SME

Ani peniaze parkovacie miesto nezaručia

Sme o krok bližšie k zavedeniu jednotnej mestskej parkovacej politiky, opakoval v minulých dňoch viackrát na facebooku primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal, keď návrh všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta o parkovaní schválili Staré Mesto, Petržalka a Nové Mesto.

(Zdroj: SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Náčrt celomestských pravidiel, ktoré predkladá Ivo Nesrovnal poslancom mestských častí, sú už druhým pokusom primátora Bratislavy o zavedenie „poriadku v parkovaní“. Vo februári pripravoval podpísanie memoranda o spolupráci pri zavádzaní jednotnej parkovacej politiky so starostami mestských častí. Tí to však vtedy jednomyseľne označili za zbytočný akt a na podpis neprišli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Terajší Nesrovnalov návrh má v porovnaní s návrhom jeho predchodcu Milana Ftáčnika, ktorý svojho času neprešiel cez mestské zastupiteľstvo, spoločné delenie vodičov na domácich, teda rezidentov s trvalým pobytom v Bratislave, a cudzích (abonentov).

SkryťVypnúť reklamu

Domáci by mali podľa Nesrovnalovho nariadenia mestskej časti, v ktorej bývajú, zaplatiť ročne za prvé auto od 20 do sto eur, čo ich oprávni zaparkovať na miestnych komunikáciách. No bez záruky, že nájdu parkovacie miesto. Výšku poplatku za každé ďalšie vozidlo nastavil magistrát až na maximálne 50-násobok tejto sumy. Počet rezidenčných kariet pre jedného domáceho obyvateľa alebo na jeden byt, ako aj výšku poplatkov by mala určovať mestská časť.

Cenu takzvanej abonentskej karty pre vodičov, ktorí v mestskej časti nemajú trvalé bydlisko, stanovuje primátorov návrh na minimálne päťnásobok a maximálne 50-násobok ceny rezidentskej karty. Mestské časti by sa tak mohli pohybovať v obrovskom cenovom rozmedzí od sto do 5000 eur ročne.

Poplatky by sa mali deliť v pomere 70 až 75 percent pre mestskú časť a 25 až 30 percent pre hlavné mesto.

SkryťVypnúť reklamu

Dodatočná daň bez pridanej hodnoty

Nesrovnalov návrh neschválili v Karlovej Vsi či v Dúbravke. Schválilo ho napríklad zastupiteľstvo mestskej časti Staré Mesto, aj keď s mnohými pripomienkami. Staromestskí poslanci, ktorí za návrh nehlasovali, ho však považujú len a predovšetkým za spoplatnenie parkovania.

„Zaviesť spoplatňovanie parkovania bez vytvorenia nových parkovacích možností nepovažujeme za dobrý začiatok,“ vraví staromestská poslankyňa Martina Uličná. Mesto podľa nej nemá pripravenú výstavbu záchytných parkovísk a parkovacích domov na okraji mesta s napojením na mestskú hromadnú dopravu. „Úvahy pána primátora o záchytných parkoviskách v Perneku, odkiaľ je do centra Bratislavy 35 kilometrov, v Pezinku (21 kilometrov) či v Senci (31 kilometrov) asi neboli myslené vážne,“ myslí si Uličná.

SkryťVypnúť reklamu

„Bratislavská MHD, ktorá by mala zredukovať počet áut v uliciach, je drahšia ako pražská,“ tvrdí ďalší staromestský poslanec Vladimír Palko, „no svojou kvalitou nie je schopná konkurovať automobilovej doprave, a to aj napriek zápcham.“ Spolu s  poslancom Tomášom Zieglerom považujú primátorov návrh len za ďalšiu dodatočnú miestnu daň bez akejkoľvek pridanej hodnoty.

Staré Mesto zaviedlo ako prvé a zatiaľ jediná mestská časť v Bratislave rezidenčné parkovanie už v roku 2010. Domáci platia za vydanie parkovacej karty, ktorá im však nezaručuje, že nájdu miesto na zaparkovanie, len manipulačný poplatok desať eur ročne.

Množstvo pripomienok

Primátor na facebooku poďakoval aj „poslancom miestneho zastupiteľstva v Petržalke, ktorí návrh nariadenia k parkovacej politike schválili jednomyseľne“. Petržalskí poslanci pritom vlani v septembri neschválili návrh starostu Vladimíra Bajana, ktorý chcel riešiť parkovanie cez súkromnú firmu so zvláštnym pozadím, ktorá je aktívna v Košiciach.

Jedným z iniciátorov vtedajšieho odmietnutia Bajanovho návrhu bol petržalský a mestský poslanec Milan Vetrák a jeho kolegovia poslanci Peter Cmorej a Ivan Uhlár. Keďže primátorov návrh sa ničím podstatným nelíši od Bajanovho, čo motivovalo poslancov zmeniť názor?

„Pán primátor to na facebooku trochu prikrášlil,“ hovorí Vetrák. „Hlasovali sme síce jednomyseľne, ale s množstvom pripomienok. Nestačí len inkasovať poplatky a nič za ne neposkytnúť. Žiadame skvalitniť MHD, spracovať koncepciu budovania záchytných parkovísk či viazať časť finančných prostriedkov na budovanie parkovacích kapacít pre lokalitu, kde budú vyzbierané,“ dopĺňa Vetrák.

Praha ako inšpirácia

Aj ďalší petržalský poslanec Vladimír Dolinay si myslí, že parkovacia politika nesmie byť len o poplatkoch. Na svojom blogu uvádza ako inšpiráciu Prahu, kde uvažujú, že k parkovacej kartičke ponúknu aj zvýhodnený celoročný lístok na mestskú hromadnú dopravu. Nezvýhodnený celosieťový (vrátane metra) tam stojí 135 eur, čo je asi polovica bratislavskej ceny.

Po aprílovom zvýšení poplatkov zaplatí Pražan za rezidenčné parkovanie v modrej zóne, ktoré fungujú v štyroch mestských častiach s takmer 200-tisíc obyvateľmi, jednotne v prepočte 45 eur, dôchodca nad 65 rokov necelých 14 eur. Elektromobily sú nespoplatnené. Aj v Prahe sa platí len za právo zaparkovať bez záruky, že rezident nájde voľné parkovacie miesto.

V auguste spoplatnia parkovanie za rovnakých podmienok ďalšie tri mestské časti s vyše 300-tisícmi obyvateľov. Spolu tak bude mať Praha vyriešené rezidenčné parkovanie pre viac obyvateľov, ako má Bratislava.

Všetky pražské parkovacie zóny, teda nielen modrá, ale aj fialová (so zmiešaným režimom pre rezidentov, abonentov, majiteľov nehnuteľností i návštevníkov), oranžová (na krátkodobé parkovanie všetkých) a zelená (záchytné parkoviská P+R, teda zaparkuj a choď, ktoré sú v okrajových častiach Prahy v tesnej blízkosti verejnej dopravy) majú jedného správcu. Je ním Technická správa komunikací hlavného mesta Prahy. Tá cez svoj web parkujvklidu.cz ponúka aj rezerváciu parkovacieho miesta pre návštevníkov Prahy.

Chaos nielen s parkovaním je v Bratislave podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského preto, že v Bratislave spravuje cesty 200 až 500 rôznych správcov. Často podľa neho ide aj o súkromné osoby, ktoré ani nevedia, že sú správcami.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 785
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 097
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 669
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 442
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 876
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 152
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 914
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 788
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 025
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 496
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 818
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 229
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 866
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 202
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  7. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťZatvoriť reklamu