemnejšom prostredí.

Vybavovanie zásahu trvalo tri mesiace. Pomocnú ruku vtedy pri získaní povolení podal súčasný primátor Ivo Nesrovnal. „Deň pred akciou sme dostali povolenie a spolu s dobrovoľníkmi sme v noci namaľovali zelenú machuľu, ktorú sme pomenovali Zelené námestie. Bolo úžasné sledovať reakciu ľudí, ktorí vystupovali z autobusu na túto zelenú plochu,“ spomína Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Viac svetla v tme

Momentálnym problémom priestoru je nedostatočné osvetlenie. Donedávna pod mostom svietilo aspoň niekoľko lámp, teraz je tam tma. „V konštrukcii pod mostom sú len výklenky po pôvodných lampách, ktoré časom odhnili a spadli,“ konštatuje Vallo. 

Združenie podniklo kroky, aby miesto trochu „rozsvietilo“. Spolu s dobrovoľníkmi zrealizovali projekt „Prelet“. V rámci neho sa vyrobili oceľové konštrukcie, ktoré sa obalili štyrmi kilometrami pásky, aká sa používa na balenie balíkov. Takto vzniklo päť svietidiel v tvare vtákov s neónovými svetlami. „Svietidlá sme zavesili nad zastávku, čím sa miesto úplne roz-svietilo,“ vysvetlil Vallo. 

„Prelet“ nemal byť dlhodobým riešením situácie. „Nedokážeme zo sponzorského príspevku vytvoriť svetlá, ktoré vydržia desať rokov,“ uviedol Vallo. Svietidlá boli pod mostom približne tri roky, potom sa ich združenie rozhodlo odstrániť. „Malo ísť len o upozornenie na problém, aby mesto začalo konať,“ vraví Vallo.

SkryťVypnúť reklamu

Nový návrh – NightFights

Po odstránení svietidiel sa však so slabým osvetlením nič neurobilo. „Čakali sme, že sa problému chopí magistrát, no neurobil to,“ konštatoval Vallo. Združenie sa preto v roku 2015 rozhodlo v rámci projektu Mestské zásahy predstaviť nové riešenie. Návrh mal rešpektovať architektúru mosta. Dostal pomenovanie NightFights. 

Ide o hru „jeden na jedného“, ovládanú mobilom. Okrem hrania hry by čakajúci na autobus mohli meniť farebnosť každého zo šesťdesiatich svetiel pod mostom samostatne. „Po viacerých diskusiách s kompetentnými sme to vzdali,“ skonštatoval Vallo. 

Podľa jeho slov sa stal priestor pod mostom aj obeťou zvyku. „Zvyk je pre verejný priestor nebezpečnou vecou,“ tvrdí Vallo. Ľudia si podľa neho na ošarpanosť, bohužiaľ, zvyknú a prestane im prekážať. „Aj tu si ľudia zvykli čakať na autobus v nepríjemnom tmavom prostredí,“ uzavrel Vallo.

Pohli sa ľady?

V súčasnosti však plánuje renováciu priestoru pod mostom magistrát. 
„Plánujeme vyčistiť betónové konštrukcie v okolí zastávok a plochy natrieme náterom proti lepeniu plagátov. Prebehnú opravy schodísk a cyklistickej rampy,“ uviedla hovorkyňa magistrátu Ivana Skokanová. Mesto tiež položí pod mostom novú dlažbu a zrevitalizuje osem stĺpov verejného osvetlenia. Práce sú naplánované na mesiace jún a júl. 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 193
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 103
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 679
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 867
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 928
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu